Нетрадиційний урок з елементами інтерактиву з біології у 7 класі
Тема: «Сезонні зміни у житті птахів. Пташині перельоти. Екологічні групи птахів»
Нетрадиційний урок з елементами інтерактиву з біології у 7 класі
Тема: «Сезонні зміни у житті птахів. Пташині перельоти. Екологічні групи птахів»
Мета уроку: ознайомити учнів із особливостями сезонних змін у житті птахів та їхньої поведінки. Розкрити особливості пташиних перельотів, міграцій та осілого способу життя, на прикладі окремих видів птахів.
Виховна та розвивальна мета: розвивати бажання піклуватися про птахів; виховувати бережливе ставлення до птахів.
Обладнання: Ілюстрації, презентація «Птахи», відеоматеріали, роздатковий матеріал.
Поступ уроку:
1.Оргмомент
2. Створення ситуації успіху
Сьогодні ми полинемо у дивовижний світ птахів, великих і маленьких пернатих наших друзів. Вони впродовж всього нашого життя ненав’язливо, поряд з нами.
А що ми знаємо про них?
Чи тримали ви пташку в руках?
(Слайд. Синиця в руках)
Може так, а може - ні. Кажуть «Краще синиця в руках…(діти продовжують) …чим журавель у небі! Кожен із вас сьогодні має можливість упіймати свою щасливу пташку гарно працюючи на уроці ☺
1. Повідомлення теми і завдань уроку.
2. Актуалізація опорних знань – «Біологічне лото»
Учні витягують номери запитань на які дають відповідь, відповідно до слайдів презентації.
Запитання.
Які відділи тіла у птахів?
1. Які собливості шиї птахів?
2. Які очі у птахів?
3. Чи мають птахи органи нюху та слуху?
4. Яка будова дзьоба у птахів?
5. Що таке восковиця?
6. Чи мають птахи передні кінцівки?
7. Скільки пальців на крилах?
8. Що таке піря?
9. Де знаходиться куприкова залоза?
10. Яка шкіра у птахів?
11. У яких птахів краще розвинута куприкова залоза?
12. Скільки пальців на ногах птаха? 13. Впізнайте ноги птаха (слайд)
14. Що таке цівка?
15. Що таке пір’я?
16. Чому наявність пір’яного покриву є необхідною умовою польоту птахів?
17…………..
3. Формування нових знань, умінь і навичок
Життя – це постійний рух, перетворення, оновлення…Життя – найбільше диво із чудес…
(Слайд. Весна)
Вчитель
Запрошую Вас у весну.
Поринемо у чудову атмосферу цієї прекрасної пори. Довкола маса зелені і безліч птаства. Пташине дзвінкоголосся наших пернатих друзів робить нас щасливими, мрійливими, закоханими. Звідусіль чути мелодійні звуки – пташині голоси.
Послухаємо, як звучить весна на пташиній мові.
(Звучать пташині голоси) Вчитель.
Лелеки прилетіли!
Лелеки повернулись!
Додому захотіли,
Дороги не забулись.
І скільки зим і скільки літ
Летять до батьківських воріт,
І до верби і до тополі
Щоби знайти тут свою долю!
Напровесні із вирію повертається багато птаства. Пролетівши тисячі кілометрів вони одразу приступають до найважливішого етапу життя, процесу розмноження.
Створення проблемної ситуації.
І до сьогоднішнього дня філософи ломають голови над цим питанням. Вони кажуть, що Всесвіт, це також велике яйце в якому розвивається життя, то яйце первинне.
А біологи кажуть: «Та постривайте! «Все таки яйце – це яйцеклітина, яку ще треба запліднити, і тільки тоді вона розвинеться у пташеня.
То яку б позицію зайняли ви?
Вправа: «Займи позицію».
Вчитель. Прошу одягнути капелюшки мудрості, юним біологам (діти імітують одягання капелюшків). Прошу одягнути філософські мантії, юним філософам. (Діти імітують одягання мантій)
Пропонується 4 версії розв’язку цього питання:
1. Аристотель (384–322 до н. е.) переймаючись ідеєю первинності яйця чи птаха, дійшов думки, що і яйце і птах мали існувати завжди.
2. Базуючись на факті появи курки із яйця, до первинності яйця схиляється, зокрема, британський генетик Джон Брукфілд.
3. А в Біблії сказано, « А птаство нехай розмножується на землі! Отже, курка первинна, а яйце - вторинне
4.З гідно індуїстської міфології увесь всесвіт походить з космічного яйця, це космічне всеохопне яйце передує усім формам життя, отже в індуїстському міфології яйце є первинним, а курка — вторинною. Яйце відомо також під назвою Брахманда, де «Брахма» означає творця, а «анда» — яйце.
Діти висловлюють свої думки займаючи позиції біологів, чи філософів.
Вправа «Увага!» Вчитель.
Шановні філософи. Для того щоб аргументувати вибір тієї чи іншої теорії давайте пригадаймо як розмножуються птахи.
(правильні відповіді – подвійний хлопок, невірні - одинарний)
1. У птахів в розвиток прямий. +
2. У птахів розвиток непрямий. -
3. Яйце птаха – не яйцеклітина, адже клітина мікроскопічно мала. -
4. Яйце птаха найбільша яйцеклітина в світі. +
5. Шлюбна поведінка птахів – це просто загравання птахів між собою. - 6. Шлюбна поведінка птахів - це складна інстинктивна поведінка у період розмноження +
7. Куряче яйце має тверду шкаралупу, а отже воно незапліднене.
8. Запліднення яйця здійснюється ще до затвердівання оболонки. + 9. У самки птаха непарний яйцевод. +
10. У самки птахів парний яйцевод.
Практичне завдання.
Інструктаж з БЖД. Лабораторне дослідження. Будова сирого курячого яйця.
(інструкція на слайді)
Перегляд відео. Розвиток пташеняти у яйці. https://www.youtube.com/watch?v=Ky9dvT3V7_s
(Вирішення проблеми уроку учнями із їхніми коментарями)
ЛІТО.
Лелечата підросли,
Силоньки набрались.
Дармоїди – не вони!
На крило вже стали! Будуть нищити мишву, Шкідників городу, Будуть символом краси Рідної природи!
Вчитель. Пропоную провести літо разом із птахами.
Давайте з’ясуємо різноманітність птахів та їхні екологічні уподобання, а також пристосування до певних умов існування.
Захист міні-проектів
(Учням були роздані теми проектів, як випереджувальні завдання)
Вчитель. Пропоную створити мобільні групи: «Лелека», «Ластівка», «Сова» Захист учнівських – міні проектів.
Теми:
«Різноманітність птахів лісу, рідного краю».
«Птахи боліт і узбереж водойм»
«Нічні та денні хижі птахи»
Осінь.
Вчитель.
Промайнуло золоте літечко. І хоча дні ще довгі, але тривалість дня іде на спад. Ще і до морозів ген-ген, а наші любі друзі – птахи готуються відлітати.
Кажуть, вільний як птах…
Саме вони підкорили собі повітряну стихію, навчилися, дивовижним чином підніматися на крило і летіти десятками тисяч кілометрів, у вирій. Чи хотіли б ви більше дізнатися про пташиний вирій?
Задавайте запитання, які вас цікавлять. Тобто, все про пташині перельоти!
1. Шо таке «вирій»?
2. Чому птахи відлітають у вирій?
Голоду бояться пташки, тому і покидають нас. Багато з них спокійнісінько пережили б холодну зиму – покрив у них теплий – пір’я зігріває їх. Та голодна зима страшніша за голодну – їм нема чого їсти: зникають комахи, насіння рослин. Сніг замітає поля, мороз сковує водойми
3. А звідки вони здогадуються, що прийде зима, холод. Адже ластівки відлітають коли ще дуже тепло!
Вони орієнтуються на тривалість світлового дня. Його зменшення і є сигналом збиратися у далеку дорогу.
Тобто, саме фактор світла вирішальний у цьому процесі.
Дозвольте вам повідомити ще одну цікаву інформацію. Стрілки мого годинника показують враннішню годину. А більшість птахів вирушає в мандри вечірньої пори або й уночі. А вдень вони прощаються з рідною землею – їдять, гомонять своєю пташиною мовою, слухають ватажка.
4. Які птахи відлітають найпершими?
Першими відлітають ті птахи, які весною прилетіли останніми, – це стрижі, зозулі, солов’ї, ластівки (показує фото птахів).
Вчитель . Пропоную подивитись чудовий ролик про пташині перельоти.
Коментар на фоні відеоролика.
До нас щороку в кінці вересня на пару днів злітаються дикі гуси, щоб пообідати. Пасуться на полях зі скошеною пшеницею чи кукурудзою. А ночувати летять на річку Наступного дня збираються парами і відлітають у теплі краї. Нараховували їх до півсотні. Ключ інколи розривається — одні попереду, інші позаду. Хтось обганяє, решта відстають. Дикі гуси летять уночі. Їх можна побачити й на світанні. Удень відпочивають і годуютьсякажуть, що на Воздвиження, 27 вересня, зазвичай відлітають останні птахи. А дикі гуси цього дня лише вирушають у політ. Сірий гусак — прабатько всіх порід домашніх гусей..
Зимові ж місяці гуси проводять від Середземномор’я до Індії та Китаю. Більша частина співочих птахів мігрує на висоті 2 км. А це висота 2–4 Ейфелевих веж.
Великі птахи мігрують зі швидкістю 80 км/год.
Дика качка…Качки перед настанням холодів збираються у великі зграї і відлітають на південь. Головним чином, вони зимують в європейських країнах Середземномор’я, таких як Греція, Іспанія, Італія. Але деякі крякви долітають і до півночі Африки і навіть до Індії. Великі птахи мігрують зі швидкістю 80 км/год.
Зимові ж місяці гуси проводять від Середземномор’я до Індії та Китаю.
Більша частина співочих птахів мігрує на висоті 2 км. А це висота 2–4 Ейфелевих веж.
Коли в дитинстві ми бачили в небі ключ журавлів, то хором кричали: із чужої сторони повертайтеся додому. Якщо до першого жовтня, на Ярини, журавлі не відлетіли, то до середини листопада холодів не буде.
— Журавлів, які відлітають у вирій, помітити важче. Вони тримаються над полями, сільськогосподарськими угіддями. Над містами пролітають дуже рідко. — У ключі попереду летить найсильніший птах, він крилами розсікає повітря. Впродовж тисячоліть вони летять одним і тим же шляхом, що пролягає вздовж річок і лісу.
Куди летять лелеки? Неподалік німецького Мекленбурга у 1822р в тілі вбитого лелеки знайшли 80-сантиметрову стрілу, що наскрізь пронизувала шию птаха. Стріла була нетутешня і належала одному з африканських племен. Пернатий відчайдух зі стрілою в горлі зумів подолати весь міграційний маршрут, повернувшись із екваторіальних місць зимівлі додому.
Ця історія пролила світло на таємниче зникнення птахів узимку. Опудало славнозвісного лелеки-стріли і нині можна побачити в зоологічній колекції Університету міста Росток.
Неодноразові повідомлення про білих лелек з африканськими стрілами в тілі допомогли зробити відкриття: європейські птахи зимують в екваторіальній Африці.
Граки відлітають у кінці жовтня. Через кілька тижнів після того в листопаді випадає перший сніг.
.
На час міграції пернатих впливають тривалість дня, погода і кількість їжі. Деякі відлітають іще в середині літа. Першими — дрібні птахи, які живляться гусінню і комахами: вивільги, серпокрильці, мухоловки, кропив"янки, ластівки.
У Центральній Африці зимують косарі й коровайки, до Ірану й Іраку летять кулики. До Північної Африки й на Кіпр вирушають ластівки та лелеки. Чаплі, качки, мартини зимують у Греції, Болгарії. Часто залишаються на півдні
України — в Чорноморському біосферному заповіднику, Дунайських плавнях і в Криму, на Карадазі. У теплі зими навіть у Центральній Україні зимують дрозди, зяблики, качки й чаплі.
— Після міграції багато мертвих пернатих викидають на берег хвилі. Причини різні: ключ міг потрапити в бурю, або птах загинув від знесилення.
Із першими заморозками в Україну мігрують із півночі снігурі, омелюхи, синиці, кедрівки й північні лебеді. Граки, які зимують у Центральній Україні, прилітають з Уралу. Їхні місцеві родичі теплолюбні, тому в цей час перебираються на південь.
"Цей лелека чимось згрішив перед іншими"
Цього року лелеки відлетіли одразу після свята Спаса. За народними прикметами, можна чекати ранніх морозів.
— У нас кажуть, якщо бусько після Спаса полетів, то й полудень забрав. Селяни помітили, що часом один із буслів залишається зимувати в лісі або на полі.
— Бачила таке тільки раз у житті — як мала була. Бабця казала, що цей лелека чимось згрішив перед іншими. За це його б"ють дзьобами і не беруть із собою. А дід говорив, що це одинак, який не знайшов собі пари.
Вчитель
Чи важко бути пташкою?
Можливо так, а може – й ні…
В морозну ніч, від холоду здригатись,
Від голоду страждати уві сні… А так бо небо, простір, воля!
Моє життя на цій землі!
Бо сам Господь уклав так мою долю
Нести у світ, пісенну вісточку весни!
Повертайтеся лелеки, повертайтесь в рідний дім
Усі чекають радість в нім!
Підведення підсумків уроку
Рефлексія
Ви сьогодні отримали жовто-блакитні синички.
Кому урок сподобався, підніміть їх до неба. Нехай вони принесуть вам щастя пізнання.
Кажуть, краще синичка в руках, чим журавель у небі, що означає: « Не шукаймо примарного щастя, а робімо маленькі кроки реальних справ і вчинків, щоб знайти справжнє щастя!»
Домашнє завдання. Вивчити матеріал уроку.
(За бажанням: створити годівнички для синичок)