Література рідного краю.

Про матеріал
Матеріал уроку дасть можливість учням ознайомитися із творчою спадщиною Олександра Олеся; закріпити навички роботах у групах; удосконалювати вміння виразно декламувати поетичні твори; відпрацювати майстерність рольової гри за художнім твором; розвивати логічне мислення дітей, їх зв’язне мовлення, відчуття ритму в художньому творі; виховувати почуття відповідальності за свої справи, навчитися цінувати батьківську любов і завжди діяти за законами добра, прищеплювати любов до навколишньої краси.
Перегляд файлу

 

 

                       Урок 

          української  літератури     

                   в  6 класі

 

            «Позакласне читання .

        Література рідного краю.

  Велика батьківська любов  - свята любов!

   (за творами Олександра Олеся зі збірки      «Все навколо зеленіє» )»

 

Мета: поглибити знання учнів про творчу спадщину Олександра Олеся; закріпити навички роботах у групах; удосконалювати вміння виразно декламувати поетичні твори; відпрацювати майстерність рольової гри за художнім твором; розвивати логічне мислення дітей, їх зв’язне  мовлення, відчуття ритму в художньому творі; виховувати почуття відповідальності за свої справи, навчитися цінувати батьківську любов і завжди діяти за законами добра, прищеплювати любов до навколишньої краси.

Тип уроку: урок літератури рідного краю.

Форма уроку: урок-дослідження.

Обладнання: портрет Олександра Олеся, збірка «Все навколо зеленіє», ілюстрації, малюнки дітей до поезії «Алфавіт віршами», аудіозаписи,  бейджики «Бібліотекар», «Літературознавець», «Дослідник», картина «Мати і дитя», фото «Щасливі діти і батьки», листи з наказом для дітей, інструкції «Робота у малих групах».

Епіграф:

О, моя дитино! Вік твій – місяць май.

Мед з квіток пахучих пчілкою збирай,

Назбирай багато, щоб ти міг весь вік

Годувать голодних, вбогих і калік.

О, моя дитино !...

Прийде час летіти за моря в світи, -

Знімешся і першим будеш в небі ти.

Олександр Олесь

Хід уроку

І. Організація класу.

1. Вступне слово вчителя.

Таємничо, мов квіт папороті, зароджується кохання і нове життя, твориться дитиною перший крок у світі природи, пізнається перша літера в образному алфавіті краси і почуттів.

У кожної людини бувають у житті якісь особливі, хвилюючи дні, після яких вона стає наче зовсім іншою. Так сталося і з українським поетом Олександром Олесем, нашим поетом-земляком, людиною, яка трепетно відчувала всі невидимі порухи природи  рішучі і боязкі сплески людської мислі і чуттів.

ІІ. Повідомлення теми, мети, очікування навчальних результатів, мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель. Сьогодні на уроці ми, діти, продовжимо знайомство із Олександром Олесем як письменником і як людиною. Учитаймось уважно в епіграф нашого уроку. Як ви думаєте, про які твори Олександра Олеся на уроці піде мова?

Справді, ми поговоримо сьогодні про Олександра Олеся як батька. Від щасливих почуттів батьківства він створив чудовий «поетичний дарунок синові і кожній український дитині» - збірку поезій «Все навколо зеленіє».

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Слово вчителя.

Діти! Оскільки сьогоднішній наш урок - це урок-дослідження, то ми запросили на допомогу літературознавця, бібліографа і дослідника, які, по суті, і продовжать нашу роботу.

Бібліограф. Хочу підтвердити, що Олександр Олесь став зовсім іншою людиною тоді, коли 1907 року у нього народився первісток – син Олег, якого письменник назвав ніжно й ласкаво – Лелекою. Назвав так, очевидно, тому, що в цей час перебував у розлуці з сімєю, навчався у Харківському ветеринарному інституті і чекав зустрічі з сином, як чекають діти ранньою весною лелек із вирію.

Літературознавець. А може й тому, що виростав Олег енергійним та допитливим хлопчиком, який захоплювався синіми плесами озер і шовковими травами лугів, не раз тішив батьків своїми витівками. Люблячий батько часто спостерігав за сином, а тому зявилися такі рядки:

Мій синочок – розбишака:

Чи то кіт, чи то собака, -

Він нічого не боїться –

Лізе биться. . .

І хоч подібні подорожі смільчака закінчувалися сльозами і розчаруваннями, допитливість не покидала його. Саме таким допитливим був і письменник у дитинстві.

Дослідник. Спостерігаємо дуже цікаву річ. Олександр Олесь-батько прагне полегшити своєму синові Олегу шлях до пізнання величного світу природи, оволодіння азбукою. Тому складає для нього алфавіт віршами. Кожна літера у цій абетці означає то квітку, то звірятко, то рибину, то пташину… Усі вони легко запам’ятовуються, розширюють кругозір та уяву дитини.

Літературознавець. І ці живі і неживі творці алфавіту природи розквітають, один одного доганяють, граються між собою, виказують свій норов, вдачу, спонукають до дії.

Учитель. Тож прослідкуємо за героями «Алфавіту»…

(Учні читають «Алфавіт» ланцюжком).

Дослідник. Яких букв українського алфавіту бракує у вірші? Чому?

Учитель. Як людина і художник слова Олександр Олесь зростав і виховувався на природній мудрості дідуся Василя (по лінії матері), художній філософії «Кобзаря» Шевченка, народній пісні і моралі, вольовому прикладі матері та її ніжних колискових.

Літературознавець. Чи не тому в Олександра Олеся для свого синочка ціла низка колискових? Пропоную ознайомитися з ними, провести певні дослідження.

Учитель. На разі на уроці маємо три групи класу. Від кожної групи керуючий підійде до столу і з «Чарівної скриньки» вийме листочок із завданнями.

2. Робота у групах.

1) підготовка;

 2) презентація матеріалу.

Завдання:

І група

а) підготувати виразне читання вірша Олександра Олеся, у якому автор колискову пісню будує у формі розповіді про маленьких зайчиків;

б) визначити, скільки строф має цей вірш і який у нього заголовок?;

в) зачитайте слова, що римуються («Над колискою»).

ІІ група

а) зачитайте вірш, у якому автор говорить про нерозривний зв'язок матері і дитини;

б) якими рядками автор висловив хвилювання матері за майбутнє сина?;

в) визначте вид поезії та римування («Колискова»).

ІІІ група

а) прочитайте виразно вірш, частину з якого взято епіграфом уроку;

б) як називається ця поезія?

в) поясніть зміст цього твору («О моя дитино»).

(Дослідник аналізує роботу груп. Учитель йому допомагає, якщо це необхідно, оцінює роботу учнів, коментує).

Учитель. Скільки б ніжних, ласкавих слів ви не чули за своє життя, ваше вухо ніколи не стомиться їх слухати. У пестливій формі ми звертаємося до тих, кого любимо всім серцем і душею, чуємо подібні слова від тих, кому дорогі ми. І доказом цього є вірш Олександра Олеся «У нашого хлоп’ятонька…».

 3. Виразне читання поезії.

Дослідник. Знайдіть і запишіть усі слова, вжиті в пестливій формі, підкресліть частини слів, що римуються

Бібліограф. Оскільки Олександр Олесь сам полюбляв вудити рибу в річці чи ставку, він часто брав із собою і сина Олега. Як доказ турботи малих дітей про свою родину (вдячність за батьківську любов) з’являється вірш «Два хлопчики на ставочку…».

4. Створення відеоколажу.

Уявіть картину, яка змальована у цьому творі, і запишіть у формі кадрів зміст вірша.

(Наприклад: 1 кадр: Став. На березі два хлопчики з вудками.

                         2 кадр: Іде мама, кличе вечеряти.

                         3 кадр: Хлопці мовчать, чатують поплавки тощо)

Учитель. Отже, цей вірш нас навчає не тільки любити і поважати своїх батьків, слухатись їх в усьому, а в міру своїх можливостей допомагати їм, приносити радість працею.

Дослідник. Я помітив, що у дитячих віршах Олександр Олесь оспівує героїв, яких найбільше полюбив син, - зайчиків, півників, курей, качок, гусей. Син Олег під впливом батька і сам фантазує, вигадує: своїм домашнім «друзям» він придумає цікаві прізвиська: півня називає то Королем, то Чернаком. Згодом, захопившись літературою, Олег напише оповідання про пригоди й поведінку півня «Рудько» («Життєпис одного півня»). Як бачимо, зерна глибокої любові батька до краси природи та своєї дитини недаремно впали на добром і ласкою підготовлену дитину - сина Олега.

Учитель. Оскільки у нас урок нетрадиційний, то завершимо його теж незвичайно. У виконанні юних учасників драматичного гуртка подивимось інсценізацію уривка з казки «Водяничок», яку написав Олександр Олесь своєму однорічному синові Олександру.

5. Інсценізація уривка з казки «Водяничок».

Учитель. Краєвиди шовкового степу, шум трави й колосся жита, спів жайворонків і дзюрчання струмків – все це було для поета, за його ж словами, «суцільною казкою», одним золотим днем, і звуки «тієї дивної весни» звучали в душі впродовж усього життя.

Ми навмисне підготували лише частину із казки «Водяничок», щоб зацікавити вас тим, що ж чекає далі на малого водяничка, яка його доля, із ким він залишиться: із тим, хто віддав своє тепло душі і любов серця, чи повернеться у рідну стихію.

ІV. Узагальнення опрацьованого матеріалу.

Учитель. За допомогою прийому «Відшукай ключ» спробуємо узагальнити опрацьований на уроці матеріал.

Дослідник. Уважно досліджуючи роботу на уроці, я виділяю такі епізоди, із початкових літер яких ви повинні скласти  ключове слово, що відтворює суть усього уроку.

     1. Літературознавець розповів багато нового.

     2. Юні таланти показали уривок із казки Олександра Олеся «Водяничок».

     3. Бібліограф допоміг заповнити прогалини із біографії Олександра Олеся.

     4. Олег і Олександр – сини Олександра Олеся, у яких він укладав всю батьківську любов і був із того дуже щасливий.

     5. «Водяничок» - казка, яку Олександр Олесь написав для свого однорічного сина Олександра, якого доля подарувала йому наприкінці життя.

Дослідник. Відгадали ? Так, це слово любов.

Учитель. Любов до природи, до людини, до всього того, що вас оточує, закладається дитині з молоком матері, із любов’ю і мужністю батька, із життєвою мудрістю дідуся і бабусі.

Кожна мама мріє про щасливе життя своєї дитини. Подивіться на картини, які щасливі батьки і діти, тому пам’ятайте батьківський наказ, вчитайтеся в ці слова, візьміть їх собі за основу і пронесіть через усе життя:

  • Батько й мати дали тобі життя і живуть для твого щастя.
  •  Не завдаймо їм болю, образи, прикрощів, страждання.
  • Все, що дають тобі батько й мати – це їхня праця, піт, утома. Умій поважати працю батьків.
  • Найбільше щастя матері й батька – твоє життя працьовитість любов до науки, повага до старших.
  • Якщо люди вважають тебе недоброю людиною – це велике горе для твоєї матері і батька.
  • По-справжньому любити їх – означає приносити в дім мир і спокій!

     V. Підсумок уроку.

Учитель. Повернемось до епіграфа. За допомогою методу «Прес» перевіримо, що хотів автор сказати цим зверненням до свого сина і всіх українських дітей ?

1. Я думаю, що…

2. Тому, що…

3. Наприклад,…

4. Отже, таким чином,…

VІ. Мотивація оцінок. Домашнє завдання.

1. Висловити враження від прочитаної казки «Водяничок»;

2. Намалювати ілюстрації до казки;

3. ***Скласти колискову.

 

doc
Додано
4 квітня 2019
Переглядів
829
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку