Тема: Поняття про внутрішнє середовище організму. Гомеостаз. Кров. Лімфа.
Мета: освітня: сформувати в учнів поняття про внутрішнє рідке середовище організму, його гомеостаз. Ознайомити учнів зі значенням крові та її складом.
Розвивальна: розвивати в учнів уміння активного мислення,вчити робити порівняння, аналізувати і систематизувати матеріал, працювати з різними джерелами інформації.
Виховна: виховувати розуміння значення сталості внутрішнього середовища організму для збереження здоров’я, виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я для власного організму.
Обладнання і матеріали: мультимедійний проектор,таблиці ,підручник,робочий зошит.
Основні поняття і терміни: внутрішнє середовище організму, кров, лімфа, плазма крові, тканинна рідина, форменні елементи крові, гомеостаз, фізіологічний розчин.
Тип уроку: засвоєння нових знань та формування умінь та навичок.
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вчитель: Встаньте, будь ласка, діти, поверніться один до одного, скажіть добре слово або комплімент своєму товаришу. Сідайте.
Мандруючи лабіринтами біологічних знань протягом останніх уроків ви дізнались деякі таємниці із життя нашого організму та певних фізіологічних систем. Сьогодні ми продовжуємо досліджувати свій організм.
2. Актуалізація опорних знань учнів ( на екрані кола кровообігу тварин)
Бесіда
1. Яке значення має кров і кровообіг у житті тварин?(переносить поживні речовини і кисень до клітин та виводить продукти розпаду у зовнішнє середовище)
2. Які типи кровоносних систем є у тварин?(замкнена і не замкнена)
3. Діти чи робили вам коли небудь аналіз крові? Поясніть навіщо?(учні дають не точні відповіді і на основі цього вчитель формулює задачі уроку що записані екрані)
Задачі уроку(вони записані на екрані,учні по черзі їх зачитують)
1. Дати характеристику що таке внутрішнє середовище організму , його склад, функції і значення.
2. Розкрити суть поняття « гомеостаз, плазма крові, фізіологічний розчин, лімфа, форменні елементи крові»
3. Вивчити будову і функції складових кров
Терміни(ЯКІ НЕОБХІДНО ЗАСВОЇТИ)
-Внутрішнє середовищу організму
Вчитель: терміни я вже розпочала першими рядочками (на партах карточки з термінами, а учні повинні продовжити їх записувати протягом уроку), а в кінці уроку ми їх будемо перевіряти. Почули що ви робите?
3. Вивчення нового матеріалу
Вчитель: Рухаємося далі, перша наша задача « Внутрішнє середовище організму» з яким пов’язане і поняття «кров». Організм людини має клітинну будову. Клітини можуть жити тільки в рідкому середовищі з якого вони дістають поживні речовини, кисень і туди виділяють продукти життєдіяльності. Клітини дуже чутливі до температури, хімічного середовища, концентрації солей і газів. Тому клітини повинні стикатися з рідким середовищем, а це середовище повинно мати порівняно постійний склад, в ньому не повинно бути різких коливань. Що ж становить внутрішнє середовище організму?
( робота учнів з підручником ст..84-85)
Завдання: зобразити у вигляді схеми внутрішнє середовище організму і друге завдання записали перший термін у словничок що таке внутрішнє середовище організму (це сукупність рідин крові, лімфи, і тканинної рідини з відносною сталістю і динамічністю складу і властивостей, що забезпечують життєдіяльність усіх клітин організму).
Вчитель: А сталість умов життєдіяльності клітин у внутрішньому середовищі називають гомеостазом(записали в словничок). В організмі людини на сталому рівні підтримується температура тіла, кровяний тиск, осматичний тиск, кислотно-лужна рівновага.
Вчитель: Як ви вважаєте, а які системи органів забезпечують гомеостаз?( Органи дихання, кровообігу, травлення, і регулюються нервовою і ендокринною системою). Увага на екран
:
Вчитель: кров рухається по системі замкнених судин, вам необхідно уважно подивитися слайд і прокоментувати його. Що ви бачите на цій схемі?( як правило учні дають відповіді загального характеру, а потім вчитель пояснює це на дошці , а учні в зошитах замальовують циркуляцію рідин в організмі).
Кров ←лімфа
↑↓
Тканинна рідина↗
Вчитель: отже слідуючий термін лімфа (безбарвна рідка сполучна тканина, що складається з лімфо плазми і лімфоцитів).
Вчитель: рухаємося далі: кров рідка сполучна тканина яка циркулює по замкненій систем кровоносних судин. По кровоносних судинах рухається не вся кров, більша її частина знаходиться в депо крові: селезінці, печінці, легенях і шкірі і поповнює кровоток, коли виникає необхідність відновлення об’єму циркулюючої по судинах крові. У дорослої людини об’єм крові складає від 5 до 6 літрів – це 8% від маси тіла. Кров складається з рідкої частини плазми та форменних елементів. Плазма і форменні елементи знаходяться у певному співвідношенні один з одним.
Отже, друга наша задача-це вивчення будови і функцій складових крові.(на партах в учнів таблиці,куди вони вносять ключові слова будови і функцій крові).Для подальшої роботи ви обєдналися у групи і кожна група виконує своє дослідження: 1-плазма крові; 2 –еритроцити; 3- лейкоцити; 4-тромбоцити.( У кожної групи на картках є завдання, яке вони досліджують,а потім зачитують свої запитання і дають відповіді,використовуючи слайди і свої записи. А також під час відповідей учні заносять до таблиці(№1 додаток) будову і функції крові)
Слайд на екрані
Робота в групах (завдання на картках)
(слайд)
Група №1 плазма крові
1. Що таке плазма?
2.Який її склад?
3. що таке фізіологічний розчин?
4. Що таке сироватка крові?
(слайд)
Група №2 еритроцити
1. Що таке еритроцити?
2. Скільки вони живуть?
3. Де вони утворюються і руйнуються?
4. Які функції виконують еритроцити?
5. Що таке гемоглобін?
(слайд)
Група №3 лейкоцити
1. Що таке лейкоцити?
2. Де утворюються лейкоцити? Який термін їх життя
3. Які є види лейкоцитів?
4. Які функції лейкоцитів?
(слайд)
Група №4 тромбоцити
1. Що таке тромбоцити?
2. Які функції Тромбоцитів?
Вчитель: Подивіться на екран (слайд функції крові). Давайте спробуємо прокоментувати кожну с функцій крові.
Транспортна функція включає:
1. трофічна або живильна – транспортує поживні речовини від органів травлення до клітин.
2. дихальна – перенесення кисню від легень до клітин, СО2 від клітин до органів дихання.
3. видільна або екстреторна – перенесення від клітин до органів виділення надлишку води і мінеральних солей
4. регуляторна – перенесення гормонів від місця їх утворення до всіх клітин тіла.
5. теплообмінна – полягає у підтриманні постійної температури тіла.
6. захисна – участь у захисті організму від отруйних речовин , вірусів, утворює тромб під час поранень.
4. Узагальнення і систематизація знань
Вчитель: отже, ви добре попрацювали в групах, тепер давайте проаналізуємо почуту інформацію і зробимо її узагальнення.(вчитель називає термін, а учні зачитують терміни, які вони записали у словничок на протязі уроку).
Вчитель: А зараз візьміть картки,де намальовано склад крові :№1 позначено-,№2-,№3-,№4-.Молодці справилися з цим завданням.( картка №2 додаток)
5. Підведення підсумків уроку
Вчитель: розв’яжіть ребус
Вчитель: Чи згодні ви з цим твердженням? Якщо так ,то доведіть.(кров – рідина особливих властивостей).
6.Домашнє завдання: параграф опрацювати. Виконати дослід: вирізати два однакових шматочка картоплі, виміряти їх і покласти в різні склянки, в одну налити дощової води, а в другу концентрованого розчину солі. Через добу виміряти шматочки і відзначити, що трапилося з кожним із них.
(додаток №1)
Клітини крові |
Особливості будови |
Функції |
Еритроцити |
|
|
Лейкоцити |
|
|
Тромбоцити |
|
|
Плазма крові |
|
|
(додаток№2)
Це відео можна використати під час уроку,відключивши звук. https://youtu.be/c4Ae94ZxCRA