Даний конспект уроку можна використати для узагальнення та систематизації знань учнів про будову й різноманітність представників класу Птахи. Урок проводиться у формі гри КВК з використанням елементів народної мудрості.
КВК «Птахи – наші друзі!»
Мета: узагальнити й систематизувати знання про будову та різноманітність представників класу Птахи; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки; розвивати екологічне мислення, пізнавальний інтерес в учнів; виховувати бережливе ставлення до природи; формувати культуру спілкування під час змагання.
Обладнання: таблиці та плакати на тему «Клас Птахи», малюнки та фотографії птахів, запис голосів птахів, картинки із завданнями.
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.
Форма уроку: урок-гра.
Підготовка до уроку:
І. Організаційний момент
Звучить музика, на тлі якої – слова вчителя:
Ми починаємо КВК «Птахи – наші друзі!». У ньому беруть участь дві команди: «Яструб» та «Сокіл». У складі нашого журі учні з команд-суперниць.
Повідомлення мети уроку; нагадування учням правил гри.
ІІ. Узагальнення й систематизація знань
Конкурс «Розминка»
Командам пропонується по черзі висувати свою версію для завершення речення, прислів’я, прикмети.
Конкурс «Бліц-вікторина»
Кожна команда швидко відповідає на 10 запитань.
Запитання для першої команди
Запитання для другої команди
Конкурс кросвордів «Ти – мені, я – тобі»
Команди пропонують своїм суперникам кросворди з теми «Птахи». До цього конкурсу учні готуються вдома. Вони заздалегідь показують кросворди вчителеві, який перевіряє правильність їхнього складання. Питання мають бути правильно сформульованими, відповіді – дорівнювати кількості клітинок у кросворді, кількість питань у команд має бути однаковою – 8-10.
Поки команди розв’язують кросворди, тихо грає музика.
Перевірка кросвордів.
Фізкультхвилинка
Показати:
Конкурс капітанів «Птах-химера»
У ході підготовки до уроку готується малюнок, на якому зображено птаха-химеру, який складається із частин різних птахів. Капітани повинні назвати, від яких птахів запропонований об’єкт одержав свої ознаки.
Конкурс інсценізація легенди про птаха
Команда демонструє підготовлене домашнє завдання.
Команда «Яструб» «Легенда про походження лелеки»
Автор: Коли Бог пересвідчився, що гадюки, вужі й усі отруйні комахи завдають надто багато шкоди людям, то зібрав їх усіх в один лантух і доручив якомусь чоловікові кинути його в море.
Бог: Візьми ось цей мішок, віднеси його на море й кинь у воду. Але, коли нестимеш, не розв’язуй й не заглядай у мішок; неси собі так, щоб і не знав зовсім, що там є.
Автор: Йде собі чоловік до моря з мішком, і так йому кортить його розв’язати.
Чоловік: Як же це отак можна – несу на собі, та щоб я й не знав навіть, що несу? Чого, справді, боятися? Загляну!
Автор: Розв’язав мішок, а гади так і поповзли, так і поповзли з нього. Тоді Бог і каже тому чоловікові…
Бог: Не схотів мене слухатися, випустив гадів по всіх усюдах, - іди-но тепер сам їх збирай…
Автор: І став той чоловік з того часу буслом (лелекою).
Запитання команді:
Команда «Сокіл» Легенда про походження зозулі
Автор: Купались якось у ставку дівчата. Виходять із води, і кожна стала брати своє плаття. Одна дівчина до свого плаття, аж дивиться, а в нього забрався вуж. Нема в що їй вдягтися!..
Вуж: Я вилізу та тільки за умови, щоб ти була моєю, а то не віддам плаття.
Автор: Як тут за вужа заміж іти?! Стояла бідолашна дівчина біля води доти, доки череда пішла в село. Нарешті, взяла вона своє плаття у вужа.
Дівчина: Піду за тебе, присилай сватів.
Автор: Відгуло весілля. Та чоловік не бере дружину до себе додому.
Вуж: Поживемо поки що у твого батька.
Автор: Чи довго, чи недовго так вони жили, та якось чоловік заявляє їй, що піде на те саме місце, де вона тоді купалася.
Вуж: Піду, а коли вже засиджуся там, то прийдеш й гукнеш: ку-ку!. Я і явлюся до тебе. А тепер іду: треба зі своїми рідними побачитися.
Автор: Пішов. Нема його й нема. Пішла жінка його кликати.
Дівчина: Ку-ку! Ку-ку!
Автор: Виплив її чоловік. Через якийсь час знову збирається йти до своєї рідні, а жінці наказує викликати його з води. Тоді зібрався він і втретє провідати їх.
Вуж: І цього разу мене так само викликатимеш. Може трапитися, що тепер я й не випливу до тебе. Та коли сам не випливу, то пришлю свого приятеля. Схочеш зі мною побачитися, сідай на нього, коли він випливе, - приятель цей і відвезе тебе до моїх рідних. А коли не приїдеш, то не будеш мені за жінку й не повернешся вже до своїх рідних, а перекинешся на птаха.
Автор: Не схотіла вона їхати до вужаки, який був її чоловіком, - й відразу ж перекинулася на птаха, полетіла,й тепер «кукує».
Запитання до команди:
Конкурс «Якби птахи могли говорити»
Вчитель: Уявіть, що ви птахи і розкажіть про своє життя та проблеми.
Питання для команд визначаються способом жеребкування.
Конкурс «Цікава систематика»
Командам по черзі пропонується відгадати загадки. Вони називають птаха, про якого йде мова в загадці та ряд, до якого він належить, і відповідають на питання.
1) Біле, як сніг, надуте як між,
Купалося, купалося, а сухим зосталося. (гуска, ряд Гусеподібних)
(учні вказують характерні ознаки гусеподібних)
2) Ніс у мене білий,
Сам чорний,
Дуже меткий,
Товариш садів, полів,
З’їдаю черв’яків. (грак, ряд Горобцеподібні)
3) Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним здобуваю. (дятел, ряд Дятлоподібних)
4) Шило-вило, мотовило,
Попід небеса ся вило,
В літі співає,
А на зиму нас покидає. (ластівка, ряд Горобцеподібних).
Конкурс «Курочка ряба»
Командам роздаються вирізані з паперу фігури, що імітують пташині яйця. На цих «яйцях» написані анаграми назв птахів:
Питання:
Конкурс «Птахи-рекордсмени»
Відповідає на запитання та команда, яка швидше знайшла правильну відповідь.
Запитання:
Конкурс «Хто більше?»
Команди по черзі демонструють свої знання про роль птахів у природі й житті людини.
Наприклад:
Конкурс «Мовчанка»
Кожен учень отримує картку із малюнками птахів. Потрібно вибрати тих птахів, які занесені до Червоної книги України.
ІІІ. Підсумок уроку
Учитель аналізує результати роботи на уроці, залучаючи при цьому учнів до оцінювання знань.
ІV. Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру на тему: «Птах – це звучить гордо!», або екологічну казку про птахів.