Матеріали для уроку містять завдання для актуалізації опорних знань, ігрові вправи. Формується уявлення про прикладні задачі; розкривається ідея складати та розв'язувати рівняння до прикладних текстових задач. Розглядаються задачі практичного змісту.
Конспект уроку з алгебри
7 клас
Тема: Розв’язування задач за допомогою рівнянь
Мета:
• навчальна: продовжувати формувати уявлення про прикладні задачі; сформувати вміння складати та розв’язувати рівняння до прикладних текстових задач; домогтися засвоєння схеми розв’язування задач за допомогою лінійних рівнянь;
• розвивальна: розвивати увагу, логічне мислення, пам’ять; формувати вміння вибирати і використовувати необхідну інформацію для розв'язування задач;
• виховна: виховувати інтерес до вивчення математики, творче ставлення до справи, віру у власні сили;
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: картки, комп’ютер, проектор, презентація Microsoft Office Power Point
План уроку
№ |
Назва етапу уроку |
Час |
Метод проведення |
1 |
Вступне слово вчителя. Мотивація навчальної діяльності |
3 хв |
Звернення до класу |
2 |
Перевірка домашнього завдання |
2 хв |
Оголошення результатів перевірки |
3 |
Актуалізація опорних знань |
10 хв |
Тест «Інтелектуальна розминка» |
4 |
Закріплення знань, умінь та навичок |
|
|
5 |
Підсумок уроку |
3 хв |
Рефлексія |
6 |
Домашнє завдання |
2 хв |
|
Хід уроку
І. Організаційний етап
Вітання, незвичність уроку – присутність гостей, перевірка готовності до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Оголошення результатів перевірки зошитів
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Тест «Інтелектуальна розминка»
а) виразом; б) рівнянням; в) нерівністю
2. Щоб знайти невідоме зменшуване, треба від’ємник і різницю...
а) додати; б) відняти; в) поділити
3. Рівняння 3х = 0 має...
а) один корінь; б) два корені; в) три корені
4. Число, яке задовольняє рівняння, називається його...
а) змінною; б) розв’язком; в) значенням
5. У рівнянні 4х – 15 = х + 15 сума х + 15 називається його...
а) лівою частиною; б) правою частиною; в) серединою
6. Коренем рівняння –2х = 40 є число...
а) 20; б) 2; в) – 20
7. Рівняння 5 – у = 8 – у ...
а) не має коренів; б) має безліч коренів; в) має один коренів
8. Число -1 задовольняє рівняння…
а) х + 15 = 2х; б) 4 – 6х = 8; в) 10 + 7х = 3
9. Рівняння 0х = 0...
а) має один корінь; б) має безліч коренів; в) не має коренів
10. Знайти всі корені рівняння або довести, що їх немає – це означає...
а) розв’язати рівняння; б) спростити рівняння; в) допустити помилку в рівнянні
11. Яке рівняння відповідає умові задачі: „Я задумала число. До числа, що вдвічі за нього більше я додала 6. Після чого отримала 18. Яке число я задумала?”
а) 2х + 6 = 18; б) х + 2х + 6 = 18; в) 2х – 6 = 18
12. Чому дорівнює шукане число у попередній задачі?
а) 4; б) 12; в) 6
Оцінювання
ІV. Закріплення умінь і навичок
Наука про рівняння.
Рівняння, задачі на складання рівнянь, вирази і їх перетворення.
Арабський математик Ал-Хорезмі, його праця «Аль-джабр-аль-мукабалла» – «Вчення про перестановки, відношення і розв’язування».
Алгоритм
Назвіть невідомі величини
Позначте одну з них буквою;
Виразіть решту невідомих величин через ту, що позначили буквою
№ |
Фрагмент задачі |
Вираження невідомих |
1 |
У Василька і Марічки було грошей порівну |
Василько - |
Марічка - |
||
2 |
Один кілограм цукерок дорожчий за кілограм печива на 6 грн |
|
|
||
3 |
Пішохід прибув на 2 години пізніше, ніж велосипедист |
|
|
||
4 |
Один шматок дроту у 3 рази менший за другий |
|
|
||
5 |
Швидкість вантажівки на 48 км/год більша від швидкості легкової машини |
|
|
||
6 |
Віталій за день розв’язує 7 задач, а Мишко – 6. Скільки задач розв’яже кожен за х днів? |
|
|
Згадайте принци дії шалькових терез.
Відповідь:
Вираз А на 5 більший від виразу В А-5=В
Вираз В у 5р більший від виразу А 5А=В
Вираз А на 12 менший від виразу В А=В+12
Вираз В у 3р менший від виразу А А=3В
Вираз А у 10р більший від виразу В А=10В
Вираз В на 7 менший від виразу А А=В+7
Збірник Мерзляка, с.10, №23, 24,25. Скласти рівняння:
№ |
Задача |
Рівняння |
23 |
При якому значенні х вирази 26 – 4х і 12х – 7(х + 4) набувають рівних значень |
26 – 4х 12х – 7(х + 4) |
24 |
При якому значенні у значення виразу 4(у – 0,2) + 1,9 на 7 більше за значення виразу 5у – 6(0,3 + у) ? |
4(у – 0,2) + 1,9 5у – 6(0,3 + у) |
25 |
При якому значенні m значення виразу 3m – 8 у 4 рази менше від значення виразу 5m – 7 ? |
3m – 8 5m – 7 |
Кожній групі треба розв’язати одну із задач, надавши допомогу нашому завгоспу.
Задачі 1-3 розв’язують учні на робочих місцях (в групах). Задача 4 – колективно на клас.
Задача 1
Для нового кабінету гімназії потрібно придбати комплект меблів: 15 парт та 30 стільців. Завгосп просить нас вказати ціну парти та стільця, якщо директор повідомила її, що загальна сума витрат складає 14 100 грн, а парта дорожча за стілець на 280 грн.
Товар |
Ціна |
Кількість |
Вартість |
Парта |
х+280 |
15 |
15(х+280) |
Стілець |
х |
20 |
20х |
15(х+280)+ 20х=14100
15х+4200+30х=14100
45х=9900
х=220
х+280=220+280=500 грн
Відповідь: парта коштує 500 грн, стілець – 220 грн.
Задача 2
Для ремонту гімназії було куплено фарбу. Завгосп відзначила, що маса однієї банки акрилової емульсії «Сніжка ULTRA BIEL» на 1,6 кг більша за масу однієї банки емалі ПФ-115, хоча 6 банок «Сніжки» має таку ж масу як і 14 банок емалі. Яка маса кожної банки?
Товар |
Маса 1 банки |
Кількість банок |
Маса всього |
Сніжка |
х+1,6 |
6 |
6(х+1,6) |
Емаль |
х |
14 |
14х |
6(х+1,6)=14х
6х+9,6=14х
-8х= - 9,6
х=1,2
х+1,6=1,2+1,6=2,8 (кг)- Сніжка
Відповідь: маса 1 банки «Сніжка» 2,8 кг, емалі – 1,2 кг.
Задача 3
У комірчині стояло 2 мішки зі стартовою та фінішною шпаклівкою по 30 кг в кожному. Для ремонту з першого мішка взяли втричі більше шпаклівки, ніж з другого, після чого в ньому стало в 2 рази менше шпаклівки. Скільки залишилось матеріалу в кожному мішку?
Товар |
Було |
Змінилось |
Стало |
Фінішна |
30 |
3х |
30 – 3х |
Стартова |
30 |
х |
30 – х |
2(30 - 3х) = 30 - х
60 – 6х = 30 - х
-5х= - 30
х= 6
30 – 3х=30 –36 = 12 (кг) – стартової шпаклівки;
30 – х = 30 – 6 = 24 (кг) – фінішної шпаклівки.
Відповідь: залишилось 12кг – стартової шпаклівки та 24кг – фінішної шпаклівки.
Задача 4
Улітку на річці Інгул Роман і Кирил брали участь у районних змаганнях з плавання…
У басейні гімназії Кирил пливе швидше на 0,2м/с ніж Роман. Відомо, що Роман за 25 с проплив на 1 м більше, ніж Кирил за 20 с. Яка швидкість кожного хлопця?
|
S, м |
V, м/с |
T, с |
Роман |
25х |
х |
25 |
Кирил |
20(х+0,2) |
х+0,2 |
20 |
25х – 1 = 20(х + 0,2)
25х – 1 = 20х + 4
5х = 5
х = 1
х+ 0,2 = 1 +0,2 = 1,2 (м/с) – Кирил
Відповідь: швидкість Кирила 1,2 м/с, а Романа – 1 м/с.
Слайд з умовою, на дошці на аркуші розв’язання + коментар.
V. Підведення підсумків
Закінчіть речення:
VІ. Домашнє завдання
1. Підготуватися до написання контрольної роботи.
2. Виконати завдання:
Середній рівень
Завдання «Перевір себе» с.25, №5,8. №94
Достатній рівень
Завдання «Перевір себе» с.25, №7,8. №101
Високий рівень
Завдання «Перевір себе» с.25, №8,9. №107, 118.