Конспект уроку з біології для 7 класу на тему: «Охорона тварин»

Про матеріал

Цей матеріал може бути використаний на уроках біології для ознайомлення учнів з Червоною книгою України та природоохоронними територіями. Ці знання сприяють бережливому ставленню до тварин та навколишнього середовища.

Перегляд файлу

План – конспект  уроку  «Охорона тварин»

Тема уроку: Охорона тварин.

Мета уроку: ознайомити учнів з Червоною книгою України; розповісти про природоохоронні території; розвивати пізнавальний інтерес до тварин;  виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання: плакати, фотографії, малюнки.

Базові поняття та терміни: Червона книга, природоохоронні території,  охорона тварин, екологія.

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

 

I. Організаційний етап

Повідомлення теми та мети уроку.

- Прослухайте вірш та дізнайтесь, про що ми будемо говорити сьогодні на уроці:

Он повзе мурашка, ось хлюпоче річка.

Не зривай ромашку, не топчи травичку.

В зелені діброва, в китицях калина.

Глянь, яка чудова наша Україна!

Журавлі над лугом линуть рівним клином.

Будь природі другом, будь природі сином.

Знай-бо, - це не мода, це життя потреба.

Нас віта природа чистим синім небом.

 

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

- Що таке екологія?

- Якої шкоди завдає людина природі?

-Чому багато видів тварин стають рідкісними?

- Чому потрібно дбати про тварин?

-Які природоохоронні території ви знаєте?

- Чим конкретно допомагає тваринам кожен із вас?

III. Вивчення нового матеріалу  

Розповідь вчителя. 

      Напевно, немає жодної людини, яка б вважала, що цього робити не потрібно. Надзвичайно важливо розуміти, чому треба берегти природу. Адже без її благ ми не зможемо існувати. Коли ми представляємо ліс, ми малюємо в своїй уяві високі дерева із зеленими кронами, соковиті трави, які колишуться під легким вітерцем, ми чуємо щебет птахів, нам здається, що по гілках дерев стрибає білка. Ми знаємо, що десь у гущавині лісу живуть ведмеді, зайці, лисиці, інші тварини.

 А тепер уявіть, що немає ні птахів, ні звірів. Тоді не буде і ліси, адже все в природі взаємопов'язане. Бережіть тварин, адже вони важлива частина живої природи. Людина звикла користуватися дарами природи в своє задоволення: люди вбивають звірів заради цінного хутра, а іноді й просто заради власної примхи. На щастя, є й небайдужі люди, які створюють заповідники, заказники, національні парки.

Одним із заходів щодо захисту тварин є створення Червоної книги — офіційного документа, що містить відомості про рідкісні та зникаючі види тварин, рослин, грибів. У Міжнародній Червоній книзі тварини розподілені на категорії, а дані про них заносяться на сторінки певного кольору:

  на червоні сторінки — види, що перебувають під загрозою зникнення;

  на білі сторінки — види, чия чисельність скорочується;

  на жовті сторінки — рідкісні види;

  на сірі сторінки — невизначені види;

  на зелені сторінки — відновлені види;

  на чорні сторінки — зниклі види.

На сьогодні до Червоної книги України включено близько 380 видів тварин. Наприклад, жужелиця кримська, бражник мертва голова, павине око мале, тритон карпатський, жаба очеретяна, степова гадюка, кримський гекон,

жовтопузик, скопа, дрохва, чорний лелека, степовий орел, хохуля та інші тварини.                                                    

Однією з головних причин зникнення диких тварин є знищення їхніх місць проживання. У водосховищах вода тече дуже повільно, унаслідок чого змінюються її температура та інші властивості. Багато видів річкових тварин не можуть жити у водосховищах. Дамби не пропускають прохідні види на нерест, тому вимирають осетрові риби й міноги.

Людина зберігає місця проживання для тварин на тих територіях, які охороняються.

Найбільш відомі природоохоронні території — заповідники.

Заповідник -  це територія, на якій дозволені тільки дослідницькі роботи й цілком заборонена господарська діяльність людини. Сьогодні в заповідниках України представлені майже всі типи природних екосистем.

В Україні є 17 заповідників, серед яких:

   Асканія-Нова (тут охороняється дрохва, красавка, байбак, степовий орел, кінь Пржевальського);

   Канівський заповідник (бобер, видра);

   Карадазький заповідник (понад тисяча видів метеликів);

   Ялтинський гірсько-лісовий заповідник (муфлон, олень, хижі птахи);

   Дунайський заповідник (місця гніздування, линьки та зимівлі подію болотяних птахів);

   Чорноморський заповідник (місця гніздування, линьки та зимівлі водоплавних та біляводних птахів);

   Карпатський заповідник (ескулапова змія, тритон);

   Поліський заповідник (пугач, глухар, лось).

Заказники створюються для збереження або відтворення промислових тварин. Це ділянки суші чи акваторії, на території яких тимчасово заборонена господарська діяльність людини. Усього в Україні нараховують  259 заказників.

Національні парки — це заповідні ділянки ландшафту, на території яких поєднуються туризм і охорона природи. В Україні існує декілька таких парків. Серед них Карпатський, Азово-Сиваський, «Святі гори», Вижницький, Шатський та інші.

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

 

  1. Гра «Відгадай птаха»

Учні відгадують птахів, які занесені до Червоної книги України.

1. Хижий птах. Рідкісний зникаючий вид. Мешкає в гірських лісах і на скелях. Гніздиться дуже високо на старих дубах і грабах. Зникає внаслідок вирубування старих дерев, різкого погіршення кормової бази, активного винищення людиною. Охороняється в Карпатському заповіднику (Беркут).

2.  Зникаючий вид. Мешкає на відкритих ділянках степу, цілинних ділянках, солончаках, іноді на полях. Зникав внаслідок розорювання й освоєння цілинних земель, застосування пестицидів, зрошення і поливу, сінокосіння і  випасання худоби, браконьєрства. Охороняється в Поліському і Чорноморському заповідниках (Дрофа).

3. Нічний птах. Зникаючий вид. Мешкає в лісах, ярах на приморських кручах, скелях. Гніздиться на землі, під вивернутими деревами, у дуплах дерев. Зникає внаслідок скорочення місць, придатних для гніздування, погіршення! кормової бази, переслідування людиною (Пугач).

  1. Перегляд відео фільму «Канівський заповідник»

 - Під час перегляду запишіть назви  тварин заповідника.

 - Зачитати записаних  тварин.

V. Самостійна робота учнів

1) Наведіть приклади природоохоронних територій нашого регіону.

Які тварини там охороняються?

2) Скласти словничок вивчених термінів, записати в зошит.

VI. Підбиття підсумків уроку

Світ прекрасний навколо тебе —

Сонце ясне і синє небо,

Птахи і звірі, гори і ріки —

Нехай він буде таким навіки!

Нехай людина добро приносить —

Бо світ навколо любові просить.

         Ми дійшли до висновку, що оберігати потрібно не тільки рідкісних тварин, а всіх інших. Всі тварини пов’язані між собою ланцюжками живлення. Тому, зберігаючи одних, ми часто допомагаємо іншим. Також треба оберігати домівки тварин – це ліси, водойми, луки .  Наш обов'язок — зберегти на Землі повітря і водойми чистими, ґрунти — родючими, рослини — зеленими, а тварин — живими!

VII. Домашнє завдання

Написати повідомлення про тварину записану до Червоної книги.

 

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
18 травня 2018
Переглядів
1224
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку