У розробці пропонуються матеріали для викладання уроку "Я досліджую світ" у 1 класі . У ході уроку інтегруються математика , українська мова, природознавство та технології. Описано хід ранкової зустрічі. Використовується лего. Весь урок спрямований на роботу у групах.
Лобас Олена Іванівна
Я досліджую світ
Тема тижня: «Світ солодощів».
Тема дня: «Звідки береться цукор?»
Ключові компетентності:
Очікувані результати
Початковий рівень:
Середній рівень:
Достатній рівень:
- ділиться своїми враженнями від прослуханого;
Високий рівень:
Матеріали та обладнання: мультимедійний комплект, зображення об»єктів, пов»язаних з виготовленням цукру, предметні малюнки, зображення людей різних професій , що працюють у полі , на цукропереробному заводі, відеопрезентації про роботу людей у полі та на заводі , картки зі словами, звукові схеми слів, сюжетні малюнки, картки з графічним зображенням цукрового буряка, тростини, трактора, картки для складання прикладів, паперові фігурки буряка , цукрової тростини , презентація «Культурні та дикорослі рослини», аркуш білого паперу, кольорові олівці, простий олівець.
Зміст занять протягом дня.
І частина
І. Створення емоційного фону заняття.
( Ранкова зустріч до 9 хв).
Діти стають у коло, вчитель одному з учнів кладе на вказівний палець монету 5 к. Учень повинен передати цю монету своєму сусідові зліва на вказівний палець так , щоб монета не впала. Так діти передають монету один одному , поки монета знову не повернеться до першого учня , який розпочинав.
По завершенню , вчитель, якщо монета у жодного з дітей не впала, пропонує потиснути руки один одному, щоб так же вдало все виходило протягом дня. Якщо ж монета у когось впала , то вчитель говорить слова підтримки тому учневі чи учням.
Передаючи один одному «картоплю» , діти швидко називають професії , які вони знають.
ІІ. Оголошення теми і завдань заняття (1-2 хв)
ІІІ. З»ясування досвіду учнів з теми (5-7 хв)
( Діти , з – поміж ілюстрацій, прикріплених на дошці, вибирають ті, які на їхню думку, мають відношення до цукру, створюють окремо з цих ілюстрацій «асоціативний кущ» , обгрунтовуючи свій вибір.
ІV. Розширення уявлень учнів про вироблення цукру (10-12 хв)
Цу́кор — це солодкий на смак харчовий продукт. Батьківщина цукру — Індія, де він відомий 2300 років та їхньою мовою іменувався «сак-кара».В Європі цукор був відомий ще римлянам. Коричневі цукрові крупинки готували з соку цукрової тростини та ввозили в Європу з Індії. Єгипет, провінція Римської імперії, був посередником в торгівлі з Індією.
Перша згадка в історичних документах про появу в Київській Русі кристалічного цукру, ввезеного «із заморськими товарами», з'явилося в 1273 році, але для населення він ще тривалий час був недоступним продуктом. Ширше цукор почав надходити на ринки Російської імперії починаючи з XVII століття — через порти Чорного та Балтійського морів з різних колоніальних країн. Так на зміну в'яленим і сушеним коренеплодам буряку, брукви, ріпи, які до цього широко застосовувалися для виготовлення солодких сиропів прийшов справді «золотий» продукт — цукор.
Дослідницька діяльність. Учитель розрізає цукровий буряк на пластинки і дає дітям спробувати на слак , лизнувши. Далі можна пальчиками повозити по пластинці буряка, а потім , через кілька секунд запропонувати дітям зтулити пальчики.
- Що ви відчуваєте? (липкість)
- Який буряк на смак?
- Якого кольору?
- Отже , до якого висновку ми дійшли? Чи є цукор у цьому бурячкові?
2.Ознайомлення з новими словами. Відгадування загадки. .Сприймання графічного образу слова. Списування з друкованого тексту.
- То як ви гадаєте, без чого не було б цукру?
В полі хороше мені
Зеленіти навесні.
Чим же я — не молодець? .
Маю диво-корінець,
Все про нього дбаю,
Цукор відкладаю.
поле буряк землероб
цукерка дощ
комбайнер тростина
3.Ознайомлення з професіями, пов»язаними з виробленням цукру. Слухання вірша та заучування його напам»ять.
Шануймо працю землеробів:
І трактористів , й агрономів.
Ми вдячні людям і землі,
Що хліб і цукор на столі.
V. Аналітико- синтетичні вправи зі словами (5-7 хв).
1. Співвідношення слів відгадок і звукових схем. Відгадування загадок.
- Діти, землероб – це не одна професія, їх дуже багато. Зараз будемо відгадувати загадки і на малюнках знаходити відгадки
Пшениці шумлять на волі,
Де початок їм, де край?
Землероб — начальник в полі,
Нам вирощує врожай. (Агроном)
Під весняний пташиний свист
Оре землю ...(тракторист)
У нас цю професію знають усі:
Сидить за кермом вантажівки й таксі,
Вантаж і людей він по місту розвозить
У літню спекоту й зимові морози.(Шофер)
Серед звукових схем , поданих на дошці,діти обирають ті, що відповідають назвам певних професій.
ІІ частина
VІ. Розвиток уміння давати усну зв»язну відповідь на поставлене запитання, переказувати текст (10 – 11 хв).
Учитель читає казку.
Цукрові хмарки
Рано-вранці, як тільки сонечко прокинулось і виглянуло з-за обрію, воно серед безмежних вод синього неба побачило новий шматочок суші.
Зовсім невеличкий острівець омивало синє безмежне море, додаючи в свої солоні води краплі солодкі, мов мед.
Просто острівець був посипаний цукром так сильно, що навіть джерельце на ньому було солоденьким.
Тільки біда.
Надто спекотно там було. Тому й рослинки не росли.
Біло-жовтуватий пісок переливався на сонці.
А звичайні хмари туди не заглядали --боялись диво-острів розтопити, як дощиком проллються.
Зате сонечку так сподобався цукор, що він вирішив його з острова трохи собі забрати.
Трішки його розігрів, і мотузочкою догори підіймав.
Але скрутити в клубочок забувся, тому згодом перед ним висіла купка легка і солодка.
--Гарна хмарка вийшла.
І сонечко взялося робити ще одну таку. Легеньку і солоденьку.
Так над островом з'явились хмарки.
З цукрової вати.
І були вони такими гарними, що сонечко навіть їсти їх передумало.
Бесіда за змістом твору.
Учитель демонструє ілюстрації до казки, учні відтворюють перебіг подій.
VІІ. Розвиток мовних умінь.
1.Відгадування загадки
Я білий, як сніг,
В пошані у всіх.
До рота попав —
Там і пропав. (Цукор)
2.Фонетичні вправи. Вправи з лего.
Вправа з лего «Покажи звуки»
Учитель пропонує дітям закрити пальчиками правої руки дупла лего стільки, скільки у слові голосних звуків, а пальцями лівої руки закрити дупла, що позначають приголосні звуки. Порахувати : скільки у слові голосних звуків, скільки приголосних. Або, з»єднати стільки червоних цеглинок, скільки голосних, а зелених – скільки приголосних звуків.
VІІІ. Виконання творчих завдань.
(Відтворюють зображення буряка)
Учитель підводить до усвідомлення, що цукровий буряк- культурна рослина.
ІХ. Розвиток математичних умінь.
Від 1 до 5; від 6 до 2; від 4 до 9;
від 7 до 3; від 1 до 8; від 9 до 1.
На партах лежать картки із зображенням цукерок. Діти складають приклади на додавання і віднімання та записують у зошити.
Вправа з лего «Покажи склад числа»
Вчитель пропонує дітям показати склад чисел на цеглині лего. Називає число, діти пальцями лівої руки закривають зайві дупла першого доданка у першому ряді цеглини , пальцями правої руки закривають зайві дупла другого доданка, дупла , що залишились незакритими показують склад числа.
ІІІ частина.
Х. Формування природничих понять.
1. Формування понять «культурна рослина», «дикоросла рослина». Розповідь з елементами бесіди.
- Назвіть кожну рослину.
- Об»єднайте ці рослини у дві групи. Які це будуть групи?
- За якими ознаками ви об»єднали рослини?
- Перша група — це рослини, які вирощує людина. Їх називають культурними рослинами. Друга група — це рослини, які ніхто не саджає. Вони ростуть самі по собі. І їх можна зустріти скрізь: і в лісі, і на лузі, і біля водойми. Ці рослини називають дикорослими.
2. Презентація «Культурні та дикорослі рослини»
- Назвіть відомі вам культурні рослини.
- Назвіть дикорослі рослини.
3. Формування вміння групувати рослини за певними ознаками. Гра «Загубилася рослинка».
Діти , серед малюнків рослин, групують на культурні та дикорослі.
4.Обговорення проблемного питання.
- Чим схожі і чим відрізняються троянда і лопух?
ХІ. Гімнастика для пальчиків.
ХІІ. Малювання цукрового буряка.
1.Демонстрація готового виробу.
2. Інструктаж щодо виконання роботи.
3.Повторення правил безпечної поведінки
4.Практична робота.
5.Виставка робіт. Обмін враженнями.
6. Творча робота «Представ свій малюнок». Розвиток зв»язного мовлення.
ХІІІ. Активний відпочинок. Руханка.
ХІV. Підбиття підсумків.
Рефлексія.