УРОК БІОЛОГІЯ 6 КЛАС
ТЕМА: ЗНАЙОМСТВО З КЛІТИНОЮ, КЛІТИННА МЕМБРАНА
Мета: розкрити особливості будови клітини рослини; з’ясувати функції компонентів клітини; підвести учнів до висновку, що клітина — цілісна система; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати; розвивати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи, виховувати культуру ЗСЖ.
Очікувані результати: учні називають складові частини клітини; розпізнають на малюнках складові частини клітини (клітинну мембрану, цитоплазму, ядро, вакуолю, хлоропласти, мітохондрії); розпізнають на мікропрепаратах рослинних клітин цитоплазму, вакуолю, клітинну оболонку; уміють виготовляти прості мікропрепарати рослинних клітин; дотримуються правил роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; роблять висновки про те, що більшість органел клітини помітні лише під електронним мікроскопом.
Обладнання та матеріали:
Тип уроку: комбінований.
1. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. «Так — ні».
1. Для вивчення клітин і тканин застосовують збільшувальні прилади — телескоп і мікроскоп.
2. Лупа здатна збільшувати предмети у 100 разів.
3. Сучасні світлові мікроскопи здатні збільшувати зображення до 3000 разів.
4. Кратність збільшення є добутком збільшень, які забезпечують лінзи окуляра та об’єктива.
5. Сонячні промені спрямовуються на об’єкт дослідження за допомогою дзеркала.
6. Сучасні мікроскопи здебільшого мають штучне джерело світла.
7. У світловій мікроскопії об’єкт дослідження повинен бути прозорий або напівпрозорий.
8. Об’єктив — це система лінз, яка розташована у верхній частині тубуса.
9. Окуляр — це система лінз, яка розташована в нижній частині тубуса.
10. Мікроскоп необхідно переносити обома руками.
11. Після роботи з мікроскопом необхідно протерти лінзи м’якою серветкою.
12. Мікроскоп можна розбирати.
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
ні |
ні |
так |
так |
так |
так |
так |
ні |
ні |
так |
так |
ні |
3. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Клітини є цеглинками, з яких зводиться будівля рослини.
(К. Тимірязєв)
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
4. Вивчення нового матеріалу
План пояснення нового матеріалу
1. Будова клітини на світлооптичному рівні. (Розповідь учителя, самостійна робота учнів з підручником (робота в групах), складання опорних схем та конспектів, лабораторне дослідження.)
Завдання для учнів:
— Розгляньте будову тваринної і рослинної клітини. Стор.32
— Установіть спільні ознаки в будові тваринної і рослинної клітини.
— Будова клітинних мембран та їх функції.
Ф І З К У Л Ь Т Х В И Л И Н К А
5. Узагальнення та систематизація знань
5.1. «Цікаві запитання».
6. Підбиття підсумків уроку
7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник §8, стор.35?, терміни