На даному уроці формується знання учнів про тваринний світ; визначається ролль тварин у природі, господарській діяльності та житті людини. На уроці використовуються технології критичного мислення.
Урок № 2
Тема: Різноманітність тварин та їх місце в природі. Значення тварин.
Мета: продовжити формувати знання учнів про тваринний світ; ознайомити з роллю тварин у природі, господарській діяльності та житті людини, розвивати уміння порівнювати тварин між собою, їх корисне чи шкідливе значення; уміння логічно мислити та робити висновки, виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та живих організмів, які в ньому мешкають.
Міжпредметні зв ́язки: біологія рослин, медицина.
Матеріали та обладнання: малюнки, таблиці, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: екологічне мислення, біосфера, фауна, моніторинг, еволюція.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Розминка.
Доброго дня. У мене в руці квіткова рослина. Вона має гарні квіти й листки. А чи можуть ці органи існувати окремо? Ні! Тож, і вчитель без учня не існує, і навпаки. Тому ми зараз об’єднаємо свої зусилля для кращого опанування матеріалу. Сьогоднішній урок , діти, вимагає від вас напруженої роботи, і я хочу перевірити вашу готовність до його проведення, ваш настрій. Пропоную психологічний тест «Личка», який дає можливість установити психологічний настрій, готовність до співробітництва.
Намалюйте усмішку на виданому малюнку:
Якщо є бажання Якщо все одно Якщо бажання немає
працювати з вчителем
А тепер, я хотіла б, щоб ви звернули увагу на дошку. Девізом нашого уроку я пропоную китайську мудрість:
Скажи мені, і я забуду.
Покажи мені, і я запам’ятаю.
Дай можливість діяти самому, і я навчусь.
II. Актуалізація опорних знань.
Розгадайте метаграми:
З «П» рослина, з «Т» тварина (кріп — кріт).
З «Г» дерево, з «К» тварина (граб — краб).
З «Р» притока Дніпра, з «Л» тварина (Рось — лось).
З «Ч» птах, з «Л» ссавець (чайка — лайка).
З «Б» дерево, «К» птах (граб — грак).
З «С» риба, з «Ф» птах (сазан — фазан).
З «П» денний хижий птах, з «Ч» нічний хижий птах (сип — сич).
З «И» у морі живе, з «І» домашній ссавець (кит — кіт).
В океані він кораблі розбиває, а додавши літеру «Г» — в повітря злітає (риф — гриф).
З «Г» частина рослини, з «Б» тварина (гілка — білка).
З «М» земноводна тварина, з «Р» птахом злітає (кумка — курка).
З «К» річка, з «С» комаха (Ока — оса).
З «М» місто, з «Л» морський ссавець (Тюмень — тюлень).
З «У» у печі печуть, з «І» гризуном зовуть (булка — білка).
З «М» планета, з «Б» хижий звір (Марс — барс).
З «Г» композитор, з «Ф» птах (Григ — гриф).
З «Т» вантаж везуть, з «К» по воді пливе (тачка — качка).
З «Ш» тканина, з «В» стережися — це хижа тварина (шовк -вовк).
III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
Підготовча бесіда. Чи задумувались ви колись про те, скільки тварин є на Землі? Чим вони відрізняються між собою? Що між ними спільного? Чи можна їх згрупувати за певними ознаками? Відповіді на ці запитання ми зможемо знайти у змісті даного уроку за темою: «Різноманітність тварин та їх класифікація».
На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати систематичі категорії, про які ви знаєте ще з 7-го класу, спробуємо розібратись класифікації тварин; розширимо ваші знання про різноманітність тварин у світі та своєму регіоні.
IV. Сприйняття та засвоєння новою матеріалу.
Розповідь з елементами бесіди. Разом з учнями вчитель пригадує з курсу «Природознавства», на які системи поділяється навколишній світ.
Пояснювальна бесіда
Згадайте лусочку цибулі яку ви розглядали під мікроскопом минулого року. З яких частин вона утворена?
Виходячи з цього, скажіть. Що є найменшою структурною функціональною одиницею живого організму. Як ви думаєте, на які дві групи можна поділити усі живі організми.
( Демонстрація схеми , яку вчитель послідовно пояснюючи заповнює на дошці,
а учні в зошиті)
Технологія «Мікрофон»
На попередньому уроці учні одержали домашнє завдання підготувати повідомлення про тварин. В ході даного уроку кожному учневі вручається мікрофон, і вони озвучують підготовлене повідомлення.
V. Рефлексія
1. Виконання завдання у практикумі. За допомогою підручника заповніть схему «Головні таксономічні категорії»
У тварин
У рослин
2. Групова робота. Виконайте завдання.
Уявіть собі, що вам потрібно систематизувати тварин за такими ознаками: хребетні –безхребетні ; літаючі - нелітаючі; що впадають у сплячку - що відлітають на зимівлю; теплокровні - холоднокровні. Спробуйте поділити (якщо потрібно, з допомогою вчителя) за цими ознаками таких тварин: міська ластівка, метелик монарх, бурий ведмідь, кажан, дощовий черв'як, колорадський жук, метелик махаон, білка, горобець, білка-летяга, звичайна гадюка. В яких випадках будувати систему було легко, а в яких - важко?
Пам'ятайте, що будь-яка система умовна!
VI Підсумки уроку. Аргументація оцінок
Розгадати кросворд
1. Представниками цього типу є рак, жуки.
2. Представниками цього типу є собака, риби.
3. Представником цього типу є дощовий черв'як.
4. Представниками цього типу є гідра, медуза.
5. Представниками цього типу є перлівниця, слимак.
6. Представниками цього типу є амеба, інфузорія.
Відповіді: 1. Членистоногі. 2. Хордові. 3. Кільчасті. 4. Кишковопорожнинні. 5. Молюски. 6. Найпростіші. 7. Стьожки.
VII. Домашнє завдання.
Вивчити параграф № 2 та дати відповіді на запитання в кінці параграфа.