Тема: А зима білосніжна?
Мета: дослідити з учнями, якою буває зима
Результати навчання
Наприкінці заняття учні: називають ознаки зими, розпізнають зимові місяці
Обладнання: чарівна паличка, сніжинки, комп’ютер, мультимедійний проектор або великий телевізор, доступ до інтернету, папір, ножиці, «снігова куля», календар, малюнки місяців, роздруковані вірші, малюнки відповідей до загадок.
Освітня галузь |
Очікувані результати |
Індекс конкретного очікуваного результату |
МОВ |
«Взаємодіємо усно» Обговорює з іншими інформацію, яка зацікавила Обгрунтовує свої вподобання Спостерігає за діалогом, де висловлюються різні погляди на предмет обговорення, підтримує одну з точок зору Поповнює власний словниковий запас «Читаємо» Розповідає про що текст, відповідає на запитання за змістом прочитаного «Досліджуємо медіа» Висловлює власні думки і почуття з приводу прослуханих / переглянутих простих медіатекстів «Досліджуємо мовлення» Творить власні художні тексти малих жанрів на основі відомих |
[2 МОВ 1-1. 3-3 ]
[2 МОВ 1-1. 5-2 ]
[2 МОВ 1-1. 6-2 ]
[2 МОВ 1-1. 7-3 ]
[2 МОВ 2-2. 1-4 ]
[2 МОВ 4-1. 5-5]
[2 МОВ 5-4. 2-2 ] |
МАО |
«Лічба» Лічить за правилами лічби об’єкти навколишнього світу Порівнює і впорядковує об’єкти навколишнього світу за однією або декількома ознаками Виконує перевірку правильності лічби довільним способом «Числа. Дії з числами» Визначає числові дані, необхідні і достатні для відповіді на конкретне запитання «Вимірювання величин» Використовує календар для опису і розв’язання повсякденних проблем |
[2 МАО 1-4. 2-1 ]
[2 МАО 1-4. 1-2 ]
[2 МАО 1-3. 3-4 ]
[2 МАО 2-2. 3-1 ]
[2 МАО 3-4. 7-8 ]
|
ТЕО |
«Технічна творчість та техніка» Планує послідовність технологічних операцій з допомогою дорослих Створює виріб за зразком та власним задумом самостійно чи із допомогою дорослих з використанням паперу Демонструє вміння різати папір ножицями по прямій, ламаній лініях за запропонованим зразком «Світ технологій» Дотримується безпечних прийомів праці під час використання інструментів та пристосувань |
[2 ТЕО 1-1. 1-2 ]
[2 ТЕО 1-1. 4-4 ]
[2 ТЕО 1-1. 4-5 ]
[2 ТЕО 2-4. 3-1 ]
|
ПРО |
«Я пізнаю природу» Використовує інформацію з відомих та запропонованих іншими джерел Вирізняє істотну інформацію про природу Розпізнає об’єкти довкілля «Я у природі» Спостерігає за сезонними змінами у природі Називає пори року та відповідні їм місяці Установлює взаємозв’язок між порою року і погодою |
[2 ПРО 1-2.1-1 ]
[2 ПРО 1-4.1-2 ]
[2 ПРО 1-4.3-1 ]
[2 ПРО 2-3. 1-4 ]
[2 ПРО 2-3. 1-5]
[2 ПРО 2-3. 1-8 ] |
СЗО |
«Добробут» Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри |
[2 СЗО 3-4. 4-6 ]
|
МИО |
«Художньо-практична діяльність» Співає дитячі пісні у відповідному настрої, характері, темпі, динаміці Спостерігає за довкіллям, за допомогою вчителя фіксує цікаві, незвичайні явища |
[2 МИО 1-1. 1-1 ]
[2 МИО 1-1. 3-1 ]
|
Орієнтовний план уроку
Ранкове коло |
5 хв |
Інтерактивна гра «Асоціативний кущ» |
3 хв |
Вправа «Гронування» |
3 хв |
Читання й обговорення вірша |
4 хв |
Руханка-співанка |
5 хв |
Перегляд мультфільму «Місяці і пори року» |
6 хв |
Гра «Добре – погано» |
4 хв |
Підсумкові завдання |
5 хв |
Усього тривалість |
35 хв |
Ранкова зустріч
І. Привітання
Грає спокійна мелодія. Діти збираються у коло.
Сніжинка зимова залетіла у клас
І в коло велике зібрала, друзі, нас,
Давайте з’єднаєм долоньки свої
І радо всміхнемось один одному ми.
ІІ. Групове заняття «Побажання однокласникам»
Учні вітаються один з одним, передаючи по колу сніжинку і кажуть «Доброго ранку, Олесику. У тебе така гарна сьогодні посмішка» …
ІІІ. Обмін інформацією
Діти разом з учителем присідають і бесідують.
ІV. Щоденні новини
(Учні розповідають, учитель за потреби доповнює)
— За вікном — чарівна красуня зима. Краса зимової природи надихає поетів, письменників. За допомогою художнього слова вони яскраво і точно передають образи і зимового ранку, і засніженого лісу, і поля.
Отже, дітки, вирушаймо у світ зимової краси і зимових див! А щоб дізнатися тему уроку, відгадайте загадку
Сніг біленький і м який –
Подивитись любо.
І дерева, й малюки
Одягають шуби.
Листя і трави нема,
Бо до нас прийшла …(зима).
Гра «Асоціативний кущ»
Уявіть, що ви всі позамерзали і не можете поворухнутись. Нам у допомозі стане чарівна паличка, яка зможе розморозити лише тих, хто назве одним словом якою зима постає у вашій уяві? Яка вона? (Казкова, морозна, холодна, красива, чудова, білосніжна, весела, святкова…)
«Гронування»
Ми cпробуємо склaсти слoвникову пaвутинку до слoва “зимa”, а дoпоможуть нaм зaгадки.
Сніг
Бурульки
Іній
Книга
Лід
Мороз
Сніжинка
Хуртовина
1.Зiрка нiжна снiжно-бiла
Нa рукaв менi злетілa
Пoки нiс її cюди
Стaла крaплею вoди (снiжинка)
2.Нi в вoді нe тoне, ні в oгні нe гoрить. (кригa)
3.Бeз pук i без фaрб вiкна рoзмальовує. (Мoроз)
4.Рaно-врaнці увeсь свiт
Вбрaвся в бiлий oксамит.
A як вiтер нaпаде – oксамит цeй упaде (Інiй)
5.Теклo, теклo і ляглo пiд склo, якe це склo? (Лід)
6.Лiг нa зeмлю врaнці кoвдрою пухнaстою
Вигрaє нa сoнці ниткoю срiблястою. (Снiг).
7.Рoсте вонa дoдолу голoвoю,
Рoсте вонa хoлодною зимoю.
A тiльки сoнeчко зaсяє
Вонa зaплаче й пoмирає (Бурулькa)
Читання й обговорення вірша
A зарaз прoчитаємо щo пишe прo зиму М. Пiдгорянка.
Ходить, ходить зима гаєм...
Ходить, ходить зима гаєм — білосніжна,
килимочки простеляє по доріжках.
Беріз коси стрічками заплітає,
по ярочках з потічками розмовляє.
Ходить, ходить зима в полі — білосніжка,
розклада в полях перини на ліжках.
Накрива дбайливо ниви в час негоди,
щоби спали без пригод озимі сходи.
Ходить зима то узбіччям*, то в діброві,
то шелесне, то шепоче в чар-розмові*.
*Узбіччям — тут: збоку від дороги чи стежки.
*В чар-розмові — у незвичайній, чарівній розмові.
Знайди і прочитай слова, якими змальовано зиму.
Що з описаного у вірші можна побачити, а що — почути?
Якою ти уявляєш зиму за цим віршем — лагідною, доброю, турботливою чи злою, жорстокою?
Руханка-співанка «Зимові місяці» (https://youtu.be/SKB0lKaq1Xg)
Діти спочатку повторюють слова, а потім танцюють, наспівуючи.
«Математичні розрахунки». Робота у парах. Об’єднання відбувається шляхом витягування із сіточки частинки сніжинки і знаходження собі пари.
Рахунок місяців, пір року, днів у кожному з них.
Підрахунок і порівняння кількості днів у зимових місяцях, який з них найдовший, найкоротший.
Визначення середньомісячної температури кожного зимового місяця.
Перегляд мультфільму «Місяці і пори року»
(https://youtu.be/mBDU8UwJdpM)
Бесіда про зимові місяці
Хто з вас знає назви зимових місяців? А як по-іншому ви їх назвали? А як в давнину їх називали? Від чого пішла назва кожного з них?
За необхідності учитель доповнює відповіді учнів.
У народі грудень називають «стужайлом», «вітрозимом», «зимником», «мостовиком», «лютовієм». Цієї пори у відкритому полі гуляє крижаний вітер. Холодно, незатишно й у лісі, особливо вовкам та лисицям. А ось тому, у кого є тепле лігво, нірка чи гніздо, у кого повна комора запасів, у цей час комфортно й спокійно.
У грудні господарює зима. А допомагають їй і хуртовини, і метелиці, і вітри. Скрізь лежить пишна біла ковдра. Застиг дрімучий ліс. Дерева поринули в глибокий сон. Усе довкола біле-біле.
Грудень вважають найпохмурішим місяцем року. Незвичайним днем у цьому місяці є 22 грудня — день зимового сонцестояння. Двадцять другого грудня день — найкоротший, а ніч — найдовша. Цього дня настає астрономічна зима.
Із 23 грудня день починає збільшуватися, а ніч — коротшати.
До кінця року день подовжиться всього лише «на горобиний крок». Але все ж таки подовжиться! Світла буде більше, тепла — менше. Недарма кажуть: «У грудні сонце на літо, а зима на мороз».
Перший місяць року — січень. Як тільки його не називають: і «сніжень», і «сніговик», і «льодовик», і «просинець», і «щипун», і «тріскун», і «січко». А ще його величають царем морозів, володарем і серцем зими, бо він найхолодніший місяць. У січні не тільки сніг січе, а ще й мороз вогнем пече. Товщає лід на річках, ростуть сніжні кучугури.
А ще кажуть, що січень відсікає прожитий рік від наступного, у січні Новий рік проганяє Старий і свариться з ним.
Із приходом січня люди частенько дивляться в небо, бо коли Місяць щербатий — весна на воду буде багата.
У січні — мороз і сонце. Мерехтять, немов алмазний пил, сніжинки. Гілочки дерев убираються в «морозяні квіти» — пухнастий іній. Берізки стоять, немов вирізьблені з найчистішого кришталю.
Ліс неначе вбрався у святковий одяг для зустрічі з Новим роком. Здавна кажуть, що «зима будує літо». А її будівельником є сніг. Чим пишніше снігове вбрання на полях, у садах, тим краще перенесуть холоднечу осінні посіви, ягідні кущі, плодові дерева. Чим більше снігу, тим більше навесні талої води, краще зволожаться поля, повноводішими будуть ріки.
За старих часів лютий замикав рік, тому його ще називали «межень», бо він проводив межу між старим і новим роком. Сьогодні ж лютий — останній місяць матінки-зими. Та хоча він і останній, усе одно приходить до нас із сердитими вітровіями й сніжними заметілями, а звідси ще й такі його назви — «сніговій», «вітродув», і приказка: «Ну й люті заметілі під лютий полетіли».
Лютий — це також пора великих сніжних заметів, а тому він — місяць «кривих доріг». А ще лютий величають «бокогрієм», бо в цьому місяці сонечко хоч і стоїть на небі набагато вище, ніж у січні, гріє усе одно лиш один бік, другий при цьому мерзне. Саме тому й з'явилася приказка: «Лютий корові вдень бік нагріє, а вночі — ріг зіб'є».
Але яким би лютим не був цей місяць, весна вже не за горами: «Лютий зиму видуває», а «Лютневий сніг весною пахне».
Лютий — дволикий місяць: і теплом приголубить, і морозом налякає; то січнем потягне, то березнем прозирне. І все ж таки лютий — кінець зими!
Гра «Добре – погано»
Діти об’єднуються у дві групи «парні» та «непарні» шляхом лічби. Група «парні» доводить, чому добре, що прийшла зима, інша – чим недобре, що прийшла зима.
Виготовлення сніжинок
Показ різних видів сніжинок. Повторення правил користування ножицями і роботи з папером. Аналіз етапів виготовлення виробу
Самостійне вирізання сніжинок з паперу. Прикрашання класу.
Підсумок
Інтерактивна вправа «Снігова кулька». Рефлексія
Учні стають в коло. Перших називає будь-яке невелике число. І по рахунку того числа визначають, до чиїх рук потрапить кулька. Так передають по порядку за годинниковою стрілкою. Той, кому випало задумане число зупиняється і розмотує один папірець кулі, читає і дає відповідь на запитання за темою уроку. Потім передає далі, поки куля розтане у дитячих руках.
Самооцінювання
Намалювати сніжинку на дошці у певній сходинці.
Письмо для себе. Описати сніжинку.
Міністерство освіти і науки України
Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
ВИПУСКНА РОБОТА
Конспект інтегрованого уроку
«Я досліджую світ»
для 1-го класу
14-й тиждень
на тему «А зима білосніжна?»
Слухачки групи
«Вчителі початкових класів. НУШ»
Мазурук Оксани Миколаївни
ОЗ «Малошпаківський ліцей»
Науковий керівник
Салтишева В.М.
Назви ознаки зими
Який місяць зими найкоротший?
Скільки днів у січні?
Який по порядку місяць грудень у році?
Назви зимові місяці
Скільки місяців має зима?
Який перший місяць року?
Яким тобі запам’ятався січень?
Які ознаки лютого?
Опиши грудень
А зима білосніжна?