Конспект уроку ЯДС "Корисні копалини"

Про матеріал
Ознайомити з поняттями «гірські породи», «корисні копалини», «родовища». формувати вміння здобувати знання на основі дослідів. Вчити розпізнавати корисні копалини , порівнювати їх. Виділяти істотні ознаки досліджуваних об’єктів. Розвивати спостережливість, збагачувати словниковий запас. Виховувати економне і раціональне використання корисних копалин.
Перегляд файлу

Макабула Ірина Володимирівна, вчитель початкових класів Першоторавенського ліцею № 3

 

Тема уроку: Корисні копалини

Мета уроку: ознайомити з поняттями «гірські породи», «корисні копалини», «родовища». формувати вміння здобувати знання на основі дослідів. Вчити розпізнавати корисні копалини , порівнювати їх. Виділяти істотні ознаки досліджуваних об’єктів. Розвивати спостережливість, збагачувати словниковий запас. Виховувати економне і раціональне використання корисних копалин.

Обладнання: проектор, ноутбук, карта України, колекція корисних копалин, вугілля, крейда, картки із завданнями, ілюстрації, куб Блума, презентація, фільм « У шахті»

Тип уроку: засвоєння нових знань

Структура етапу уроку

І. Ранкове коло - 3хвилини

ІІ. Актуалізація опорних знань -5 хвилини

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку-1хвилина

ІV. Вивчення нового матеріалу- 26 хвилин

V. Підсумок уроку-5 хвилини

Хід уроку

І. Ранкове коло

  1. Вправа «Привітайся очима»

Сьогодні ми з вами привітаємося один з одним не словами, а мовчки — очима.

  1. Фенологічні спостереження:

( підсумок проводять  чергові )

Сьогодні … ( дата ) , день сонячний, погожий. Стан неба … , вітер …, температура …. За минулий тиждень температура знизилась на … це ознаки пізньої осені. ( черговий записує дані в календар природи )

  1. Зворотний зв’язок із минулим уроком.

- Що ми робили на попередньому уроці?

- Ми розглядали, як на топографічних картах зображують форми рельєфу.

ІІ. Актуалізація опорних знань у формі проблемної бесіди

- Чи може людина жити без природи?

- Що природа дає людині?

1. Гра «Дешифрувальник»

- Розв’яжіть приклади і за допомогою ключа дізнайтесь про що буде йти мова на сьогоднішньому уроці.

90

400

200

360

1500

1400

0

90

400

100

30

56

360

1400

360

к

о

р

и

с

н

і

к

о

п

а

л

и

н

и

 

450:5=

2*700=

47+9=

230+170=

210:7=

100+100=

1*100= 

90*4=

700+800=

0*560=

 

 

     

ІІІ.Оголошення теми уроку

- Сьогодні ми будемо говорити про корисні копалини та їх використання. Дізнаємося, як утворюються гірські породи.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь вчителя й демонстрація презентації «Корисні копалини».

- Як ви розумієте вислів «корисні копалини»?

- Корисні тому, що приносять користь людям. А копалинами їх називають тому, що добувають з надр землі. Корисні копалини – це природні тіла, які людина добуває з надр Землі, використовує їх для своїх потреб.

- Які вам відомі корисні копалини?

- Корисних копалин дуже багато: кам’яне вугілля, нафта, природний газ, залізна руда, пісок, глина, крейда. Вони бувають: тверді (кам’яне вугілля), рідкі (нафта). Газоподібні (природний газ).

- Корисні копалини добувають там, де їх багато. Ці місця називають родовищем.

- Родовища корисних копалин залягають на різній глибині.

- Якщо вони неглибоко, то риють спеціальні ями (кар’єри) там працюють потужні машини.

- Якщо корисні копалини глибоко під землею, то будують шахти або риють свердловини. Давайте розглянемо корисні копалини які є важливими для людини.

2. Виступ науковців

Учень 1

Нафта – масляниста темно-бура рідина. Вона легша за воду, тому її важко загасити під час пожежі. Вона горить кіптявим полум’ям і виділяє більше тепла, ніж кам’яне вугілля. З нафти виготовляють безліч корисних речей: бензин, гас, машинні мастила, пластмасу, штучний каучук, синтетичні волокна, фарби, лаки, ліки, асфальт та інше. Нафту добувають за допомогою свердловин. ЇЇ родовища в Україні містяться поблизу Карпатських гір.

Учень 2

Природний газ – вкрай важлива для людства корисна копалина. Він безбарвний з ледве відчутним запахом. Під час горіння виділяє багато тепла. З газу отримують: пластмаси, штучний каучук для виготовлення гуми. По лініях газопроводів він надходить у великі міста та села. Родовища газу розміщенні поблизу Карпат, на дні Чорного моря.

Учень 3

Граніт – це складна корисна копалина, назва походить від грецького слова «гранум», що означає зерно. Граніт складається із зерен трьох мінералів – польового шпату (червоного кольору), кварцу (світло сірого) і слюди (чорного кольору). Його використовують для будівництва, облицювання будівель.

Учень 4

Глина

Господиня місить глину

Руду біля хати,

Щоб замазати шпарини

Й сіни збудувати.

А господар у майстерні

Горщики майструє,

Ставить вироби до печі

Та вогонь пильнує.

Глина біла та рожева

У вмілих руках

Стане чайничком, вазоном

І деталлю в двигунах.

Лікар глиною в лікарні

Хвороби лікує.

А замріяний художник

Картини малює.

Глини всякої багато

У нашій країні.

Дай же, Боже, миру й щастя

Рідній Україні!

Учень 5

Пісок використовується для виробництва скла, як формувальні піски при литті металів, а також для виготовлення бетону і штукатурок.

Пісок використовуються при будівництві автомобільних і залізничних доріг, для виготовлення бетонів і будівельних розчинів, у виробництві силікатних будівельних матеріалів, при виготовленні виробів грубої кераміки, покрівельних рулонних матеріалів.

Учень 6

Кам’яне вугілля тверде, крихке, чорного кольору, має блиск, під час згорання виділяє багато тепла. Його використовують як паливо на електростанціях, підприємствах, у побуті. Його використовують при виготовленні ліків, парфумів, та інших речовини. В Україні значні запаси кам’яного вугілля знаходяться у Дніпропетровській та Донецькій областях. Його добувають у шахтах, іноді кар’єрним способом.

- А тепер скажіть, як називається місто в якому ми живемо?

- Чому Першотравенськ називають шахтарським містом? (відповіді дітей)

 - Першотравенськ – це шахтарське місто. Міста, як і люди, завжди різні. Кожне з них має свою історію. У нашого міста вона пов’язана з початком розвитку вугільної промисловості в Західному Донбасі.

- А для чого використовують кам’яне вугілля? (для опалення)

- Кам’яне вугілля – це тверда вичерпна невідновна корисна копалина, яку людина використовує для отримання тепла шляхом спалювання. За класифікацією відноситься до осадових гірських порід. Вугілля люди стали використовувати ще в давнину разом з дровами.

- Давайте згадаємо які існують ще корисні копалини та їх властивості.

  1. Робота в парах.

- Встановіть разом із своїм сусідом відповідність між назвою корисної копалини та описом її властивостей.

А. Сипкий, часто забарвлений в різні кольори, легко пропускає воду, використовується на будівництві, придатний для  виготовлення скла.

Б. Його видобувають у місцях висихання боліт і використовують для опалення.

В. Утворився з відмерлих живих істот на дні морів і океанів. Добувають у кар’єрах.

Г. Тверда речовина червоного або бурого кольору, важко плавиться.

Ґ. Масляниста рідина темно-бурого кольору з різким запахом, легша за воду.

Д. Сипка речовина, розчинна у воді, має біле забарвлення, не горить, без неї не можна приготувати страви.

Е. Глибоко в землі ховається, «чорним золотом» називається.

Слова для довідок :

1. Вапняк

2. Пісок

3.Торф

4. Нафта

5. Кухонна сіль

6. Залізна руда

7. Кам’яне вугілля

А

Б

В

Г

Ґ

Д

Е

2

3

1

6

4

5

7

  1. Робота з підручником (стор.82)
  • Прочитайте текст. Чому ці речовини називають корисними копалинами? (бо їх викопують із надр землі, корисними, бо люди їх використовують для своїх потреб)
  1. Робота в групах

Використовуючи знання про властивості корисних копалин , з’єднайте лініями об’єкти й корисні копалини , які використовують для їх виготовлення.

  • Як називається людина, яка розвідує корисні копалини? (геолог)
  1. Ознайомлення з колекцією корисних копалин
  2. Руханка

Ми дослідники малі –

все вивчаєм на землі:

сонце, гори і рослини,

хмари, воду і тварини.

8. Практична робота. Порівняння вугілля і крейди.

- Розгляньте зразки корисних копалин і визначте у якому стані вони перебувають, їх колір, твердість.

- Визначте чи легші за воду кам’яне вугілля й крейда.

- Перевіримо їх горючість ( демонструє вчитель ) (дотримуватись техніки безпеки й про наголосити учням)

- Чим схожі ці корисні копалини?

- Чим відрізняються?

Результати впишіть в табличку.

9. Розповідь про утворення кам’яного вугілля.

- Чи знаєте ви чого утворилось вугілля?

- Багато мільйонів років тому на землі був дуже жаркий і вологий клімат. Швидко виростали величезні дерева, вони відмирали, падали у воду. Поступово їх заносило намулом, без доступу повітря їх стовбури не гнили, а перетворювались на вугілля, тож коли ми спалюємо в пічці вугілля, то одержуємо тепло й енергію тих рослин.

10. Перегляд фільму «Як добувають українське вугілля?»

https://youtu.be/s1pCM7iZ_Qs

V.Підсумок уроку

Корисні копалини — це багатство Землі. У нашій країні добувають понад 80 різних видів корисних копалин. Але запаси їх у надрах землі не є безмежними. З часом вони можуть вичерпатися, а тому витрачати їх необхідно економно. Бережливе ставлення до корисних копалин — це бережливе ставлення до речей, які з них виготовлені.

Отже, як правильно використовувати корисні копалини, як берегти їх - залежить від нас.

Вправа «Кубування»

- Поясни, що таке корисні копалини.

-Назви корисні копалини.

- Поділись інформацією про родовища корисних копалин.

- Придумай, з чого могло утворитись кам’яне вугілля?

- Запропонуй способи використання кам’яного вугілля.

- Чому людина повинна свідомо ставитись до використання корисних копалин?

Вправа « Незакінчені речення»:

- Ми сьогодні вивчали …

- На уроці мені сподобалось ….

- Найцікавіше було …

- Цікаво дізнатись …

- Виховний момент…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перелік використаних інтернет джерел

  1. Фільм « Як видобувають українське вугілля»

https://youtu.be/s1pCM7iZ_Qs

  1. Інформація використана для уроку

https://pershrada.gov.ua/istoriya-mista-08-01-52-13-04-2021/

https://dovidka.biz.ua/rozpovid-pro-kam-yane-vugillya/

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%96%D1%81%D0%BE%D0%BA

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B0

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D0%BC%27%D1%8F%D0%BD%D0%B5_%D0%B2%D1%83%D0%B3%D1%96%D0%BB%D0%BB%D1%8F

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0%B0%D1%84%D1%82%D0%B0

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%80%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D0%B9_%D0%B3%D0%B0%D0%B7

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
4 червня 2022
Переглядів
4193
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку