Конспект уроку біології " Живлення (мінеральне, повітряне) рослин" у 6 класі створений у відповідності до чинної програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з урахуванням змін, затверджених МОН. Призначений для вчителів біології загальноосвітніх навчальних закладів.
Тема. Живлення (мінеральне, повітряне) рослин.
Мета: продовжити формувати уявлення учнів про рослину як живий організм; сприяти визначенню умов та речовин, необхідних для життєдіяльності рослин; формувати уміння аналізувати значення мінерального та повітряного живлення в житті рослин; розвивати вміння планувати власні спостереження та практикувати дослідження основних процесів життєдіяльності рослин; сприяти усвідомленню рослини як цілісного організму.
Завдання:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Терміни і терміни: мінеральне живлення рослин, повітряне живлення рослин, ґрунт, мінеральні добрива, органічні добрива.
Обладнання: підручник, слайди презентації, завчасно підготовлені для досліду бальзамін, проростки томатів, квасолі та ін.; колекція «Мінеральні та органічні добрива».
Хід уроку
І. Організація роботи
Привітання, психологічне налаштування учнів на роботу.
ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів
Фронтальна бесіда:
- З яких органів складається квіткова рослина? Які функції виконують ці органи?
- Назвіть основні життєві процеси, характерні для рослин.
- Які типи живлення вам відомі? Який тип живлення мають рослини?
- Назвіть умови, які потрібні для життєдіяльності рослинного організму.
- Що таке ґрунт? Який склад ґрунту?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Створення проблемної ситуації:
- Якщо зрізати дерево , то з пенька, який залишився в ґрунті, виростуть нові погони, і ця частина рослини буде живою, а зрізане стебло загине. Якби ви пояснили це явище?
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку (запис в зошит)
V. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу
Блок 1. Мінеральне живлення рослин.
Самостійна робота учнів з текстом підручником про мінеральне живлення рослин.
Демонстрація досліду «плачу» рослин. та його обговорення за питаннями:
- Як змінився рівень вони у трубці? Чому він змінився?
- Опишіть рух води у рослині?
- Що таке «плач» рослин?
- Коли можна спостерігати «плач» рослин у природі?
- Як людина може використати «плач» рослин у своїй практичній діяльності?
«Мозковий штурм»: учні формулюють визначення поняття «мінеральне живлення», порівнюють його із визначенням у підручнику та записують його в зошити.
Складання та обговорення схеми «Речовини, необхідні для життя рослини»
кисень вуглекислий газ
вода мінеральні речовини
Розповідь вчителя з елементами бесіди про значення ґрунту для життя рослин.
Демонстрація дослідів, що підтверджують вплив мінеральних речовин на розвиток рослин.
Демонстрація колекції «Мінеральні і органічні добрива».
Самостійна робота учнів: з поданого переліку вибрати мінеральні й органічні добрива: аміачна селітра, сечовина, торф, доломітове борошно, перегній, суперфосфат, попіл, калійна сіль, пташиний послід.
Блок 2. Повітряне живлення рослин.
Самостійна робота учнів з текстом підручником про повітряне живлення рослин.
«Мозковий штурм»: учні формулюють визначення поняття «повітряне живлення», порівнюють його із визначенням у підручнику та записують його в зошити.
Складання та обговорення схеми «Процес повітряного живлення рослин».
1,47 г СО2 = 1г вуглеводів
VІ. Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі
Робота в групах щодо вирішення проблемних запитань:
- Група «Садівники».
Як навесні правильно підживити сад перегноєм.
- Група «Агрономи».
Якось обходив досвідчений агроном поля. Жодного приладу чи реактиву не мав при собі. Подивився він на одне поле , на друге і сказав: «На цьому полі ґрунт кислий , а на цьому – нормальний.» Як агроном визначив кислотність ґрунту, адже ніяких дослідів він не проводив?
- Група «Дачники».
Після збору урожаю картоплі город сусіда зазеленів від дружних сходів гірчиці. Поясніть дії сусіда-дачника, адже цій рослині також потрібні мінеральні і органічні речовини, які надходять з ґрунту.
Звіт груп про виконане завдання.
VІІ. Узагальнення і систематизація знань
Вправа «Асоціативний кущ»
Загальне обговорення проблемної ситуації.
VІІI. Підсумки уроку
Складання «Т-схеми» уроку.
Я знав |
Я дізнався |
|
|
Оцінювання роботи учнів.
Домашнє завдання: опрацювати відповідний параграф у підручнику; створити кросворд «Живлення рослин» (за бажанням).