Тема уроку: КОМАХИ
Мета: закріпити і поглибити знання учнів про комахи; ознайомитися із будовою тіла комахи; удосконалювати вміння робити висновки, формувати науковий світогляд; розвивати уміння аналізувати, порівнювати; виховувати пізнавальний інтерес, допитливість, любов до природи.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Погляньте у вікно. Надворі – зима! Вона може бути різною: сонячною, теплою, а може бути холодною, сніжною та морозною. Одним словом, мінлива пора року! Хочу, щоб ваші знання, отримані сьогодні на уроці, були не мінливими, а постійними та міцними. Тож, який у вас сьогодні настрій?
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Сьогодні у нас буде незвичайний урок – урок-квест. Ми будемо рухатися станціями, виконувати різні цікаві завдання, грати та познайомимося з однією цікавою, неповторною групою тварин. Ми вдосконалимо навичку аналізу і порівняння, будемо робити певні висновки. А також ви будете самостійно оцінювати свою роботу на уроці, тому будьте уважні та старанні. Лише разом з вами ми дійдемо до спільної мети – досягнення успіху та отримання нових знань.
1. Вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Продовжте фрази.
НАШ УРОК БУДЕ…
Я БУДУ НАВЧАТИСЯ…
МИ БУДЕМО…
2. Метеорологічні спостереження
- Для того, щоб наш урок пройшов чудово, треба дізнатися прогноз погоди.
- Яке сьогодні число та місяць?
- Яка температура повітря?
- Чи буди опади? Який стан неба?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Станція 1 «Риболовля»
- На попередньому уроці ми ознайомилися з однією цікавою, незвичайною, не схожою на інші, групою тварин. Нагадайте мені, кого я маю на увазі.
- Так, це – риби. Тому зараз ви прибуваємо до першої станції «Риболовля», будемо ловити рибку та згадаємо попередню тему.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Станція 2 «Вгадай хто»
- Для того, щоб дізнатися, про яку нову групу тварин ми будемо сьогодні говорити, виконайте завдання.
1) анаграма «ОЛБЖДА» (бджола)
2) прослуховування аудіозапису «звук комара»
- Хто з тварин так говорить? (комар)
3) показ підказки.
- Хто з тварин не любить цю річ? Мухобойку. (муха)
4) загадка
- Відгадайте загадку:
Червона крапочка літає,
На крилах чорні цятки має,
У квіточках ховається,
Сонечку всміхається. (сонечко)
- Тож яку групу тварин ми будемо вчити на уроці? Як можна цих тварин назвати одним словом?
- Так, це – комахи. Вони - найчисленніший та найрізноманітніший клас тварин у всьому тваринному світі.
2. Станція 3 «Що зайве?»
- Зараз я вам покажу картинки. Ваше завдання – віднайти зайву тваринку, тобто не комаху. Хто зайвий? Чому?
- Спільна ознака всіх комах – наявність 6 ніжок.
3. Станція 4 «Інформаційна»
- Відомо більше 1 млн. видів комах у світі. Вони повзають, стрибають, бігають, літають, плавають. Вони є всюди: у повітрі, у ґрунті, у воді, під корою дерев.
Комахи дуже відрізняються розміром та зовнішнім виглядом. Звісно, муха не схожа на метелика, а жук – на коника. Та ми всі знаємо, що це – комахи. Якщо ми бачимо капустянку, то в нас виникає сумнів – чи це комаха? Капустянка вкрита бурими «волосинками». Хіба ж бувають волосаті комахи?
- І ще більше здивуємося, побачивши довгу і маленьку, як сірник, комаху, що зветься паличник.
- Нагадайте мені, яка ж найважливіша ознака комах з якою ми вже познайомилися.
- Ще однією ознакою комах є те, що їхнє тіло складається з таких частин: голова, груди, черевце.
4. Станція 5 «Книжкова»
- Розгорніть підручники на с. 66. Розгляньте схему розвитку метелика. Прочитайте текст.
5. Станція 6 «Робота в зошиті» (с. 30 № 10 – самостійно, 9 – колективно)
6. Станція 7 «Відпочинок»
Фізкультхвилинка (відео).
7. Станція 8 «Ігрова»
- Давайте пограємо в гру.
- Оберіть комаху, яка….(плаває, літає, живе в землі, високо стрибає, живе в мурашнику, полює на попелиць, має барвисті крила)
8. Станція 9 «Корисні-шкідливі»
- Комахи корисні чи шкідливі?
- Об’єднайтеся в групи та спробуйте довести свою думку. Згадайте правила роботи в групі.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Станція 10 «Хто я?»
- Ви отримаєте зображення комахи. Ваше завдання – описати її, не вказуючи назву. Решта учнів має вгадати її назву.
2. Станція 11 «Чи згоден ти?»
- У комах 6 лап.
- Всі комахи літають.
- У всіх комах поганий зір.
- Павуки – це комахи.
- Тіло комахи складається тільки з черевця та голови.
- Комахи живуть тільки в повітрі.
- Метелики запилюють квіти.
- Численність комах більша, ніж птахів.
3. Станція 12 «Подумай»
- Чому ми не бачимо комах взимку?
- Чому комахи не можуть приєднатися до птахів та відлетіти в теплі краї?
- Чи всі комахи готують однакові місця для зимівлі? Давайте згадаємо байку Леоніда Глібова «Коник-стрибунець».
- Уявіть , що на землі зникли всі комахи, що б змінилося?
- У першу чергу збіднів би рослинний світ. Адже багато комах запилює квіткові рослини, після чого утворюється плід з насінням. За рослинами зникло б багато рослиноїдних тварин. За ними почали б зникати хижі тварини, бо їм не буде чим живитися. І через 100 років Земля перетвориться на пустелю.
IV.Підсумок уроку
- Ось і закінчилася наша пригода. А тепер давайте згадаємо:
- Яку групу тварин ми сьогодні вивчали?
- Які ознаки комах?
- Назви яких комах ви запам’ятали?
- Оцініть свою роботу на уроці, порівнявши себе з комашкою. «Я сьогодні був, як….., тому що я….»
- Ми сумлінно працювали та дізналися багато чого нового та цікавого. За це кожен з вас отримає сертифікат «Юного ентомолога».
- Вивчайте природу, спостерігайте за нею, тому що навіть найменша комашка потрібна Землі. Бережіть природу, любіть її! І тоді вона розкриє перед вами свої таємниці.
- Дякую, діти, вам за урок!
Д/з с. 65-67, намалювати неіснуючу комаху.