Конспект уроку з біології для 7 класу на тему "Взаємозв'язок компонентів екосистеми. Співіснування організмів в угрупованнях."
Мета: розглянути взаємозв'язок компонентів екосистеми, дослідити особливості взаємодії організмів в екосистемах, показати взаємозалежність існування різних видів у екосистемі; розвивати вміння знаходити взаємозв'язки між об'єктами вивчення та вміння аналітично мислити; комунікативні навички; виховувати розуміння важливості для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.
7 клас
Урок № 60
“Все пов’язане з усім.”
Б.Коммонер.
Взаємозв’язок компонентів екосистеми.
Співіснування організмів в угрупованнях.
Мета: розглянути взаємозв’язок компонентів екосистеми, дослідити особливості взаємодії організмів в екосистемах, показати взаємозалежність існування різних видів у екосистемі; розвивати вміння знаходити взаємозв'язки між об'єктами вивчення та вміння аналітично мислити; комунікативні навички; виховувати розуміння важливості для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.
Обладнання: слайди мультимедійної презентації із прикладами різних типів взаємодії організмів в екосистемах, картки, стенд з екології.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи та прийоми: словесні, наочні, проблемно-пошукові.
Формування компетентностей: соціальні, комунікативні, саморозвитку та самоосвіти, здоров`язберігаючі.
Хронометраж уроку
І. Орг. момент ………………………………………… 1 хв.
ІІ. Перевірка Д/З. Повторення. АОЗ …………………..10 хв.
ІІІ. Мотивація навч. діял………………………………..3 хв.
ІV. Вивчення нового матеріалу ………………………..15 хв.
V. Узагальнення та систематизація навч.мат…………10 хв.
VІ. Підведення підсумків уроку………………………..4 хв.
VІІ. Д/З…………………………………………………...2 хв.
Перебіг уроку
І Орг. момент
Демонстрація слайдів презентації
Немає такої людини, яку б не хвилювала доля навколишньої природи і, відповідно, його доля. Життя будь – якої живої істоти неможливе без інших, адже організми ніколи не живуть ізольовано, а постійно контактують між собою та іншими живими істотами. Тому між тваринами складаються різні взаємовідносини. Звернемося до епіграфа нашого уроку «Все пов’язане з усим». В кінці уроку ми повинні будемо з вами підтвердити чи спростувати цей вислів Баррі Коммонера, який займався питаннями екології.
ІІ. Перевірка Д/З. Повторення матеріалу, вивченого в І сеиестрі. Актуалізація опорних знаь учнів.
І гр. Робота біля дошки- розв’язування біологічних задач |
ІІ гр. Робота з термінами- «Біологічне лото» |
ІІІ гр. Робота з картками «Знайди помилку», робота з підручником |
Демонстрація слайдів презентації
Повторення § 28 – типи живлення
Гра «Ланцюжок»
продуценти----- консументи------редуценти
(?) (?) (?)
(автотрофи)---(гетеротрофи)---(сапротрофи)
фітофаги хижаки паразити
(?) (?) (?)
Декламація вірша з прикладами про ланцюги живлення
ІІІ. Мотивація навч. діял.
Фрагмент казки «Рукавичка»
Демонстрація слайдів презентації
У відомій народній казці «Рукавичка» в одному будиночку оселилися мишка-шкряботушка, жабка-скрекотушка, зайчик-побігайчик, лисичка-сестричка, вовчик-братик, кабан-іклан та ведмідь-набрід.
Чи можуть дійсно всі ці тварини знаходитись в одному будиночку? Що їх може поєднувати? Погляньте на тему нашого уроку.
Проблемне запитання: Визначити, які взаємовідносини між різними видами в угрупованнях можуть існувати?
На ці запитання ми з вами відповімо після вивчення теми уроку. Отже, яку мету ми можемо сформулювати?
Місце уроку в темі, формулювання мети, постановка завдань уроку.
Знаємо
ЕКОЛОГІЯ ЕКОСИСТЕМА ПОПУЛЯЦІЯ СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ ЧИННИКИ СЕРЕДОВИЩА ЛАНЦЮГИ ЖИВЛЕННЯ ПРОДУЦЕНТИ КОНСУМЕНТИ РЕДУЦЕНТИ
|
Хочемо дізнатися
ЯК ПОВЯЗАНІ МІЖ СОБОЮ КОМПОНЕНТИ ЕКОСИСТЕМИ (ЖИВА ТА НЕЖИВА ПРИРОДА)
ЯК ПОВЯЗАНІ ОРГАНІЗМИ В УГРУПОВАННЯХ |
Дізналися |
ІV. Вивчення нового матеріалу.
План
Міжпредметні зв’язки – природознавство, екологія.
Робота зі стендом з екології - схема «Екосистема»
У взаємодії знаходяться не лише складові екосистеми, але й живі організми між собою. А як вони пов’язані ми дізнаємося попрацювавши з підручником.
Завдання: опрацювати с.233-234 підручника
І гр. Робота в парах Проблемне питання |
ІІ гр. Заповнення таблиці «Взаємовідносини організмів» |
ІІІ гр. «Словничок» |
Проблемне питання с.237 «Обговоріть у групах»
Наведіть приклади різних взаємозв’язків між організмами та з`ясуйте їхнє значення для виживання виду.
Демонстрація слайдів презентації
Внутріпредметні зв’язки – ботаніка, мікологія, мікробіологія.
«Взаємовідносини організмів»
Тип взаємовідносин (назва) |
Визначення |
Приклад |
|
|
|
Бесіда
♦ Які типи взаємодії живих організмів в екосистемах вам відомі?
♦ Які приклади взаємодії організмів у екосистемі можна назвати хижацтвом?
♦ Які приклади взаємодії організмів у екосистемі можна назвати паразитизмом?
«Мозковий штурм»
V. Узагальнення та систематизація навч.мат.
Демонстрація слайдів презентації
Вправа «Установи відповідність»
Установити відповідність між формами співіснування організмів та прикладами цих організмів:
Форми співіснування організмів |
Приклади |
1 конкуренція 2 паразитизм 3 коменсалізм 4 мутуалізм |
А рудий і чорний тарган Б аскарида і собака В заєць та лисиця Г риби-причепи та акули Д мурашки і попелиці |
Самоперевірка
Відповіді: 1 — А, 2 — Б, 3 — Г, 4 — Д.
Вправа «Установи відповідність»
Взаємовідносини організмів в угрупованнях
+ 0 корисно-нейтральні
– 0 шкідливо-нейтральні
+ + взаємовигідні
+ – корисно-шкідливі
– – взаємно-шкідливі
0 0 нейтральні
Завдання: визначити характер взаємовідносин організмів в природі, використовуючи позначення:
Взаємоперевірка
Презентація проектів
Гра «Знайди приклад»
Форми співіснування організмів
Тип взаємовідносин |
Види |
Характер взаємодії |
|
1 |
2 |
||
Конкуренція |
|
|
Взаємне пригнічення |
Паразитизм |
|
|
Відносини паразит—хазяїн |
Хижацтво |
|
|
Відносини хижак—жертва |
Коменсалізм |
|
|
Один має користь від співіснування, інший — байдужий |
Мутуалізм |
|
|
Взаємодія, сприятлива для обох |
VІ. Підведення підсумків уроку
Виставлення та аргументація оцінок
Робота із завданнями уроку та епіграфом
«Мікрофон»
Знаємо
ЕКОЛОГІЯ ЕКОСИСТЕМА ПОПУЛЯЦІЯ СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ ЧИННИКИ СЕРЕДОВИЩА ЛАНЦЮГИ ЖИВЛЕННЯ ПРОДУЦЕНТИ КОНСУМЕНТИ РЕДУЦЕНТИ
|
Хочемо дізнатися
ЯК ПОВЯЗАНІ МІЖ СОБОЮ КОМПОНЕНТИ ЕКОСИСТЕМИ (ЖИВА ТА НЕЖИВА ПРИРОДА)
ЯК ПОВЯЗАНІ ОРГАНІЗМИ В УГРУПОВАННЯХ |
Дізналися
ЯК ПОВЯЗАНІ МІЖ СОБОЮ КОМПОНЕНТИ ЕКОСИСТЕМИ (ЖИВА ТА НЕЖИВА ПРИРОДА)
ЯК ПОВЯЗАНІ ОРГАНІЗМИ В УГРУПОВАННЯХ |
VІІ. Д/З
Інструктаж з виконання Д/З
Опрацювати § 52, повторити § 29,
підготувати міні – проекти «Вплив людини та її діяльності на організми»
*створити графічний конспект «Співіснування організмів в угрупованнях»