Конспект уроку всесвітня історія 7 клас “Середньовічний Китай та Японія”
Мета уроку: Сприяти формуванню знань про особливості Китаю та Японії у середні віки; побачити взаємозв'язок народів у історичному процесі; розвивати загальнодидактичні вміння та навички по роботі з таблицею, відбору та систематизації фактичного матеріалу, що міститься на слайдах; сприяти розвитку пізнавальної активності через ІКТ на уроці та при виконанні домашнього завдання у формі повідомлень.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань
Обладнання: презентація, мапа, роздатковий матеріал, атласи, підручник, зошит
Хід уроку.
І. Організаційний момент
Привітання. Психологічне налаштування
Вправа "Кольори настрою"
Діти, кожен з вас має різні емоції, і це нормально. Важливо розуміти свій настрій, щоб знати, як краще налаштуватися на урок. Назвіть свій колір сьогодні і спробуйте пояснити його.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Хмара слів
Розгляньте “хмару слів” с. 65 підручника, пригадайте з курсу Стародавнього світу про яку країну йдеться?
Діємо творчо. Створіть схожу “хмару” з низки запропонованих мною слів:
Екібано, самураї, гейші, синтоїзм, буддизм, ієрогліфи, каліграфія, чай, сакура, кімоно, міфи, легенди, імператор, феодалізм, ніндзя
Спробуйте назвати тему нашого уроку: (можлива відповідь) – Китай, Японія.
- У якій частині світу знаходяться ці держави? - В Азії
- Добре! Значить, ми говоритимемо про Азію, а який період?- в Середні віки
- Чудово! Ми будемо говорити про Азію в Середньовіччі і саме про Китай і Японію. Тоді як звучатиме тема нашого уроку? - «Середньовічний Китай та Японія». (на дошку прикріпити назву теми)
- Діти, а тепер спробуйте сформулювати мету нашого уроку. (Про що ми говоритимемо, що вивчати).
- Познайомитися з історією цих країн в епоху середньовіччя, дізнатися, як вони розвивалися.
- Молодці! Так, ви праві. Мета нашого уроку познайомитись з історією, особливостями розвитку та досягненнями країн середньовічної Азії.
- Діти, як ви вважаєте, ці держави розвивалися однаково з європейськими країнами? Можлива відповідь -Ні
- Чому? - Ці країни були закриті від європейців у Середні віки і розвивалися своїм власним шляхом.
Проблемне питання
ЧИ ЗГОДНІ ВИ, ЩО ЯКЩО ЦІ ДЕРЖАВИ ОБИДВІ ЗНАХОДЯТЬСЯ В АЗІЇ, ТО ВОНИ ДУЖЕ СХОЖІ І РОЗВИВАЛИСЯ ОДНАКОВО?
Сьогодні протягом уроку ми дамо відповідь на це запитання.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Робота в групах
Сьогодні для роботи на уроці нам потрібно об'єднатися в групи.
Спосіб за допомогою якого поділимося ми на ці групи називається “Мозаїка": я вам роздам частини з різними зображеннями. Завдання – знайти свою частину мозаїки і таким чином ми утворимо групи.
Отже, групи сформовані, час приступити до виконання завдання. А воно сьогодні не звичайне, тому, що ви будете виступати у ролі дослідників історії середньовіччя - медієвісти. Потрібно розглянути розвиток Китаю та Японії за допомогою матеріалу підручника та інформаційних карток та презентувати роботу вашої групи у вигляді карти пам'яті.
Працювати кожна група буде за орієнтовним планом:.
1.Влада та суспільство.
2. Господарство.
3. Релігійні вчення.
4. Культурні надбання.
5. Відносини з іншими народами.
Інформаційна картка для групи 1.
Досягнення у літературі та мистецтві Китаю.
8-9 століття були золотим віком китайської поезії. Архітектори будували пагоди – буддійські храми. Головним видом мистецтва був живопис. В основному зображували пейзажі, які китайці називали гори і води. Окрім пейзажів художники писали ніжні квіти, звірів, птахів. Такі картини називалися «квіти та птахи».
Інформаційна картка для групи 2.
Досягнення у науці та освіті Японії.
Великий вплив на духовну культуру Японії зробив буддизм, що прийшов з Китаю. Вже з VIII століття почали з'являтися школи для дітей знаті, зокрема дівчат. У середині IX століття було винайдено японський лист (ієрогліфи позначали літери та склади). Вважали, що освічена людина має вміти складати вірші, малювати та грати на музичних інструментах.
Перевірка виконання завдань.
Час вийшов. Розкажіть, про, що ви дізналися?
- Дякую за роботу! Усі впоралися.
Приклад карти знань
Середньовічний Китай
Ключові династії - Династія Суй (581–618 рр.)
- Об'єднання Китаю після тривалого роздробленого періоду.
- Побудова Великого каналу – важливий інфраструктурний проєкт.
- Династія Тан(618–907 рр.)
- Золотий вік культури, мистецтва і науки.
- Розвиток буддизму, даосизму та конфуціанства.
- Розширення території і процвітання Шовкового Шляху.
- Династія Сун (960–1279 рр.)
Японія --------Політика: сьогуни, самураї, феодалізм, імператор, класова система.
—---------Суспільство: самурайський кодекс (бусідо), гейші, селяни, ремісники, міста.
—----------Культура: синтоїзм, буддизм, чайні церемонії, каліграфія, ікебана, театри.
Робота з картою.
- Покажіть основні напрямки завойовницьких походів монголів;
- Покажіть, де проходила Велика Китайська стіна?
-Який із торгових шляхів на карті є Великим шовковим шляхом?
-Покажіть на карті Китай. (Китай знаходиться у Східній та Центральній частині Азії)
-Назвіть та покажіть головні річки Китаю. (Хуанхе – Жовта ріка, Янцзи – Довга ріка).
- Покажіть Японію. Моря якими вона омивається.
ІV. Підведення підсумків уроку
Визначимо спільні та відмінні ознаки цих держав.
Почнемо з спільного - МОНГОЛИ. До Китаю монголи прийшли в 1211 на чолі з Чингісханом і завоювали частину імперії Цзінь (столиця Пекін). Хан Хубілай зі 100 тисячами воїнів не зміг завоювати Японії і в цій битві їй допоміг тайфун.
Единая релігія – буддизм (Буддизм виник Китаї, коли вже давно існували конфуціанство і даосизм; Проникнувши Японію у середині VI в., вчення Будди виявилося зброєю у гострій політичній боротьбі знатних пологів влади.
В основі лежить традиційне суспільство – суспільство, що регулюється традицією. Збереження традицій є у ньому вищою цінністю, ніж розвиток.
А відмінності? Японія - природні умови, вплив Китаю на культуру та господарське життя країни.
Китай – створення великих імперій (династія Тан – правили 300 років, Сун – об'єднання), правителі яких були верховними власниками землі, релігійна толерантність і взаємодія релігій.
Рефлексія
Вправа «Незакінчені речення»
Мені на уроці сподобалось виконувати завдання…
Цікавою виявилась інформація про…
Самим складним для мене завданням було…
На уроці ми дізналися про…
Оцінювання знань учнів
Самооцінювання за підручником с. 69.
V. Домашнє завдання
1. Опрацювати параграф 9 підручника.
2. Виконати онлайн вправу https://wordwall.net/play/75271/912/583