Конспект уроку "Я. Стельмах «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера». Таємничі, веселі й незвичайні події в повісті. "

Про матеріал
Конспект уроку української літератури, 6 клас Тема. Я. Стельмах «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера». Таємничі, веселі й незвичайні події в повісті.
Перегляд файлу

Конспект уроку української літератури, 6 клас

 

Тема. Я. Стельмах «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера». Таємничі, веселі й незвичайні події в повісті.

Мета: ознайомити школярів із життям і творчістю Я. Стельмаха; розпочати роботу над опрацюванням змісту програмового твору письменника, звертаючи увагу на таємничі, веселі й незвичайні події в повісті; розвивати творчу уяву школярів, логічне мислення, пам’ять, увагу; вміння раціонально використовувати навчальний час; грамотно висловлювати власні думки; виховувати почуття поваги до творчості Я. Стельмаха, рідного краю; прищеплювати любов до природи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Я. Стельмаха, бібліотечка його творів; учнівські малюнки на тему «Краса природи рідного краю»; дидактичний матеріал (тестові завдання).

 

 ХІД УРОКУ

 I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Бесіда за питаннями:

  • Чи любите ви літні канікули?
  • Які веселі пригоди траплялись з вами під час літніх канікул?
  • Як ви думаєте, який твір називається пригодницьким? Наведіть приклад.
  • Дайте визначення повісті як літературному жанру. (Повість — епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням.)
  • Чим цей жанр відрізняється від оповідання? 

III. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

                                                           Природа - це найкраща з книг, написана на         особливій мові. Цю мова треба вивчати.

                                                                                          Н.Г. Гарін-Михайлівський

Обговорення епіграфа.

IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Життєвий і творчий шлях Я. Стельмаха (1949—2001) (матеріал для вчителя)

Ярослав Стельмах народився 30 листопада 1949 року в Києві в родині відомого українського письменника Михайла Стельмаха.

Ріс дитиною обдарованою, з різнобічними інтересами. З дитинства захоплювався спортом, музикою, іноземними мовами. Займався плаванням, потім гімнастикою, а з боксу і боротьби здобув навіть спортивні розряди. Грав на фортепіано, любив гітару.

З ранніх років Ярослав почав вивчати англійську мову і, варто сказати, не без успіху. Після закінчення середньої школи вчився в Київському інституті іноземних мов, потім в аспірантурі, працював викладачем у Київському педінституті та університеті, займався перекладацькою діяльністю. «Я почав перекладати, — згадує Ярослав Михайлович, — іще навчаючись у Київському інституті іноземних мов. Спершу мене зацікавила книга, яку мені привезли з Канади. Автор її — перший в історії свого народу ескімоський письменник Маркузі. Книжка адресована дітям і цікаво, дохідливо розповідає про суворе, сповнене небезпек і тяжкої праці життя ескімоських племен. Звалася вона «Гарпун мисливця», і працював я над її перекладом з великим задоволенням». На час закінчення інституту Ярослав мав уже кілька друкованих перекладів з англійської мови.

Незважаючи на відчутні успіхи в галузі художнього перекладу, несподівано навіть для самого себе Я. Стельмах почав писати твори для дітей. У 1975 році вийшла його перша книжка-збірка оповідань «Манок». Потім були повісті «Химера лісового озера», «Якось у чужому лісі», «Найкращий намет» та інші.

Ярослав Стельмах відомий у літературі і як драматург. Уже перші його п’єси мали неабиякий успіх: у п’ятнадцяти театрах одночасно йшла п’єса «Привіт, синичко!», чималу аудиторію глядачів збирала «Шкільна драма», «Вікентій Прерозумний» та інші.

Щоб хоч частково ліквідувати дефіцит п’єс для наймолодшого читача, Я. Стельмах створює «Митькозавр з Юрківки», яка свідчить про знання автором дитячої психології, його вміння розкрити внутрішній світ дитини.

Широкої популярності набули також п’єси Я. Стельмаха «Гра на клавесині», «Провінціалки» та інші.

Твори Я. Стельмаха відзначаються захоплюючим сюжетом, тонким гумором, яскраво змальованими постатями маленьких героїв.

 2. Прийом «Читання з передбаченнями».

Літо, Митько, Сергій, село, бабуся, завдання.

  • Визначіть, про що йтиметься в тексті?

3. Робота над твором Я. Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»

I розділ «Зоологія і комахи. «Відпустіть нас до бабусі»; II розділ «Знайомство з майбутнім майстром спорту, а також з бабусею, ентузіастом музичної освіти і дідом Трохимом»

1).  Виразне читання найцікавіших епізодів з І та ІІ розділів.

2). Тема: зображення приїзду Сергія і його близького приятеля Митька до бабусі, з метою зібрання колекції комах.

3). Ідея: уславлення щирої любові, поваги онуків до бабусі і засудження зневажливого ставлення до старих людей.

4). Основна думка: «А хіба існує кращий відпочинок, ніж там, у селі, злитися з природою після важкої праці та успішного закінчення п’ятого класу»?

5). Композиція І, ІІ розділів твору.

Експозиція: отримання літнього завдання хлопцями від учительки Ірини Семенівни — зібрати колекцію комах.

Зав’язка: від’їзд Сергія і Митька до бабусі в село. Кульмінація: роздуми діда Трохима про мету приїзду молоді до своїх бабусь.

Розв’язка: смачно наївшись, хлопці вирішили піти погуляти на річку.

6). Сюжет.

І розділ.

Після успішного складання іспиту за 5-й клас учитель ботаніки на літо запропонувала школярам зібрати колекцію комах. Сергій і Митько вирішили поїхати в село Юрківка до бабусі Митька. Однак батьки не хотіли відпускати Сергія зі своїм приятелем Митьком, вважаючи, що хлопці будуть завдавати бабусі зайвого клопоту. Після тривалих умовлянь вони погодилися. Хлопці їдуть потягом, і, нарешті, провідник повідомив про те, що незабаром їхня станція.

ІІ розділ.

Вийшовши з автобуса, хлопці зразу відчули сільське свіже повітря, яке надто відрізнялося від міського. Подорожуючи до бабусиного села, Сергій і Митько зустрілися з Василем Трошем, майбутнім майстром велосипедного спорту міжнародного класу. Він на них справив неприємне враження. Крокуючи далі, хлопці почули якесь виття. Виявилося, що це дядько Гнат грав на тромбоні.

Бабуся і мешканці села дуже привітливо зустріли хлопців. До Василя Троша із незадоволенням поставився і дід Трохим. Василь, приїхавши до бабусі, навіть не поцілував, не обняв її, а поїхав кататися на велосипеді. Смачно наївшись бабусиних страв, Сергій і Митько вирішують піти на річку.

7). Обговорення змісту розділів.

Робота з підручником. Учні читають запитання і дають відповідь.

8). Жанр: пригодницька повість. Запис у зошит.

V. Закріплення опрацьованого навчального матеріалу

1. Розв’язування тестових завдань

1. Ірина Семенівна була вчителькою:
а) географії;
б) історії;
в) ботаніки.

2. Герої твору — вже учні класу:
а) сьомого;
б) шостого;
в) п’ятого.

3. Ірина Семенівна називала учнів:
а) «професорами»;

 б) «діточками»;
в) «зайчатами».

4. Яку колекцію вчителька зобов’язала зібрати школярів улітку?
а) Лікарських трав;
б) листочків;
в) комах.

5. З яким запитанням звернувся Митько до вчительки?
а) «А можна вдвох збирати одну колекцію?»;
б) «А як оформляти цю колекцію?»;

 в) «А скільки екземплярів повинна містити ця колекція?».

6. Бабуся Сергія жила в селі:
а) Юстинівка;
б) Юпітерка.                                                                                                               в) Юрківка.

7. Василь Трош — це в майбутньому:
а) видатний музикант;
б) майстер велосипедного спорту міжнародного класу;
в) кандидат у майстри спорту з шахів.

8. Приїхавши до бабусі, хлопці почули якесь виття, яке було пов’язане:
а) з коровою;
б) військовими тренуваннями;
в) музичним інструментом.

9. Чим хлопці вразили Троша?
а) Поведінкою;
б) сачками і рюкзаками;
в) манерою спілкування.

10. Про який географічний континент згадується у творі?
а) Америку;
б) Європу;
в) Африку.

11. Чим бабуся пригощала Сергія та Митька?
а) Картоплею;
б) голубцями;
в) пиріжками.

12. Наївшись, хлопці вирішили прогулятися:
а) по лісу;
б) селом;
в) на річку.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

 VI. Підсумки уроку

 VII. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

 VIII. Домашнє завдання

Опрацювати III, IV розділи твору, скласти запитання до них.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Герасимчук Олександр Миколайович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гончар Людмила Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 березня 2019
Переглядів
33580
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку