Конспект уроку біології "Мохи" у 6 класі створений у відповідності до чинної програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з урахуванням змін, затверджених МОН. Призначений для вчителів біології загальноосвітніх навчальних закладів.
Тема. Мохи.
Мета: продовжити формувати уявлення учнів про різноманітність рослинного світу, ознайомити з будовою мохів на прикладі зозулиного льону (сфагнуму) під час виконання лабораторного дослідження; навчити розпізнавати мохи та порівнювати їх життєві форми, формувати уміння описувати будову тіла моху й особливості його розмноження; навчити оцінювати значення рослин для існування на планеті Земля, формувати цінності переконання щодо необхідності збереження рослин та їхнього раціонального використання людиною.
Завдання:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Терміни і поняття: мохи, ризоїди, спора, спорангій, статеве покоління, нестатеве покоління, життєвий цикл.
Обладнання: підручник, слайди презентації, колекція «Торф», лупа, живі й гербарні екземпляри зозулиного льону та сфагнуму, малюнки і фото різних рослин відділу Мохоподібні.
Хід уроку
І. Організація роботи
Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Тестовий контроль.
Із запропонованих варіантів відповідей виберіть один правильний:
1. Вкажіть, як називається тіло водоростей
А заросток Б слань В листок Г спороносний колосок
2. Виберіть багатоклітинну прісноводну водорість
А ламінарія Б спірогира В хлорела Г порфіра
3. Виберіть колоніальну водорість
А вольвокс Б хлорела В хламідомонада Г улотрикс
4. Вкажіть, як називається білкове тільце клітини водорості, навколо якого відкладаються зерна крохмалю
А стигма Б хроматофор В ризоїд Г піреноїд
5. Вкажіть, з яких водоростей добувають агар-агар
А зелені Б діатомові В бурі Г червоні
6. Зазначте групу водоростей, представники якої здатні мешкати на найбільших глибинах
А зелені Б бурі В червоні Г діатомові
ІІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів
Вправа «Ти – мені, я – тобі». Учні дають один одному запитання, наприклад:
IV. Мотивація навчальної діяльності учнів
Прийом «Дивуй».
В давнину існувала така легенда. Високо в горах заховано багато скарбів. Кожен скарб охороняє гном із лампою-світлячком. Хто в глибоку ніч помітить світло на схилах скель, той зможе віднайти скарб. Але це, діти, тільки красива легенда. Насправді світіння на скелях можуть спричинити окремі мохи, котрі оселяються на скелях, а їхні довгі нитки, що утворюються із пророслих спор, здатні світитися, так вони створюють умови для фотосинтезу. На сьогоднішньому уроці ми з вами дізнаємося про мохи набагато більше.
V. Повідомлення теми і завдань уроку (запис в зошит)
VІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу
Блок 1. Загальна характеристика та різноманітність мохів.
Розповідь вчителя з демонстрацією зображень різних видів мохів. Складання схеми «Таломні та листкостеблові мохи».
Самостійна робота учнів з текстом підручника про загальні ознаки мохоподібних, складання опорного конспекту.
Блок 2. Будова мохів.
Лабораторне дослідження
Інструктаж з безпеки під час виконання лабораторного дослідження №11.
Тема. Будова моху.
Мета: ознайомитися з:
формувати уміння і навички:
розвивати уміння і навички:
Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: лупа, препарувальні голки, гербарні або живі рослини зозулиного льону (сфагнуму), таблиці, підручник.
Хід роботи
Зозулин льон відносять до __________ рослин, тому що має органи: ________
Гаметофіт (статеве покоління) має _______________ будову і є переважаючим. Спорофіт (нестатеве покоління ) росте на _________________ і живиться за його рахунок. Спорофіт має таку будову ___________________
(*Виконується на розсуд вчителя)
Блок 3. Вивчення життєвого циклу мохів.
Розповідь-пояснення про особливості життєвого циклу мохів на прикладі зозулиного льону.
Блок 4. Роль мохів в екосистемах та значення в житті людини.
Самостійна робота з текстом підручника про різноманітність мохів. Учні шукають відповідь на запитання: «Чи з усіх видів мохів утворюється торф? Якщо ні, то з яких саме мохів утворюється ця корисна копалина?» Демонстрація схеми «Утворення торфу» та колекції «Торф».
Складання таблиці «Роль мохів в екосистемах та значення в житті людини».
Табл. Роль мохів в екосистемах та значення в житті людини
Роль мохів в екосистемах |
Значення мохів в житті людини |
|
|
|
|
|
|
VІІ. Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі
Робота в групах щодо вирішення проблемних запитань:
- Чому мохоподібні називають «земноводними рослинами» суходолу?
- Чому під час Першої і Другої світових воєн сухий сфагнум часто використовували як перев’язувальний матеріал?
Звіт груп про виконане завдання.
Вправа «Встановити відповідність». До кожного поняття, позначеного цифрою, дібрати відвідне поняття, яке позначене літерою:
1 Спора А Яйцеклітина
2 Антеридій Б Спорофіт
3 Зигота В Сперматозоїд
4 Архегоній Г Протонема
Заповнення таблиці «Порівняльна характеристика моху зозулиного льону і водоростей»
Табл. Порівняльна характеристика моху зозулиного льону і водоростей
Ознаки для порівняння |
Водорості |
Зозулин льон |
Середовище існування |
|
|
Будова (листостеблова чи таломна) |
|
|
Наявність ризоїдів, листків, стебла |
|
|
VІІІ. Узагальнення та систематизація знань
Вправа «Закінчити речення».
Інтерактивна вправа «Снігова куля»: учитель пише на дошці будь-яке поняття теми, а учні по черзі називають і записують поряд інші терміни, вивчені на уроці, та пояснюють їх зміст.
IX. Підсумки уроку
Оцінювання роботи учнів.
Домашнє завдання: опрацювати відповідний параграф підручника; підготувати випереджувальне завдання до теми «Папороті, хвощі та плауни» (за бажанням); скласти сенкан «Сфагнум» (за бажанням).