Тема: Родинний проєкт «Які птахи прилітають до моєї годівнички взимку?»
Мета:
-
Формування предметних компетентностей: активізувати бажання дітей допомагати птахам у несприятливу пору року; підвести до розуміння , що птахи – наші друзі, їх необхідно оберігати; виготовити годівнички та підгодовувати пташок ; розвивати спостережливість, дослідницьку діяльність учнів; свідоме та раціональне пізнання навколишнього світу без завдання йому шкодити; виховувати у дітей любов до птахів, дбайливе ставлення до них;
-
Формування ключових компетентностей: спілкування державною ( і рідною у разі відмінності) мовами; уміння навчатися впродовж життя; компетентності в природничих науках і технологіях; інформаційно – цифрова компетентність.
Обладнання: годівнички, корм для птахів, комп’ютер, відеоролик, конверти з фотографіями птахів, малюнки годівничок, фарби, кольорові олівці, папір, аркуш паперу формату А1.
Тип уроку: урок творчого застосування знань та вдосконалення вмінь.
Форма проведення: урок – презентація проекту.
Освітні галузі: природнича, інформатична, мовно-літературна.
Хід уроку
І. Вступна частина
1.Організаційний момент
Радо клас вітає нас,
Вже настав навчання час.
Ми щасливі та здорові,
До уроку ми готові.
2. Повідомлення теми та мети уроку
-
Птахи – наші друзі. Про них складено чудові пісні та вірші, легенди і казки. Неможливо навіть уявити нашу землю без птахів. І сьогоднішня презентація проекту є не тільки пізнавальною. Вона допоможе зрозуміти сучасні природоохоронні проблеми. Головними героями нашої зустрічі, звісно, стануть птахи.
ІІ. Основна частина
-
Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителя
1)Підготовча діяльність учнів.
Готуючи проект, учні:
-
Дізнаються про зимуючих птахів з енциклопедій, довідників, художньої літератури, зі скарбнички народної мудрості;
-
з’ясовують , які годівниці потрібні для зимуючих птахів, які матеріали необхідні, як їх виготовити;
-
виготовляють годівниці та розвішують їх на пришкільній ділянці, біля житлових будинків;
-
добирають корм для зимуючих птахів; складають рецептурну книгу кормів для птахів;
-
випускають листівки «Допоможіть птахам взимку», буклет «Різновиди годівничок», плакат «Птахи в нашому житті»;
-
проводять конкурс малюнків «Зимуючі птахи»;
-
оформлюють стіннівку «Нагодуй пташку».
2)Перегляд відеоролика.
Діти переглядають і коментують відео «Птахи взимку» (https//youtu.be/21MH3L1WIIU).
- Який висновок можна зробити, переглянувши відео?
Висновок.(Узимку життя птахів залежит від того, чи знайдуть вони корм. Кожен з нас може допомогти птахам пережити голодні часи.)
Фізкультхвилинка
Учитель промовляє текст, а діти повторюють за ним тільки рухи.
Крильця пташки розправляють,
Їх до сонця піднімають.
Потім можна політати
І комашок поганяти.
На галявину злетілись,
Там зерна вони наїлись.
Потім знову полетіли,
У гніздечко швидко сіли.
-
Звіт учнів про роботу і теоретичне обґрунтування отриманих результатів.
-
Об’єднавшись у групи, ви працювали над реалізацією проєкту «Які птахи прилітають до моєї годівнички взимку?» Нумо, послухаємо звіт груп.
Виступ І групи «Умільці»
Учні демонструють годівниці, виготовлені разом із дорослими вдома, світлини годівниць, які вони прикріпили біля своїх будинків.
Доповідачі діляться інформацією.
-
Найпростіша годівничка може врятувати пташине життя. Я разом із татом виготовив годівничку з новорічного подарунку. Ми поклали туди крихти білого хліба, зерна пшениці, пшона. Тато повісив її за вікном на кухні.
-
Мій дідусь вміє гарно майструвати. Ми попросили його допомогти нам виготовити годівничку. Вихідного дня я зі своїми сусідами-однолітками побували у дідуся на майстер-класі. Цікаво було працювати гуртом. Годівнички гарні.(Діти демонструють вироби)
-
Після напоїв залишається багато пластикових пляшок. Щоб використати їх із користю, ми виготовили з них годівнички для птахів..
-
Годівниці з деревини привабливі тим, що прослужать довго, оскільки добре тримають форму – це обумовлено властивостями і надійністю деревини.
-
Учитель: вимог щодо оформлення годівнички немає, ви можете виготовити її з будь-яких матеріалів.
-
Що ще треба знати про годівнички?
-
(Важливо підтримувати стаціонарну годівничку в охайному вигляді, адже це впливає на здоров’я птахів. Хоча б раз на місяць очищуйте її від сміття й мийте легким мильним розчином.
-
Грамота за виготовлення годівничок)
-
Виступ І І групи « Господарики »
-
Учні звітують , який корм варто заготовляти та згодовувати птахам.
-
Найкращим кормом для птахів є звичайне соняшникове насіння (дуже полюбляють снігурі та синиці), але пам’ятайте: воно має бути несмаженим. Дрібним птахам , які мають маленький дзьоб, важкувато добути ядро зі шкаралупи, тому радимо дещо потовкти насіння.
Годівнички можна наповнювати просом, подрібненим кукурудзяним зерном, гарбузовим насінням, насінням бур’янів (кропиви, лободи, лопуха), дині, плодами горобини, калини. До корму можна підмішувати насіння маку в невеликій кількості. Ним люблять ласувати чижі й зеленяки. Для зимової підгодівлі дроздів викладайте на сніг шматочки яблук і грушок.
Рештки від сала, кістковий мозок, залишки топленого жиру, крихти тістечок, печива тощо – усім цим можна сміливо ділитися з птахами взимку.
-
Не варто годувати птахів гречаними, пшеничними, ячмінними крупа-ми, а також рисом і пшоном. Два останні види круп розбухатимуть у шлунках птахів і завдаватимуть їм додаткових неприємностей у холоди. Також не варто загодовувати птахів хлібом. Оскільки хліб для голодного птаха, як попкорн для голодної людини – швидко наповнює порожній шлунок. Але не має поживної цінності для птахів. Така їжа приваблює до годівнички переважно голубів (особливо в містах).
Виступ ІІІ групи « Екологи »
-
Діти презентують виготовлені листівки «Допоможіть птахам взимку»
-
Фізкультхвилинка
-
Учитель промовляє текст, а діти повторюють за ним рухи.
Скачуть, граються синички,
В них сидіть немає звички,
Плиг-скік, плиг-скік,
Закрутилися, як дзиги,
Плиг-скік, плиг-скік,
Ось постояли хвилину,
Причесали дзьобом спинку,
На гіллячку сіли , в тінь…
-
3. Творче перенесення знань у нові ситуації
1) Вікторина «Чи знаєш ти птахів?»
-
Якого птаха називають лісовим лікарем? (Дятла)
-
Який птах висиджує пташенят узимку? (Шишкар)
-
А як ви вважаєте, чому шишкар виводить своїх пташенят узимку, а не влітку? (Шишкарі живляться насінням шишок. Узимку багато корму для пташенят, оскільки дозріло насіння шишок. А гніздо у шишкаря тепле, і мама, як пухова ковдрочка гріє, тому мороз не страшний)
3.Який птах пересувається , притискаючись до стовбура, немов повзе по корі? (Повзик)
4. Голівка у цієї пташки в чорній шапочці, а грудка яскраво жовта. Вона їсть несолоне сало, м'ясо, рибу. (Синиця)
5. Якому птахові дали назву за властивість з’являтися з першим снігом?(Снігурі)
6. Якого птаха називають компанійським?(Горобця)
2) Робота в групах. Гра «Посади птахів до годівнички»
-- Зараз, діти, ми виконаємо завдання: посадимо птахів до годівничок. Працювати ви будете в групах. Будьте уважними. Подумайте, які птахи зимуючі, а які – перелітні.
- Як ви вважаєте, яких птахів ми запросимо до годівнички – перелітних чи зимуючих?(Зимуючих)
Групи отримують конверти з фотографіями птахів, малюнок годівнички.
І група – ластівка, горобець, зозуля, омелюх, синиця, лелека, дятел.
ІІ група – лелека, жайворонок, сорока, снігур, шпак, горобець, ластівка, омелюх.
ІІІ група – дика качка, ворона, соловей, дятел, повзик, синичка, сорока, снігур.
ІV група – шпак, горобець, ластівка, омелюх, голуб, синичка, жайворонок, лебідь.
-
Виступ ІV групи « Дослідники пташиних свят »
Завдання: виокремити свята, пов’язані з птахами
22 березня – свято Сороки. Із тіста печуть жаворонків та пригощають ними друзів та знайомих.
8 травня – приліт співочих птахів.
15 травня – Борисів день – солов’їне свято (починають співати солов’ї)
29 червня – на Тихона – птахи замовкають, а солов’ї співають до Петрового дня – 12 липня.
13 вересня – Купріянів день – журавлиний відліт.
12 листопада - Зіновія – свято синичок.
14 листопада – Кузьминки – перше зимове свято. На Кузьминки справлялись півневі іменини.
Виступ V групи « Ребусидія в країні птахів »
Завдання: скласти або знайти ребуси про птахів
4) Творча вправа «Доповни порівняння»
-
Написав, як … (курка лапою)
-
Краще нині горобець, як узавтра …(голубець)
-
Краще битися орлом, ніж жити … (зайцем)
-
Вліз межи ворони, каркай …(як і вони)
-
Краще синиця в жмені, ніж … (журавель у небі)
-
Моститься, мов …(квочка на яйцях ( курка на сідалі)
Виступ VІ групи «Допоможи журавлику»
5) Вправа «Метод Прес»
- Уявіть, діти, що журавель не хоче відлітати у вирій. Переконаймо , що йому необхідно полетіти у вирій.
Ключові слова:
Я вважаю, …. (журавлику, тобі обов’язково потрібно летіти у вирій).
Тому що … (взимку ти загинеш).
Наприклад, … (ти не зможеш у грудні відшукати собі їжу, оскільки буде холодно, вода у водоймах замерзне і ти загинеш від голоду).
Отже, … (вирушай швидко у дорогу)!
ІІІ. Заключна частина. Рефлексія
Технологія «Крісло автора»
Учні готують повідомлення на одну з тем.
Яку користь приносять снігурі й синички?
-
Чому потрібно допомагати птахам узимку?
-
Яких птахів узимку можна зустріти в наших лісах? Чим вони живляться?
-
Які осілі птахи прилітають ближче до людських осель?