конспект уроку: "Які властивості має вода. Дослідження властивостей води. Виконання дослідів."

Про матеріал
Цей конспект допоможе цікаво і змістовно провести урок з ЯДС. Дослідницький підхід до пізнання властивостей води, допоможе учням краще зрозуміти поданий матеріал. А поєднання різних форм роботи, допоможе провести урок цікаво.
Перегляд файлу

Тема: Які властивості має вода. Дослідження властивостей води. Виконання дослідів.

Мета: формувати уявлення про предмети неживої природи; сформувати уявлення про воду;

формувати вміння застосовувати засвоєні знання, висловлювати судження; формувати дослідні навички; ознайомити учнів з властивостями води в процесі практичної діяльності (дослідів), показати значимість води для життєдіяльності живих організмів; удосконалювати знання учнів про кількісну лічбу, вправляти у порівнянні чисел; удосконалювати навички читання, вчити підбирати слова-ознаки, розвивати зв’язне мовлення , навички словотворення, збагачувати словниковий запас;

розвивати зорову та слухову увагу, пам’ять; мислення, уміння аналізувати, робити висновки, розвивати спостережливість, прагнення пізнавати і досліджувати ,вміння користуватися лінійкою, ножицями, збагачувати емоційний досвід учнів, виховувати цікавість, допитливість, бережливе ставлення до води.

Обладнання: комп’ютер, підручник «Я досліджую світ» 2клас, автори: Т. Гільберг, С. Тарнавська, О. Гантюк, Н. Павич (2019),глобус,  карта півкуль, запис «Пісні Капітошки», мультфільм «Подорож краплинки», презентація з матеріалами до уроку, зображення Капітошки, аркуші з завданнями, зображення краплинок з властивостями води, пластикові склянки, вода , ножиці, клей,папір, картон, сіль, цукор, кольорові фарби.

Тип уроку. Інтегрований(я досліджую світ математика, українська мова(читання), технології та дизайн).

                                                                Хід уроку

І.Організаційний момент:

Вітання.(слайд2)

Учитель: добрий день мої малята,

Любі хлопчики й дівчатка.

Ось дзвінок нам дав сигнал-

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Урок наш розпочинаймо.

-А скажіть-но мені друзі, день який сьогодні в нас?

-Сонце світить?

-Дощик йде?

-Вітерець який в нас дме?(діти розповідають про стан погоди в цей день.)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. За вікном стукає легенький дощик. До якої природи ми зараховуємо дощ?(До неживої природи).

-Сонечко заховалося і ми його не бачимо, а його до якої природи зарахуємо? (До неживої природи).

-Квіти від дощику зімкнули свої пелюстки, ніби бояться його, скажіть, до якої природи належать квіти? (До неживої природи).

-А нас людей, до якої природи зараховують? (До живої природи).

Сьогодні, коли я йшла до школи, почав накрапати дрібненький дощик. Я спостерігала за краплинами. Одна з них поспішала напоїти квіти, дерева, кущі. Деякі краплини, взявшись за руки, плюхнулись у ставок. І знаєте, що сталося далі? Мені на долоньку стрибнула краплинка. Я хотіла струсити її на травичку,але вона промовила: «Візьми мене до свого класу, я хочу познайомитися з вашими учнями, поспілкуватися з ними, розповісти їм про себе, про свої властивості і яку важливу роботу вода виконує в житті »

Ну що, дітки, послухаємо, що розповість нам наша гостя?

 «Пісні Капітошки». (https://www.youtube.com/watch?v=n41URdFYuCA)

ІІ.1. Розповідь Капітошки (слайд 3)

Добрий день, другокласники. Я- водяна краплина- Капітошка, спостерігав за вами

довгий час, але ніяк не наважувався з вами потоваришувати. Я знаю про

вас дуже багато і хочу, щоб ви дізналися про мене. Я хочу розповісти вам,

де мене можна зустріти, а ,можливо, ви вже і самі знаєте про це?

(Діти відповідають,де їм трапляється вода).

Так, ви правильно кажите, я і мої подруги-капельки живемо у морі,річці, струмочку, дощі, снігу, у хмарі, в криниці.

А чи знаєте,яке значення я і мої подружки-краплинки маємо у природі, для чого ми потрібні, і що б було на Землі,як би не було води?

 ІІІ.Повідомлення теми уроку.

Як ви вже зрозуміли, у нас сьогодні буде незвичайний урок. Ми з вами, разом з  Капітошкою перетворимося на справжніх дослідників, а наш клас перетвориться на наукову лабораторію і кожен із вас буде дослідником. Сьогодні на уроці ми будемо досліджувати воду.

Вода – це основа життя.

-          Як ви розумієте даний вислів?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

ІV.1. Гра « Кому потрібна вода»(слайд4)

Вчитель демонструє малюнки різних предметів,а учні піднімають зелену цеглинкуLego,коли предмет потребує води для свого розвитку,а  червону цеглинку- коли вода не потрібна (кавун,кабачок, ложка, виноград, сито, кіт,велосипед).

IV.2.Робота з геометричним матеріалом.(слайд 5)

- Погляньте на фото Капітошки і скажіть з яких фігур він складається?

(з кругів та овалів)

IV.3.Робота в зошитах.

- Порахуйте круги, запишіть їх кількість в зошити.

- Порахуйте овали, запишіть їх кількість в зошити , пропускаючи одну клітинку вправо.

- Чого менше? (овалів)

- Чого більше ? (кругів). Поставте між числами відповідний знак (< > =)

Скільки всього геометричних фігур у зображенні Капітошки? Як ми можемо дізнатися про це? (порахувати фігури). Як можна це зробити за допомогою приклада ?( треба до кількості кругів додати кількість овалів – до 6 кругів додати 4 овали). Запишіть цей приклад у зошити і розв’яжіть його.

Яке число отримали в результаті? (10). Отже, всього 10 фігур або всього 10 кругів та овалів.

Число 10 яким компонентом виступає ? (сумою) . Назвіть другий доданок, перший доданок…

ІV.4. Розповідь вчителя з елементами бесіди.                                                                           Вода є скрізь . Вона є  в океанах, морях, річках, озерах, ставках, струмках, а також є в льодовиках, під землею, наприклад , в колодязі і навіть у повітрі. А ще вода є в рослинах, тваринах і в людині. Їхні  тіла значною мірою складаються з води. Без води все живе загине.

-Діти, як ви гадаєте чи багато води на Землі? (показує глобус). Усі ці блакитні плями – вода. Недарма нашу землю називають блакитною планетою.(слайд 6)

Коли з космосу космонавти вперше побачили нашу планету, вони були дуже здивовані й зачаровані її красою і назвали Землю “блакитною планетою”. Космонавти розповідають, що нашу Землю доцільніше було б назвати Океанією.

―Візьміть аркуш паперу, поділіть його на 4 рівні частини. Це буде поверхня нашої Землі. Три частини замалюйте блакитним кольором – це вода. Одна частина – суша. Ви бачите, наскільки більше води на нашій планеті.

-Зробіть висновок, яку частину нашої планети (більшу чи меншу) займає вода?

-Як вважаєте, чи скрізь вода однакова? (В природі вода може бути солоною і прісною ). Більша частина земної води -  це солоні моря і океани.

-Хто живе у солоні воді? ( У солоній воді живуть риби, ростуть водорості). Однак люди не можуть її пити, готувати на ній їжу, чи використовувати в господарстві.

- Яку ж тоді воду люди п’ю та використовують у господарстві?А як ви розумієте слово «прісна»? (Це вода без смаку, без запаху) .

Нам для життя потрібна прісна вода. А її на планеті значно менше.

-Тому, що потрібно робити? (Берегти воду). Діти, навіть якщо вода крапає з крана по краплинці, то за місяць її витікає аж 400 літрів: це дуже багато. Уявіть, невеличке містечко, мешканці якого не закручують добре крани, за цей час зливають у каналізацію цілісіньке озеро! Тому й кажуть: «Закривай міцніше кран, щоб не витік океан!»

Фізкультхвилинка. (слайд 7)

Щось не хочеться сидіти, треба нам вже відпочити
(стати біля парт, потягнутися)
Ось до річки всі йдемо
(кроки на місці)
Роздяглися, пливемо
(колові рухи руками вперед)
Раз, два — усі пірнають
(присідають)
Три, чотири — виринають
(встають)
П’ять і шість — усі щосили вже до берега доплили
(імітація плавальних рухів)
Сім і вісім — потягнулись
(потягнутися)
Обсушились, одягнулись
(імітація рухів)
І додому повернулись
(кроки на місці)

ІV.5.  Робота над змістом оповідання В. Сухомлинського “Гірка вода”(слайд8)

1

Вислови свою думку”.

  • Як ви думаєте, чи може бути вода гіркою?
  • Прикріпіть стікер. Поясніть свою відповідь.

https://svitdovkola.org/images/metodic/3/tema3/line_bitter_water.png

2.Читання оповідання.

                                                     ГІРКА ВОДА

Толя і Вітя після прогулянки поверталися додому. За криницею зустріли бабусю з відром води. Пройде старенька кілька кроків — стоїть, відпочиває. Вітя побіг допомогти бабці. Толя намагався зупинити товариша:

— Усім не допоможеш!

Але Вітя не послухав його і допоміг бабусі віднести відро.

У суботу Толя один ішов лісом. Захотілося хлопчикові пити. Вирішив він зайти в першу хатину і попросити води. Тільки відчинив двері — побачив ту саму бабцю.

— Пий, онучку, пий! — ласкаво промовила бабуня й дала йому води. Толя почервонів, опустив очі, швидко напився, подякував і вискочив на вулицю. Вода здалася йому гіркою.

                                                                                                                             В. Сухомлинський

Чи знайшли ви пояснення в оповіданні?

Коли вода може бути гіркою?

Від чого це залежить?

Які для себе висновки ви зробили?

Чи змінили ви свою думку після того, як прочитали оповідання? Чому?

IV.6.Досліджуємо властивості води(слайд9) 

Капітошка. Крім того,ми дітки- краплинки,можемо бути ще і чарівниками,адже маємо особливі властивості.

Сьогодні я хочу навчити вас робити досліди, щоб краще пізнали,які властивості має вода.

Вчитель. Перш ніж розпочати роботу , давайте згадаємо правила. (слайд10) 

-Необхідно поважати думку інших.

-Уміти слухати один одного.

-Говорити слід по суті.

-Висловлюватися слід, спершу піднявши руку.

-Поважати думку інших.

- Не перебивати того, хто говорить.

-Говорити по черзі, а не всі одночасно.

Тож розпочинаємо працювати в нашій лаболаторії.

Дослід 1. (слайд11) 

-У кожного на парті є дві склянки: одна з водою, інша – порожня. Перелийте воду з однієї склянки в іншу.

Висновок: вода текуча.

Дослід 2. (слайд12) 

-          Понюхайте воду та спробуйте її на смак.

Висновок: вода не має ні смаку, ні запаху.

Дослід 3. (слайд13) 

-          Опустіть у склянку з водою кольоровий олівець. Чи видно вам, якого кольору олівець занурений у воду.

Висновок: вода прозора

Дослід 4. (слайд14) 

-          Всипте у склянку з водою цукор, сіль, крейду, пісок,або розмішайте фарбу.

Висновок: деякі речовини розчиняються у воді. Вода – це розчинник.

Дослід 5. (слайд15) 

Воду зі склянок перелити у  різні посудини. Якої форми набула вода?

Висновок: вода не має власної форми.

Учитель. Діти, ви любите мандрувати? Капітошка сказав мені,що дуже полюбляє це робити.послухайтн,яка пригода з ним сталась. (слайд16) 

Капітошка.  Колись дуже давно я жив з своїми друзями-к4раплинками в океані. Дуже захотілось мені подивитися, що ще є на світі, крім великих водяних просторів. Піднявся я на край хвилі і відчув,що мене тягне вверх до Сонечка. Не встиг я оглянутися,як перетворився на легеньку пару, і мене несе дедалі вище. Через деякий час я вже був у хмаринці, де побачив там багато таких самих краплинок, своїх родичів. Знявся вітер і поніс хмаринку ще вище. Нам стало там дуже холодно, ми затремтіли і заплакали, і впали на землю дощем. Одні краплі впали в річку, другі-в море,інші- на поля,сади,озера. А я опинився в лісовому струмочку. Сумно мені стало і страшно, де знайти своїх сестричок, чи побачимося ми ще з ними. Поки ятак сумував, струмочок доніс мене до великої річки, де я зустрів своїх друзів. Ми раділи,стрибали,і веселилися,і ріка донесла нас до моря,а далі і до океану. З того часу мене і звуть Капітошка-мандрівник.

Учитель. Діти ви уважно послухали розповідь нашого гостя, а тепер скажіть, за що його прозвали мандрівником?(за те, що він перетворюється з води  на пару і мандрував з океану в хмаринку і назад).

-А де ще ви бачили,щоб водичка перетворювалася на пару?(коли мама ставить на вогонь чайник, він закипає і з носика іде пара ).А зараз переглянемо відео про випаровування води

ІV.7Перегляд відео

 https://www.youtube.com/watch?v=XWZCjaD5CIw

V. Робота  в групах.  

Виготовлення аплікації «Подорож краплинок»( ЗА ВКАЗІВКАМИ ВЧИТЕЛЯ)(слайд17)

У вас  на парті є кольоровий папір, вата,ножиці, клей, лінійка,нитки,картон.

Хід створення аплікації

  1. Візьміть картон та обведіть шаблон хмаринки. Виріжте його.
  2.  За допомогою лінійки відміряйте з ниточки завдовжки: 3 см,4 см,5см. Відріжте їх
  3. З синього папір вирізаємо краплинки. Наклеюємо їх на низ ниточки.
  4. Верхню частину ниточки приклейте на хмаринку.
  5.  Візьміть смужки паперу. Відріжте 2 см. складіть її навпіл. Таких деталей робимо 3. Приклеюємо їх на серединку нитки.
  6.  Хмаринку змазуємо клеєм та наносимо вату.

VI. Закріплення вивченого.

Молодці,ви сьогодні добре попрацювали. Але наш гість  хоче ще вас перевірити і тому підготував вам ще цікаве завдання. Що це? Так це загалки. Капітошка пропонує нам їх відгадати.(слайд18)

1.Мене п'ють мене ллють.

Усім потрібна я,

Хто я така?(вода)

2.Тече, тече - не витече,
Біжить, біжить - не вибіжить.(річка)

3.Зимовий скло
Навесні потекло.(лід)

4.У нас під дахом
Білий цвях висить,
Сонце зійде,
Цвях впаде.(бурулька)

5.Вранці намисто заблищали,
Всю траву собою заткали,
А пішли шукати їх вдень,
Шукаємо, шукаємо - не знайдемо.(роса).

Капітошка. Молодці! Відгадали усі загадки.

Дуже вдячний вам, малята,що ви слухали мене.

І хоч я і невеличкий, та вертаюся в водичку,

Ждуть мене мої сестрички.

І прошу вас- не забутьте ви мою пораду мудру:

«Без води життя не буде,хай завжди це знають люди. »

Учитель. Дякуємо тобі,Капітошко, що ми сьогодні дізналися від тебе так багато про воду.

VII. Підсумок уроку. Рефлексія .

 яким настроєм ви закінчуєте урок?

-Які таємниці відкрили сьогодні для себе?

-Що найбільше вас вразило про воду?

Вчитель .Наш урок я хочу завершити віршем про воду.

Пам’ятаймо, люди, назавжди,неможливо жити без води.

Це життя колиска, це дощі,це роса і квітка на межі.

Це тумани, ріки і моря, жерело у спеку – це життя.

Це кришталь озер і джерела,це хмарки у небі, це село

У тополях й вербах над ставком.це криниця, квітка під вікном,

Шурхіт хвиль і шторму дикий рев, це струмок у травах між дерев,

Зелень трав, веселки кольори.Пам’ятайте, люди, назавжди.

 

 

 

 

                        

 

docx
Додав(-ла)
Шовдра Ольга
Додано
8 січня
Переглядів
899
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку