Конспект уроку з біології для 6 класу на тему "Квітка. Лабораторне дослідження будови квітки"

Про матеріал

Конспект уроку з біології для 6 класу "Квітка. Лабораторне дослідження" дає змогу сформувати в учнів поняття про квітку як репродуктивний орган рослини; розкрити її біологічне значення. На уроці використовуються різноманітні методи і методичні прийоми для активізації пізнавальної діяльності учнів.

Перегляд файлу

Тема. Квітка. Лабораторне дослідження « Будова квітки»

Мета уроку. Сформувати в учнів поняття про квітку як орган статевого розмноження рослини, що є видозміненим пагоном; розкрити біологічне значення її головних частин; виявити подібність у будові квіток різних рослин;

удосконалювати вміння і навички роботи з лабораторними приладами, підручником; виховувати уважність, спостережливість, допитливість.

Обладнання. Модель квітки, таблиця «Будова квітки», роздатковий матеріал, підручник, лупа, мультимедійне обладнання, гербарій різних квіток, квіткові композиції  (ікебани), кімнатні рослини.

Поняття і терміни. Квітка, оцвітина, чашечка, віночок, чашолистки, пелюстки, тичинка, маточка, пиляк, приймочка, стовпчик, зав'язь,  двостатеві та одностатеві квітки, однодомні та дводомні рослини.

Методи, прийоми. Інформативно-рецептивні(бесіда, робота з підручником, схемами), репродуктивні(робота в парах, виконання лабораторного дослідження),  навчально - пошукові, навчально-дослідницькі, «Установи відповідність», «Здивуй», «Моделюємо квітку», «Цікаво знати, що…», Рольова – гра «Флористи»

Тип уроку. Комбінований з елементами лабораторних досліджень

                                                      Структура заняття

І. Організаційний етап

Добрий день, дорогі друзі

Добрий день!

На вас чекає гарний день.

До уроку всі готові!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Виконання тестових завдань

1)Розрізняють два основних типи розмноження:            

а)статеве;   б)нестатеве;   в)видове;   г)вегетативне.

2)Розмноження за допомогою спор – це: 

а)статеве розмноження;   б)нестатеве;   в)вегетативне.

3)Вегетативне розмноження відбувається за допомогою:

 а)вегетативних органів;  б)генеративних органів.

4)Відрізана від материнської рослини ділянка пагона, кореня – це: 

а)живець;  б)брунька;  в)зигота.

5)Запліднення відбувається при:  

а)статевому розмноженні;  б)нестатевому розмноженні;   в)вегетативному розмноженні.

6)Запліднена яйцеклітина – це: 

а)зигота;   б)живець;   в)прищепа.

7)Жіноча статева клітина називається: 

а)сперматозоїд;  б)яйцеклітина;   в)зигот

Відповіді: 1- а, б;  2- б;  3- а;  4- а; 5 – а;  6- а;  7- б.

2. Визначте, про який вид розмноження йдеться.

  1. Може здійснюватися видозмінами стебла
  2. Здійснюється спорами
  3. Характерне утворення статевих клітин
  4. Суниці можна розмножити вусами
  5. Характерне утворення зиготи
  6. Листковими живцями розмножується бегонія
  7. У садівництві широко застосовується щеплення
  8. Так найпростіше розмножити тюльпани
  9. Спори мають тверду оболонку і розносяться вітром
  10. Цьому спряє наявність квітки
  11. Півники і м’ята розмножуються кореневищами
  12. Більшість рослин можуть розмножуватися за допомогою листків, частин стебла, кореневищ.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

«Я йшов вперед, й сповільнювалась всюди моя хата, як квіти бачив  я»                     (Данте «Божественна комедія»).

 

Розповідь з елементами бесіди. У 1818 р. натураліст Жозеф Арнольд подорожував тропічними лісами  Суматри. Він побачив величезну квітку, що ніби була приклеєна до землі. Від неї йшов сильний неприємний запах гнилого м’яса . Квітка мала діаметр 1м і масу 5 кг. У неї  було п’ять червоних з плямами пелюсток, злегка загнутих на кінцях. Посередині  квітки була впадина з великою кількістю тичинок і маточок. На честь ученого, котрий  вперше побачив і описав цю квітку, її назвали  рафлезією Арнольда. Листки  у цієї рослини відсутні. Вона паразитує винятково на дикому винограді.

 

http://znanijamira.ru/img/45/17.jpg

Найменша квітка не більша за го­ловку булавки  це вольфія  безкоренева , яка є і найдрібнішою серед усіх вищих рослин на Землі, діаметр квітки лише 0,1 мм, а вага плода -  0,00007 г.,  живе в стоячих водоймах. Квітки в неї одностатеві , тіло має вигляд зеленої пластинки , корені відсутні. Вона дуже рідко цвіте, розмножується вегетативно. Вольфія близька родичка ряски й нерідко трапляється поруч біля неї .

Похожее изображение

 

1) Квітка – генеративний орган рослини  (розповідь з елементами бесіди)

Діти, пригадайте факт із життєвого досвіду: весною рясно цвітуть сади. Що потім утворюється на місці квіток яблунь ? (яблуко)    

А всередині яблука що? (насіння).

Який процес розмноження забезпечує насіння статевий чи нестатевий? (статевий).

Отже, без квітки може утворитися насіння? (ні)             

Що ж таке квітка? (відповіді дітей)

Квітка – це генеративний орган, який забезпечує статеве розмноження квіткових рослин

 Квітка, в рослин виникла задовго до того, як на Землі з’явилася  людина. Чому ж вона гарна і для чого потрібна? На ці запитання ми з вами й будемо намагатися дати відповідь

ІV. Засвоєння нових знань

2) Будова квітки «Моделюємо квітку»

 А зараз ми з вами здійснимо   подорож в один дуже гарний казковий замок. Подивіться, все, що з вами необхідно, у вас на столах.

- На Високому пагорбі стоїть  замок (кулька зі стрижнем). Стіна  замку дворядна. У першому ряду навколо замку розташовані  зелені  зубці (зелений  папір), а в другому – п'ять великих  білих стін (білий папір). У центрі замку стоїть палац (гвіздок), а навколо нього стоять на довгих ніжках кам'яні башти (сірники).

- Про який замок йдеться?

- Таким чином, отримали модель квітки.

Діти, вам було дане випереджальне завдання намалювати вдома вашу найулюбленішу квітку. Погляньте, яка гарна в нас виставка малюнків квітів. Усі вони  дуже яскраві, красиві. Незважаючи на велику різномнітність квіток  за розміром, забарвленням, строком цвітіння майже всі вони мають одну й ту саму будову. Хто хоче розповісти про квітку, яку він намалював і які її частини.

(Розповідь)

Проблемне питання. Діти послухайте вірш і попробуйте дати відповідь запитання:   який процес відбувається у квітці і які частини квітки є головними?

Цветок всю ночь готовил

Пчелу сластену в гости ждет

Бери, мол, но как  другу:

Мне укажи услугу

Пыль мучную эту

Перенеси соседу…

Пчела несет ее, и вот –

Цветок увял и зреет плод

(Прослухавши відповіді дітей, підвести до того, що маточка і тичинки містять статеві клітини , які беруть участь у статевому розмноженні рослин)

Робота в групах

Клас поділяється на дослідницькі групи. Через 5 хвилин представники групи звітують про результати своєї роботи.

Завдання для дослідницької групи:

 

І гр. на с.126 прочитайте про будову тичинки та підготуйте усний звіт про її будову

ІІ гр. на с. 126 прочитайте про будову маточки.

ІІІ. Гр. на с.126-127 прочитайте про будову насінного зачатка

Складання схем на дошці та в зошитах

 

 

 

 

 

 

Приймочка      Стовпчик            Зав’язь                 Тичинкова нитка                      Пиляк

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3) Лабораторне дослідження

Тема. Будова квітки

Мета: ознайомитися з будовою і різноманітністю квіток.

Обладнання: ознайомитися з будовою і різноманітністю квіток.

Хід дослідження:

1.Розгляньте одну із запропонованих квіток.

2.Знайдіть у квітці квітконіжку, квітколоже, оцвітину, тичинку і маточку. 3.Замалюйте схему будови квітки і позначте її частини

4) Різноманітність квіток (Бесіда, робота з текстом підручника)

Не у всіх рослин квітки одночасно мають тичинки й маточки

Завдання. Прочитайте текст на с.127 підручника і дайте відповідь на запитання:

Які квітки називаються одностатевими, двостатевими? Які рослини називаються однодомними, дводомними

 

Складання схеми в зошиті

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5) Значення квітки в житті рослини:

— орган статевого розмноження;

— формуються плоди і насіння.

Значення квітки в житті людини:

— естетична насолода;

— сировина для ліків;

— ароматерапія;

— використовують у їжу як приправу (шафран);

— джерело нектару і пилку.

 З давніх- давен далекі пращури , не маючи ні радіо, ні телебачення, лише будучи уважними спостерігачами, точно могли передбачити  зміни в погоді.

• Перед дощем розкриваються, виділяють  багато нектару квітки акації, бузку, жасмину, буркуну та інших рослин.

• Якщо о сьомій-восьмій годині ранку з води піднімається і розкривається латаття біле – буде  ясно, коли ні – вдень буде дощ. Взагалі не піднімається – затяжна негода, похолодання.

 • Перед дощем квітки мати-й-мачухи, козельця, мальви, фіалки, березки, латаття закриваються.

• У передчутті дощу не розкривають своїх бутонів троянда, шипшина

• Якщо квітки льону зі сходом сонця розкриваються – день буде ясний, не розкриваються – буде сиро і похмуро.

• Лимонно-жовті квітки купальниці закриваються вдень – буде дощ.

 Квітку та її колір пов’язували з певними подіями у житті. Так, айстра символізувала  сум, лілія біла – чистоту, волошка – простоту, мак – красу, молодість, гвоздика – мужність, стійкість, нарцис – гордість, піон – довголіття , дзвоник – вдячність, пролісок – ніжність і вірність, конвалія – приховане кохання, ромашка – кохання і мир, лавр – успіх, троянда – кохання і здоров'я , тюльпан – кохання.

Квіти нашої планети дуже різноманітні. Люди милувалися квітами, тому склали про них багато легенд, казок, віршів.

 

Повідомлення учнів

 

Цікаві легенди про квіти

Едельвейс. Едельвейс, згідно зі стародавньою легендою, попрохала у своїх залицяльників одна примхлива принцеса. Лише один зі сміливців повернувся до неї і приніс бажану квітку, однак, одружуватися відмовився і пішов у далекі країни. Кажуть, хто зможе віднайти едельвейс  - знайде мужність, а Удача ніколи не покине його.

Ще одна з легенд про едельвейс розповідає, що у неприступних горах живуть казкові крилаті істоти. Приймаючи подобу юних красунь, вони вирощують едельвейси на самих недоступних вершинах скель, ревно оберігаючи таємницю їх існування від людей. Сміливців, які бажають вкрасти їхні прекрасні «срібні зірки» заради забави, вони безжалісно скидають у прірву.

Але, якщо прагнення людини зірвати квітку навіяно щирим і відданим почуттям, дозволяють нарвати букет. Зірвані квіти едельвейса не в’януть, а висушені – надовго залишаються в первозданному вигляді, зберігаючи загадкову красу форми і сріблясте забарвлення.

Латаття. Латаття називають Царицею вод і квіткою русалок. Існувало таке повір’я: квіти латаття вночі спускаються під воду і перетворюються на прекрасних русалок, а з появою сонця знову перетворюються на квіти. Латаття виникло з тіла чарівної німфи, яка загинула від любові і ревнощів до байдужого до неї Геракла.

Дельфініум. Виникнення цієї чудової квітки давні греки  пов’язували з історією про молодого скульптора, оберненого богами в дельфіна за те, що він створив скульптуру своєї коханої, що пішла в царство тіней і вдихнув у неї життя.

Право повернення з Аїду надавалося тільки великим богам. Навіть Асклепій, відомий древній цілитель, був покараний за це. Щовечора підпливав дельфін до берега і кожен вечір підходила до берега відроджена ним дівчина, але зустрітися вони не могли. Одного разу, коли дівчина з тугою дивилася на море, з хвиль виринув дельфін. Він підплив до берега і обережно поклав до її ніг рослину, квітки якої були схожі на маленьких дельфінчиків, а сам назавжди зник у безодні моря.

Гіацинт. Назва квітки «гіацинт» грецькою означає «квітка дощів», але греки одночасно називали його квіткою смутку. З назвою цієї рослини пов’язана грецька легенда. Улюбленцем бога Аполлона був хлопець на ім’я Гіaцінт. Часто Гіацинт з Аполлоном влаштовували спортивні змагання.

Одного разу, під час змагань, Аполлон метав диск і випадково кинув важкий диск прямо в Гіацинта. Краплі крові бризнули на зелену траву і через деякий час у ній виросли ароматні лілово-червоні квіти. Немов безліч мініатюрних лілій було зібрано в одне суцвіття.

Піон. Давньогрецька легенда пов’язує цю розкішну квітку з ім’ям лікаря Пеона. Цей лікар вилікував бога Плутона від ран, нанесених йому героєм Геркулесом. Здібності Пеона виліковувати людей від хвороб перевершував дар його вчителя – бога лікування Ескулапа, через що той став заздрити учневі настільки, що вирішив його отруїти.

Намагаючись ухилитися від помсти вчителя, Пеон попрохав допомоги богів і боги зглянувшись над бідолахою, перетворивши його на квітку. Так Пеон ухилився від помсти Ескулапа. Згідно з іншим переказом, рослина отримала свою назву від фракійської місцевості Пеонія, де росло багато піонів.

Барвінок. Жили колись давно чоловік з дружиною у любові і злагоді. А найбільшою потіхою для них був їхній синочок на ім’я Бар. У скорому часі виріс він гарним парубком. Багато дівчат мали собі на думці віддатися за нього. Сохло серце за Баром у однієї дівчини, котра мала за маму відьму. Посватався Бар до іншої, котра називалась Вінка. Ніяка ворожба відьми не могла розбити того кохання.
І ось прийшов день весілля. Щасливі молодята стояли на воротах для батьківського благословення і чекали тієї хвилі, щоб піти до святої церкви до шлюбу.
Аж тут казна-звідки ворожка зі своєю дочкою. Ворожка стала перед молодими, проголосила своє прокляття і окропила їх чорним смердючим настоєм якогось зілля. За хвилю на місці, де стояли Бар і Вінка, вже нікого не було. Кинулися люди до ворожки, а вона махнула руками і злетіла чорною вороною. Кинулися до її дочки, а та злетіла до хмар сірою галкою. Впала матінка Барова на те місце, де стояв її син, і скропила землю слізьми. І сталося диво: на очах у всіх із землі проросло зелене зілля, уквітчане дрібненьким блакитним цвітом...
А назвали його Барвінком. І тягнеться він до хат, до батьківських могил. Кожна дівчина вплітає його у свій весільний вінок.

Конвалія. Діана – богиня мисливства – у своїх лісових мандрівках любила підійматися високо в гори. Одного разу її підстерегли злі боги лісів і полів. Вони вирішили полонити її. Та красуня врятувалася втечею. Бігла так швидко, що аж піт стікав з її лиця рясними краплинами. І де ці краплини падали, там проростали чарівні конвалії.
Красень Конвалія  безтямно покохав красуню Весну. І як не благав, щоб та назавжди з ним залишилась, Весна зробити цього не змогла. А коли вона пішла, то Конвалія плакав такими гарячими слізьми, аж кров йому виступила із серця і забарвила зелені сльози у червоний колір. Тим і пояснюється, що зелені плоди конвалії після достигання червоніють.

IV. Узагальнення та систематизація знань

«Закінчи речення»

Завдання 1

  1. Генеративний орган рослини…(квітка)
  2. Тоненьке стебло , на якому тримається квітка…(квітконіжка)
  3. Розширена частина квітконіжки…(квітколоже)
  4. Зелені листочки навколо різнокольорових  пелюсток…(чашолистки)
  5. Пелюстки разом із чашолистками утворюють …(чашечку)
  6. У квіток тюльпана оцвітина … (проста), а у вишні, шипшини….(подвійна)
  7. Пелюстки утворюють…(віночок), який приваблює до себе…( комах)
  8. Основними частинами квітки є …(тичинка і маточка )
  9. Маточка складається із …(приймочки, стовпчика і зав’язі)
  10. Тичинка має …(тичинкову нитку), що закінчується …(пиляком)
  11. Якщо у квітки  є і тичинка і маточка, то вона називається… (двостатевою)
  12.  В кукурудзи, огірка є квітки чоловічі …(тичинкові) і жіночі …(маточкові), тому їх називають …(одностатевими)

Завдання 2

Заповнити таблицю, вписавши слова для довідок: пелюстки, тичинка, маточка,  квітконіжка, квітколоже

 

Жіноча репродуктивна частина квітки. У ній формуються насінні зачатки

 

Чоловічі репродуктивні частини квітки у яких утворюються пилкові зерна

 

Яскраво забарвлена частина квітки, що сприяє привабленню комах та запиленню

 

Частина стебла, що несе на собі квітку

 

Верхня вкорочена , розширена частина квітконіжки  до якої прикріплюються всі частини квітки

Завдання 3

Підписати малюнок використовуючи слова для довідок : маточка, тичинки, пелюстка, чашолисток, квітконіжка

 

 

 

http://noosfera.org.ua/images/7_3.jpg

 

V. Підсумок уроку.

 

VI. Повідомлення домашнього завдання

1.Опрацювати §33 підручника

2.Скласти сенкан на тему «Квітка»

3. Побудувати кросворд, використовуючи такі терміни: пилковхід, квітка, чашолистки, зав’язь,  пилок, приймочка, квітконіжка, квітколоже, пелюстки, оцвітина, маточка, тичинки, віночок, чашечка

 

VII. Рефлексія

1.Як я засвоїв матеріал?

а) отримав глибокі знання;

б) зрозумів , що треба працювати ще;

в) мало що зрозумів.

2.Як я працював:

а)сам упорався зі своїм завданням;

б)допускав деякі помилки;

в)зробив багато помилок .

3. Моя думка про урок:

а) Було цікаво;

б) Інколи було цікаво;

в) урок був нудний.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література для вчителя:

1.Біологія: підручн. для загальнооосвіт. навч. закл. Б63 6-й [ кл.] / Л.І. Остапченко [ та ін.]. – К: Генеза, 2014. – 224 с.іл.

2.Задорожний К.М. Біологія: 7 клас: дидактичні матеріали до курсу. -Х.: Видавнича група «Основа», 2007.-123с.

3. Корчагіна В.О. Біологія: Рослини, бактерії, гриби, лишайники: Підручник для 6-7 класів середньої школи. – К.: Освіта,1993. – 256с.

4. Навчальна програма   для загальноосвітніх навчальних закладів

(зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 29.05.2015 № 585)

5. Морозюк С.С. Робочий зошит для лабораторних і практичних робіт з біології для 6-го класу. – К.:Генеза, 1997. – 104с.

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 лютого 2018
Переглядів
6039
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку