Конспект уроку "Вода" для 5 класу з природознавства

Про матеріал
Розробку робила самостійно.Можна використовувати для учнів 5 класу на уроці природознавства
Перегляд файлу

Тема уроку : «Вода на Землі. Властивості води. Три стани води. Кругообіг води».

Мета уроку:

 Навчальна:

- сформувати знання про:

1) значення води у природі та житті людини;

2)властивості води;

3)колообіг води.

Розвиваюча:

розвивати вміння та навички:

1)правильно користуватися навчальною літературою, аналізувати матеріал, виділяти головне, робити висновки;

2)порівнювати й аналізувати навчальний матеріал;

3)формувати пізнавальну самостійність.

Виховна :

- сприяти формуванню в учнів уявлень про історичний розвиток світу, зв’язок теорії з практикою;

- виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища;

- виховувати позитивне ставлення учнів до навчально-пізнавальної діяльності.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма уроку: за типом уроку.

Місце в навчальній темі: поточний.

Методи:

І. Інформаційно – рецептивний:

а) мовний (розповідь, бесіда,);

б) наочний (демонстрація плакатів й таблиць).

ІІ.Репродуктивний.

Обладнання : підручник з природознавства - 5клас, карти, таблиці.

 

Хід уроку

І. Організація класу.

Вода!

Ти не просто необхідна для життя,

ти і є саме життя!

Антуан де Сент-Екзюпері.

II. Актуалізація опорних знань

Вчитель: Чи знаєте ви щось про воду?Які вона має властивості?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів .

Гостя: Добрий день, я – краплинка,

Прилетіла із хмаринки.

Моя мама – це водиця –

Всього сущого цариця.

Я в гостях у вас не дарма.

Привела мене біда.

Люди про мою матінку мало знають,

І тому не поважають.

Часто марно витрачають.

А від бруду і сміття,

Стала водиця зовсім не смачна.

Вчитель: Дітки нам треба допомогти нашій гості та показати їй, що ми пам’ятаємо про її матінку –воду, знаємо історію виникнення її на нашій планеті, значення води для живих організмів та її властивості, а головне поважаємо воду та знаємо як зберегти її чистоту.

Гостя: Переконайте мене дітки,

У тому, що я не права.

Що не забули усі люди,

Про те, що хоч я і краплинка

Та все ж таки жива.

(Оголошення теми та мети уроку).

ІV. Вивчення нового матеріалу.

      1. Вода на Землі.

Епіграф уроку:

 «Вода! З тобою в нас розливається таке блаженство, яке не пояснити словами.    Ти повертаєш нам усі сили, на які ми вже і не сподівалися.

Ти — найбільше у світі і найменш тривке багатство, ти така чиста в надрах землі.

Ти не приймаєш домішок, ти не терпиш, коли тебе псують, ти божество, яке так легко сполохати…!

Ти не маєш ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе не опишеш, тобою насолоджуються, не розуміючи, що ти таке. Ти не просто необхідна для життя, ти і є життя»

Антуан де Сент-Екзюпері

Прийом «Мандрівка»

 Учитель. Вода найпоширеніша речовина на землі.

Кількість води на Землі перевищує кількість будь-якої іншої речовини. Якщо дивитися на нашу планету з космосу, вона здається блакитною не тільки тому, що оповита повітряною оболонкою, а ще й тому, що три чверті поверхні земної кулі вкрито водою.

На Землі міститься 1,5 млрд км3 води, її вага 1,5 . 1018 т! Однак 94% цього об'єму складають солоні води океанів, 6% — це води суші (річки, озера, болота, підземні води, льодовики, багаторічна мерз¬лота), із них тільки 2% — прісні води. Основна маса прісної води на Землі накопичена за мільйони років у льодовиках. (Учитель демонструє на фізичній карті світу найбільші льодовики: Антарктичний панцир тов¬щиною до 4км, Ґренландський льодовиковий покрив, Арктику, гірські льо¬довики Північної Америки, Центральної Азії.)

Значно менше прісної води в річках, грунті, підземних водах, пові¬трі. Люди, тварини, рослини постійно споживають воду, річки відносять її в океан. То чому ж вона не закінчується?

Учень за схемою «Кругообіг води в природі» розповідає про захоплюючу мандрівку Крапельки.

2. Які властивості води описує автор у слідуючих рядках?

Вона і лід, вона і пара.

 Вона розчинить сіль і цукор,

Бува рухлива і рідка.

І в борщ, і в суп її додай,

Ні «Нескафе», ні «Ліптон» навіть

 Та вже не зможеш повернути,

Не варті будуть і гроша

 Коли розлив її у чай...

Без неї — Феї із ковша...

Втамує спрагу, заспокоїть

Або, як кажуть, зніме стрес...

Вона потрібна всім навколо,

Не дивлячись на наш прогрес...

Відома всім уже давно її

 Величність Аш два О.

Про що розповідає цей вірш?

• Здатність перебувати в різних агрегатних станах,

• здатність розчиняти речовини)

• текучість.

Вода може перебувати в таких агрегатних станах: твердий(крига), газоподібний(пара), рідкий(вода).

Температура кипіння води - 100 °С, температура замерзання – 0 °С.

У верхніх шарах атмосфери з крапельок води формується град, а взимку з кристаликів криги – сніжинки.

Коли вода переходить із рідкого стану у твердий, її об’їм збільшується. Узимку водойми вкриваються кригою, яка перебуваючи па поверхні, захищає в такий спосіб водяні організми від переохолодження й загибелі.

Випаровуючись із поверхні водойм, вода перетворюється на дрібні крапельки, з яких формуються хмари.

Прийом «Довіряй, але перевіряй!»

Учні розподіляються на пари. Один учень називає властивість води, а інший учень демонструє дослід на підтвердження цієї властивості

Демонстрування 1. Колір води. Беремо кілька стрічок паперу різного кольору (червоного, жовтого, білого, зеленого, синього). Порівняти колір води із кольором стрічок паперу.

Висновок: вода не має кольору.

Демонстрування 2. Прозорість води. Поставити будь-який предмет за склянку з водою або опустити предмет у воду.

Висновок: вода прозора.

Демонстрування 3. Форма води. Текучість води. У посуд різного розміру та форми на дно покласти кульку та налити води. Чи змінилась форма кульки? Що сталося з водою?

Висновок: вода не має форми, а набуває форми посуду, в який нали¬та. Вода текуча.

Демонстрування 4. Смак води. Які смаки вам відомі? (Солодкий, со¬лоний, гіркий, кислий). Спробуйте на смак воду (звичайну, кип'ячену, мінеральну, джерельну, дистильовану). Який він?

Висновок: вода без смаку.

Примітка. Різний смак воді надають ті речовини, що в ній розчи¬нені.

Демонстрування 5. Вода — розчинник. Приготувати три склянки з водою. В одну покласти ложку солі, у другу — цукру, в третю — крейду, Ретельно перемішати воду в склянках. Що відбулося у кожній склянці. Солі та цукру в склянках не видно. Що з ними відбулося?

Висновок: вода — розчинник. У третій склянці вода помутніла, крейда не рочиняється у воді

(учні разом з вчителем складають опорну схему).

Властивості води:

 Вода, лід, пара

 Чиста вода є безбарвною, прозорою, не має запаху та смаку.

 T кип. = 100°С

 T зам.. = 0°С

3.  У яких агрегатних станах може перебувати вода?

Відгадайте загадки:

Хтось відкрив на небі душ,

Повно на землі калюж.

І на нас водиця л’ється.

Як це явище зоветься?(дощ)

На небі з'явилася,

Дощом вона пролилася,

Від землі піднялась пара,

Знов на небі стане (хмара)

Зоря - зірниця, красна дівиця,

По небу гуляла, плакала - ридала,

Місяць бачив - не підняв,

Сонце встало і забрало (роса)

"Що це? Що це? - всі кричать

- Білі мухи он летять" (сніг)

Сидить дід за подушками і стріляє галушками (град)

Сиві воли усе поле злягли (туман)

І в вогні не горить, і в воді не тоне (лід)

Наведіть приклади різного агрегатного стану води?

(Твердий – лід, сніг; газоподібний – пара, яка входить до складу повітря, рідкий – вода ставків, океану, водойм, дощова вода).

Так, дійсно, велика кількість води перебуває в газоподібному стані в атмосфері. У вигляді величезних мас снігу та криги, не танучи протягом року, знаходиться вода на верхів'ях високих гір і в полярних місцевостях. Надра Землі також містять воду, яка просочує ґрунт і гірські породи.

Більшу частину водної оболонки нашої планети становить солона вода Світового океану (96,5 %), меншу частину — прісні води суходолу.

4. Кругообіг води у природі.

А ви знаєте, що невеличкий дощ ми можемо влаштувати ось тут зараз у класі. Уважно спостерігайте за тим, що відбуватиметься.

Демонстрація досліду 1. Над посудиною, у якій нагрівається вода, закріплена скляна пластинка. Через деякий час на пластинці з’являються краплі води, які починають скапувати.

Як це вийшло?

Звідки взялись краплі? (слухання варіантів відповідей, серед яких є правильна, про перетворення води у пару і навпаки)

Отже, коли вода нагрілась, вона почала перетворюватись у пару, випаровувалась, а коли пара охолола на скляній пластинці, знову перетворилась на крапельки води.

Демонстрація досліду 2.

Я проводжу вологою ганчіркою по дошці. На ній залишається слід.

Що це? (вода)

Чи залишиться цей слід за кілька хвилин? Чому? (дошка висохне)

Спробуйте тепер пояснити, що значить «дошка висохне»? (з її поверхні випарується вода)

Це ми спостерігаємо щодня, коли готуємо дошку до уроку, робимо вологе прибирання вдома чи у класі.

Які ще приклади випаровування води ви зустрічали у своєму житті? (пара над чашкою чи тарілкою, туман над річкою, висихання калюж після дощу, висихання одягу після прання тощо)

Дайте відповідь: Чому висихають калюжі після дощу?

Вода випарувалась та стала хмариною

Зібрались грозові хмарини, ...

…і пішов дощ 

Калюжа з'явилася знову

Висновок: вода при нагріванні може з рідкого стану перетворитись у газоподібний (пару), а при охолодженні – з газоподібного у рідкий (краплини).

5. Значення води.

Спробуйте уявити, що із Землі зникла вода, що її нема ніде — ні в повітрі, ні на поверхні, ні під землею. Нема хмар, океанів, підземних джерел, криги, снігу. Ви неодмінно дійдете висновку, що життя за таких умов існувати не може.

Вода — джерело життя на Землі. Саме у воді зародилося колись і зароджується сьогодні життя. Оскільки саме у воді 9 місяців перебуває плід дитини перш ніж народитися.

Вона використовується як сировина у промисловості, джерело енергії, вона є чинником, що визначає погоду, клімат нашої планети.

Вода має велике значення для життя рослин, тварин і людей. Без неї неможливе існування живих організмів. У всякому організмі вода є середовищем, у якому відбуваються хімічні процеси, що забезпечують життєдіяльність організму, і сама вода бере участь у багатьох біохімічних реакціях. Відомо, що частка води в рослинах складає 80 %, у водоростях — 98 %, у тілі медузі — 95—98 %, у тілі людини — 65%. Кожна доросла людина щоденно з їжею споживає в середньому майже 2 л води і не може прожити без неї більш ніж 8 діб. При втраті організмом 12 % маси води кров загусає, мов смола, і втрачає здатність рухатися кровоносними судинами.

У медицині вода - розчинник, лікарський засіб, засіб санітарії та гігієни, "транспортний засіб". Підвищення рівня медичного обслуговування та зростання народонаселення планети Земля природним чином веде до зростання водоспоживання на медичні цілі.

У сільському господарстві вода - "транспортний засіб" поживних речовин до клітин рослин і тварин, учасник процесу фотосинтезу, регулятор температури живих організмів. Обсяги води, які витрачаються для поливу сільськогосподарських рослин, при годівлі тварин, птиці, не поступаються обсягами, використовуваним промисловістю.

У побуті вода - засіб санітарії та гігієни, учасник хімічних реакцій, що протікають при приготуванні їжі, теплоносій, "транспортний засіб", що видаляє продукти життєдіяльності людини в каналізацію. Вода миє всіх людей, машини, дороги. Норма водоспоживання на одну людину істотно різна по окремих містах. Згадаймо про приблизно 6 мільярдів людей, що населяють планету Земля і нам стане ясно, чому час від часу виникають розмови про дедалі зростаючі проблеми з питною водою навіть у регіонах планети, де дуже багато води.

Без води не замісити тісто для хліба, не приготувати бетон для будівництва, не зробити ані папір, ані тканину для одягу, ні гуму, ні метал, ні цукерки, ні пластмасу, ні ліків - нічого не зробити без води!

 

V.Узагальнення та систематизація знань.

1. Яке значення води у природі й житті людини?

2. Назвіть властивості води.

3. В яких станах перебуває вода на Землі?

4. Що відбувається з водою при нагріванні або охолодженні?

5. Чому висихає калюжа?

     VІ.Підведення підсумків уроку.

Домашнє завдання.  

Опрацювати матеріал підручника  відповідного параграфу.

   1.Аргументація оцінок.

   2.Використання інтерактивної навчальної технології «Мікрофон».

   1.На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим було …

   2.Мені найбільше запам’яталось …

   3.Ця інформація дає нам підстави для висновку, що …

 

docx
Додано
21 вересня 2021
Переглядів
1180
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку