Клас: 2
Тема. Людина і природа.
Мета: поглибити і розширити знання дітей про вплив людини на природу; підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати і примножувати природні багатства; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати дбайливе ставлення до природи як до рідного дому.
Обладнання: презентація, сигнальні картки, цеглинки Лего, інтерактивна гра «Збережемо планету разом».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку:
І. Організація класу
1. Привітання. Настанова на роботу.
- Добрий день, діти. Рада усіх вас бачити. Для того, щоб наш урок пройшов вдало налаштуємось на роботу. Розпочнемо його із невеличкої вправи «Рюкзачок очікувань». Я передаватиму по колу ось цей рюкзачок, а кожен з вас, по черзі, озвучуватиме те, що зможе покласти до нього, щоб наша робота була плідною, та результативною. Розпочну я: «Привіт усім. Я сьогодні буду дуже уважною та активною».
( діти передають рюкзачок по колу, поки він не перейде до вчителя )
- Дякую, сподіваюся, що наші очікування справдяться.
2. Хвилинка синоптика
- Скажіть, будь ласка, діти, яке сьогодні число?
- А яке число було позавчора?
- Яке буде післязавтра?
- Який сьогодні день тижня?
- Яка пора року надворі?
- Який місяць?
- Хто розкаже з чим пов’язана назва місяця?
- Якщо ви були спостережливі, то скажете, який сьогодні стан неба? Чи були опади?
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Визирніть у вікно…озерніться довкола…Що ви бачите? (Навколишній світ: природа та рукотворний світ)
- А що називається природою?
- На які групи ділиться природа?
- До якої частини природи належить людина? Доведіть. (Вона дихає, харчується, народжується, росте, розмножується, розвивається, старіє, помирає.)
- Як людина пов’язана із живою і неживою природою? (Людина не може жити без води й повітря, без їжі, тепла, сонця.)
- Як ви вважаєте, хто найбільше впливає на навколишнє середовище: людина, тварина чи рослина?
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
- Щоб дізнатися про кого або про що йтиме мова на уроці, розгадайте анаграми.
НА ДИ ЛЮ і ДА РО ПРИ
- Тож яка тема нашого уроку?
«Людина і природа»
- Сьогодні ми поговоримо про значення природи в житті людини, про вплив людини на природу.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Бесіда
- З початку свого існування на нашій планеті, людина від природи брала все необхідне для свого життя. Як ви гадаєте, про що йде мова?
- Дати відповіді на це запитання вам допоможе наступний слайд.
(Діти з опорою на презентацію визначають, які дари природи використовує людина в своєму житті)
- Отже, від природи людина отримує продукти харчування, ліки, сировину для одягу, будівельні матеріали, природні копалини та інше.
- Який висновок ми можемо зробити? (Людина — частина природи. Вона бере від природи все необхідне для життя.)
- Під впливом людини наша планета може радіти чи сумувати. Пропоную за допомогою гри «Збережемо планету разом!» розібратися, які дії людини підуть на користь Землі, а які нанесуть шкоду! У вас все вийде!
https://learningapps.org/watch?v=psj6nccyc23
- Наведіть свої приклади негативного ставлення людини до природи. (Вона вирубує ліси, винищує звірів, осушує болота, забруднює повітря, воду, ґрунти.)
- Наведіть приклади негативного впливу людини на природу у вашій місцевості, в Україні. (Аварія на Чорнобильській АЕС, забруднення річок, сміттєзвалища.)
- Якими є наслідки негативного впливу людини на природу? (Погіршується стан природи. Люди хворіють.)
- Молодці, наша планета Земля посміхається, бо впевнилася, що ви знаєте, як не нанести їй шкоди!
- А зараз вашій увазі рубрика «Довідкове бюро», яку підготувала Олеся Головко.
(заздалегідь підготовлена учениця читає інформацію)
Чи знаєте ви, що за останні 100 років з лиця Землі зникли 150 видів птахів.
Чи знаєте ви, що на одну людину в рік доводиться 300 кг сміттєвих відходів.
Чи знаєте ви, що апельсинова кірка проплаває у воді 6 місяців, папір — 3 місяці, а пластикова пляшка — не розкладеться ніколи. Це сміття погрожує життю тварин.
Чи знаєте ви, що людині потрібно 960 літрів кисню на добу. Стільки виділяє його 5 дорослих дерев, а 20 кг макулатури зберігають одне дерево.
- Отже, можна зробити висновок, що людина не завжди з розумінням ставиться до природи. А це негативно впливає не тільки на саму природу, а й на здоров’я людини.
- Наступна вправа – вікторина, станьте другом нашої планети і розв’яжіть наступні завдання.
(З конверта діти дістають запитання, читають уголос і відповідають на них)
Найпрацелюбніші санітари лісу — мурашки. У середньому мурашки за хвилину приносять до мурашника 2 десятки комах. Скільки комах принесуть мурашки за 1 годину? (2дес. * 60 хв = 120 дес. Або 1200 комах)
На одну людину щодоби потрібно 17 кг чистого повітря. Скільки кілограмів повітря знадобиться на наш клас?
Скільки загинуло б рослин, якщо кожен з 28 учнів класу зірвав би всього по 10 квітів?
Висновок. У природі немає нічого зайвого. У ній усе взаємопов’язано.
VІ. Підсумок уроку
1. Гра «Дозволено чи заборонено»
- Зараз я хочу перевірити, як ви зрозуміли, що допоможе а що нашкодить нашій планеті. Я читатиму речення, а ви будете відповідати сигнальними картками, що «дозволено» - зеленими, «заборонено» - червоними.
Смітити на берегах.
У водойми не кидати відходи.
Мити автомобілі у водоймах.
Необхідно підгодовувати птахів.
Рвати багато квітів.
Ламати гілля дерев.
Потрібно огороджувати мурашники.
Обдирати кору дерев.
Прибирати місце відпочинку.
Збивати гриби ногами.
Ловити метеликів.
Милуватися красою природи.
- Молодці! Я дуже задоволена вашою роботою!
2. Узагальнююче слово вчителя
Вмійте природу любити,
Вам у походи ходити
І мандрувать, любі діти,
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблині радіти.
В полі, у лісі, над яром —
Квіти, дерева, і трави...
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї,
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
П. Сиченко
- Отже, що автор хотів сказати своїм віршем?
- До чого він нас закликає?
- Усе менше залишається на Землі місць, де не побувала б людина. І все більше природа потерпає від її діяльності. Завжди ми маємо аналізувати своїі намагатися не шкодити природі. Адже людина – частина природи, а природа – наш спільний дім! Збережемо його!
3. Домашнє завдання
- Прочитати статтю підручника «Природа і людина, с.128 – 129, дати відповіді на запитання.
- Пропоную зробити самооцінку вашої роботи на уроці за допомогою фразеологізмів. Якщо фраза, що з’явиться на екрані вказує на вашу роботу, ви показуєте зелену цеглинку, якщо ні – червону!
- Дякую, діти, вам за урок! Ви були саме такими, які якості вкладали в наш рюкзачок очікування на початку уроку! Бажаю, щоб знання, які ви отримали протягом уроку вам знадобилися в житті. До побачення!