Конспект уроку з біології для 6 класу на тему : "Значення бактерій у природі та житті людини"

Про матеріал
Мета уроку:сформувати в учнів знання про значення бактерій у природі та в житті людини (використання їх у сільському господарстві, промисловості, медицині); ознайомити з бактеріями — збудниками хвороб; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, висловлювати власну думку; формувати вміння і навички застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати культуру спілкування.
Перегляд файлу

Тема: Значення бактерій у природі та в житті людини

Мета уроку:сформувати в учнів знання про значення бактерій у природі та в житті людини (використання їх у сільському господарстві, промисловості, медицині); ознайомити з бактеріями — збудниками хвороб; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, висловлювати власну думку; формувати вміння і навички застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати культуру спілкування.

Обладнання: підручники, плакати

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ.Актуалізація опорних знань

1. Розгадування ребусу

Ребус по биологии

БАКТЕРІЇ

2. Тест на встановлення відповідності.

Скласти пари, визначивши назви кулястих бактерій, які:

1       Складаються з однієї клітини      А      Стрептококи

2       Складаються з двох клітин       Б      Тетракоки

3       Складаються із чотирьох клітин      В      Стафілококи

4       Являють собою сукупність клітин у вигляді грона   Г      Диплококи

5       Являють собою сукупність клітин у вигляді ланцюжка   Д      Монококи

 

Відповіді: 1 — Д, 2 — Г, 3 — Б, 4 — В, 5 — А.

«Мозковий штурм».

Багато видів бактерій можуть жити в умовах, у яких не можуть існувати інші організми. Запропонуйте пояснення цього явища. (Підказка: учні мають звернути увагу на будову поверхневого апарату бактеріальної клітини та на її здатність утворювати захисну спору.)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Постановка проблемного питання

— Учені стверджують, що життя на Землі без прокаріотів було б неможливе. А як ви вважаєте?

На це запитання ви дасте відповідь наприкінці сьогоднішнього уроку.

ІV Вивчення нового матеріалу

Вивчення нового матеріалу відбувається за технологією розвитку криттичного мислення. Використовується прийом «Зигзаг»

начення бактерій у природі

Бактерії викликають гниття загиблих рослин і тварин на землі та у воді. Без них земля була б покрита різним мертвим матеріалом. Переробляючи складні речовини, бактерії розкладають їх на прості, які у свою чергу повертаються в ґрунт, воду і повітря, де використовуються рослинами і тваринами. Тобто бактерії мають велике значення у кругообігу вуглецю, кисню, водню, азоту, фосфору, сірки, кальцію та інших елементів.

Багато видів бактерій сприяють активній фіксації атмосферного азоту і переводять його в органічну форму, що підвищує родючість ґрунтів.

Особливо велике значення мають бактерії, що розкладають целюлозу й пектинові речовини, які є основним джерелом вуглецю для життєдіяльності мікроорганізмів ґрунту.

Завдяки життєдіяльності бактерій ґрунт звільняється від багатьох шкідливих продуктів і насичується цінними поживними речовинами.

Значна кількість бактерій ґрунту та водойм слугують їжею дрібним тваринам.

2.         Бактерії-симбіонти, їх значення для живих організмів

Бактерії кишечнику людини (наприклад, кишкова паличка) відіграють дуже важливу роль у процесах її життєдіяльності. Зокрема, вони синтезують вітаміни групи В та вітамін K. Тому якщо усунути ці бактерії з кишково-шлункового тракту людини, що трапляється, наприклад, при тривалому лікуванні антибіотиками, то організм стає більш сприйнятливим до патогенних бактерій та грибів.

Бактерії — симбіонти кишечнику жуйних тварин, відіграють дуже важливу роль у перетравленні целюлози. Жуйні тварини самостійно не можуть її перетравлювати, оскільки не виробляють необхідних ферментів. Основну ж масу в харчуванні цих тварин становить рослинна їжа, яка має значний вміст целюлози. Тому симбіотичні бактерії, які живуть у рубці шлунка жуйних, розщеплюють целюлозу до сахарози, необхідної організму хазяїна. Таким чином, без симбіотичних бактерій жуйні не могли б використовувати в їжу траву та листя, багаті на целюлозу.

 3.         Значення бактерій у житті людини

З давніх-давен людина використовує здатність деяких бактерій спричиняти бродіння.

До цієї групи належать і молочнокислі бактерії. Вони зазвичай містяться в рослинному матеріалі, що розпадається, або в молочних продуктах, де вони виробляють молочну кислоту як основний кінцевий продукт обміну речовин. Ця їхня властивість стала причиною використання молочнокислих бактерій людиною для бродіння через те, що наявність кислоти запобігає росту інших, потенційно шкідливих бактерій. Деякі молочнокислі бактерії виробляють бактеріоцини (бактеріальні токсини), що збільшують захист продукту від інших мікроорганізмів. Крім того, молочна кислота та інші метаболіти впливають на органолептичні властивості продуктів харчування. Ці бактерії є одними з небагатьох мікроорганізмів, що вважаються безпечними для споживання в їжу живими, завдяки їх поширеності в продуктах харчування та ролі в здоровій флорі слизу травного тракту.

Багато видів бактерій використовують у різних галузях промисловості для добування ацетону, етилового й бутилового спиртів, оцтової кислоти, ферментів, гормонів, вітамінів, антибіотиків, білкововітамінних препаратів тощо.

Завдяки успіхам генної інженерії нині з’явилася можливість широко використовувати кишкову паличку для вироблення інсуліну, інтерферону. Без бактерій неможливі процеси дублення шкіри, сушіння листків тютюну, виготовлення шовку, каучуку, оброблення какао, кави, вимочування конопель, льону та інших лубоволокнистих рослин, квашення капусти, очищення води, вилужування металів тощо.

Деякі види бактерій проникають в організм людини й оселяються там, спричиняючи захворювання. Це хвороботворні бактерії.

Проникнувши всередину тіла людини, хвороботворні бактерії живляться, швидко розмножуються й отруюють організм продуктами своєї життєдіяльності. Хвороботворні бактерії спричиняють тиф, холеру, дифтерію, правець, туберкульоз, ангіну, сап, сибірку, бруцельоз та інші хвороби.

 

Запитання до учнів:

— Назвіть можливі шляхи потрапляння хвороботворних бактерій до організму людини.
(З водою, повітрям, продуктами харчування, через покриви тіла.)

Заповнення таблиці разом з учнями після обговорення опрацьованого матеріалу

 

 

Значення бактерій у житті людини

Група бактерій

Спосіб харчування

«+»

«–»

Бульбочкові бактерії

Симбіонти

Збагачують ґрунт нітратними добривами; підвищують урожайність ґрунту

Гнильні бактерії

Сапротрофи

Санітарна роль: розкладання органічних решток

Псування продуктів харчування

Кишкова паличка

Симбіонт

Поліпшує травлення, синтезує вітаміни, пригнічує

хвороботворні бактерії

Молочнокислі бактерії

Симбіонти

Утворюють молочнокислі продукти

 Скисання продуктів

Хвороботворні бактерії

Паразити

Допомагають знищувати кровосисних комах, шкідників сільського господарства

Викликають інфекційні захворювання людей, тварин і рослин

4.         Профілактика бактеріальних захворювань

Бесіда

Запитання для обговорення:

 Як запобігти бактеріальним захворюванням?

(Відповіді учнів та складання пам’ятки.)

 

 

 

 

Запитання для обговорення:

— Які є шляхи затримки росту й розмноження бактерій, що оселяються на продуктах харчування?

Очікувана відповідь учнів:

— термічна обробка;

— заморожування продуктів;

— консервування;

— додавання значної кількості цукру;

— висушування (слив, абрикос, вишень).

V Узагальнення і закріплення знань

.  «Коло ідей».

Завдання для груп:

— Спрогнозуйте можливі наслідки після уявного зникнення всіх бактерій на Землі.

 «Швидкі запитання».

(Учні відповідають на запитання швидко, не роздумуючи.)

1. Чому небезпечно споживати консерви з банок зі здутими кришками? (Тому що в них розвиваються клостридії, що спричиняють захворювання на ботулізм.)

2. Які бактерії відіграють роль санітарів у природі? (Сапротрофи, або бактерії гниття.)

3. Яку бактерію використовує генна інженерія для отримання інсуліну й інтерферону? (Кишкову паличку.)

4. Які бактерії зв’язують атмосферний азот і перетворюють на сполуки, що їх можуть засвоювати рослини? (Бульбочкові на коренях бобових рослин.)

5. Назвіть збудника холери. (Холерний вібріон.)

6. Якими шляхами передаються інфекційні хвороби, що їх збудниками є бактерії? (Повітряно-крапельним, через спільні предмети побуту, посуд, їжу, воду.)

7. Яких заходів необхідно вживати з метою профілактики бактеріальних хвороб у людини? (Провітрювання, вологе прибирання, розведення фітонцидних рослин, повноцінне харчування, щеплення, вживання кип’яченої води.)

 «Мозковий штурм».

— Відомо, що повітря в місцях великого скупчення людей, наприклад у кінотеатрах, на вокзалах, у шкільних кабінетах під час уроків, містить багато бактерій, а в чистому повітрі, особливо в лісі, на полі їх мало. Чому?

(Забруднення повітря бактеріями залежить від багатьох причин (пори року, географічної зони тощо). Найбільше бактерій налічують у закритих приміщеннях, де їх може скупчуватися до 300 тис. в 1 мм. У сільській місцевості повітря чистіше, ніж у міській. Практично немає бактерій у соснових і кедрових лісах, оскільки фітонциди, які виділяються хвойними деревами, убивають увсі види бактерій або пригнічують їх ріст і розмноження.)

— Чому квашені овочі зберігаються значно довше, ніж свіжі?

(В основі квашення овочів лежить молочнокисле бродіння, яке спричиняється діяльністю молочнокислих бактерій. У результаті накопичується молочна кислота, яка створює кисле середовище, що запобігає розмноженню гнилісних бактерій.)

 

VІ. Підбиття підсумків уроку, виставлення оцінок

VІІ. Домашнє завдання

 

Опрацювати відповідний  параграф , відповісти на запитання після параграфу

 

doc
Додано
26 січня 2019
Переглядів
5724
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку