Конспект уроку з біології для 7 класу на тему: КВК "Птахи - наші друзі".

Про матеріал

Даний конспект уроку можна використати для узагальнення та систематизації знань учнів про будову й різноманітність представників класу Птахи. Урок проводиться у формі гри КВК з використанням елементів народної мудрості.

Перегляд файлу

КВК «Птахи – наші друзі!»

Мета: узагальнити й систематизувати знання про будову та різноманітність представників класу Птахи; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки; розвивати екологічне мислення, пізнавальний інтерес в учнів; виховувати бережливе ставлення до природи; формувати культуру спілкування під час змагання.

Обладнання: таблиці та плакати на тему «Клас Птахи», малюнки та фотографії птахів, запис голосів птахів, картинки із завданнями.

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.

Форма уроку: урок-гра.

Підготовка до уроку:

  • вибрати журі;
  • поділити учнів на команди;
  • придумати назву команди («Яструб», «Сокіл»);
  • підготувати емблеми, що відображають назви команд;
  • вибрати капітанів команд;
  • ознайомити учнів з правилами гри;
  • як домашнє завдання на попередньому уроці командам пропонується підготувати прислів’я, приказки, загадки, народні прикмети про птахів, інсценізацію однієї з легенд про птахів, скласти кросворди з теми «Птахи».

І. Організаційний момент

Звучить музика, на тлі якої – слова вчителя:

Ми починаємо КВК «Птахи – наші друзі!». У ньому беруть участь дві команди: «Яструб» та «Сокіл». У складі нашого журі учні з команд-суперниць.

Повідомлення мети уроку; нагадування учням правил гри.

ІІ. Узагальнення й систематизація знань

Конкурс «Розминка»

Командам пропонується по черзі висувати свою версію для завершення речення, прислів’я, прикмети.

  1. Хто б того дятла й знав, якби він… (носом не стукав).
  2. Про те зозуля і кує, що … (в неї немає гнізда).
  3. Чорна – пречорна, одного разу утеребилася ворона між чорними дроздами. Її ніхто не розпізнав би в зграї, якби… (вона припнула язика).
  4. Лебедина… (вірність).
  5. Півень, коли співає, заплющує очі, бо… (уявляє себе солов’єм).
  6. Журавель прилетів - … (теплінь приніс).
  7. Ластівка низько літає - … (на дощ).
  8. Зозуля довго кує - … (на теплу погоду).

 

                                 Конкурс «Бліц-вікторина»

Кожна команда швидко відповідає на 10 запитань.

Запитання для першої команди

  1. Розширення стравоходу в голуба (воло)
  2. Яке серце у птахів? (чотирикамерне)
  3. Чи дихає курча в яйці? (так)
  4. Які птахи не сідають на землю? (стрижі)
  5. У якого птаха лише по 2 пальці на ногах? (в африканського страуса)
  6. Якого органа видільної системи немає у птахів? (сечового міхура)
  7. Оболонка яйця, що є джерелом води (білок)
  8. Відділ шлунка, що заміняє зуби птахам (м’язовий)
  9. Яка сова мостить гніздо? (болотяна)
  10. Які птахи клептомани? (сорока, галка, ворони)

 

Запитання для другої команди

  1. Покриви тіла птахів (пір’я)
  2. Де міститься запас поживних речовин у яйці? (у жовтку)
  3. Яка сова полює вдень? (біла або полярна)
  4. Спосіб запліднення у птахів (внутрішнє)
  5. Коли температура тіла горобців нижча: влітку чи взимку? (однакова)
  6. Крила яких птахів вкриті лусочками? (пінгвінів)
  7. Високий гребінь грудини, що збільшує площу прикріплення грудних м’язів (кіль)
  8. Назва птаха і фрукта (ківі)
  9. Оболонка яйця, яка пігментується (шкаралупа)
  10. Частина нижньої кінцівки птахів (цівка)

 

Конкурс кросвордів «Ти – мені, я – тобі»

Команди пропонують своїм суперникам кросворди з теми «Птахи». До цього конкурсу учні готуються вдома. Вони заздалегідь показують кросворди вчителеві, який перевіряє правильність їхнього складання. Питання мають бути правильно сформульованими, відповіді – дорівнювати кількості клітинок у кросворді, кількість питань у команд має бути однаковою – 8-10.

Поки команди розв’язують кросворди, тихо грає музика.

Перевірка кросвордів.

 

              Фізкультхвилинка

Показати:

  1. як літає орел
  2. як ходить качка
  3. як клює курка
  4. як бігає страус
  5. як літає ластівка

 

Конкурс капітанів «Птах-химера»

У ході підготовки до уроку готується малюнок, на якому зображено птаха-химеру, який складається із частин різних птахів. Капітани повинні назвати, від яких птахів запропонований об’єкт одержав свої ознаки.

Конкурс інсценізація легенди про птаха

Команда демонструє підготовлене домашнє завдання.

Команда «Яструб» «Легенда про походження лелеки»

Автор: Коли Бог пересвідчився, що гадюки, вужі й усі отруйні комахи завдають надто багато шкоди людям, то зібрав їх усіх в один лантух і доручив якомусь чоловікові кинути його в море.

Бог: Візьми ось цей мішок, віднеси його на море й кинь у воду. Але, коли нестимеш, не розв’язуй й не заглядай у мішок; неси собі так, щоб і не знав зовсім, що там є.

Автор: Йде собі чоловік до моря з мішком, і так йому кортить його розв’язати.

Чоловік: Як же це отак можна – несу на собі, та щоб я й не знав навіть, що несу? Чого, справді, боятися? Загляну!

Автор: Розв’язав мішок, а гади так і поповзли, так і поповзли з нього. Тоді Бог і каже тому чоловікові…

Бог: Не схотів мене слухатися, випустив гадів по всіх усюдах, - іди-но тепер сам їх збирай…

Автор: І став той чоловік з того часу буслом (лелекою).

Запитання команді:

  • До якого ряду відноситься лелека?
  • Яке значення представників цього ряду в природі та житті людини?
  • Які ви знаєте прикмети про лелек?
  •  

Команда «Сокіл» Легенда про походження зозулі

Автор: Купались якось у ставку дівчата. Виходять із води, і кожна стала брати своє плаття. Одна дівчина до свого плаття, аж дивиться, а в нього забрався вуж. Нема в що їй вдягтися!..

Вуж: Я вилізу та тільки за умови, щоб ти була моєю, а то не віддам плаття.

Автор: Як тут за вужа заміж іти?! Стояла бідолашна дівчина біля води доти, доки череда пішла в село. Нарешті, взяла вона своє плаття у вужа.

Дівчина: Піду за тебе, присилай сватів.

Автор: Відгуло весілля. Та чоловік не бере дружину до себе додому.

Вуж: Поживемо поки що у твого батька.

Автор: Чи довго, чи недовго так вони жили, та якось чоловік заявляє їй, що піде на те саме місце, де вона тоді купалася.

Вуж: Піду, а коли вже засиджуся там, то прийдеш й гукнеш: ку-ку!. Я і явлюся до тебе. А тепер іду: треба зі своїми рідними побачитися.

Автор: Пішов. Нема його й нема. Пішла жінка його кликати.

Дівчина: Ку-ку! Ку-ку!

Автор:  Виплив її чоловік. Через якийсь час знову збирається йти до своєї рідні, а жінці наказує викликати його з води. Тоді зібрався він і втретє провідати їх.

Вуж: І цього разу мене так само викликатимеш. Може трапитися, що тепер я й не випливу до тебе. Та коли сам не випливу, то пришлю свого приятеля. Схочеш зі мною побачитися, сідай на нього, коли він випливе, - приятель цей і відвезе тебе до моїх рідних. А коли не приїдеш, то не будеш мені за жінку й не повернешся вже до своїх рідних, а перекинешся на птаха.

Автор: Не схотіла вона їхати до вужаки, який був її чоловіком, - й відразу ж перекинулася на птаха, полетіла,й тепер «кукує».

Запитання до команди:

  • На якого птаха перетворилася дівчина?
  • До якого ряду відноситься зозуля?
  • Які ви знаєте прикмети про зозулю?
  • Що особливого у поведінці зозулі?

 

Конкурс «Якби птахи могли говорити»

Вчитель: Уявіть, що ви птахи і розкажіть про своє життя та проблеми.

  1. Птахи міста.
  2. Птахи лісу.

Питання для команд визначаються способом жеребкування.

Конкурс «Цікава систематика»

 

Командам по черзі пропонується відгадати загадки. Вони називають птаха, про якого йде мова в загадці та ряд, до якого він належить, і відповідають на питання.

1) Біле, як сніг, надуте як між,

     Купалося, купалося, а сухим зосталося. (гуска, ряд Гусеподібних)

  • Чому гуска виходить сухою із води?

      (учні вказують характерні ознаки гусеподібних)

2) Ніс у мене білий,

Сам чорний,

Дуже меткий,

Товариш садів, полів,

З’їдаю черв’яків. (грак, ряд Горобцеподібні)

  • Коли й чому першими прилітають граки? (прилітають, коли зійде сніг; живляться безхребетними, що живуть у ґрунті; працюючи міцним дзьобом, витягають із ґрунту комах і їхніх личинок)

3) Вірно людям я служу,

Їм дерева стережу,

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників ним здобуваю. (дятел, ряд Дятлоподібних)

  • Для чого дятлові такий міцний дзьоб?

4) Шило-вило, мотовило,

Попід небеса ся вило,

В літі співає,

А на зиму нас покидає. (ластівка, ряд Горобцеподібних).

  • Яку користь приносять ластівки? Чому не можна руйнувати їхні гнізда?

 

Конкурс «Курочка ряба»

Командам роздаються вирізані з паперу фігури, що імітують пташині яйця. На цих «яйцях» написані анаграми назв птахів:

 

 

 

 

 

 

Питання:

  • Який птах «вилупиться» з яєць?
  • Чому птахи сидять на яйцях?
  • Чим відрізняється пташенята, які щойно вилупилися, у нагніздних і виводкових птахів?
  •  Який птах несе найбільші яйця?

 

Конкурс «Птахи-рекордсмени»

Відповідає на запитання та команда, яка швидше знайшла правильну відповідь.

Запитання:

  1. Найбільший птах у світі (африканський страус: висота – 2м 70 см, вага – до 90 кг).
  2. Найменший птах у світі (колібрі, 2-4 г).
  3. Який птах літає найшвидше? (стриж).
  4. Найважчий птах України. (дрохва, 16-19 кг).
  5. Найвищий птах України. (журавель сірий, 120 см).
  6. Який птах має найбільший розмах крил? (альбатрос, 3,7 м).
  7. Найменший птах України (корольок, 5 г).
  8. Птах, що найвище літає (орел, 6-7 км).

 

Конкурс «Хто більше?»

Команди по черзі демонструють свої знання про роль  птахів у природі й житті людини.

Наприклад:

  • Знищують шкідливих комах.
  • Поїдають мишей-полівок, які пошкоджують сходи рослин та є переносниками інфекційних хвороб.
  • Збільшують природне відновлення лісу.
  • Санітари – поїдають мух, комарів, знищують різні відходи.
  • Прикрашають природу своїм співом.
  • Є важливою ланкою в ланцюгах живлення.
  • Запилюють квіти.
  • Знищують насіння бур’янів.
  • Розповсюджують насіння.
  • Дають м’ясо, пух, яйця.
  • Пташиний послід – дуже хороше добриво.
  • Використовуються в наукових експериментах, для біологічних досліджень.

 

Конкурс «Мовчанка»

Кожен учень отримує картку із малюнками птахів. Потрібно вибрати тих птахів, які занесені до Червоної книги України.

 

 

 

 

 

ІІІ. Підсумок уроку

Учитель аналізує результати роботи на уроці, залучаючи при цьому учнів до оцінювання знань.

 

ІV. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру на тему: «Птах – це звучить гордо!», або екологічну казку про  птахів.

docx
Додано
21 листопада 2018
Переглядів
1488
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку