Конспект уроку «Я розповім вам про кохання..» ( за змістом новели Івана Франка «Сойчине крило»)

Про матеріал
В розробці уроку розкрито особливості вивчення складного психологічного твору І. Франка "Сойчине крило",
Перегляд файлу

Тема: «Я розповім вам про кохання..» ( за змістом новели Івана Франка «Сойчине крило»)

Мета :  . Розкрити долю людини в новітній інтерпретації. Передати  світ почуттів і пристрастей, створений словом великого майстра на основі новели

« Сойчине крило»; творчо осмислити основний морально-етичний пафос твору; неоднозначність образу Марії;

Розвивати навички аналізу образів, зв’язного мовлення, образне мислення, навички роботи над змістом прозового твору, уміння учнів досліджувати особливості новели ;

виховувати інтерес до творчості поета; чистоту й благородство почуттів; серцем пізнати велику істину – любов найсильніша, бо вона - від Бога;

 

Тип урок : аналізу художнього твору

 Обладнання: портрет Івана Франка, текст новели, букет хризантем, ілюстрації до вистави «Сойчине крило», виставка прозових творів Івана Франка.

 

Завдання: Творчо осмислити основний морально-етичний пафос твору; неоднозначність образу Марії;  з’ясувати дилему «Одинокість Массіно - це умілість майстра життя чи негідне «паперове існування», створити моделі образів  героїв та їхнього способу  життя, зрозуміти на прикладі життя героїв новели цінність життя, «філософію серця».

З’ясувати, у чому полягає новаторство І. Франка;

 

Любов – це кара, це сумна в’язниця,

 Бог від якої заховав ключі.

     П.Сорока

Вступне слово вчителя.

Зверніть увагу на епіграф до нашого уроку. Поясніть зміст цих рядків. А в кінці уроку дасте відповідь на запитання : чим було кохання для героїв твору?

 

І. Франко творив на зламі ХІХ і ХХ століть. Як відомо, це час бурхливих історичних подій, різких соціальних перемін, змін у свідомості, світобаченні та світовідчутті людей. Митці, яких назвали модерністами, намагалися знайти особливі художні засоби та нові жанри для передачі своєрідності епохи. Франко теж звернувся до модерних засобів письма, не відкидаючи при цьому й традиційних, не порушуючи національної етичної традиції. Про Франка — майстра прози — та його новітні інтерпретації ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці.

ІV. Оголошення теми й мети уроку

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

Звучить пісня у виконанні В.Козловського на слова І. Франка «Чому являєшся мені у сні?»(1 стовпчик і приспів)

 - Які думки і почуття викликала у вас ця пісня?

- Чи знайома вам ця пісня? Хто автор слів?

-Тож ви зрозуміли, про що йтиме мова на сьогоднішньому уроці. Так, про кохання.

-Які асоціації викликає у вас слово «кохання»?

Сприймання учнями нового матеріалу.

Кохання… Про нього мріють, на нього чекають. Це почуття прекрасне не тільки своєю природністю, але й тим духовним збагаченням, котре наповнює серця. Кохання – одне з найсвітліших, найвеличніших людських почуттів, неповторне і вічне, як життя, прекрасне і таємниче.

Сьогодні ми ще раз поринемо у цю таємницюБо ж «Сойчине крило» - це чи не найкращий твір Франкової малої прози.

-Як же народився цей шедевр?

Твір "Сойчине крило" з’явився з-під пера І.Франка у 1905 році, у "золотий період" його творчості. У цей час письменник опрацьовував нові теми, мотиви, шукав нові шляхи вираження думки, Як справжній митець, письменник мав нахил "обсервувати людське життя в його найрізнорідніших проявах", творив у стані "тієї ніколи й нічим не заспокоєної гарячки, котра змушує ... перейматися стражданнями й радощами, думками й мріями інших людей" 1 . Новела, повість, оповідання – такі визначення жанру давали літературознавці "Сойчиному крилу". Так само по-різному трактували манеру написання. Більшість критиків (М.Колесник, І.Цапенко, І.Денисенко, В.Яременко, Р.Голод) вважають, що твір має яскраві ознаки модернізму, оскільки автор уводить неоромантичні мотиви, поглиблює психологізм. Окрім того, обрана тема є новою для української літератури, а сюжет – "...історія фатального непереможного кохання до химерної, загадкової жінки, яка покидає закоханого в неї мужчину і стає іграшкою інших, а потім повертається до нього", – дає можливість "змалювати сильні характери, глибокі натури, здатні на великі почуття.

Так, отже новела «Сойчине крило» чи не найкращий твір пізньої прози І.Франка. У рецензії літературного критика А.Крушельницького на збірку «На лоні природи» «Сойчине крило» визначене як «найбільш інтересне оповідання», де автор на найвищий п’єдестал ставить любов.

І я пропоную вам зараз поринути у незбагненний світ Франкової новели

  Словникова робота.

Давайте разом запишемо і пояснемо  значення слів, що зустрічаються у творі.

 Самітник – людина, яка відсторонюється від світу.

Кореспонденція – листування між окремими особами; сукупність поштових відправлень.

Адресат – одержувач листа.

Скептик - той, хто до всього ставиться критично-недовірливо, в усьому сумнівається.

Сибарит - людина, яка надає перевагу бездіяльному, марному способу життя, зманіжений розкошами.

 

Слово вчителя:

Давайте з вами складемо таблицю "Сюжет новели "Сойчине крило"( Новелла заздалегідь прочитана учнями)

 

ukrainska_literatura_10_klass_28

Отже, новела надзвичайно прониклива, аж болюча. Твір за обсягом близько 40 сторінок, а здається, що ми прочитали поему про кохання і страждання, побачили митарства по колу пекла головної героїні, боротьбу між почуттями і байдужістю, самотністю героя-адресата. З прочитаної новели очевидно єдине: такий твір могла написати людина, яка сама зазнала мук кохання.

- Давайте згадаємо з вами, три великих кохання І.Я.Франка….(учні згадують жінок , в яких був закоханий Франко, і як він страждав через цю любов)

 Дайте відповіді на запитання

 1) Яка викладова форма твору? (лист і щоденник)

2) Який підзаголовок має новела? («Із записок відлюдька»)

3) Що згадує відлюдько про святкування Нового року?

4) Як він святкуватиме це свято? (сам слухатиме музику, переглядатиме журнали)

5) Чому герой наголошує, що на Новий рік «сорокові роковини його уродин»? (почав нове життя, став відлюдником)

Учні зачитують фрагменти з твору.

Хома. Сороковий рік життя, так як і тридцять дев’ятий, і тридцять восьмий, починатиму зовсім інакше. Відлюдьком, самітником. Жити для себе самого, з самим собою, самому в собі! Я витворив собі оте життя як не здобуту твердиню, в якій живу й паную… Ся твердиня побудована в моїй душі.

Думав, що й вона буде, без неї празник не празник, і Новий рік не Новий рік. Попробуймо обійтися без неї.

Марія: Я лист коханому писала,

Своєму Массіні про себе розказала,

Як тяжко мені ці три роки було,

Прощення просила за все у нього.

Якщо кохаєш, згадаєш мене

І вся ненависть відразу мине.

В дарунок сойчине крило відправляю,

Інше у себе я зберігаю.

Надіюсь на зустріч і щиро кохаю…

Хома. Се чорт, не женщина! Завважую, що вона, пишучи се, немов душею розмовляла зі мною і, вкладаючи свої фрази, рівночасно своїми ящірчатими очима слідила кождий рух моєї душі.

Марія. Ти віриш у силу сповіді? Массіно, любий мій, єдиний на світі, кого я правдиво і беззавітно любила і досі люблю, прошу тебе, слухай моєї сповіді!

Слово вчителя:

-Хто ці люди? Які випробування випали на їхню долю?

- Зробімо портретну характеристику головних героїв

- Розкажіть про спосіб життя Хоми.

Уперше в українській прозі І. Франко вводить прийом розлогого листа, який є і жанровим компонентом твору, і розлогою розповіддю про взаємини закоханої пари Хоми – Массіно і Манюсі, про життєві пригоди героїні у пошуках щастя. Намічається сюжетна лінія образу фатальної жінки.
- Як змінюється психологічна реакція Хоми на прочитане з листа? (Від першого бажання вкинути лист у вогонь разом із колишніми почуттями та фразою: «Невже одна поява отих кількох аркушів, записаних її рукою, одного засушеного крильця давно вбитої пташини може вивести тебе з рівноваги?» до вигуків: «Женщино, демоне! Чого тобі від мене треба? Женщино, комедіантко, прокляття на тебе! Всі твої слова. І сміх, і сльози – все це комедія, все роля, ошука!..» І нарешті: «Де мої сподівані радощі? Де мої естетичні принципи? Де моє тихе задоволення? Пропало, пропало все! Ось де життя! Ось де страждання! Ось де боротьба, і розчарування, і безмежні муки, і крихітки радощів, задля яких і безмежні мук не муки».)

 - Чому Сойка наважилась через 3 роки все-таки повернутися до Массіно?

- Як ви ставитесь до вбивства сойки Манею?

- Назвіть причини, що спонукали її до цього, чи виправдовують вони такий вчинок? (Через ревнощі ненависть до сойки набуває лютої агресії: Маня вбиває сойку. Саме це вбивство потім позначається на пригніченому стані молодої жінки, її демонічних рисах).

 

«Мозковий штурм»

Дослідження символіки образів, їхнього смислового навантаження

Слово вчителя.

 Оскільки ми аналізуємо новелу, то не можемо обійти образи-символи. Франко мав рідкісне вміння у повсякденних деталях бачити характер, явище.

 - Яку роль відіграють образи-символи у новелі?

 - Яке їх смислове навантаження?

 - Образ Сойки – символ героїні, волі, свободи

- Сойчине крило – це символ вірності, кохання й уміння прощати.

- Червона з білими цятками сукня. У ній втікає героїня, у ній вона й повертається. Це символ не лише пам’яті, а й вірності.

Подвійне сонце – подвійне життя одне у побуті, інше – в душі.

Ліс – гармонія людини і природи .

Дзвінок – тривога, очікування чогось

- Парадигма( приклад, взірець ) втечі – повернення. ( Утеча Манюсі від себе, від свого справжнього кохання, з тихого лісу у вир життя злочинницького світу. Утеча Хоми-Массіно від себе як громадського діяча в софістику «артиста життя», відчуженого від життя дійсного. Повернення героїв до своєї справжньої сутності, до душевної чистоти, до людей, до рідного краю.

- Віра. Усі жахливі перипетії, подвійна спроба самогубства не вбили в Манюсі віри в себе, у людину загалом. Однак усе це далеко не однозначно. «Віриш у бачення тая? Я вірю. Здається, що якби на хвилю перестала вірити, здуріла б, руку наложила б на себе. А може, ся сама віра – симптом божевілля?»).

Вправа «Займи позицію»

 Діти, на дошці вам подані запитання . Поділіться зараз на дві команди , і дійте відповідь на запитання починаючи свою відповідь  словом - Так,…..або Ні…..

1.ТАК

2.НІ

- Чи зміг би я пробачити Марію?

- Чи актуальний твір сьогодні?

-Як ви гадаєте чи щасливими будуть головні герої новели?

 Свою думку обґрунтуйте.

 

Бесіда

Слово вчителя:  Отже, повернімося до епіграфа.

- Чим для героїв твору було кохання? (відповіді учнів)

 

- Чим сподобалась вам новела?

- Цей твір можна назвати новелою-сповіддю, новелою-освідченням. Висловіть власну оцінку твору. Чого він навчає?

· Чому твір носить назву «Сойчине крило»?

 - Який урок життя ви взяли для себе?

Оцінювання.

Домашнє завдання.

 Написати власне висловлювання на тему «Уміння прощати – велика наука».

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
30 листопада 2020
Переглядів
2498
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку