Конспект уроку біології "Папороті, хвощі, плауни" у 6 класі створений у відповідності до чинної програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з урахуванням змін, затверджених МОН. Призначений для вчителів біології загальноосвітніх навчальних закладів.
Тема. Папороті, хвощі, плауни.
Мета: продовжити формувати уявлення учнів про різноманітність рослинного світу, ознайомити з будовою папоротей під час виконання лабораторного дослідження; навчити розпізнавати та порівнювати папороті, хвощі, плауни, формувати уміння описувати будову тіла й особливості розмноження вищих спорових рослин; навчити оцінювати значення рослин для існування на планеті Земля, формувати цінності переконання щодо необхідності збереження рослин та їхнього раціонального використання людиною.
Завдання:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Терміни і поняття: папороті, хвощі, плауни, спори, спорангії, спороносний колосок, соруси, заросток, вайя, спорофіт, гаметофіт, Червона книга України.
Обладнання: підручники, інформаційні картки, слайди презентації, зображення вищих спорових рослин різних відділів, гербарні екземпляри, кімнатні рослини (папороті), лупа, препарувальні голки, відео «Розмноження папоротей», зразок кам’яного вугілля.
Хід уроку
І. Організація роботи
Привітання, психологічне налаштування учнів на роботу.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Біологічний диктант. Закінчити речення (робота виконується у двох варіантах).
І варіант
Зозулин льон належить до …. Його дрібні листочки зелені, бо містять …. Зозулин льон - це дводомна рослина, тому що одні особини утворюють … , а інші …. До ґрунту прикріплюється за допомогою …. Розмножується зозулин льон за допомогою …, які утворюються у …. Життєвий цикл складається із чергування двох поколінь: … і …. Домінуючим поколінням є …. Спорофіт розвивається на … і живиться за допомогою …
ІІ варіант
Сфагнум росте на … і належить до …. Розмножується сфагнум за допомогою …, які утворюються у …. Ризоїдів сфагнум …. Листки сфагнуму складаються з двох типів клітин: … і …. Хлоропласти містяться у … клітинах і забезпечують …. Сфагнум поглинає велику кількість води завдяки … клітинам. З відмерлих рослин сфагнуму утворюється …, який використовують як ….
ІІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів
Фронтальна бесіда:
- Які органи рослин вам відомі?
- Що таке кореневище?
- Що таке додаткові корені?
- Що таке ризоїди?
- Які способи розмноження рослин вам відомі?
- Що таке статеве і нестатеве покоління рослин?
- з якими групами рослин ви вже ознайомлені?
Вправа «Третій зайвий».
Зозулин льон, ламінарія, сфагнум.
Улотрикс, спірогіра, порфіра.
Торф, сфагнум, ризоїди.
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів
Вправа «Зацікав!».
Колись, у далекому минулому, коли клімат був теплим і вологим, а суходіл вкривали неглибокі водойми і болота, на Землі панували деревоподібні рослини. Могутні дерева та кущі вражали своїми розмірами. Після відмирання стовбури цих рослин потрапляли у воду. Їх поступово заносило піском та мулом. Так із часом утворилося кам’яне вугілля (вчитель демонструє зразок цієї корисної копалини). Ці рослини ростуть і в наш час, але мають вигляд звичайних трав.
Вправа «Дешифрувальник».
1 А Б В Г Ґ |
2 Д Е Є Ж |
3 З И І Ї |
4 Й К Л М |
5 Н О П Р |
6 С Т У Ф |
7 Х Ц Ч Ш |
8 Щ Ь Ю Я |
1. В Україні справжнім раєм для цієї рослини є ліси. Квітку цієї рослини шукають у ніч на Івана Купала. Але насправді її ніхто ніколи не бачив.
5 |
1 |
5 |
5 |
5 |
5 |
6 |
8 |
2. Предками цієї трав’янистої рослини були деревоподібні рослини заввишки 30 м і завтовшки до 3м. Сьогодні її використовують для виготовлення медичного наркозу.
5 |
4 |
1 |
6 |
5 |
3. Цю рослину майже не їдять тварини. Поява на городі цієї рослини свідчить про кислотність ґрунту, що є небажаним для таких культур, як кукурудза та квасоля.
7 |
1 |
5 |
8 |
V. Оголошення теми і завдань уроку (запис в зошит)
VІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу
Блок 1. Плауни.
Демонстрація зображень плаунів.
Робота в динамічних групах. Використовуючи текст підручника про відділ Плауноподібні, інформацію на картках та гербарні екземпляри, групи працюють над завданнями:
І – середовище існування та різноманітність плаунів;
ІІ – особливості будови плауна булавоподібного;
ІІІ – розмноження плауна булавоподібного;
ІV – значення в природному середовищі та використання людиною плаунів.
Звіт груп про виконане завдання. Робота з опорним конспектом.
Повідомлення вчителя про види плаунів, занесених до Червоної книги України.
Вправа «Озвуч малюнок».
Блок 2. Хвощі.
Демонстрація зображень хвощів.
Робота в динамічних групах. Використовуючи текст підручника про відділ Хвощеподібні, інформацію на картках та гербарні екземпляри, групи працюють над завданнями:
ІV – середовище існування та різноманітність хвощів;
ІІІ – особливості будови хвоща польового;
ІІ – розмноження хвоща польового;
І – значення у природному середовищі та використання людиною хвощів.
Звіт груп про виконане завдання. Робота з опорним конспектом.
Повідомлення вчителя про види хвощів, занесених до Червоної книги України.
Вправа «Знайди помилку».
Блок 3. Папороті.
Демонстрація зображень папоротей.
Робота в динамічних групах. Використовуючи текст підручника про відділ Папоротеподібні, інформацію на картках та гербарні екземпляри, групи працюють над завданнями:
ІІ – середовище існування та різноманітність папоротей;
І – особливості будови щитника чоловічого;
ІV – розмноження щитника чоловічого;
ІІІ – значення у природі та використання людиною папоротей.
Звіт груп про виконане завдання. Робота з опорним конспектом.
Лабораторне дослідження
Інструктаж з безпеки під час виконання лабораторного дослідження №12.
Тема. Будова папоротей.
Мета: ознайомитися з:
- будовою папоротей на прикладі щитника чоловічого;
формувати уміння і навички:
- вести спостереження за живими біологічними об’єктами,
- розпізнавати рослини та визначати їх за гербарними зразками,
- описувати та пояснювати особливості будови папоротей;
розвивати вміння і навички:
- роботи з лупою,
- виконання та оформлення рисунків,
- описувати будову організмів за планом.
Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: лупа, препарувальні голки, гербарні або живі рослини щитника чоловічого, таблиці, підручник.
Хід роботи
забезпечують його існування ________________________________________.
Перегляд відео «Розмноження папоротей».
Вправа « Послідовність подій» (учні встановлюють послідовність подій у життєвому циклі папоротей):
А Дозрівання спор
Б Утворення спорангіїв
В Розвиток заростка
Г Утворення зиготи
Д Утворення чоловічих і жіночих статевих клітин
Е Запліднення
Повідомлення вчителя про види папоротей, занесених до Червоної книги України.
VІІ. Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі
Вправа «Квартет». Учні шукають групи цифр, які стосуються хвощів (І варіант), плаунів (ІІ варіант) та папоротей (ІІІ варіант).
1. Ключ-трава, орляк, щитник чоловічий |
2. Річковий, булавоподібний |
3. Болотяний, польовий, лісовий |
4. Повзуче стебло |
5. Феєрверки |
6. Деревоподібні |
7. Складні листки |
8. Бульбочки |
9. Меживузля |
10. Рослини-індикатори |
11. Використовують в їжу |
12. Лускоподібні листочки |
VІІІ. Узагальнення і систематизація знань
Робота в парах. Учні складають порівняльні кільця, роблять запис у зошитах (І варіант – завдання А, ІІ варіант – завдання Б, ІІІ варіант – завдання В).
А папороті хвощі
Б В
хвощі плауни папороті плауни
Фронтальна бесіда:
- Чому папороті, хвощі й плауни належать до вищих спорових рослин?
- Які спільні ознаки ви виявили у будові тіла цих груп рослин?
- Яку функцію виконують спори?
- Чому нікому не пощастило знайти чудесну квітку папороті?
- Що спільного у способі розмноження папоротей, хвощів, плаунів? Що відмінного?
- Яка роль папоротей, хвощів, плаунів в екосистемах?
IX. Підсумки уроку
Оцінювання роботи учнів.
Домашнє завдання: опрацювати відповідний параграф у підручнику; створити сенкан (за бажанням) із ключовими словами: папороті, хвощі, плауни.