Конспект уроку з біології для 6 класу на тему "Покритонасінні"

Про матеріал
Даний конспект уроку передбачає використання різноманітних форм і методів. Вправи - "Чиста дошка","Опорна схема", "Точка опори", "Хмара слів". Методи "Фішбоун" і "Прогнозування". Передбачені диференційовані завдання, а також робота з роздатковим натуральним матеріалом.
Перегляд файлу

Тема. Покритонасінні

Мета: ознайомити учнів із загальною характеристикою покритонасінних рослин, сформувати знання про основні ознаки покритонасінних; розглянути загальні ознаки класів Однодольні і Дводольні; удосконалювати вміння учнів порівнювати та робити узагальнюючі висновки; розвивати логічне мислення, пам’ять; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи та естетичні смаки учнів.

Очікувані результати: учні називають середовища існування покритонасінних, місце утворення в них насіння; наводять приклади покритонасінних рослин, використання їх людиною; характеризують будову тіла та розмноження покритонасінних, розпізнають їх; уміють визначати, до якої групи належить рослина, за ознаками її будови.

Тип уроку: комбінований

 

                                Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І. Організаційний момент (учні мають три базові кольори олівців: червоний, жовтий, зелений).

? Доберіть до кожної літери слова «урок», риси якими повинен володіти учень: Уважним, Рішучим, Організованим, Кмітливим.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1.Вправа «Опорна схема» : на слово «Голонасінні»: однодомні, хвоя, вічнозелені, живиця, чоловічі та жіночі шишки, повітряні мішки, фітонциди, немає квіток і плодів.

(підкреслити зеленим кольором все, що доступне для розуміння, жовтим викликає утруднення і червоним незрозуміле)

2. Вправа «Точка опори»

— Як можна пояснити наведені нижче факти?

  1. Ідеш лісом і бачиш: то тут, то там свіжі ялини вивернуто з корінням, а на голій високій скелі притулилася самотня сосна, не ушкоджена негодою.
  2. У густому ялиновому лісі часто можна спостерігати метрові ялинки віком 10–15 років, сосонки під густим материнським покривом до такого віку не доживають.
  3. Довжина всіх коренів одного дерева ялини може сягати понад 2000 м, а сосни — у 6 разів більше.
  4. Тільки коли настає холод, помічає, як зеленіють сосни та ялини.
    • Як можна використати знання про розміри кореневої системи і відношення хвойних рослин до світла, а також те, що ці рослини вічнозелені.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

     Рослини – це тіла живої природи для яких характерні ряд властивостой …(живлення, дихання, розмноження, рух, ріст).

Вправа «Хмара слів»:  І в. – Вегетативні органи, ІІ в. – Генеративні органи

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

    Назвіть рослини, які, на вашу думку, є найважливішими у природі та житті людини. (Учні за бажанням називають рослини і їх значення для людини)

Прийом «Здивуй! Зацікав!»  Можуть досягати 150 м заввишки (наприклад, евкаліпти з родини Миртових), мати стовбури завтовшки майже 20 м (як у баобаба з родини Баобабових) та стебла завдовжки 200 м і більше (як у ротангових пальм з родини Пальмових). Водночас є і надзвичайно дрібні організми (наприклад, ряски) – рослини з нескладною будовою, плаваючі однодольні, часто завбільшки до 1 см.

Подивіться, які рослини ви назвали. Більшість з них належать до відділу Покритонасінні.

Покритонасінні посідають найважливіше місце поміж усіх сучасних рослин. Це найпоширеніша в сучасну геологічну епоху група рослин на земній кулі. Вона є домінуючою на суші та найважливішою за тією роллю, яку представники цієї групи відіграють у загальному колообігу речовин. Вони постійно супроводжують нас у всіх кліматичних зонах, зростають у найрізноманітніших рослинних угрупованнях, в низинних і гірських регіонах, на суші й у воді.

   Різноманітний  і чудовий світ рослин:  мохи, водорості, плауни і насінні: сосни, туї, ялиці, ялини,  але володарі царства не вони…Покритонасінні

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

Метод «Прогнозування» : учням потрібно сформулювати мету уроку з допомогою таких дієслів:

Визначити…..про що говорить  назва покритонасінні? 

Пояснити …… що сприяє пануванню на Землі покритонасінних рослин?

Дізнатися….основні ознаки покритонасінних рослин.

Метод «Фішбоун»  Завдання уроку вчитель записує на дошці   

ІV. Вивчення нового матеріалу

  • 1. Загальна характеристика покритонасінних
  • Робота з фото:

- ( зображення квітучих рослин): визначити подібні ознаки. Наявність квітки визначає другу назву покритонасінних рослин Квіткові;

Метод «Фішбоун» - знайти відповідність

Слово вчителя

Ще на ранніх етапах розвитку покритонасінних відокремилися дві відмінні між собою гілки. Одна з них дала рослини, які об’єднали в клас Дводольні, інша — рослини класу Однодольні.

Запитання до учнів:

— Що є основною ознакою, на якій ґрунтується такий поділ? (Кількість видозмінених зародкових листків — сім’ядоль.)

Отже, за будовою насінини ми можемо визначити, до якого класу покритонасінних належить та чи інша квіткова рослина.

Демонстрація сім’ядолей горіха, квасолі, гороху і кукурудзи.

 

Завдання для учнів (робота з підручником): ст. 168  за поданою таблицею визначити ознаки відмінності дводольних і однодольних рослин.

— Розглядаючи гербарні зразки рослин, визначте їхню  приналежність до дводольних чи однодольних рослин. За планом:

  1. Тип кореневої системи.
  2. Характеристика листка: тип жилкування; простий чи складний; черешковий чи сидячий; цілісний чи розсічений;
  3. Життєві форми рослин. 

Учитель  проектує зображення на екран подорожника та  воронячого

Запитання до учнів:

— Як ви гадаєте, до яких класів покритонасінних належать ці рослини?

Очікувані відповіді учнів:

Подорожник — клас Однодольні, тому що має дугове жилкування листка та мичкувату кореневу систему; вороняче око — Дводольні, тому що має сітчасте жилкування листка.

Пояснення вчителя

Але зародок подорожника має дві сім’ядолі, а воронячого ока — одну. Тому подорожник належить до дводольних, а вороняче око — до однодольних рослин.

Запам’ятайте: найголовнішою ознакою, за допомогою якої можна точно встановити приналежність тієї чи іншої квіткової рослини до певного класу, є кількість сім’ядоль у зародку.

  1. Узагальнення та систематизація знань
  • * Достатній рівень.
  • Вибрати з переліку ознаки окремо однодольних і дводольних рослин

1.          Головний корінь добре виражений.

2.          Мичкувата коренева система.

3.          Трав'янисті, рідше дерев'янисті рослини.

4.          Рослини мають камбій.

5.          Листя просте з дуговим чи паралельним жилкуванням.

6.          Зародок з 2 сім'ядолями.

7.          Листя просте чи складне, у більшості сітчасте жилкування .

8.          Рослина має камбій.

9.          Головний корінь не розвивається.

10.     Стрижнева коренева система.

11.     Зародок з 1 сім'ядолею.

** Початковий і середній рівень

Вставити замість пропусків слова у текст:

У рослин класу Однодольні коренева система _______________,у рослин класу Дводольні коренева система _______________.У дводольних рослин зачаток насінини має ______________,а в однодольних _______________.У рослин класу Однодольні жилкування листків _______________, а у представників класу Дводольні_______________ жилкування. У стеблі дводольних рослин є твірна тканина ________________, а в однодольних немає _____________.До однодольних належать ___________, _________, а до дводольних __________ і ___________ .

Слова для довідок:1. Сітчасте.2. Вишня.3. Мичкувата4. Стрижнева.5. Одна сім’ядоля.6. Пшениця.7. Має камбій8. Відсутній камбій.9. Квасоля. 10. Паралельне, дугове.11.Тюльпан. 12. Дві сім’ядолі.

***

1. Чому безвітряна погода під час цвітіння може стати причиною зниження врожайності жита, а на врожай пшениці така погода не вплине? (Жито запилюється вітром, пшениця — рослина, що самозапилюється).

2. Пустоцвіти, розташовані на головному стеблі та бічних пагонах огірків, не утворюють плодів. "Оскільки пустоцвіти не утворять плодів, то вони зайві”, — подумав недосвідчений городник і обірвав їх. Якої помилки він припустився? (Пустоцвіти — тичинкові квітки, у них утворюється пилок. Обірвавши їх, городник унеможливив запилення).

3. З двох квіток яблуні одна утворила плід, а інша — ні. Чому так відбулося? (Одна квітка була запилена комахами, а інша — ні).

4. Квітка томата ще в бутоні була закрита марлевим мішечком. Бутон розпустився, потім утворився плід. Яким шляхом відбулося запилення? (Самозапилення).

5. Квітка вишні ще в бутоні була закрита марлевим мішечком. Бутон розпустився, цвітіння закінчилося, але плід не утворився. Чому? (Вишня — комахозапильна рослина, через марлевий мішечок квітка не могла запилитися комахами).

   Що є доказом, що дані рослини відносяться до покритонасінних?

VІ. Підбиття підсумків уроку

Вправа «Чиста дошка». Обговорення проблемного питання, яке було поставлене на початку уроку.

Коментоване виставлення оцінок.

VІІ. Домашнє завдання

  1. Завдання для всього класу.

Підручник...............................................................................

  1. Індивідуальні та творчі завдання.

Заповнити кола Вена «Порівняння Голонасінних і Покритонасінних рослин»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Нові риси організації

Біологічне значення

1.Виникнення нових органів:

а) квітка: • оцвітина (чашечка, віночок); • головні частини (маточка, тичинка); б) плід

А) Швидке пересування поживних речовин, захист від механічних ушкоджень, опора.

2. Подвійне запліднення

Б) Широке розповсюдження, пристосування до різноманітних умов.

3.Удосконалення тканин

 

В) Здатність до подвійного запліднення, утворення насіння і плодів. Захист насіння, поширення.

4.Скорочення часу від запилення до запліднення, короткочасне

Г) Забезпечує накопичення великої кількості поживних речовин у клітинах ендосперму

5.Велика різноманітність вегетативних органів

Д)Збільшення кількості покритонасінних

6.Вегетативне і статеве розмноження

Е) Використання людиною, різні способи розмноження

 


 

Нові риси організації

Біологічне значення

1.Виникнення нових органів:

а) квітка: • оцвітина (чашечка, віночок); • головні частини (маточка, тичинка); б) плід

А) Швидке пересування поживних речовин, захист від механічних ушкоджень, опора.

2. Подвійне запліднення

Б) Широке розповсюдження, пристосування до різноманітних умов.

3.Удосконалення тканин

 

В) Здатність до подвійного запліднення, утворення насіння і плодів. Захист насіння, поширення.

4.Скорочення часу від запилення до запліднення, короткочасне

Г) Забезпечує накопичення великої кількості поживних речовин у клітинах ендосперму

5.Велика різноманітність вегетативних органів

Д)Збільшення кількості покритонасінних

6.Вегетативне і статеве розмноження

Е) Використання людиною, різні способи розмноження

 

 

 

Нові риси організації

Біологічне значення

1.Виникнення нових органів:

а) квітка: • оцвітина (чашечка, віночок); • головні частини (маточка, тичинка); б) плід

А) Швидке пересування поживних речовин, захист від механічних ушкоджень, опора.

2. Подвійне запліднення

Б) Широке розповсюдження, пристосування до різноманітних умов.

3.Удосконалення тканин

 

В) Здатність до подвійного запліднення, утворення насіння і плодів. Захист насіння, поширення.

4.Скорочення часу від запилення до запліднення, короткочасне

Г) Забезпечує накопичення великої кількості поживних речовин у клітинах ендосперму

5.Велика різноманітність вегетативних органів

Д)Збільшення кількості покритонасінних

6.Вегетативне і статеве розмноження

Е) Використання людиною, різні способи розмноження

 

 

 

Нові риси організації

Біологічне значення

1.Виникнення нових органів:

а) квітка: • оцвітина (чашечка, віночок); • головні частини (маточка, тичинка); б) плід

А) Швидке пересування поживних речовин, захист від механічних ушкоджень, опора.

2. Подвійне запліднення

Б) Широке розповсюдження, пристосування до різноманітних умов.

3.Удосконалення тканин

 

В) Здатність до подвійного запліднення, утворення насіння і плодів. Захист насіння, поширення.

4.Скорочення часу від запилення до запліднення, короткочасне

Г) Забезпечує накопичення великої кількості поживних речовин у клітинах ендосперму

5.Велика різноманітність вегетативних органів

Д)Збільшення кількості покритонасінних

6.Вегетативне і статеве розмноження

Е) Використання людиною, різні способи розмноження

 

 

  •  
  • * Достатній рівень. (підпиши роботу) __________________________
  • Вибрати з переліку ознаки окремо однодольних і дводольних рослин

1.          Головний корінь добре виражений.

2.          Мичкувата коренева система.

3.          Трав'янисті, рідше дерев'янисті рослини.

4.          Рослини мають камбій.

5.          Листя просте з дуговим чи паралельним жилкуванням.

6.          Зародок з 2 сім'ядолями.

7.          Листя просте чи складне, у більшості сітчасте жилкування .

8.          Рослина має камбій.

9.          Головний корінь не розвивається.

10.     Стрижнева коренева система.

11.     Зародок з 1 сім'ядолею.

 

Відповідь:  Ознаки однодольних:                                              Ознаки дводольних:

Підкресли відповіді червоним кольором, якщо завдання були складні для виконання, жовтим – якщо середній рівень складності і зеленим – якщо ускладнень не виникало.

* Достатній рівень. (підпиши роботу) __________________________

  • Вибрати з переліку ознаки окремо однодольних і дводольних рослин

1.          Головний корінь добре виражений.

2.          Мичкувата коренева система.

3.          Трав'янисті, рідше дерев'янисті рослини.

4.          Рослини мають камбій.

5.          Листя просте з дуговим чи паралельним жилкуванням.

6.          Зародок з 2 сім'ядолями.

7.          Листя просте чи складне, у більшості сітчасте жилкування .

8.          Рослина має камбій.

9.          Головний корінь не розвивається.

10.     Стрижнева коренева система.

11.     Зародок з 1 сім'ядолею.

 

Відповідь: Ознаки однодольних:                                              Ознаки дводольних:

Підкресли відповіді червоним кольором, якщо завдання були складні для виконання, жовтим – якщо середній рівень складності і зеленим – якщо ускладнень не виникало.

* Достатній рівень.(підпиши роботу) ___________________________

  • Вибрати з переліку ознаки окремо однодольних і дводольних рослин

1.          Головний корінь добре виражений.

2.          Мичкувата коренева система.

3.          Трав'янисті, рідше дерев'янисті рослини.

4.          Рослини мають камбій.

5.          Листя просте з дуговим чи паралельним жилкуванням.

6.          Зародок з 2 сім'ядолями.

7.          Листя просте чи складне, у більшості сітчасте жилкування .

8.          Рослина має камбій.

9.          Головний корінь не розвивається.

10.     Стрижнева коренева система.

11.     Зародок з 1 сім'ядолею.

 

Відповіді:  Ознаки однодольних:                                              Ознаки дводольних:

Підкресли відповіді червоним кольором, якщо завдання були складні для виконання, жовтим – якщо середній рівень складності і зеленим – якщо ускладнень не виникало.

 

** Початковий і середній рівень (підпиши роботу) ___________________________

Вставити замість пропусків слова у текст:

У рослин класу Однодольні коренева система _______________,у рослин класу Дводольні коренева система _______________.У дводольних рослин зачаток насінини має ______________,а в однодольних _______________.У рослин класу Однодольні жилкування листків _______________, а у представників класу Дводольні_______________ жилкування. У стеблі дводольних рослин є твірна тканина ________________, а в однодольних немає _____________.До однодольних належать ___________, _________, а до дводольних __________ і ___________ .

Слова для довідок:1. Сітчасте.2. Вишня.3. Мичкувата4. Стрижнева.5. Одна сім’ядоля.6. Пшениця.7. Має камбій 8. Відсутній камбій. 9. Квасоля. 10. Паралельне, дугове.11.Тюльпан. 12. Дві сім’ядолі.

Вкінці роботи намалюй смайлик: червоним кольором, якщо завдання були складні для виконання, жовтим – якщо середній рівень складності і зеленим – якщо ускладнень не виникало.

 

** Початковий і середній рівень (підпиши роботу) ___________________________

Вставити замість пропусків слова у текст:

У рослин класу Однодольні коренева система _______________,у рослин класу Дводольні коренева система _______________.У дводольних рослин зачаток насінини має ______________,а в однодольних _______________.У рослин класу Однодольні жилкування листків _______________, а у представників класу Дводольні_______________ жилкування. У стеблі дводольних рослин є твірна тканина ________________, а в однодольних немає _____________.До однодольних належать ___________, _________, а до дводольних __________ і ___________ .

Слова для довідок:1. Сітчасте.2. Вишня.3. Мичкувата 4. Стрижнева.5. Одна сім’ядоля.6. Пшениця.7. Має камбій 8. Відсутній камбій. 9. Квасоля. 10. Паралельне, дугове.11.Тюльпан. 12. Дві сім’ядолі.

Вкінці роботи намалюй смайлик: червоним кольором, якщо завдання були складні для виконання, жовтим – якщо середній рівень складності і зеленим – якщо ускладнень не виникало.

 

** Початковий і середній рівень (підпиши роботу) ___________________________

Вставити замість пропусків слова у текст:

У рослин класу Однодольні коренева система _______________,у рослин класу Дводольні коренева система _______________.У дводольних рослин зачаток насінини має ______________,а в однодольних _______________.У рослин класу Однодольні жилкування листків _______________, а у представників класу Дводольні_______________ жилкування. У стеблі дводольних рослин є твірна тканина ________________, а в однодольних немає _____________.До однодольних належать ___________, _________, а до дводольних __________ і ___________ .

Слова для довідок:1. Сітчасте.2. Вишня.3. Мичкувата4. Стрижнева.5. Одна сім’ядоля.6. Пшениця.7. Має камбій 8. Відсутній камбій. 9. Квасоля. 10. Паралельне, дугове.11.Тюльпан. 12. Дві сім’ядолі.

Вкінці роботи намалюй смайлик: червоним кольором, якщо завдання були складні для виконання, жовтим – якщо середній рівень складності і зеленим – якщо ускладнень не виникало.

 

 

***

1. Чому безвітряна погода під час цвітіння може стати причиною зниження врожайності жита, а на врожай пшениці така погода не вплине? (Жито запилюється вітром, пшениця — рослина, що самозапилюється).

2. Пустоцвіти, розташовані на головному стеблі та бічних пагонах огірків, не утворюють плодів. "Оскільки пустоцвіти не утворять плодів, то вони зайві”, — подумав недосвідчений городник і обірвав їх. Якої помилки він припустився? (Пустоцвіти — тичинкові квітки, у них утворюється пилок. Обірвавши їх, городник унеможливив запилення).

3. З двох квіток яблуні одна утворила плід, а інша — ні. Чому так відбулося? (Одна квітка була запилена комахами, а інша — ні).

4. Квітка томата ще в бутоні була закрита марлевим мішечком. Бутон розпустився, потім утворився плід. Яким шляхом відбулося запилення? (Самозапилення).

5. Квітка вишні ще в бутоні була закрита марлевим мішечком. Бутон розпустився, цвітіння закінчилося, але плід не утворився. Чому? (Вишня — комахозапильна рослина, через марлевий мішечок квітка не могла запилитися комахами).

   Що є доказом, що дані рослини відносяться до покритонасінних?

 

 

***

1. Чому безвітряна погода під час цвітіння може стати причиною зниження врожайності жита, а на врожай пшениці така погода не вплине? (Жито запилюється вітром, пшениця — рослина, що самозапилюється).

2. Пустоцвіти, розташовані на головному стеблі та бічних пагонах огірків, не утворюють плодів. "Оскільки пустоцвіти не утворять плодів, то вони зайві”, — подумав недосвідчений городник і обірвав їх. Якої помилки він припустився? (Пустоцвіти — тичинкові квітки, у них утворюється пилок. Обірвавши їх, городник унеможливив запилення).

3. З двох квіток яблуні одна утворила плід, а інша — ні. Чому так відбулося? (Одна квітка була запилена комахами, а інша — ні).

4. Квітка томата ще в бутоні була закрита марлевим мішечком. Бутон розпустився, потім утворився плід. Яким шляхом відбулося запилення? (Самозапилення).

5. Квітка вишні ще в бутоні була закрита марлевим мішечком. Бутон розпустився, цвітіння закінчилося, але плід не утворився. Чому? (Вишня — комахозапильна рослина, через марлевий мішечок квітка не могла запилитися комахами).

   Що є доказом, що дані рослини відносяться до покритонасінних?

 

 

***

1. Чому безвітряна погода під час цвітіння може стати причиною зниження врожайності жита, а на врожай пшениці така погода не вплине? (Жито запилюється вітром, пшениця — рослина, що самозапилюється).

2. Пустоцвіти, розташовані на головному стеблі та бічних пагонах огірків, не утворюють плодів. "Оскільки пустоцвіти не утворять плодів, то вони зайві”, — подумав недосвідчений городник і обірвав їх. Якої помилки він припустився? (Пустоцвіти — тичинкові квітки, у них утворюється пилок. Обірвавши їх, городник унеможливив запилення).

3. З двох квіток яблуні одна утворила плід, а інша — ні. Чому так відбулося? (Одна квітка була запилена комахами, а інша — ні).

4. Квітка томата ще в бутоні була закрита марлевим мішечком. Бутон розпустився, потім утворився плід. Яким шляхом відбулося запилення? (Самозапилення).

5. Квітка вишні ще в бутоні була закрита марлевим мішечком. Бутон розпустився, цвітіння закінчилося, але плід не утворився. Чому? (Вишня — комахозапильна рослина, через марлевий мішечок квітка не могла запилитися комахами).

   Що є доказом, що дані рослини відносяться до покритонасінних?

 

 

 

***

1. Чому безвітряна погода під час цвітіння може стати причиною зниження врожайності жита, а на врожай пшениці така погода не вплине? (Жито запилюється вітром, пшениця — рослина, що самозапилюється).

2. Пустоцвіти, розташовані на головному стеблі та бічних пагонах огірків, не утворюють плодів. "Оскільки пустоцвіти не утворять плодів, то вони зайві”, — подумав недосвідчений городник і обірвав їх. Якої помилки він припустився? (Пустоцвіти — тичинкові квітки, у них утворюється пилок. Обірвавши їх, городник унеможливив запилення).

3. З двох квіток яблуні одна утворила плід, а інша — ні. Чому так відбулося? (Одна квітка була запилена комахами, а інша — ні).

4. Квітка томата ще в бутоні була закрита марлевим мішечком. Бутон розпустився, потім утворився плід. Яким шляхом відбулося запилення? (Самозапилення).

5. Квітка вишні ще в бутоні була закрита марлевим мішечком. Бутон розпустився, цвітіння закінчилося, але плід не утворився. Чому? (Вишня — комахозапильна рослина, через марлевий мішечок квітка не могла запилитися комахами).

   Що є доказом, що дані рослини відносяться до покритонасінних?

 

 

 

 

 

 

 

 

1.            Вправа

Вчитель називає властивості класів Однодольні і Дводольні рослини. Якщо прозвучить ознака однодольних – учні піднімають одну руку, дводольних – дві.

1.       Зародок насінини має дві сім’ядолі.

2.       Стебло трав’янисте (рідко дерев’янисте), провідні пучки без камбію, розкидані по стеблу.

3.       Жилкування листків сітчасте.

4.       Квіти – чотири – і п’яти численні.

5.       Жилкування листків паралельне, рідше дугове.

6.       Квіти – тричленні.

7.       Коренева система стрижнева.

8.       Стебло дерев’янисте, трав’янисте, має камбій.

9.       Зародок насінини має одну сім’ядолю.

10.   Коренева система мичкувата.

V.  Узагальнення й систематизація знань.

        Чим покритонасінні рослини відрізняються від інших груп рослинних організмів?

        Доведіть, що квіткові рослини належать до насінних рослин.

        Чому покритонасінні стали панівною групою рослин?

        Якими ознаками відрізняються рослини класів Дводольні та Однодольні?

        Які ти знаєш винятки із цих правил?

1. З даного переліку випишіть твердження про риси подібності між голонасінними і покритонасінними.

1.       Наявність квітки.

2.       Подвійне запліднення.

3.       Чергування статевого і нестатевого поколінь.

4.       Переважання нестатевого покоління в життєвому циклі.

5.       Переважання статевого покоління в життєвому циклі.

6.       Корінь, пагін.

7.       Покривна, провідна, механічна та ін. тканини

8.       Добре розвинені справжні судини.

9.       Скорочений час дозрівання насіння.

10.   Наявність ендосперму.

11.   Насінні зачатки містяться в зав’язі.

12.   Дерева і кущі

2.            Експрес-тести. Укажіть ознаки однодольних

1.     Число сім’ядолей в зародку насінини:

а) дві ;                                                 б) одна.

2.     Коренева система:

а) мичкувата;                                    б) стрижнева.

3.     Жилкування листя:

а) сітчасте і паралельне;                            б) паралельнеідугове.

4.     Тип листків:

а) тільки прості ;                              б) прості і складні.

5.     Камбій:

а) є ;                                                    б) немає.

6.     Квітка:

а) 4-5-членна ;                                    б) 3-членна.

7.     Життеваформа:

а) тільки трави;                                б) дерева, кущі, трави.

8.     Оцвітина:

А) проста;                                          б) складна.

 

3.            Вибрати з переліку ознаки окремо однодольних і дводольних рослин

1.          Головний корінь добре виражений.

2.          Мичкувата коренева система.

3.          Трав'янисті, рідше дерев'янисті рослини.

4.          Рослини мають камбій.

5.          Листя просте з дуговим чи паралельним жилкуванням.

6.          Зародок з 2 сім'ядолями.

7.          Листя просте чи складне, у більшості сітчасте жилкування .

8.          Рослина має камбій.

9.          Головний корінь не розвивається.

10.     Стрижнева коренева система.

11.     Зародок з 1 сім'ядолею.

 

Однодольні

Дводольні

 

 

4.            Заповнити таблицю.

№ з/п

Ознака

Дводольні

Однодольні

1.

Кількість сім’ядоль у насінині

 

 

2.

Коренева система

 

 

3.

Стебло

 

 

4.

Листки

 

 

5.

Жилкування у листків

 

 

6.

Квітки

 

 

7.

Оцвітина

 

 

8.

Запилення

 

 

9.

Життєві форми

 

 

 

5.            Вставити замість пропусків слова у текст:

У рослин класу Однодольні коренева система _______________,у рослин класу Дводольні коренева система _______________.У дводольних рослин зачаток насінини має ______________,а в однодольних _______________.У рослин класу Однодольні жилкування листків _______________, а у представників класу Дводольні_______________ жилкування. У стеблі дводольних рослин є твірна тканина ________________, а в однодольних немає _____________.До однодольних належать ___________, _________, а до дводольних __________ і ___________ .

Слова для довідок:1. Сітчасте.2. Вишня.3. Мичкувата4. Стрижнева.5. Одна сім’ядоля.6. Пшениця.7. Має камбій8. Відсутній камбій.9. Квасоля. 10. Паралельне, дугове.11.Тюльпан. 12. Дві сім’ядолі.

VI.  Надання та пояснення домашнього завдання.

VII. Підведення підсумків уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Якщо твердження правильне ставим «так», якщо помилкове «ні»:

1. Життєві форми голонасінних — дерева, кущі, трави.

2. Молоді жіночі шишки сосни жовті, а чоловічі — бурі.

3. Запилення голонасінних здійснює вітер.

4. Сосна та ялина належать до голонасінних рослин.

5. В Україні найбільш поширені гінкгові.

6. Насіння в голонасінних лежить на лусках шишок голо, незахищено.\

7. Серед голонасінних є квіткові рослини.

8. Шишки хвойних бувають чоловічими і жіночими.

9. Живиця — це смола хвойних рослин.

10. У хвойних немає листків, а є маленькі гілочки — хвоя.

11. Деякі голонасінні не утворюють насіння.

12. Голонасінні мають потужну стрижневу кореневу систему.

 

Якщо твердження правильне ставим «так», якщо помилкове «ні»:

1. Життєві форми голонасінних — дерева, кущі, трави.

2. Молоді жіночі шишки сосни жовті, а чоловічі — бурі.

3. Запилення голонасінних здійснює вітер.

4. Сосна та ялина належать до голонасінних рослин.

5. В Україні найбільш поширені гінкгові.

6. Насіння в голонасінних лежить на лусках шишок голо, незахищено.

7. Серед голонасінних є квіткові рослини.

8. Шишки хвойних бувають чоловічими і жіночими.

9. Живиця — це смола хвойних рослин.

10. У хвойних немає листків, а є маленькі гілочки — хвоя.

11. Деякі голонасінні не утворюють насіння.

12. Голонасінні мають потужну стрижневу кореневу систему.

Якщо твердження правильне ставим «так», якщо помилкове «ні»:

1. Життєві форми голонасінних — дерева, кущі, трави.

2. Молоді жіночі шишки сосни жовті, а чоловічі — бурі.

3. Запилення голонасінних здійснює вітер.

4. Сосна та ялина належать до голонасінних рослин.

5. В Україні найбільш поширені гінкгові.

6. Насіння в голонасінних лежить на лусках шишок голо, незахищено.

7. Серед голонасінних є квіткові рослини.

8. Шишки хвойних бувають чоловічими і жіночими.

9. Живиця — це смола хвойних рослин.

10. У хвойних немає листків, а є маленькі гілочки — хвоя.

11. Деякі голонасінні не утворюють насіння.  12. Голонасінні мають потужну стрижневу кореневу систему.