Макабула Ірина Володимирівна, вчитель початкових класів Першоторавенського ліцею № 3
Тема уроку: Корисні копалини
Мета уроку: ознайомити з поняттями «гірські породи», «корисні копалини», «родовища». формувати вміння здобувати знання на основі дослідів. Вчити розпізнавати корисні копалини , порівнювати їх. Виділяти істотні ознаки досліджуваних об’єктів. Розвивати спостережливість, збагачувати словниковий запас. Виховувати економне і раціональне використання корисних копалин.
Обладнання: проектор, ноутбук, карта України, колекція корисних копалин, вугілля, крейда, картки із завданнями, ілюстрації, куб Блума, презентація, фільм « У шахті»
Тип уроку: засвоєння нових знань
Структура етапу уроку
І. Ранкове коло - 3хвилини
ІІ. Актуалізація опорних знань -5 хвилини
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку-1хвилина
ІV. Вивчення нового матеріалу- 26 хвилин
V. Підсумок уроку-5 хвилини
Хід уроку
І. Ранкове коло
Сьогодні ми з вами привітаємося один з одним не словами, а мовчки — очима.
( підсумок проводять чергові )
Сьогодні … ( дата ) , день сонячний, погожий. Стан неба … , вітер …, температура …. За минулий тиждень температура знизилась на … це ознаки пізньої осені. ( черговий записує дані в календар природи )
- Що ми робили на попередньому уроці?
- Ми розглядали, як на топографічних картах зображують форми рельєфу.
ІІ. Актуалізація опорних знань у формі проблемної бесіди
- Чи може людина жити без природи?
- Що природа дає людині?
1. Гра «Дешифрувальник»
- Розв’яжіть приклади і за допомогою ключа дізнайтесь про що буде йти мова на сьогоднішньому уроці.
90 |
400 |
200 |
360 |
1500 |
1400 |
0 |
90 |
400 |
100 |
30 |
56 |
360 |
1400 |
360 |
к |
о |
р |
и |
с |
н |
і |
к |
о |
п |
а |
л |
и |
н |
и |
450:5= |
2*700= |
47+9= |
230+170= |
210:7= |
100+100= |
1*100= |
90*4= |
700+800= |
0*560= |
|
|
ІІІ.Оголошення теми уроку
- Сьогодні ми будемо говорити про корисні копалини та їх використання. Дізнаємося, як утворюються гірські породи.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь вчителя й демонстрація презентації «Корисні копалини».
- Як ви розумієте вислів «корисні копалини»?
- Корисні тому, що приносять користь людям. А копалинами їх називають тому, що добувають з надр землі. Корисні копалини – це природні тіла, які людина добуває з надр Землі, використовує їх для своїх потреб.
- Які вам відомі корисні копалини?
- Корисних копалин дуже багато: кам’яне вугілля, нафта, природний газ, залізна руда, пісок, глина, крейда. Вони бувають: тверді (кам’яне вугілля), рідкі (нафта). Газоподібні (природний газ).
- Корисні копалини добувають там, де їх багато. Ці місця називають родовищем.
- Родовища корисних копалин залягають на різній глибині.
- Якщо вони неглибоко, то риють спеціальні ями (кар’єри) там працюють потужні машини.
- Якщо корисні копалини глибоко під землею, то будують шахти або риють свердловини. Давайте розглянемо корисні копалини які є важливими для людини.
2. Виступ науковців
Учень 1
Нафта – масляниста темно-бура рідина. Вона легша за воду, тому її важко загасити під час пожежі. Вона горить кіптявим полум’ям і виділяє більше тепла, ніж кам’яне вугілля. З нафти виготовляють безліч корисних речей: бензин, гас, машинні мастила, пластмасу, штучний каучук, синтетичні волокна, фарби, лаки, ліки, асфальт та інше. Нафту добувають за допомогою свердловин. ЇЇ родовища в Україні містяться поблизу Карпатських гір.
Учень 2
Природний газ – вкрай важлива для людства корисна копалина. Він безбарвний з ледве відчутним запахом. Під час горіння виділяє багато тепла. З газу отримують: пластмаси, штучний каучук для виготовлення гуми. По лініях газопроводів він надходить у великі міста та села. Родовища газу розміщенні поблизу Карпат, на дні Чорного моря.
Учень 3
Граніт – це складна корисна копалина, назва походить від грецького слова «гранум», що означає зерно. Граніт складається із зерен трьох мінералів – польового шпату (червоного кольору), кварцу (світло сірого) і слюди (чорного кольору). Його використовують для будівництва, облицювання будівель.
Учень 4
Глина
Господиня місить глину
Руду біля хати,
Щоб замазати шпарини
Й сіни збудувати.
А господар у майстерні
Горщики майструє,
Ставить вироби до печі
Та вогонь пильнує.
Глина біла та рожева
У вмілих руках
Стане чайничком, вазоном
І деталлю в двигунах.
Лікар глиною в лікарні
Хвороби лікує.
А замріяний художник
Картини малює.
Глини всякої багато
У нашій країні.
Дай же, Боже, миру й щастя
Рідній Україні!
Учень 5
Пісок використовується для виробництва скла, як формувальні піски при литті металів, а також для виготовлення бетону і штукатурок.
Пісок використовуються при будівництві автомобільних і залізничних доріг, для виготовлення бетонів і будівельних розчинів, у виробництві силікатних будівельних матеріалів, при виготовленні виробів грубої кераміки, покрівельних рулонних матеріалів.
Учень 6
Кам’яне вугілля тверде, крихке, чорного кольору, має блиск, під час згорання виділяє багато тепла. Його використовують як паливо на електростанціях, підприємствах, у побуті. Його використовують при виготовленні ліків, парфумів, та інших речовини. В Україні значні запаси кам’яного вугілля знаходяться у Дніпропетровській та Донецькій областях. Його добувають у шахтах, іноді кар’єрним способом.
- А тепер скажіть, як називається місто в якому ми живемо?
- Чому Першотравенськ називають шахтарським містом? (відповіді дітей)
- Першотравенськ – це шахтарське місто. Міста, як і люди, завжди різні. Кожне з них має свою історію. У нашого міста вона пов’язана з початком розвитку вугільної промисловості в Західному Донбасі.
- А для чого використовують кам’яне вугілля? (для опалення)
- Кам’яне вугілля – це тверда вичерпна невідновна корисна копалина, яку людина використовує для отримання тепла шляхом спалювання. За класифікацією відноситься до осадових гірських порід. Вугілля люди стали використовувати ще в давнину разом з дровами.
- Давайте згадаємо які існують ще корисні копалини та їх властивості.
- Встановіть разом із своїм сусідом відповідність між назвою корисної копалини та описом її властивостей.
А. Сипкий, часто забарвлений в різні кольори, легко пропускає воду, використовується на будівництві, придатний для виготовлення скла.
Б. Його видобувають у місцях висихання боліт і використовують для опалення.
В. Утворився з відмерлих живих істот на дні морів і океанів. Добувають у кар’єрах.
Г. Тверда речовина червоного або бурого кольору, важко плавиться.
Ґ. Масляниста рідина темно-бурого кольору з різким запахом, легша за воду.
Д. Сипка речовина, розчинна у воді, має біле забарвлення, не горить, без неї не можна приготувати страви.
Е. Глибоко в землі ховається, «чорним золотом» називається.
Слова для довідок :
1. Вапняк
2. Пісок
3.Торф
4. Нафта
5. Кухонна сіль
6. Залізна руда
7. Кам’яне вугілля
А |
Б |
В |
Г |
Ґ |
Д |
Е |
2 |
3 |
1 |
6 |
4 |
5 |
7 |
Використовуючи знання про властивості корисних копалин , з’єднайте лініями об’єкти й корисні копалини , які використовують для їх виготовлення.
Ми дослідники малі –
все вивчаєм на землі:
сонце, гори і рослини,
хмари, воду і тварини.
8. Практична робота. Порівняння вугілля і крейди.
- Розгляньте зразки корисних копалин і визначте у якому стані вони перебувають, їх колір, твердість.
- Визначте чи легші за воду кам’яне вугілля й крейда.
- Перевіримо їх горючість ( демонструє вчитель ) (дотримуватись техніки безпеки й про наголосити учням)
- Чим схожі ці корисні копалини?
- Чим відрізняються?
Результати впишіть в табличку.
9. Розповідь про утворення кам’яного вугілля.
- Чи знаєте ви чого утворилось вугілля?
- Багато мільйонів років тому на землі був дуже жаркий і вологий клімат. Швидко виростали величезні дерева, вони відмирали, падали у воду. Поступово їх заносило намулом, без доступу повітря їх стовбури не гнили, а перетворювались на вугілля, тож коли ми спалюємо в пічці вугілля, то одержуємо тепло й енергію тих рослин.
10. Перегляд фільму «Як добувають українське вугілля?»
V.Підсумок уроку
Корисні копалини — це багатство Землі. У нашій країні добувають понад 80 різних видів корисних копалин. Але запаси їх у надрах землі не є безмежними. З часом вони можуть вичерпатися, а тому витрачати їх необхідно економно. Бережливе ставлення до корисних копалин — це бережливе ставлення до речей, які з них виготовлені.
Отже, як правильно використовувати корисні копалини, як берегти їх - залежить від нас.
Вправа «Кубування»
- Поясни, що таке корисні копалини.
-Назви корисні копалини.
- Поділись інформацією про родовища корисних копалин.
- Придумай, з чого могло утворитись кам’яне вугілля?
- Запропонуй способи використання кам’яного вугілля.
- Чому людина повинна свідомо ставитись до використання корисних копалин?
Вправа « Незакінчені речення»:
- Ми сьогодні вивчали …
- На уроці мені сподобалось ….
- Найцікавіше було …
- Цікаво дізнатись …
- Виховний момент…
Перелік використаних інтернет джерел
https://pershrada.gov.ua/istoriya-mista-08-01-52-13-04-2021/
https://dovidka.biz.ua/rozpovid-pro-kam-yane-vugillya/
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%96%D1%81%D0%BE%D0%BA
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B0
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0%B0%D1%84%D1%82%D0%B0