Конспект уроку з біології для 7 класу на тему "Взаємозв’язок компонентів екосистеми. Співіснування організмів в угрупованнях."

Про матеріал

Конспект уроку з біології для 7 класу на тему "Взаємозв'язок компонентів екосистеми. Співіснування організмів в угрупованнях."

Мета: розглянути взаємозв'язок компонентів екосистеми, дослідити особливості взаємодії організмів в екосистемах, показати взаємозалежність існування різних видів у екосистемі; розвивати вміння знаходити взаємозв'язки між об'єктами вивчення та вміння аналітично мислити; комунікативні навички; виховувати розуміння важливості для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.

Перегляд файлу

7 клас

Урок № 60

“Все пов’язане з усім.”

Б.Коммонер.

Взаємозв’язок компонентів екосистеми.

Співіснування організмів в угрупованнях.

 

Мета: розглянути взаємозв’язок компонентів екосистеми, дослідити особливості взаємодії організмів в екосистемах, показати взаємозалежність існування різних видів у екосистемі; розвивати вміння знаходити взаємозв'язки між об'єктами вивчення та вміння аналітично мислити; комунікативні навички; виховувати розуміння важливості  для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.

Обладнання: слайди мультимедійної презентації із прикладами різних типів взаємодії організмів в екосистемах, картки, стенд з екології.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Методи та прийоми: словесні, наочні, проблемно-пошукові.

 

Формування компетентностей: соціальні, комунікативні, саморозвитку та самоосвіти, здоров`язберігаючі.

 

Хронометраж уроку

І. Орг. момент …………………………………………  1 хв.

ІІ. Перевірка Д/З. Повторення. АОЗ …………………..10 хв.

ІІІ. Мотивація навч. діял………………………………..3 хв.

ІV. Вивчення нового матеріалу ………………………..15 хв.

V. Узагальнення та систематизація навч.мат…………10 хв.

VІ. Підведення підсумків уроку………………………..4 хв.

VІІ. Д/З…………………………………………………...2 хв.

 

Перебіг уроку

І Орг. момент

 

Демонстрація слайдів презентації

Немає такої людини, яку б не хвилювала доля навколишньої природи і, відповідно, його доля. Життя будь – якої живої істоти неможливе без інших, адже організми ніколи не живуть ізольовано, а  постійно контактують між собою та іншими живими істотами. Тому між тваринами складаються різні взаємовідносини. Звернемося до епіграфа нашого уроку «Все пов’язане з усим». В кінці уроку ми повинні будемо з вами підтвердити чи спростувати цей вислів Баррі Коммонера, який займався питаннями екології.

ІІ. Перевірка Д/З. Повторення матеріалу, вивченого в І сеиестрі. Актуалізація опорних знаь учнів.

 

І гр.

Робота біля дошки- розв’язування біологічних задач

ІІ гр.

Робота з термінами-

«Біологічне лото»

ІІІ  гр.

Робота з картками

«Знайди помилку», робота з підручником

 

Демонстрація слайдів презентації

Повторення § 28 – типи живлення

Гра «Ланцюжок»

продуценти----- консументи------редуценти

     (?)                          (?)                       (?)

(автотрофи)---(гетеротрофи)---(сапротрофи)

                        

           фітофаги  хижаки  паразити

                (?)            (?)            (?)

 

Декламація вірша з прикладами про ланцюги живлення

 

ІІІ. Мотивація навч. діял.

Фрагмент казки «Рукавичка»

Демонстрація слайдів презентації

У відомій народній казці «Рукавичка» в одному будиночку оселилися мишка-шкряботушка, жабка-скрекотушка, зайчик-побігайчик, лисичка-сестричка, вовчик-братик,  кабан-іклан та ведмідь-набрід.
Чи можуть дійсно всі ці тварини знаходитись в одному будиночку? Що їх може поєднувати? Погляньте на тему нашого уроку.

Проблемне запитання: Визначити, які взаємовідносини між різними видами в угрупованнях можуть існувати? 

На ці запитання ми з вами відповімо після вивчення теми уроку. Отже, яку мету ми можемо сформулювати?

Місце уроку в темі, формулювання мети, постановка завдань уроку.

 

Знаємо

 

ЕКОЛОГІЯ

ЕКОСИСТЕМА

ПОПУЛЯЦІЯ

СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ

ЧИННИКИ СЕРЕДОВИЩА

ЛАНЦЮГИ ЖИВЛЕННЯ

ПРОДУЦЕНТИ

КОНСУМЕНТИ

РЕДУЦЕНТИ

 

Хочемо дізнатися

 

ЯК ПОВЯЗАНІ МІЖ СОБОЮ КОМПОНЕНТИ ЕКОСИСТЕМИ

(ЖИВА ТА НЕЖИВА ПРИРОДА)

 

ЯК ПОВЯЗАНІ ОРГАНІЗМИ В УГРУПОВАННЯХ

Дізналися

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

План

  1. Взаємозв’язок компонентів екосистеми.
  2. Співіснування організмів в угрупованнях.

 

  1. Демонстрація слайдів презентації

Міжпредметні зв’язки – природознавство, екологія.

Робота зі стендом з екології - схема «Екосистема»

 

  1. Робота з підручником

У взаємодії знаходяться не лише складові екосистеми, але й живі організми між собою. А як вони пов’язані ми дізнаємося попрацювавши з підручником.

Завдання: опрацювати с.233-234 підручника

 

І гр.

Робота в парах

Проблемне питання

ІІ гр.

Заповнення таблиці

«Взаємовідносини організмів»

ІІІ  гр.

«Словничок»

 

Проблемне питання с.237 «Обговоріть у групах»

Наведіть приклади різних взаємозв’язків між організмами та з`ясуйте їхнє значення для виживання виду.

Демонстрація слайдів презентації

Внутріпредметні зв’язки – ботаніка, мікологія, мікробіологія.

 

«Взаємовідносини організмів»

Тип взаємовідносин

(назва)

Визначення

Приклад

 

 

 

 

Бесіда

  Які типи взаємодії живих організмів в екосистемах вам відомі?

  Які приклади взаємодії організмів у екосистемі можна назвати хижацтвом?

  Які приклади взаємодії організмів у екосистемі можна назвати паразитизмом?

«Мозковий штурм»

  • Чим мутуалізм відрізняється від коменсалізму?
  • Чим хижацтво відрізняється від конкуренції?
  • Які переваги має паразитизм перед іншими формами співіснування організмів?

V. Узагальнення та систематизація навч.мат.

 

Демонстрація слайдів презентації

 

Вправа «Установи відповідність»

Установити відповідність між формами співіснування організмів та прикладами цих організмів:

Форми співіснування організмів

Приклади

1 конкуренція

2 паразитизм

3 коменсалізм

4 мутуалізм

А рудий і чорний тарган

Б аскарида і собака

В заєць та лисиця

Г риби-причепи та акули

Д мурашки і попелиці

Самоперевірка

Відповіді: 1 — А, 2 — Б, 3 — Г, 4 — Д.

 

Вправа «Установи відповідність»

Взаємовідносини організмів в угрупованнях

+ 0 корисно-нейтральні
– 0 шкідливо-нейтральні
+ + взаємовигідні
+ – корисно-шкідливі
– – взаємно-шкідливі
0 0 нейтральні

Завдання: визначити характер взаємовідносин організмів в природі, використовуючи позначення:

  1. олені та лосі, як поширювачі насіння рослин;
  2. гриб та водорість в складі лишайника;
  3. снігурі, як споживачі насіння рослин;
  4. шапинковий гриб та дерево;
  5. трутовик та дерево;
  6. мурахи та тля;
  7. шишкар та білка;
  8. корова та трава;
  9. лисиця та блоха;
  10. буряни та культурні рослини.

Взаємоперевірка

Презентація проектів

Гра «Знайди приклад»

Форми співіснування організмів

Тип взаємовідносин

Види

Характер взаємодії

1

2

Конкуренція

 

 

Взаємне пригнічення

Паразитизм

 

 

Відносини паразит—хазяїн

Хижацтво

 

 

Відносини хижак—жертва

Коменсалізм

 

 

Один має користь від співіснування, інший — байдужий

Мутуалізм

 

 

Взаємодія, сприятлива для обох

 

VІ. Підведення підсумків уроку

 

Виставлення та аргументація оцінок

Робота із завданнями уроку та епіграфом

«Мікрофон»

  • Чи досягнуто мети уроку?
  • Чи виконані завдання уроку?
  • Чому навчилися на уроці?
  • Де можна використати отримані знання?

 

Знаємо

 

ЕКОЛОГІЯ

ЕКОСИСТЕМА

ПОПУЛЯЦІЯ

СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ

ЧИННИКИ СЕРЕДОВИЩА

ЛАНЦЮГИ ЖИВЛЕННЯ

ПРОДУЦЕНТИ

КОНСУМЕНТИ

РЕДУЦЕНТИ

 

Хочемо дізнатися

 

ЯК ПОВЯЗАНІ МІЖ СОБОЮ КОМПОНЕНТИ ЕКОСИСТЕМИ

(ЖИВА ТА НЕЖИВА ПРИРОДА)

 

ЯК ПОВЯЗАНІ ОРГАНІЗМИ В УГРУПОВАННЯХ

Дізналися

 

ЯК ПОВЯЗАНІ МІЖ СОБОЮ КОМПОНЕНТИ ЕКОСИСТЕМИ

(ЖИВА ТА НЕЖИВА ПРИРОДА)

 

ЯК ПОВЯЗАНІ ОРГАНІЗМИ В УГРУПОВАННЯХ

 

VІІ. Д/З

 

Інструктаж з виконання Д/З

Опрацювати § 52, повторити § 29,

підготувати міні – проекти «Вплив людини та її діяльності на організми»

*створити графічний конспект «Співіснування організмів в угрупованнях»

doc
Додано
15 травня 2018
Переглядів
3981
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку