Конспект уроку з біології для 6-го класу на тему "Папороті, хвощі, плауни"

Про матеріал

Конспект уроку біології "Папороті, хвощі, плауни" у 6 класі створений у відповідності до чинної програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з урахуванням змін, затверджених МОН. Призначений для вчителів біології загальноосвітніх навчальних закладів.

Перегляд файлу

Тема.  Папороті, хвощі, плауни.

Мета: продовжити формувати уявлення учнів про різноманітність рослинного світу, ознайомити з будовою папоротей під час виконання лабораторного дослідження; навчити розпізнавати та порівнювати папороті, хвощі, плауни, формувати уміння описувати будову тіла й особливості розмноження вищих спорових рослин; навчити оцінювати значення рослин для існування на планеті Земля, формувати цінності переконання щодо необхідності збереження рослин та їхнього раціонального використання людиною.

Завдання:

  •                   визначити, чому папороті, хвощі й плауни  належать до вищих спорових рослин;
  •                   ознайомитися із середовищем існування папоротей, хвощів, плаунів;
  •                   навчитися описувати  будову тіла й особливості розмноження папоротей, хвощів, плаунів;
  •                   навчитися розпізнавати представників даних груп рослин;
  •                   навчитися характеризувати роль папоротей, хвощів, плаунів в екосистемах та значення в житті людини;
  •                   виконати лабораторне дослідження «Будова папоротей».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Терміни і поняття: папороті, хвощі, плауни, спори, спорангії, спороносний колосок, соруси, заросток, вайя, спорофіт, гаметофіт, Червона книга України.

Обладнання: підручники, інформаційні картки, слайди презентації, зображення  вищих спорових рослин різних відділів, гербарні екземпляри, кімнатні рослини (папороті), лупа, препарувальні голки, відео «Розмноження папоротей», зразок кам’яного вугілля.

Хід уроку

І. Організація роботи

Привітання, психологічне налаштування учнів на роботу.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Біологічний диктант. Закінчити речення (робота виконується у двох варіантах).

І варіант

Зозулин льон належить до …. Його дрібні листочки зелені, бо містять …. Зозулин льон - це дводомна рослина, тому що одні особини утворюють … , а інші …. До ґрунту прикріплюється за допомогою …. Розмножується зозулин льон за допомогою …, які утворюються у …. Життєвий цикл складається із чергування двох поколінь: … і …. Домінуючим поколінням є …. Спорофіт розвивається на … і живиться за допомогою …

ІІ варіант

Сфагнум росте на … і належить до …. Розмножується сфагнум за допомогою …, які утворюються у …. Ризоїдів сфагнум …. Листки сфагнуму складаються з двох типів клітин: … і …. Хлоропласти містяться у … клітинах і забезпечують …. Сфагнум поглинає велику кількість води завдяки … клітинам. З відмерлих рослин сфагнуму утворюється …, який використовують як ….

ІІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

Фронтальна бесіда:

- Які органи рослин вам відомі?

- Що таке кореневище?

- Що таке додаткові корені?

- Що таке ризоїди?

- Які способи розмноження рослин вам відомі?

- Що таке статеве і нестатеве покоління рослин?

-  з якими групами рослин ви вже ознайомлені?

Вправа «Третій зайвий».

Зозулин льон, ламінарія, сфагнум.

Улотрикс, спірогіра, порфіра.

Торф, сфагнум, ризоїди.

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів

Вправа «Зацікав!».

Колись, у далекому минулому, коли клімат був теплим і вологим, а суходіл вкривали неглибокі водойми і болота, на Землі панували деревоподібні рослини. Могутні дерева та кущі вражали своїми розмірами. Після відмирання стовбури цих рослин потрапляли у воду. Їх поступово заносило піском та мулом. Так із часом утворилося кам’яне вугілля (вчитель демонструє зразок цієї корисної копалини). Ці рослини ростуть і в наш час, але мають вигляд звичайних трав.

Вправа «Дешифрувальник».

 

1

А  Б  В  Г  Ґ

2

Д  Е  Є  Ж

3

З  И  І  Ї

4

Й  К  Л  М

5

Н  О  П  Р

6

С  Т  У  Ф

7

Х  Ц  Ч  Ш

8

Щ  Ь  Ю  Я

 

1. В Україні справжнім раєм для цієї рослини є ліси. Квітку цієї рослини шукають у ніч на Івана Купала. Але насправді її ніхто ніколи не бачив.

 

5

1

5

5

5

5

6

8

 

2. Предками цієї трав’янистої рослини були деревоподібні рослини заввишки 30 м і завтовшки до 3м. Сьогодні її використовують для виготовлення медичного наркозу.

 

5

4

1

6

5

 

3. Цю рослину майже не їдять тварини. Поява на городі цієї рослини свідчить про кислотність ґрунту, що є небажаним для таких культур, як кукурудза та квасоля.

 

7

1

5

8

 

V. Оголошення теми і завдань уроку (запис в зошит)

VІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу

Блок 1. Плауни.

Демонстрація зображень плаунів.

Робота в динамічних групах. Використовуючи текст підручника про відділ Плауноподібні, інформацію на картках та гербарні екземпляри, групи працюють над завданнями:

Ісередовище існування та різноманітність плаунів;

ІІособливості будови плауна булавоподібного;

ІІІрозмноження плауна булавоподібного;

ІVзначення в природному середовищі та використання людиною плаунів.

Звіт груп про виконане завдання. Робота з опорним конспектом.

Повідомлення вчителя про види плаунів, занесених до Червоної книги України.

Вправа «Озвуч малюнок».

 

 

 

 

 

Блок 2. Хвощі.

Демонстрація зображень хвощів.

Робота в динамічних групах. Використовуючи текст підручника про відділ Хвощеподібні, інформацію на картках та гербарні екземпляри, групи працюють над завданнями:

ІV середовище існування та різноманітність хвощів;

ІІІособливості будови хвоща польового;

ІІрозмноження хвоща польового;

Ізначення у природному середовищі та використання людиною хвощів.

Звіт груп про виконане завдання. Робота з опорним конспектом.

Повідомлення вчителя про види хвощів, занесених до Червоної книги України.

Вправа «Знайди помилку».

 

 

 

 

 

 

 

 

Блок 3. Папороті.

Демонстрація зображень папоротей.

Робота  в динамічних групах. Використовуючи текст підручника про відділ Папоротеподібні, інформацію на картках та гербарні екземпляри, групи працюють над завданнями:

ІІсередовище існування та різноманітність папоротей;

Іособливості будови щитника чоловічого;

ІVрозмноження щитника чоловічого;

ІІІзначення у природі та використання людиною папоротей.

Звіт груп про виконане завдання. Робота з опорним конспектом.

Лабораторне дослідження

Інструктаж з безпеки під час виконання лабораторного дослідження №12.

Тема. Будова папоротей.

Мета: ознайомитися з:

- будовою папоротей на прикладі щитника чоловічого;

формувати уміння і навички:

- вести спостереження за живими біологічними об’єктами,

- розпізнавати рослини та визначати їх за гербарними зразками,

- описувати та пояснювати особливості будови папоротей;

розвивати вміння і навички:

- роботи з лупою,

- виконання та оформлення рисунків,

- описувати будову організмів за планом.

Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: лупа, препарувальні голки, гербарні або живі рослини щитника чоловічого, таблиці, підручник.

Хід роботи

  1.               Розглянь живу рослину або гербарний екземпляр щитника чоловічого. Знайди його органи: кореневище, додаткові корені, стебло, листок.
  2.               Замалюй будову рослини та підпиши органи.
  3.               Розглянь листок щитника чоловічого. Вкажи його розміри __________ , форму _____________.
  4.               На нижній поверхні листка знайди горбки, які мають _____________ колір. Розглянь їх за допомогою лупи. Це - _____________.
  5.               Щитник чоловічий відноситься до ______________ рослин, тому що має органи: _______________________________________________________.
  6.               Особливості будови щитника чоловічого __________________________

 забезпечують його існування ________________________________________.

 

Перегляд відео «Розмноження папоротей».

Вправа « Послідовність подій» (учні встановлюють послідовність подій у життєвому циклі папоротей):

 А  Дозрівання спор

 Б  Утворення спорангіїв

 В  Розвиток заростка

 Г  Утворення зиготи

 Д  Утворення чоловічих і жіночих статевих клітин

 Е  Запліднення

Повідомлення вчителя про види папоротей, занесених до Червоної книги України.

VІІ. Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі

Вправа «Квартет». Учні шукають групи цифр, які стосуються хвощів (І варіант), плаунів (ІІ варіант) та папоротей (ІІІ варіант).

 

1. Ключ-трава, орляк,

щитник чоловічий

2. Річковий,

булавоподібний

3. Болотяний, польовий,

лісовий

4. Повзуче стебло

5. Феєрверки

6. Деревоподібні

7. Складні листки

8. Бульбочки

9. Меживузля

10. Рослини-індикатори

11. Використовують

в їжу

12. Лускоподібні

листочки

 

VІІІ. Узагальнення і систематизація знань

Робота в парах. Учні складають порівняльні кільця, роблять запис у зошитах (І варіант – завдання А, ІІ варіант – завдання Б, ІІІ варіант – завдання В).

 

А папороті хвощі

 

 

 

 

Б В

хвощі плауни папороті плауни

 

Фронтальна бесіда:

- Чому папороті, хвощі й плауни належать до вищих спорових рослин?

- Які спільні ознаки ви виявили у будові тіла цих груп рослин?

- Яку функцію виконують спори?

- Чому нікому не пощастило знайти чудесну квітку папороті?

- Що спільного у способі розмноження папоротей, хвощів, плаунів? Що відмінного?

- Яка роль папоротей, хвощів, плаунів в екосистемах?

IX. Підсумки уроку

Оцінювання роботи учнів.

Домашнє завдання: опрацювати відповідний параграф у підручнику; створити сенкан (за бажанням) із ключовими словами: папороті, хвощі, плауни.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 12
Оцінки та відгуки
  1. Максимовська Тетяна Володимирівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Антонець Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Некрасова Наталія Володимирівна
    Ви професіонал в своїй справі
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Логвиненко Євгенія
    Дякую. Дуже цікаво, як завжди!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Mudrak Galyna
    Професійно
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Баюрко Наталія Василівна
    Заслуговує на високу оцінку
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7.  Liudmyla
    Послідовно
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8.  Vita
    Матеріал відповідає темі.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Лисак Артем
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Ваколюк Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Прокопенко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. Некрасова Наталія Володимирівна
    Думаю конспект мені стане в нагоді)))
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 9 відгуків
doc
Додано
29 березня 2018
Переглядів
11176
Оцінка розробки
5.0 (12 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку