Тема: Властивості води. Як вода взаємодіє з іншими речовинами та тілами.
Мета: формувати уявлення про воду, вміння встановлювати взаємозв’язки води з об’єктами живої і неживої природи;
розвивати дослідницький підхід до пізнання властивостей води; розвивати активне пізнавальне ставлення до природи; сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів; формувати соціальну компетентність;виховувати повагу до традицій українського народу шанувати воду, бережливе ставлення до води.
Тип уроку: сприймання й засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
Доброго ранку! Здрастуйте всі.
Добра і здоров’я бажаємо всім.
Нам настрою гарного й розумних думок,
Щоб вдалим й веселим в нас вийшов урок.
Вправа «Погода»
— Сьогодні _______ листопада, день тижня _______. Надворі _______ погода. Небо _______. Опади _______. Вітер _______.
— Як змінилася погода за цей тиждень?
II. Повідомлення теми і мети уроку
Робота над загадкою
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває,
Бува, як скло,
Крихка й тверда —
Звичайна, підкажіть... (вода).Вода – джерело життя на Землі. Вода - домівка для рослин і тварин.
— Сьогодні ми дослідимо властивості води.
III. Вивчення нового матеріалу
Демонстрація властивостей води
— Проведемо дослід 1 . Візьміть склянку з водою. Насипте сіль і розмішайте її. Що відбувається з кристалами солі? (Вони зменшуються і незабаром зовсім зникнуть.)
— Але чи зникла сіль? (Ні, вона розчинилася.)
— Проведемо аналогічний дослід із цукром. Що сталося? (Цукор теж розчинився у воді.)
— Наступний дослід проведемо з річковим піском. Візьмемо склянку з водою і додамо річковий пісок. Що сталося? (Піщинки падають на дно склянки і лежать там, не змінюючись.)
Висновок. Цукровий пісок розчиняється у воді. Сіль розчиняється у воді. Річковий пісок не розчиняється у воді.
Дослід 2
— Скуштуйте воду. (Вона не має смаку.) Увага! Якщо ви сумніваєтеся у чистоті джерела, пити з нього воду заборонено!
— Наголосить, що не можна пробувати на смак незнайому речовину – це небезпечно.
Дослід 3 «Вода не має форми».
— Чим вода відрізняється від шматка дерева або каменя? їх можна взяти до рук, кинути на підлогу? (Вода рідка, її не можна взяти до рук.)
— Що станеться, якщо ви візьмете воду до рук? (Вона витікатиме.)
— Чи має вода певну форму? (Не має)
— Чи можна її покласти на стіл? Що станеться?
— Наллємо воду в склянку. Якої форми вона набула? (Форми склянки)
— Наллємо воду в глек. Якої форми вона набула? (Форми глека)
— Що таке вода? (Рідина)
Висновок. Вода — рідина, не має своєї форми, а набуває форми посудини, у якій міститься. Рідина легко змінює свою форму, розтікається.
— Які рідини вам відомі? (Вода, молоко, сік, бензин)
— Чим рідина відрізняється від твердих тіл? (Не має форми, розтікається.)
— Як довести, що вода прозора? Проведемо дослід 4. На столі — дві склянки. В одну наливаємо воду, в іншу — молоко. В обидві опускаємо ложки. Що ви бачите? Що можна сказати про воду і про молоко? (Молоко — біле, а вода — прозора? ,езбарвна)
Висновок: вода не має кольору і прозора.
— Як визначити запах рідини? (Понюхати)
— Як правильно визначити запах? (На відстані 20-30 см від обличчя тримати посудину з рідиною. Потім рухами руки спрямувати потік повітря у свій бік.)
— Чому необхідно робити саме так, а заборонено наближати ніс до ємностей, щоб понюхати? (Можна різким запахом обпалити носову порожнину.)
— Дізнаймося, чи має вода запах. (Вода без запаху.)
Фізкультхвилинка
Каченята йшли до річки,
Щоб напитися водички,
Повмивати свої личка,
Поскубти смачну травичку.
Крильцями похлопати,
Лапками похлюпати,
До хвостика нагнутися,
до сонечка дотягнутися
Й додому повернутися.
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
Підручник -с.82
Тепер ми перевіримо, як взаємодіє вода з іншими речовинами та предметами. Перед експериментом ви маєте зробити припущення. Діти розповідають про проведення і результати дослідів. (Не треба пояснювати причини тих чи тих явищ – просто спостерігаємо і констатуємо результат).
Висновки: Який вода має вигляд і дотик? Що розчиняється у воді, що ні? Що плаває, що тоне? Що відштовхує воду, а що вбирає? (носок- тканина)
У якій воді легше плавати у прісній чи солоній?
Зошит - с.52 Виконаємо досліди і позначимо результати.
Окремо зауважити, чи справдилися припущення які робили діти.
1. Відповіді на запитання Гра "Так-ні"
— Які властивості води ви знаєте?
• Є розчинником солі й цукру;
• не розчиняє річковий пісок;
• не має смаку;
• тече;
• набуває форми посудини;
• не має запаху;
• прозора;
• безбарвна;
2. Знайомство з правилами економного використання води
Під час полоскання рота – закривати кран, поки чистиш зуби,
і користуватися склянкою.
Учитель. — Пам'ятайте: воду потрібно берегти! На земній кулі вже є території, де воду продають, оскільки її бракує.
Висновок. Вода дуже потрібна і людині, і рослинам, і тваринам.
Отже, потрібно охороняти, берегти її, не забруднювати, використовувати дбайливо.
3.Гра «Чому так говорять?»
Вода дорожча за золото.
Без води немає життя.
Хліб – батько, а вода – мати.
Не сміти криниці – прийдеться напитися.
V. Підсумок уроку
— Про які властивості води ви дізналися? (Вода — рідина: без кольору, без смаку, без запаху, тече, прозора, не має форми. Вода розчиняє сіль і цукор, але не розчиняє річковий пісок.)Де зустрічається вода в природі?
— Чи можуть жити без води рослини, тварини?
— Які властивості води ви знаєте?
1 про воду
https://www.youtube.com/watch?v=Bymq2Ptxt9c
2 властивосты води
https://www.youtube.com/watch?v=0Nth69VtlbQ
вступ про воду
https://www.youtube.com/watch?v=4zaHedPdLFI
шум води
https://www.youtube.com/watch?v=W9yQu-31df8
https://www.youtube.com/watch?v=97KyXLTeNxM