Конспект уроку з біології для 6-го класу на тему "Мохи"

Про матеріал

Конспект уроку біології "Мохи" у 6 класі створений у відповідності до чинної програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з урахуванням змін, затверджених МОН. Призначений для вчителів біології загальноосвітніх навчальних закладів.

Перегляд файлу

Тема.  Мохи.

Мета: продовжити формувати уявлення учнів про різноманітність рослинного світу, ознайомити з будовою мохів на прикладі зозулиного льону (сфагнуму) під час виконання лабораторного дослідження; навчити розпізнавати мохи та порівнювати їх життєві форми, формувати уміння описувати будову тіла моху й особливості його розмноження; навчити оцінювати значення рослин для існування на планеті Земля, формувати цінності переконання щодо необхідності збереження рослин та їхнього раціонального використання людиною.

Завдання:

  •                   з’ясувати середовище існування мохоподібних;
  •                   вивчити загальні ознаки відділу Мохоподібні;
  •                   навчитися описувати будову тіла мохів;
  •                   розглянути життєвий цикл мохоподібних на прикладі зозулиного льону;
  •                   навчитися характеризувати роль мохів в екосистемах та значення в житті людини;
  •                   виконати лабораторне дослідження «Будова моху».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Терміни і поняття: мохи, ризоїди, спора, спорангій, статеве покоління, нестатеве покоління, життєвий цикл.

Обладнання: підручник, слайди презентації, колекція «Торф», лупа, живі й гербарні екземпляри зозулиного льону та сфагнуму, малюнки і фото різних рослин відділу Мохоподібні.

Хід уроку

І. Організація роботи

Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Тестовий контроль.

Із запропонованих варіантів відповідей виберіть один правильний:

1. Вкажіть, як називається тіло водоростей

А  заросток Б  слань В  листок Г  спороносний колосок

2. Виберіть багатоклітинну прісноводну водорість

А  ламінарія Б  спірогира В  хлорела Г  порфіра

3. Виберіть колоніальну водорість

А  вольвокс Б  хлорела В  хламідомонада Г  улотрикс

4. Вкажіть, як називається білкове тільце клітини водорості, навколо якого відкладаються зерна крохмалю

А  стигма Б  хроматофор В  ризоїд Г  піреноїд

5. Вкажіть, з яких водоростей добувають агар-агар

А  зелені Б  діатомові В  бурі Г  червоні

6. Зазначте групу водоростей, представники якої здатні мешкати на найбільших глибинах

А  зелені Б  бурі В  червоні Г  діатомові

ІІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

Вправа «Ти – мені, я – тобі». Учні дають один одному запитання, наприклад:

  •                   Які умови необхідні для життя водоростей?
  •                   Чи мають водорості органи?
  •                   Що таке слань?
  •                   Які водорості мають найбільші розміри?
  •                   До якого відділу водоростей належить ламінарія?
  •                   Які одноклітинні водорості ви знаєте?
  •                   Які водорості мають панцир?

IV. Мотивація навчальної діяльності учнів

Прийом «Дивуй».

В давнину існувала така легенда. Високо в горах заховано багато скарбів. Кожен скарб охороняє гном із лампою-світлячком. Хто в глибоку ніч помітить світло на схилах скель, той зможе віднайти скарб. Але це, діти, тільки красива легенда. Насправді світіння на скелях можуть спричинити окремі мохи, котрі оселяються на скелях, а їхні довгі нитки, що утворюються із пророслих спор, здатні світитися, так вони створюють умови для фотосинтезу. На сьогоднішньому уроці ми з вами дізнаємося про мохи набагато більше.

V. Повідомлення теми і завдань уроку (запис в зошит)

VІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу

Блок 1. Загальна характеристика та різноманітність мохів.

Розповідь вчителя  з демонстрацією зображень різних видів мохів. Складання схеми «Таломні та листкостеблові мохи».

Самостійна робота учнів з текстом підручника про загальні ознаки мохоподібних, складання опорного конспекту.

Блок 2. Будова мохів.

Лабораторне дослідження

Інструктаж з безпеки під час виконання лабораторного дослідження №11.

Тема. Будова моху.

Мета: ознайомитися з:

  • будовою мохоподібних на прикладі зозулиного льону (сфагнуму);

формувати уміння і навички:

  • вести спостереження за живими біологічними об’єктами,
  • пояснювати ознаки пристосованості організму до умов існування,
  • описувати та пояснювати особливості будови моху,

розвивати уміння і навички:

  • роботи лупою,
  • виконання та оформлення рисунків ,
  • описувати будову організмів за планом.

Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: лупа, препарувальні голки, гербарні або живі рослини зозулиного льону (сфагнуму), таблиці, підручник.

 

 

Хід роботи

  1.               Розглянь за допомогою лупи зелений мох зозулин льон. Знайди його органи та визнач особливості їх будови:
  •                   стебло (розгалужене чи нерозгалужене) __________________________;
  •                   листки (розмір, колір, розміщення на стеблі, наявність жилки) _______;
  •                   ризоїди (є чи немає) ___________________________________________;
  •                   статеві органи (антеридії, архегонії) (розміщені га одній рослині чи на різних, на верхівках чи на бічних пагонах) _____________________________;
  •                   спорофіт (будова, місце розташування) __________________________.
  1.               Замалюй рослину моху зозулиного льону та познач її органи:
  2.               *Чи на всіх рослинах моху є спорофіт? _______ Чому?______________

Зозулин льон відносять до __________ рослин, тому що має органи: ________

Гаметофіт (статеве покоління) має _______________ будову і є переважаючим. Спорофіт (нестатеве покоління ) росте на _________________ і живиться за його рахунок. Спорофіт має таку будову ___________________

(*Виконується на розсуд вчителя)

 

Блок 3. Вивчення життєвого циклу мохів.

Розповідь-пояснення про особливості життєвого циклу мохів на прикладі зозулиного льону.

Блок 4. Роль мохів в екосистемах  та значення в житті людини.

Самостійна робота з текстом підручника про різноманітність мохів. Учні шукають відповідь на запитання: «Чи з усіх видів мохів утворюється торф? Якщо ні, то з яких саме мохів утворюється ця корисна копалина?» Демонстрація схеми «Утворення торфу» та колекції «Торф».

Складання таблиці «Роль мохів в екосистемах та значення в житті людини».

 

 

 

Табл. Роль мохів в екосистемах та значення в житті людини

 

Роль мохів в екосистемах

Значення мохів в житті людини

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі

Робота в групах щодо вирішення проблемних запитань:

- Чому мохоподібні називають «земноводними рослинами» суходолу?

- Чому під час Першої і Другої світових воєн сухий сфагнум часто використовували як перев’язувальний матеріал?

Звіт груп про виконане завдання.

Вправа «Встановити відповідність». До кожного поняття, позначеного цифрою, дібрати відвідне поняття, яке позначене літерою:

1  Спора А  Яйцеклітина

2  Антеридій Б  Спорофіт

3  Зигота В  Сперматозоїд

4  Архегоній Г  Протонема

Заповнення таблиці «Порівняльна характеристика моху зозулиного льону і водоростей»

Табл. Порівняльна характеристика моху зозулиного льону і водоростей

 

Ознаки для порівняння

Водорості

Зозулин льон

Середовище існування

 

 

Будова (листостеблова чи таломна)

 

 

Наявність ризоїдів, листків, стебла

 

 

 

VІІІ. Узагальнення та систематизація знань

Вправа «Закінчити речення».

  1.               Спорофіт мохоподібних складається із …
  2.               Із заплідненої яйцеклітини утворюється …
  3.               У мохів основним органом фотосинтезу є …
  4.               Із спори розвивається …
  5.               Статеві органи утворюються …
  6.               Переважаючим поколінням у життєвому циклі мохоподібних є …

Інтерактивна вправа «Снігова куля»: учитель пише на дошці будь-яке поняття теми, а учні по черзі називають і записують поряд інші терміни, вивчені на уроці, та пояснюють їх зміст.

IX. Підсумки уроку

Оцінювання роботи учнів.

Домашнє завдання: опрацювати відповідний параграф підручника; підготувати випереджувальне завдання до теми «Папороті, хвощі та плауни» (за бажанням); скласти сенкан «Сфагнум» (за бажанням).

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 11
Оцінки та відгуки
  1. Мітіна Світлана Миколаївна
    Дуже добре спланований урок
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Антонець Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Mudrak Galyna
    Дуже гарно
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Баюрко Наталія Василівна
    Підібраний матеріал відповідає програмним вимогам
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5.  Liudmyla
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6.  Vita
    Чудова вправа "Ти мені я тобі".
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Ваколюк Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Некрасова Наталія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Некрасова Наталія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Прокопенко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Некрасова Наталія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 8 відгуків
doc
Додано
29 березня 2018
Переглядів
13005
Оцінка розробки
5.0 (11 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку