14 липня о 18:00Вебінар: Школа без дискримінації: таємниці гендерного виховання

Конспект уроку "Вулканізм і вулкани. Джерела і гейзери."

Про матеріал
Вулканізм і вулкани. Джерела і гейзери. Мета уроку: - формувати в учнів уявлення про походження вулканів і гейзерів, ознайомити з їх будовою; виявити основні області розповсюдження вулканів і гейзерів; -розвивати пам’ять, вміння аналізувати, робити висновки, виділяти головне; -виховати почуття відповідальності та дбайливе ставлення до навколишнього середовища.
Перегляд файлу

Описание: Картинки по запросу шаблон для рамка 

 

Урок географії в

 6 класі

Описание: Картинки по запросу вулкани

 

Описание: Картинки по запросу вулкани

 

 

Вчитель -  Фурдик Аліса Вадимівна

Кивачівської загальноосвітньої школи

І-ІІІ ступенів

 


Урок №   24      Дата   29.11.2018

 

Тема уроку:  Вулканізм і вулкани. Джерела і гейзери.

Мета уроку:

- формувати в учнів уявлення про походження вулканів і гейзерів, ознайомити з їх будовою; виявити основні області розповсюдження вулканів і гейзерів;

-розвивати пам’ять, вміння аналізувати, робити висновки, виділяти головне;

-виховати почуття відповідальності та дбайливе ставлення до навколишнього середовища.

Очікувані результати: учні закріплять знання про будову Землі та її внутрішні процеси; сформують вміння позначати на контурній карті вулкани.

Тип уроку: комбінований, з використанням ІКТ (відео, фото).

Обладнання: підручник географії, атлас, контурні карти, фізична карта світу, картки із завданнями, мал. «Будова вулкана», кольорові ручки.

 


Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Давайте пригадаємо основні поняття минулих уроків, без яких ми не можемо рухатись далі.

1. Інтерактивний метод «Мікрофон»

  1.     Що таке літосфера?
  2.     Що є «серцем» Землі?
  3.     Який шар називають «захисним плащем» Землі?
  4.     Який шар землі знаходиться у в’язкому стані?

 

2.Завдання в тестовій формі відкритого типу

  1. Внутрішня оболонка Землі, що покриває ядро, називається _______________
  2. Розплавлений шар мантії на глибині 50-250 км- це______________
  3. Вогненно-рідкий розплав, що формується в мантії ( у перекладі з грецької «густа мазь») – це __________________________
  4. Процес утворення і руху магми до поверхні землі називається ____________

         Самоперевірка

  1.     мантія
  2.     астеносфера
  3.     магма
  4.     магматизм

 

III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів

1. Прийом «Дивуй!»

Історія про загибель Помпеї.

Колись, за сивої давнини, на березі Неаполітанської затоки в Італії стояло веселе й ошатне місто Помпеї. На його вулицях завжди було гамірно. До цього курортного міста приїздили відпочивати знатні римляни. Життя в Помпеї було спокійне, і ніщо не пророкувало катастрофи... З деякого часу з вершини великого Пагорба поблизу міста почав вириватися димок, а іноді чувся гул. Тоді ніхто із мешканців не знав, що Пагорб — це згаслий вулкан, який зараз має назву Везувій.

Одного дня дим із Везувію почав їти сильніше, ніж звичайно. Однак жителі майже не звертали на це уваги — вони поспішали швидше закінчити свої справи, щоб устигнути на гладіаторські ігри. Видовище вже почалося, коли раптом настала пітьма, задушливі гази наповзли на місто, високо в небо з Пагорба здійнялося полум’я. На місто почав падати все густіший попіл. Ошалілі люди бігли, не озираючись, намагаючись сховатися, щоб урятувати своє життя. Вони ховалися в підвалах, щоб перечекати лихо. Нікому не вдалося врятуватися, адже все місто було поховане під багатометровим шаром попелу... Про місто згодом забули.

Але ось одного разу, багато років потому, у полі почали копати колодязь і наштовхнулися на мармурову статую. Почалися розкопки, і загибле місто знову побачило сонячне світло. Сьогодні Помпеї — місто-музей, який відвідують тисячі туристів. А Везувій інші вулкани вивчають учені-вулканологи. Вони безстрашно піднімаються до самого кратера діючого вулкана і навіть на особливих плотах мандрують розжареною лавою. Вулкани, як і землетруси, пов’язані з проявами внутрішніх сил Землі.

2. Але це не єдина історія про вулкани.

На рубежі І і ІІ ст. до н.е. поет, ім’я якого залишилося невідомим, написав поему «Етна». Послухайте уривок з неї:

«Одного разу розверзлися камяні печери; запалилася велика гора, виплескувались її палаючі безодні, і потоки вогненної лави понеслися широкими схилами, заливаючи все. Блискавки розгніваного Юпітера борознили ефір, вихорі темних хмар закрили світле небо. Усе горіло – і луки, і ліс, і пагорби, і гладкі ниви, і навіть, люди. Вогонь поглинав усе на своєму шляху. Селища загорялися одне за другим...»

Ілюстрація вулкана Етна. Це описано виверження вулкана Етна (Сицилія).

Сьогодні ви дізнаєтесь багато нового і цікавого про ці вогнедишні гори, «казани, з вогненним, розпеченим варивом».

3. Оголошення теми та мети уроку (мету уроку учні визначають самостійно)

На партах лежать картки з віршем «Вулкани». Прочитайте і дайте відповіді на запитання.

Вулкани

Вирує магма в мантії землі,

Шукає тріщини для виходу на волю.

І виливається із кратера вулкана

Розжареною лавою густою

Вулкани – дивне явище природи,

Людина таємниці в них шукає.

Підігрівали води Світового океану,

Гірським породам ви дали життя.

У тріщинах землі захолола магма,

Глибинний вулканізм – так можна це назвати,

Гірські породи із вулканів виникали,

Щоб людям в господарстві слугувати

Чи виливалась магма із вулкана

Розжарені річки збігали з конусів.

Тут туфи, пемза утворились із кристалів,

І попіл вулканічний Сонце затулив.

Здригається Земля від поштовхів вулканів,

Це діючі вулкани: на суші й на морському дні.

Та є такі, що згасли і заснули

На сотні, а можливо, і мільйони літ.

На земній кулі дуже вас багато,

І вивергаючись тривожите людину.

Та ви даруєте можливість вас вивчати,

Можливість вченим розгадати таємниці природи.

Прийом «Мікрофон»

- Де зароджуються вулкани?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Вулкани. Будова, причини їх утворення.

Метод «Асоціація»

  •         Діти, з чим у вас асоціюється вулкан, виверження вулкана? (повітряна кулька, з якої випускається повітря; попкорн на гарячій сковорідці)

Розповідь вчителя

Ви вже знаєте про існування астеносфери. Саме тут відбувається утворення магми. Рух літосферних плит призводить до розривів  у земній корі. Не дарма народна мудрість каже «Де тонко, там і рветься».

  •         Як на вашу думку, що відбувається з магмою?

Так, під дією високого тиску магма тріщинами піднімається у напрямку до земної поверхні й може тверднути в товщі земної кори або виливатися на поверхню.

Метод «Незакінчене речення» (робота з підручником ст. 82)

Означення учні записують в зошит.

Підняття магми з надр Землі на поверхню називають -???   ВУЛКАНІЗМОМ

ВУЛКАН – це???    це місце виходу магми на земну поверхню.

Свою назву вулкани дістали від імені Бога вогню Вулкана у древніх римлян. Це не дивно – вогнедишна лава, що надходить із надр землі під час вивержень, зачаровує спостерігачів своєю міццю і неприборканістю.

Вулканізм та магматизм

Магма — це речовина мантії, що складається з розплавлених гірських порід та мінералів.

Магматизм — процес утворення, розвитку, руху та застигання магми. Розрізняють внутрішній і зовнішній магматизм.

Будова вулкана

Давайте поглянемо на мал. 69 (ст. 82) в підручнику. Тепер потрібно дати назви складових  цієї гірки-вулкана.

Перед вами внутрішня будова вулкана. Давайте спробуємо, не читаючи текст, встановити відповідність між моїм визначенням і назвами на малюнку.

  •         Канал, по якому магма піднімається на поверхню -… (жерло)
  •         Магма, що вивержена на поверхню - … (лава)
  •         Отвір, через який виливається  лава - … (кратер)
  •         Гора, що утворюється з вивержених речовин - … (конус)
  •         Бічний кратер, розміщений на його схилі - …….(боковий кратер)
  •         Місце початку вивердження магми-……….(осередок)

Робота з атласом

Погляньте в умовні позначення атласу «Карта літосферних плит» (ст. 17).

  •         Як позначаються вулкани на карті?
  •         Як ви думаєте, вулкани завжди діють?

Класифікація вулканів: діючі і згаслі

Накресліть схему в зошиті.

Вулкани

 

Діючі                 Згаслі

Везувій               Ельбрус    

Етна                      Казбек

Котопахі                   Кенія

Льюльяйльяко         Чимборасо

Гекла

Кіліманджаро

Кратакау

Фудзіяма

  •         Спробуйте самостійно сформулювати, які вулкани називають згаслими?

(Згаслими вважають вулкани, про виверження яких нічого не згадується в історії людства)

А зараз послухайте цікаву інформацію про один з діючих вулканів на Землі – вулкан Кракатау.

Випереджальне завдання                   ВУЛКАН КРАКАТАУ

Практично повністю зруйнувався вулкан Кракатау, розташований в Індонезії. Люди тривалий час вважали його згаслим, а багато хто навіть взагалі не здогадувалися про його існування.

Світ дізнався про нього після руйнівного землетрусу 20 травня 1883 року. У цей день над кратером на 11-кілометрову висоту раптово піднявся стовп диму і попелу. Підземні поштовхи почали поширюватися все далі і далі і досягли індонезійської столиці Джакарти. Незабаром все затихло, але вже через три тижні Кракатау знову захвилювався. У серпні у нього виникли два додаткових кратера, що викидали вулканічні гази і попіл. Більш ніж удвічі виріс і сам острів.

26 серпня зі страшним гуркотом вулкан почав вивергатися, засипаючи все навколо попелом. Майже на 30 км вгору злітали камені, шматки гірських порід і пісок, а попіл піднімався ще вище. Гуркіт виверження досяг Австралії та Шрі-Ланки.

Вже через годину після вибуху Кракатау вся Джакарта занурилася в пітьму, сонце сховалося за хмарами попелу. Густі тропічні ліси, тварини та люди загинули.

Виверження вулкана викликало потужне хвилювання в морі. П’ятдесятиметрове цунамі обрушилося на Яву і Суматру і знищило більше трьохсот міст і селищ. Остров’яни позбулися своїх будинків і рибальських суден, 36 тисяч людей загинуло. Хвиля цунамі досягла берегів Австралії, Африки і Південної Америки.

Виверження Кракатау вважається найсильнішим в історії вулканічних вибухів.

Вчитель. З часом Індонезійські острови поступово оговталися від руйнувань. Знову зазеленіли ліси, повернулися птахи і тварини, і тільки люди до цих пір намагаються триматися подалі від небезпечного вулкана, який після виверження практично зник.

Люди не дарма побоюються Кракатау, адже вже через 50 років після вибуху вулкан знову став просипатися. У 1952 році в морі почав рости новий вулканічний конус. Після кожного невеликого виверження він збільшував свої розміри. В даний час висота знову народженого вулкана, названого ховрах-Кракатау («Дитя Кракатау»), становить 300 м, в довжину він розтягнувся на кілометр.

На уроках історії Стародавнього світу ми вивчали зледеніння Землі.

  •         Що, на вашу думку, призвело до настання льодовикового періоду?

Льодовиковий період

Випереджальне завдання

Я вважаю, що причиною зледеніння Землі є посилення активності вулканів, продукти виверження яких блокували сонячне світло. Під час вулканічних вивержень в атмосфері створюються хмари з газів і попелу, які діють як екран, перешкоджаючи сонячним променям нагрівати земну поверхню. Це і призводить до зниження температури планети. В минулому Землі саме сильні виверження вулканів могли викликати настання льодовикового періоду.

Робота в парах

Користуючись підручником (ст. 83), закінчіть схему «Речовини, що вивергають вулкани»

 

2. Яку шкоду може приносити вулканізм? А яку користь?

Проблемне питання

  •         Чи насправді вулканізм приносить лише шкоду? Чи є користь від цієї внутрішньої сили Землі?

Виверження вулканів - це катастрофічне явище природи, яке викликає у людей страх - вони забрали незліченну кількість життів, стерли з лиця землі цілі міста і перетворили великі землі в безплідні пустелі.

КОРИСТЬ ВІД ВУЛКАНІЗМУ

З часом багатий мінеральними речовинами вулканічний щебінь перетворюється в дуже родючий грунт. На ній знову з'являється рослинність, і люди повертаються в околиці вулканів, щоб обробляти землю, яка дає прекрасні врожаї.

Лаву і різні вулканічні породи використовують для будівництва будинків і доріг.

Деякі стародавні вулкани служать великими джерелами сірки та інших цінних мінералів.

Також в вулканах знаходять алмази, золото й напівкоштовні камені, такі як опал, топаз і аметист.

 

4. Джерела, гейзери.

Зараз я буду розповідати казку, а ви уважно слухайте.

У мами Землі було багато донечок і синочків, але я розповім про двох із них - Магму і Підземну річку. Підземну річку всі любили, бо давала водички напитися, а в пустелі їй і ціни не було, бо там, де виходила на поверхню - росли пальми і раділи життю люди. Магму не любили, бо жорстока була, і якщо вже виривалася на поверхню, то спалювала цілі ліси і міста. І надумала Магма згубити Підземну річечку. Стала підбиратися до неї ближче і ближче. Гаряче стало річечці і закричала вона, благаючи маму-Землю про допомогу. Почула мама прохання донечки і розступилася, утворивши тріщинку, через яку і вирвалася наша Підземна річечка на поверхню. Але це вже не була підземна річка - мала вона інше ім’я - Гейзер.

  •         Чому вода може вириватися на декілька десятків метрів, а може просто утворювати невеличкі озерця?

Поряд із діючими, вулканами, а часто і згаслими, трапляються гарячі джерела та гейзери. Це свідчить про те, що розжарена магма близько підходить до поверхні й нагріває підземні води. Гейзери періодично викидають фонтани гарячої води з-під землі. Чим пояснити цю загадку природи? Гейзер діє за принципом чайника. У підземних порожнинах вода нагрівається до 100 °С, закипає й під тиском із шумом виривається нагору, мов пара з чайника. Ці фонтани сягають висоти 40-90 м. Потім, з охолодженням води, виверження припиняється до наступного її нагрівання та утворення пари.

Гейзери

Кожний гейзер має свій режим дії (від хвилини до кількох діб). Гарячі джерела та гейзери відомі на Курильських островах, Камчатці (Долина гейзерів), у США (Єллоустонський національний парк), на острові Ісландія, у Новій Зеландії тощо.

Гарячі джерела

На відміну від гейзерів, гарячі джерела спокійно витікають з тріщин у земній корі.

Гарячі джерела та гейзери — «супутники» вулканів

Гарячі джерела — це підземні (термальні) води, які нагріваються до високих температур від магми.

Гейзери — джерела, що періодично викидають фонтани гарячої води й пари.

Назва «гейзер» походить від ісландського слова «гейза», що означає «вирувати». Гейзер — це власне ім’я великого ісландського Гейзера. Пізніше гейзерами почали називати своєрідні джерела, приурочені до областей недавнього або сучасного вулканізму, де магматичні вогнища, що лежать неглибоко, утворюють особливі геотермічні та гідрологічні умови.

Висновок 2. Магматизм часто супроводжений такими явищами, як гейзери і гарячі джерела.

 

V. Запитання і завдання для закріплення матеріалу

Практична робота.

Виконаємо практичну роботу в контурних картах на ст. 2.

Проведення інструктажу.

Завдання в підручнику на ст. 85.

Зараз ми позначимо на контурних картах найбільші вулкани світу: Ключевська Сопка, Везувій, Кракатау.

 

Самостійна робота з самоперевіркою

Завдання

  1.     Процес виходу магми на поверхню Землі називається... (вулканізм)
  2.     Канал, по якому рухається магма до поверхні - … (жерло)
  3.     Отвір, через який виливається  лава - … (кратер)
  4.     Магма, що вивержена на поверхню - … (лава)
  5.     Вулкани поділяються на 2 види - … (діючі та згаслі)
  6.     Підземні води поблизу вулканів - це... (гейзери та джерела)

 

                                                 Загадки

Кипить каміння, як у пеклі,

Бунтує бог вогню в землі.

Які ж то гори – Етна? Гекла?

Хто скаже відповідь мені?

 

Б’є джерела живий фонтан,

До хмар сяга казковий.

В сусідстві з ним живе вулкан.

Фонтан вам той відомий?

 

  •        Підготувати інформацію «Грязьові вулкани України»
  •        Індивідуальне завдання цікаві факти про гейзери
  •         Інформація «Це цікаво»
  •        Вулкан Крататау

VI. Підсумок уроку. Оцінювання

Оцінювання.

Для більшого усвідомлення матеріалу  попрацюєте і вдома.

Прийом «Роблю висновок»

- Вулканізм – це явища, пов’язані з підняттям магми на поверхню землі.

- Внаслідок вулканізму утворюються вулкани – це високі гори конічної форми, складені продуктами виверження.

- Вулкани бувають діючі і згаслі, наземні і підводні.

- Більшість вулканів зосереджено в Тихоокеанському, Середземноморському і Атлантичному сейсмічних поясах.

- З вулканічною діяльністю пов’язані виникнення й існування гарячих джерел і гейзерів.

 

VІI. Домашнє завдання

  •        Прочитати § 21
  •        Дати відповідь на питання 7 (ст. 85)
  •        Позначити на контурній карті решту вулканів
  •        Відгадати вулкани за координатами

Мої помічники зашифрували назви вулканів. Якщо ви їх відгадаєте, то дізнаєтесь про них цікаві факти. Атлас с. 18-19

1. 25º пд.ш., 68º зх.д.

2. 55º пн.ш., 160º сх.д.

3. 38º пн.ш., 13º сх.д.

4.  3º пд.ш., 38º сх.д.

5. 36º пн.ш., 140º сх.д.

6. 41º пн.ш., 15 º сх.д.

 

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Фурдик Аліса
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
3 лютого 2019
Переглядів
1580
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку