Тема. Японія наприкінці ХІХ ст.- початок ХХст.
Мета: охарактеризувати становище Японії наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття, пояснити причини і сутність революції Мейдзі, проаналізувати зовнішню та внутрішню політику Японії; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичними картами та джерелами, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; виховувати зацікавленість до вивчення теми.
Обладнання: підручник, атласи, запис цитати на дошці,мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Вітаю вас на уроці всесвітньої історії і запрошую здійснити мандрівку у далеку, проте дивовижну країну. Назву цієї загадкової країни дізнаєтеся за допомогою картинок – підказок.
Слайд 1.
- Хто з вас здогадався, яка це країна?
- Це Японія або як називають свою країну самі японці - КРАЇНА СОНЦЯ, що Сходить.
- А чи відомо Вам, що в Японії батьки навчають своїх дітей з самого дитинства посміхатися? Посмішка відіграє важливу роль в житті японця. Це не тільки природній вираз обличчя. Це ще й форма етикету. За посмішкою вони ховають свій біль, своє горе.
- А ще японці ніколи не вітаються за руку, як прийнято у нас. Вони просто кланяються з посмішкою на обличчі і чим нижчий поклон тим більша повага.
- Слайд 2
- Японія –це острівна держава, розташована у Тихому океані поблизу східних берегів Китаю.
- Японські острови знаходять у високосейсмічному районі, саме тому тут щороку реєструють приблизно 1.5 тисячі землетрусів. У 2011 році землетрус спровокував велетенську хвилю цунамі і це стало причиною аварії на Фукусімській АЕС.
- Сьогодні- це надзвичайно розвинена країна, яка входить до складу Великої сімки.
- А ще ця країна активно підтримує Україну у боротьбі проти російського агресора. Японії, щоб стати в один ряд з розвиненими європейськими державами довелося пройти не легкий шлях і саме про це у нас піде мова на уроці.
- Ми пригадаємо все, що нам відомо про Японію та дізнаємося про події, що відбувалися у цій країні наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття.
СЛАЙД 3. Тема уроку (записи в зошит)
СЛАЙД 4. Чи зможете ви дати відповідь на запитання:
«Яким чином невелика острівна феодальна держава змогла за короткий період перетворитися на одну з провідних держав світу?»
Це і буде проблемним питанням нашого уроку.
СЛАЙД 5 ПЛАН
Актуалізація опорних знань учнів.
|
А. Народний театр, у якому всі ролі грають лише чоловіки Б. Японський трирядковий неримований вірш В. Представник військового стану в Японії Г. Кодекс честі самурая Д. Найвища військова посада у Японії |
Нам відомо про те, що в японському суспільстві існувало 4 категорії населення. Допоможіть мені відновити станову драбину Японії періоду Едо
ПАРІЇ -?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Як вам вже відомо, в Японії склалася своєрідна система влади. Формально державу очолював імператор, однак реальної влади він не мав. З 1603 року Японія перебувала під владою військових правителів династії Токугава. Сьогун Ієясу Токугава місцеперебування свого уряду переніс з Кіото, де жив імператор до міста Едо ( майбутнього Токіо) Імператор і без того позбавлений влади, був повністю ізольований від політичного життя.
У 16 столітті Японія підтримувала стосунки з багатьма європейськими народами. Першими в Японії з’явилися португальці. Услід за ними з’явилися іспанці, голландці та англійці. Активно розвивалася торгівля, багато японців прийняли християнство. Та з часом сьогуни з династії Токугава побачили у такому спілкуванні з європейцями загрозу для Японії, її віри та традицій. Тому вони заборонили не лише християнство, а й в’їзд іноземців до Японії. Японцям під загрозою смертної кари не дозволяли залишати межі батьківщини. Було прийнято рішення про закриття країни.
Сьогуни вважали, що так вони захищають країну від «кольорових південних варварів» (європейців). «Самозакриття» Японії тривало 215 років і врятувало її від європейського колоніального поневолення. Але в умовах, коли в Європі розгорталася індустріальна революція, ізоляція прирекла країну на технічну відсталість. Розрив між Японією та Європою дедалі збільшувався.
Наприкінці 18 ст питання про «відкриття» Японії постало з усією гостротою.
Робота з підручником
- В якому році біля берегів Японії з’явилася американська ескадра?
- Що передав командор Перрі японцям?
- Про що йшла мова в листі?
- Яке рішення прийняла Японія?
- З якими країнами було підписані аналогічні договори? (Росія, Франція, Англія, Нідерланди)
Таким чином, країна вийшла з ізоляції, проте опинилася в залежному становищі щодо США та європейських держав.
Розповідь вчителя
За таких обставин, у Японії сформувалася опозиція до режиму сьогунів, яка вважала, що всю повноту влади слід повернути імператору. . В країні спалахує громадянська війна, яка тривала з (1863-по 1868 рр)
У 1866 році помер сьогун Іємоті. Який уособлював світську владу, а в наступному 1867 році помирає імператор Комей, який представляв релігійну владу. Опозиція була налаштована рішуче повернути реальну владу молодому 14 річному імператору Муцухіто, якого підтримували самураї півдня Японії, городяни і селяни.
У січні 1868 року війська імператора розгромили військо сьогуна. Так імператор об’єднав світську і духовну владу. Роки його правління дістали назву «Епохи Мейдзі».
СЛАЙД «Епоха Мейдзі»
Переворот Мейдзі започаткував радикальні зміни у японському суспільстві. А які саме, ви дізнаєтеся попрацювавши в групах.
Робота в групах
1 група.
- Опрацюйте текст підручника на ст..189-191
- Охарактеризуйте реформи 70-80 років в Японії. (методом «Фішбоун»)
- Зробіть висновки.
2 група
- Опрацюйте текст підручника на с. 192
- Складіть схему «Політичний устрій Японії в др. Половині 19 ст»
- Зробіть висновки.
3 група
- Опрацювати текст підручника на с.193-194
- На шкалі часу в хронологічній послідовності позначити напрями зовнішньої політики Японії в другій половині 19 – на початку ХХ ст..
- Зробіть висновки
ВИСНОВКИ ВЧИТЕЛЯ
Наприкінці ХІХ століття Японія зрозуміла, що до числа провідних країн світу зможе увійти лише за умови здобуття статусу колоніальної держави. Країна прагнула позбутися нерівноправних договорів, укладених сьогунами та нарівні з західними державами взяти участь у пограбуванні Китаю. Для цього необхідно було похитнути позиції Росії та захопити Корею, що і було зроблено.
ІV. Узагальнення та систематизація знань
- Тепер , давайте повернемося до нашого проблемного питання
«Яким чином невелика острівна феодальна держава змогла за короткий період перетворитися на одну з провідних держав світу?»
Метод «ПРЕС»
Я вважаю…
Тому, що…
Наприклад…
Отже, …
ВПРАВА «Правда чи фейк»
1.«Реставрація» Мейдзі –це комплекс реформ у Туреччині. (фейк) (Це відновлення влади імператора і період реформ у Японії»
2.Доба Мейдзі пов’язана з правлінням імператора Муцухіто (правда)
3. В другій половині ХІХ століття Росія змусила відкрити Японію для європейців. (фейк) У 1854 році пд. Тиском американського флоту японці були «змушені» відкрити свою країну
4. Російсько –японська війна тривала 1894-1895 рр. (фейк) 1904 -1905 рік-російсько – японська війна.
5. За політичним устроєм Японія була конституційною монархією (правда).
6. Перша колонія Японії – Китай (фейк) . У 1910 році Японія оголосила анексію Кореї, перетворивши її на колонію.
Робота з історичною картою .
острови, що за умовами російсько-японського договору 1875 р. перейшли до Японії; (Курильські)
САМООЦІНЮВАННЯ РОБОТИ НА УРОЦІ
У вас в кожній групі на столі є зображення гори
- Я пропоную кожному з вам покласти свою позначку на горі, яка буде вказувати на те , як ви працювали під час уроку.
- Якщо ваша позначка буде біля підніжжя гори, то ви нічого не зрозуміли на уроці і вам було не цікаво працювати.
- Якщо ваша позначка досягне середини гори, то ви багато працювали, але ще залишилися деякі питання на які би ви хотіли почути відповідь.
- І, нарешті, якщо ви досягли вершини гори і ваша позначка саме там, то ви молодці, були активними на уроці, багато працювали і відповідно є результат.
Д//З опрацювати параграф 23, виписати дати з поясненням, написати невелике історичне есе на тему: «Доля самураїв до «Епохи Мейдзі» і після неї».
А тепер, давайте попрощаємося з вами відповідно до японського етикету, кивком голови.
Дякую всім за урок!