Конспект відкритого уроку
з Я досліджую світ у 4 класі
Підготувала і провела
Вчителька початкових класів
Манько Галина Василівна Тема. Як розпочинається перетравлювання їжі.
Для чого людині слина?
Мета: -формувати уявлення про роботу травної системи, зокрема про процеси, що відбуваються в ротовій порожнині;
-дослідити значення слини для здоров’я людини;
-спонукати дітей дбати про своє здоров’я;
-активізувати пізнавальну діяльність дітей;
-збагачувати активний словник відповідно до тематики тижня;
-розвивати самостійне мислення, вміння досліджувати уяву, пам’ять, уяву, дрібну моторику, критичне мислення.
Очікувані результати навчання:
-учень/учениця виконує дослідження за заданим планом, висловлює свої припущення, робить висновки;
-розповідає про функції слини, пояснює важливість слини для організму людини;
-виконує математичні обчислення у навчальних та життєвих ситуаціях; -критично аналізує інформацію, важливу для збереження здоров’я, оцінює, чи варте довіри джерело інформації;
-вітається та звертається до інших, дотримуючись норм мовленнєвого етикету, використовує ввічливі слова;
-об’єднується з іншими дітьми у групи, пари для спільної діяльності;
-висловлює та аргументує власну думку, поважаючи позицію інших і дослухаючись до спільних рішень;
-підтримує діалоги з тем, пов’язаних із важливими життєвими ситуаціями;
-зіставляє почуте з власним досвідом, висуває власні гіпотези;
-ставить запитання дорослим і одноліткам щодо інформації, яка викликає сумнів або є незрозумілою;
-наводить аргументи на захист власної думки та ілюструє її прикладами;
-робить висновки із спостережень та досліджень разом з учителем або самостійно;
-систематизує та узагальнює інформацію природознавчого змісту з різних джерел.
Обладнання:
-підручник О.Волощенко, О.Козак, Г.Остапенко «Я досліджую світ» 4 клас(частина 1);
-робочий зошит№1 «Я досліджую світ»;
-роздруківка «Хмара слів «Слина»;
-конструктор «Лего»;
-шматочки житнього хліба, цукор в цукорниці, чайна ложка.
Стіна слів: організм, слина, мальтоза, глюкоза, амілаза, смак.
Хід уроку
1.Емоційне налаштування.
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі (можна оформити як девіз уроку):
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
2. Вправа «Істинні, хибні»
Беремо дві цеглинки «Лєго»-зелену і червону. Послухайте твердження. Якщо воно істинне-піднімаємо зелену цеглинку, а якщо хибне-червону.
-Людина належить до живої природи, бо вміє літати.
-Серце, печінка, шлунок – це внутрішні органи людини.
-Голова, руки, ноги – це зовнішні частини тіла людини.
-Їжа з ротової порожнини одразу потрапляє до шлунку.
-Їжа повністю перетравлюється в шлунку.
-Слина важлива для нашого організму.
Чи були твердження, які викликали у вас сумнів? Чому?
3.Онлайн-вправа «Органи травлення людини»
4.Вправа «Досліди і поясни»
Хліб – традиційний харчовий продукт, багатий на вуглеводи та білки. Особливо корисним для людини є хліб із житнього борошна. Він нормалізує роботу кишечника, його рекомендують при недокрів’ї. Якщо декілька хвилин жувати житній хліб, то в ротовій порожнині можна відчути солодкуватий смак. Давайте це перевіримо.
Методичні поради:
Роздайте дітям шматочки житнього хліба і запропонуйте пожувати його декілька хвилин. Запитайте у дітей, який смак був у хліба спочатку. Чи змінився смак хліба під час жування? Який смак хліба відчули? Запитайте дітей, чому, на їхню думку, вони відчули солодкий смак.
Відповідь: у хлібі міститься крохмаль, а в людській слині фермент амілаза. Крохмаль розкладається піди впливом амілази, утворюється мальтоза і глюкоза, які і дають відчуття солодощі.
5. Вправа «Однакові букви»
Закресліть подумки всі однакові букви, прочитайте слово, що залишиться, і дізнайтеся, що ж допомогло нам відчути солодкий смак хліба.
ОСОЛОООИОНООАО
Перевірте себе.
Чи здогадалися, про що буде мова на сьогоднішньому уроці?
Ми продовжимо подорож організмом людини і з’ясуємо, що таке слина і для чого вона потрібна.
6.Хмара слів «Слина»
Що ви знаєте про слину? Доповніть хмару слів.
Поцікавтеся, що записали у хмару слів ваші однокласники. Чи є у вас спільні слова/факти? Якими словами різняться ваші хмари?
7. Вправа «Працюю з інформацією»
Прочитайте повідомлення і поясніть, що зацікавило Валерію(підр.,с.76,завд.1).
Чи знайшла дівчинка відповідь на своє запитання? Де саме? Чи можна довіряти цій інформації? Чому?
Інформація для вчителя
Слина важлива для нашого організму. Слина – це в’язка, безбарвна рідина. Вона 98,5% складається з води і на 1-1,5% - з органічних і неорганічних речовин (суха речовина слини). Кількість і склад слини можуть відрізнятися в залежності від характеру їжі та віку людини. Наприклад, на сухарі виділяється більше слини, ніж на хліб. Менше слини виділяється на рідкі продукти.
8. Вправа «Доповни»
Прочитайте текст доповніть речення дієсловами з довідки (зош.,с.35,завд.1).
Поцікавтеся, чи так само вставив/вставила дієслова сусід/сусідка по парті.
9. Фізкультхвилинка (Гра «Орел, мавпа, слон»)
10. Вправа «Істинні, хибні»
Старший брат Валерії Ілля, студент-медик, розказав сестрі, що слина склеює їжу для полегшення ковтання. Крім того, вона містить травні ферменти, які розщеплюють вуглеводи. А ще слина має антибактеріальні властивості і захищає зуби від карієсу. Прочитайте твердження і визначте, які з них істинні.
Змініть хибні висловлювання так, щоб вони стали істинними (підр.,с.76,завд.2).
Завдяки слині їжу легко ковтати.
Здоров’я зубів ніяк не залежить від слини.
Процес травлення починається в ротовій порожнині.
Слина сприяє розмноженню мікробів.
11. Вправа «Математичні обчислення»
1.У роті людини «живуть» близько 70 різних видів бактерій. А ще у слині міститься одна із найсильніших болезаспокійливих речовин. Обчисліть вирази, зіставте результати з ключем і дізнайтеся її назву (зош.,с.35,завд.2).
Перевірте себе (опіорфін-болезаспокійлива речовина).
2.Обчисліть вираз і дізнайтеся, скільки слини може виробляти організм людини за добу. Відміряйте таку кількість води, скориставшись банкою (підр.,с.76,завд.3).
Перевірте себе
Методичні поради
Об’єднайте дітей у групи і запропонуйте для кожної групи своє завдання (одні групи виконують завдання з підручника, інші – з зошита. Попросіть дітей презентувати виконання своїх завдань. У груп з однаковими завданнями буде можливість звірити свої обчислення. Попросіть дітей доповнити свої хмари слів новою інформацією, про яку вони почули протягом уроку.
12. Дослідження функції слини
Ми вже багато дізналися про функції слини. Пропоную вам провести невеличке дослідження і дізнатися ще про одну функцію слини (підр.,с.77,завд.4).
1.Висуньте язик і потримайте його так, доки слина на ньому висохне.
2.Покладіть на кінчик язика кілька кристаликів цукру. Що ви відчуваєте?
3.Сховайте язик і почекайте, поки він зволожиться слиною.
Чи відчуваєте ви тепер смак цукру? Який висновок можна зробити?
Прочитайте висновок у підручнику і перевірте, чи правильно ви міркували.
Висновок:Слина допомагає нам краще сприймати смак їжі.
13.Вправа «Дай пораду»
Смакуючи печивом, Валерія розповіла, що дуже хвилювалася, коли чекала гостей. У цей час у неї пересохло в роті, і почувалася вона недобре (підр.,с.77,завд.6).
Що ви порадите робити в такій чи подібній ситуації?
Перевірте себе
Інформація для вчителя
Виділення слини зменшується при стресі, переляку або зневодненні і практично припиняється під час сну. Посилення слиновиділення відбувається під дією нюхових смакових подразників, а також внаслідок при потраплянні їжі до ротової порожнини та під час жування.
14. Рефлексія
З яким настроєм ви закінчуєте урок?
Чи поповнились ваші хмари новими словами? Якими?
Чи був корисним для вас цей урок? Складіть сенкан до слова «слина» Зразок сенкана:
Слина.
Прозора, в’язка.
Змочує, склеює, розщеплює.
Слина допомагає перетравлювати їжу.
Травлення.
Самооцінювання