Конспект уроку "Водойми України"

Про матеріал
Ознайомити учнів з видами водойм та сформувати поняття про джерело; річку – її будову, складові частини; озеро; болото; море; їх значення у житті людини ; розширити знання дітей про водойми України.
Перегляд файлу

Опорний заклад «Каланчацький заклад повної загальної середньої освіти №1 Каланчацької селищної ради Херсонської області»

Підготувала й провела урок природознавства у 4 класі вчитель початкових класів Бєлєнкова Н.В.

Тема. Водойми України

Мета: ознайомити учнів з видами водойм та сформувати поняття про джерело; річку – її будову, складові частини; озеро; болото; море; їх значення у житті людини ; розширити знання дітей про водойми України; розвивати спостережливість, уяву, пізнавальний інтерес, уміння логічно мислити, працювати в групі; формувати в учнів навички роботи з фізичною картою, зошитом, підручником, опорними картками ; виховувати почуття любові до природи, дбайливе ставлення до водойм.

Тип уроку: інтерактивний

Обладнання: карта України, підручник, зошит, карта подорожі. фізична карта України, віночок, мікрофон, надписи портів, магнітофон, «дешифрувальник»,надрукувати «Водойми України», ілюстрації водойм, контурні карти, назви озер, пазли – моря, сигнальні картки «Так», «Ні», крапельки-обличчя, мультимедійний проектор, комп’ютер, диски-музика, касети.

МЕТОДИ РОБОТИ: «Мозкова атака», «Займи позицію»,

ОСНОВНІ ГРУПИ ІННОВАЦІЙНИХ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ, ЯКІ ВИКОРИСТОВУЮ НА УРОЦІ:

  • комп’ютерна технологія;
  • колективний спосіб навчання;
  • групові технології;
  • ігрова технологія навчання.

МЕТОДИ НАВЧАННЯ:

  1. За джерелами передачі інформації:
  • мовні, наочні, практичні.
  1. За джерелами одержання інформації:
  • дедуктивні, індуктивні, незалежні, взаємодіючі.
  1. За рівнем активності учнів:
  • активні, інтерактивні.

ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: урок – подорож.

Література:

  1. Природознавство. 4 кл. Т.Г. Гільберг, Т.В.Сак. с.113
  2. Інтернет ресурси

http://osvita.ua/school/lessons_summary/nature/

Хід уроку

I. Організація початку уроку

Закінчилася перерва

Продзвенів чаклун – дзвінок.

А тепер усі швиденько

Налаштуйтесь на урок.

1.1. Привітання.

Встаньте, діти, всі рівненько

Посміхніться всі гарненько

Гостей, що завітали, привітаєм.

Всім присутнім здоров’я й доброго

настрою побажаєм.

Адже: «Якщо хочеш, щоб життя тобі усміхнулось – спочатку усміхнись сам життю.»

Доброго дня!

До якого уроку ви приготувались?

Йдемо у гості до природи

Є в ній різна дивина!

В небі –зорі, в ріках води,

В полі – квіточка ясна.

А зимою є сніжинка.

Літо – дощик принесе.

Є метелик і пташинка.

І таке цікаве все.

Я вітаю всіх Вас! Це – урок природознавства!

1.2 Емоційне налаштування

Погляньте один на одного добрими очима; подаруйте один одному теплу посмішку; скажіть один одному ласкаве слово; побажайте один  одному плідної праці на уроці.

   Ми продовжуємо вивчати тему « Наша Батьківщина – Україна» і епіграфом нашого уроку є  слова  Василя Симоненка: « Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму тебе»

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

Урок сьогодні, друзі, цікавий, повчальний?

Тому берімось до завдань негайно,

Щоб ви знання міцні сьогодні мали

Краплинка казкова до вас завітала,

З нею загадкові краплі – сестрички,

Всі загадкові, хоча й невеличкі, 

Завдання нам на урок принесли.

На сьогоднішньому  уроці  краплинка пропонує розпочати урок з

«Хвилинки фенологічних спостережень»,  познайомитися  з різноманітними водоймами нашої країни, навчитися  відшукувати їх на фізичній карті України, відпочити, попрацювати в групах, зробити  підсумки.

І традиційне повідомлення про погоду. Його підготував черговий синоптик.

ІІІ. Фенологічні спостереження.

Краплинка пропонує почати роботу на уроці з фенологічних спостережень.

  •    Яка пора року?
  •    Який день?
  •    Яка температура повітря ?
  •    Опади
  •    Вітер
  •    Які зміни сталися в неживій природі?
  •    А в живій?

2.1.Повідомлення синоптика.

Виступ учня, що виконує роль синоптика.

(Доброго дня, шановні друзі! В ефірі програма «Прогноз погоди». Сьогодні в Каланчаці збережеться сонячна (похмура, хмарна) погода. Температура повітря ____, вітер помірний (сильний, легенький , поривчастий), опадів не передбачається.

З вами була ….. До нових зустрічей. Нехай проблеми та незгоди не роблять вам у житті погоди.

І пам’ятайте: найважливіша погода у вашому домі. Всього найкращого!

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Слайд №1

Фронтальна робота

Далі краплинка нам пропонує пригадати вивчений опрацьований матеріал

- Що ми вивчали на минулому уроці?( Корисні коралини)

- Розподіліть властивості горючих корисних копалин за трьома стовпчиками : кам’яне вугілля, нафта, природний газ.

Газоподібне ,сипке , важче за воду, чорного кольору  , масляниста , крихке , тверде , легше за воду , рідина,  легший за повітря , безбарвний, не розчинне, горить без диму.

Кам’яне вугілля (сипке , чорного кольору , важче за воду, не розчинне, крихке , тверде)

Нафта (масляниста, рідина, легше за воду)

Природний газ (газоподібне, легший за повітря, горить без диму, безбарвний)

— Запропонуйте шляхи збереження горючих корисних копалин.

  1. Природничий диктант (на окремих аркушах паперу зеленого кольору діти пишуть відповіді на питання)
  2. Природничий диктант (на окремих аркушах паперу зеленого кольору діти пишуть відповіді на питання)
  1. Територія суші, що має рівну поверхню, називається …
  2. Рівнини поділяються на …
  3. Низовини позначають на карті …
  4. Височини позначають на карті…
  5. Підвищення на рівнині це –
  6. Горб має таку будову –
  7. Ряд гір називають -
  8. Велике заглиблення з крутими схилами – це…
  9. Ділянки поверхні високо підняті над  рівнинами це -
  10.                      Чим відрізняється балка від яра?

Слайд № 2

  1. Перевірка диктанту, самооцінювання.
  1. рівнина
  2. низовини і височини
  3. зеленим кольором
  4. жовтим та світло-коричневим кольором
  5. горб
  6. вершина, схил, підніжжя.     
  7. гірським хребтом
  8. Яр
  9. Гори
  10.                      Балки вкриті рослинністю, а яри – ні

ІІ Мотивація  навчальної діяльності

Бесіда з використанням технології «Мозковий штурм»

Діти, послухайте  вислів французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері. Подумайте і скажіть про що він міг так сказати?

«… у тебе ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою втішаються не відаючи, що ти таке. Не можна сказати,що ти необхідна для життя: ти саме життя… Ти найбільше багатство у світі.»

-  Подумайте  і скажіть про що він міг так сказати?

-  Хіба вода – це тільки та безбарвна рідина, що налита в склянку? Океан, що вкриває ¾ нашої планети. Хмари, хмаринки, тумани, що несуть вологу всьому живому на земній поверхні. Безкраї крижані  пустелі, сніговий покрив на  гірських хребтах, річки та озера, джерела і криниці, болота та льодовики – адже це також вода. У складі всіх живих організмів переважає вода. Прояви життя дуже різноманітні. Але життя є тільки там, де є вода: солона і прісна, прозора і каламутна, рідка, тверда та у вигляді пари, вона в нас і навколо нас.

  • Що б змінилось на Землі, якби зникла вода? Чому?
  • Як і для чого людина використовує воду?
  • Де у природі є вода?
  • Яким кольором на карті і глобусі позначають воду?

- Погляньте на слайд і розшифруйте тему уроку.       (Водойми)            Слайд

ІІІ Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів

- Чи зацікавила вас тема уроку?

- Які відкриття плануєте (очікуєте) зробити на сьогоднішньому уроці? (Слайд 4).

Чого навчить мене цей урок?

(- Почую нове, цікаве.

- Пізнаю більше про навколишній світ

- Навчуся розрізняти водойми.

- Поповню свої знання.)

 IV. Вивчення нового матеріалу

1.Слово вчителя.

Слайди №6

Діти повідомляють

  • Без води немає життя, вода є в кожній живій істоті. Без їжі можна прожити значно довше, ніж без води. Людина і більшість тварин майже на 2/3 складається з води, а деякі рослини – на 4/5.

Слайд №7

  • Вода займає 2/3 поверхні земної кулі, і тільки 1/3 припадає на сушу. Вода є в океанах і морях, річках і озерах, під землею і в грунті.

 

- Спираючись на власний досвід, спробуйте назвати конкретні назви водойм.

2. Робота за логічно – опорною схемою  «Асоціації»

«Асоціативний» Діти, давайте назвемо, що ми відносимо до водойм

 

      Річка                            Канал                                  Море

     Ставок                 ВОДОЙМИ                   Джерело

                           Озеро               Водосховище                   

 

                                        

3. Займи позицію

- Подивіться на які дві групи я  невипадково розділила назви водойм на дві групи. Чому?

 

                               Водойми України

                   природні                              штучні

                                                          водосховище

                    море                                   ставок

                    озеро                                  канал

                    річка

                     болото

                     джерело

 

Діти самостійно виводять правило.

Ті водойми, які утворилися самостійно, без втручання людини, виникли в природі є природними: річка, море, джерело.

А ті водойми, які створила сама людина, називаються штучними:водосховища, канали, ставки.

І потім самі називають водойми кожної групи.

Слайд №8

  • Краплинка пропонує дізнатися про різні види водойм, з’ясувати,  як вони утворилися  і  чим  відрізняються,  навчитися показувати їх на фізичній карті, ознайомитися та зробити нові відкриття про водойми України, Херсонської області.

Слайд №9

Ознайомлення з різними видами водойм.

  1. Джерело.

а) Відгадування загадки..

Із-під гірки, з-під крутої

Прокидається норою

Та й до моря утіка

Через лози по ярах.   (Джерело)

Краплинка не витримала і пірнула у чисту цілющу воду джерела. Течія підхопила і понесла її. Як ви думаєте, у яку водойму могла потрапити краплинка? (Річка, озеро, море, болото).

  1. Тече, тече, не витече,

Біжить, біжить, не вибіжить. (Річка)

Поговоримо про річки.

Розповідь вчителя супроводжується картинками в презентації

  • Кожна річка має витік. Витік – це місце, де починається річка. Витоком може бути невеличкий струмок, озеро, болото, льодовик в горах. Річка тече по заглибині, що називається руслом. У річки є два береги – правий і лівий.

         Якщо стати за напрямом течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий. Більшість річок мають притоки. Притоки – це річки, що впадають в головну річку. Чим більшою є річка, тим більшим у неї є приток. Кожна річка впадає в море, іншу річку або озеро. Це місце називається гирлом.

         Річки течуть як на рівнинах, так і в горах.

  • Де, на вашу думку, річка тече повільно, а де – швидко? Чому?

-  На Україні налічується 70 тисяч річок, з них близько 4 тисяч – завдовжки понад 10 км, 137 річок – завдовжки понад 100 км.

Діти, а як вигадаєте, яка найбільша річка на Україні? (Дніпро)

Показ річки на карті річку показуй починаючи з витоку до гирла

— В Україні налічується 70 тисяч річок, з них близько 4 тисяч — завдовжки понад 10 км, 137 річок — завдовжки понад 100 км.

Гірські річки не такі глибокі, але вони мають швидку та бурхливу течію. Рівнинні річки спокійні, іноді дуже глибокі.

  1. Інформація дітей про річки

Дніпро — найбільша в країні і третя за величиною в Європі (після Волги і Дунаю) річка. Вона бере початок на півночі Смоленської області і котить свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну, долаючи шлях 2201 км. У межах України довжина Дніпра складає 981 км. Найбільшими притоками Дніпра є Прип’ять і Десна. Меншими за величиною є Тетерів, Псел, Ворскла, Рось, Самара, Конка, Інгулець. Усього у басейні Дніпра — 1424 притоки.

Дністер — друга за величиною річка України, яка протікає у семи областях. Початок бере на північному сході схилу Карпат і впадає у Дністровський лиман Чорного моря. Загальна протяжність річки — 1352 км. Протяжність Україною — 692 км. На території України в Дністер впадають майже 500 річок.

Південний Буг — річка на південному заході України,  бере свій початок на Подільській височині на Хмельниччині. Єдина велика річка України, що повністю протікає по її території. Довжина річки — 857 км. Південний Буг має 301 притоку, кожна з яких завдовжки до 10 км.

До великих річок належить також Сіверський Донець. Його довжина складає 1053 км, а в межах України — 672 км.

- До великих рік належить ще Сіверський Донець. Його довжина становить 1.053 км, а в межах України – 738 м.

  • Дунай — друга за протяжністю (після Волги) річка в Європі. Довжина — 2960 км. Її називають «інтернаціональною» річкою, оскільки від витоку до гирла вона протікає по території або по межі 10 держав. Дунай має 7 гирл і впадає в Чорне море. Займає ІІ місце за величиною після Волги у Європі.

— Ріки України — це багатство нашої Батьківщини. З давніх часів вони використовуються як судноплавні шляхи для перевезення вантажів і пасажирів. На річках побудовані гідроелектростанції. Воду річок використовують для зрошування земель, а також там розвинене рибне господарство.

  •                   Річки, як і всі водойми потерпають від людського втручання. Проблемним є збереження чистої води. Екологічними службами підраховано,що кожен житель викидає на незаплановані сміттєсховища на берегах водойм 3 куб. м відходів. Екологічний стан річок не може не турбувати. А скільки води людина витрачає марно?
  •                   Діти, на території Херсонської області протікає велика річка Дніпро, середня – Інгулець та 24 малих річок. Усі річки належать до басейну Дніпра і тільки річка Каланчак впадає в Чорне море.

- Ви добре попрацювали, давайте зупинимось на зупинці «Відпочинок» і виконаємо Фізхвилинку

 

4. .Робота за підручником (с. 113–116)

1 Ознайомлення з  водоймами України.

2  Гра «Передай естафету».

- Зараз я одному з учнів поставлю питання, якщо він правильно відповість має назвати ім’я наступного учні, хто буде відповідати.

— Як утворюється джерело? 

— Що відбувається з водою, коли вона проходить через товщу землі? Дайте правильну відповідь: очищається, забруднюється, нагрівається, охолоджується. 

— Як утворюється річка? ( вода витікає на поверхню, проходячи через шар землі)

— Що таке виток річки? Що може бути витоком річки? ( місце де бере початок річка)

— Розкажіть за малюнком 103 про річкове русло. 

— Розкажіть за малюнком 104 про будову річки. 

— Які притоки є у Дніпра? (Прип’ять, Псел, Ворскла, Десна)

— Які бувають річки? (рівнинні і гірські)

— Що ви дізналися про рівнинні і гірські річки? 

— Назвіть рівнинні річки України. Розкажіть про них. ( Дніпро, Дністер)

— Назвіть гірські річки. ( Тиса)

— Чим живляться річки? ( Снігами і дощовими водами)

V. Узагальнення і систематизація отриманих знань

1. Робота в зошиті

- Відкрийте робочі зошити на с. 48

- Що нам необхідно зробити? 

А). Самостійна робота з подальшою взаємоперевіркою

Перше завдання виконайте самостійно з подальшою взаємоперевіркою.

-Зачитайте

Б). Робота в парах

Друге завдання виконайте в парі. Яка пара перша справилася зачитує і показує на слайді презентації

В).Робота в групах

Третє завдання.в групі.

Об єднайтеся в групи .Складіть порівняльну характеристику гірських і рівнинних річок.

 

Краплинка задоволена, що скільки всього дізналася, але ми з нею не прощаємося бо ще скільки водойм України нам треба пізнати.

- Я попрошу вас виконати завдання, щоб оцінити  рівень своїх знань.

2. Гра «Так чи ні».

Я буду читати запитання, а ви будете фішками давати відповіді, якщо згодні зі мною показуєте ТАК, а якщо не згодні НІ.

1.Вода – найбільш поширена речовина на Землі – так

2.Вода є всюди: в морях, грунті, повітрі – так

3.Місце, де починається річка це притоки-ні

 4.Життя на Землі  можливе без води – ні.

5. Щоб визначити правий і лівий береги річки треба стати за напрямом течії. - так

6.Джерело і річка – це природні водойми – так

7. Заглиблення, яким тече річка, називається руслом – так

8. Ріка Дніпро бере свій початок в Україні – ні

8.Азовське море є глибшим за Чорне – ні

Сенкан

Водойми

Природні, штучні (солоні, прісні)

Живлять, милують, напувають

Природне багатство нашої землі

Скарб, життя

Х. Підсумок

Чого навчив вас сьогоднішній урок?

Продовжіть речення:

На уроці я:

Дізнався____________________________________________________

Повторив_____________________________________________________

Навчився_____________________________________________________

Було важко____________________________________________________
Слайд №32

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

  • Домашнє завдання  усім (с. 113–116). Відповідати на запитання. . Розповісти батькам про водойми України.  За вибором :  намалювати малюнок;написати вірш, скласти загадку про річкиУкраїни.
  • знайти прислів’я і приказки про річки, дібрати пісні, у назвах яких згадуються річки,

 

                                   

Додаток

     

                   Це цікаво

За все життя людина споживає в середньому 50—60 тонн води.

При спразі бізони відчувають воду за 5—7 км.

Американський тушканчик взагалі не п'є води   — йому досить вологи із зерняток.

Медузи складаються на 95—98% з води.

Вода буває різною: густою, мов кисіль; згубною, мов
отрута; білою і розсипчастою, як  пральний порошок; со­лоною; срібною, що вбиває мікроби; магнітною, що може виводити каміння з нирок; схожою на гуму, яку можна різати ножицями, та такою, що не замерзає при — 50° С,
кипить при + 300° С. Про такі цікаві властивості води ви дізнаєтесь, коли будете вивчати хімію.

Щоб виростити 1 кг овочів, потрібно затратити 2 тонни води!

Подивіться на глобус. Майже три чверті поверхні
земної кулі вкрито цією дивовижною речовиною.

Якби розлити всю океанську воду по всій умовно розрівняній поверхні суші, шар води був би досить-таки чималим: близько 2,6 км!

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Таран Наталія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 жовтня 2020
Переглядів
1844
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку