Тема: Загальна характеристика типу Молюски
Мета: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесами життєдіяльності молюсків; формувати знання про походження сучасних молюсків та їх значення; прищеплювати інтерес до навчання; продовжувати формувативміння та навички аналізувати, порівнювати та робити висновки; виховувати ціннісне ставлення до живих організмів, почуття толерантності та поваги до оточуючих при сумісній роботі.
Обладнання: картки для проведення інтерактивних ігор: «Лото», «Доміно», «Пазл»;«Таблиця порівняння» з додатковою інформацією; зошити; мультимедійна презентація; набір черепашок різних видів молюсків;
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний етап
-привітання
-фіксація відсутніх
ІІ. Формування мотивації навчальної діяльності
Перегляд відеоролика «Молюски»
Методичний прийом «Асоціації».
На дошці вертикально записано основне поняття уроку. Учні повинніназвати ознаки цього поняття або асоціації, які воно в них викликає. Обов'язковою умовою є те, щоб слова мали спільні з основним поняттямлітери. Після висловлення та запису асоціацій пропонується уважно слідкувати за основними поняттями уроку та підтвердити або спростувати власні твердження на при кінці його.
М –
О – особливі
Л –
Ю –
С –
К –
И –
Для закріплення зацікавленості використовується прийом «Відстрочена загадка»
-В кінці нашого уроку вам буде задана одна маленька загадка, щоб на неї відповісти потрібно слухати у «всі вуха», дивитися у «всі очі» та думати у «весь мозок» всі 45 хвилин.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
Методична гра «Лото»
Кожному учню роздаються картки ігрового поля з надрукованими числами. Вчитель дістає з мішечку діжечку з числом та називає його вголос, учні уважно слідкують. Той у кого є таке число у картці каже «стоп», вчитель задає йому питання під цим номером. Якщо учень відповідає вірно – закриває це число фішкою з зображенням смайлика, якщо невірно – закриває число фішкою з зображенням зеленої жабки. Потім рахується кількість вірних та невірних відповідей.
56 | 28 | 35 | 47 | 24 |
14 | 148 | 36 | 57 | 67 |
48 | 53 | 1 | 47 | 68 |
31 | 42 | 30 | 25 | 31 |
Питання для гри «Лото»
1.Які особливості зовнішньої будови характерні для
павукоподібних?
2.Які особливості зовнішньої будови характерні для ракоподібних?
3.Як дихають ракоподібні?
4.Як дихають павукоподібні?
5.Як пересуваються ракоподібні?
6.Які особливості кровоносної системи рака?
7.Чи можна дізнатися скільки років раку?
8.Якщо ви зустріли рака довжиною 15 см, що це може означати?
9.Чому тип Членистоногінабув такої назви?
10.Комарі, метелики, колорадський жук відносяться до класу …
11.Назвіть комах які завдають шкоду людині. В чому вона полягає?
12.На які відділи поділяється тіло членистоногих?
13.Які особливості будови кінцівок членистоногих?
14.Чому ріст членистоногих супроводжується линянням?
15.Чи є линяння у комах та павуків?
16.Омари, краби, лангусти відносяться до класу…
17.За способом живлення всі павуки…
18.Чим відрізняється розвиток з повним і неповним перетворенням?
19.Як улаштована нервова система членистоногих?
20.Як улаштована травна система членистоногих?
21.Які ракоподібні використовуються в їжу людиною? Які класи
червив ви знаєте?
22.Чому кільчасті черви так називаються?
23.Як розмножуються кільчасті черви?
24.Чи з'являться нові черви якщо великого черв'яка розділити на сегменти?
IV. Вивчення нового матеріалу.
Робота з мультимедійною презентацією, конспектування, лекція з елементами бесіди. Вчитель роздає заздалегідь підготовлені «Таблиці порівняння» з якими учні працюють протягом всього уроку.
Ознака | Клас Черевоногі | Клас Двостулкові | Клас Головоногі |
Симетрія тіла | Асиметрична | Двобічна | Двобічна |
Будова тіла | Голова, тулуб, нога | Тулуб, нога | Голова, тулуб |
Покриви тіла | Мантія, черепашка, закручена спіраллю | Мантія, двостулкова черепашка | Черепашка редукована |
Травна система | Рот, язик з хітиновими зубцями, глотка, стравохід, шлунок, кишечник, печінка, анальний отвір (на передньому кінці тіла) | Увідний сифон, ротові лопаті, рот, стравохід, шлунок, кишечник, анальний отвір, вивідний сифон | Рот, стравохід, шлунок, кишечник, анальний отвір |
Органи дихання | Легені (зябра) | Зябра | Зябра |
Кровоносна система | Незамкнена, серце двокамерне | Незамкнена, серце трикамерне | Незамкнена, серце дво- або трикамерне |
Видільна система | Одна нирка з сечоводами | Дві нирки та сечоводи | Одна або дві нирки |
Нервова система | Вузлового типу: навкологлоткове нервове кільце, утворене двома вузлами | Вузлового типу: три пари нервових вузлів і нерви | Нервові вузли створюють навкологлоткову масу «головний мозок» |
Органи чуттів | Очі, щупальця, орган рівноваги | Дотикові клітини | Очі, смакові рецептори, орган рівноваги |
Розмноження | Статеве. Гермафродити | Статеве. Роздільностатеві. Запліднення внутрішнє | Статеве. роздільностатеве |
Розвиток | Прямий | З перетворенням, з яєць утворюються личинки | Прямий |
- Цих тварин називають молюсками, або м'якунами. Серед них є дивовижні організми, що вражають уяву. Ми ладні годинами перебирати їх дивовижні черепашки та уявляти наскільки ж неповторні тварини ховаються в них.(слайд 1)
- Молюски, або м'якуни , - це тип безхребетних тварин, які походять від давніх червів. (слайд 2) Для них характерна двобічна симетрія, хоча певна частина їх у процесі еволюції стала асиметричною. Тіло поділяється на голову (не у всіх), тулуб і ногу. Вони можуть мати зовнішній скелет (черепашку). Серед молюсків є рослиноїдні організми, хижаки, фільтратори.Вони освоїли як водне, так і наземно-повітряне середовище існування. Тип включає декілька класів, серед яких найчисленніші – це Черевоногі, Двостулкові, Головоногі. (слайд 3)
- Розглянемо будову черевоногих молюсків. Тіло черевоногих молюсків складається з трьох відділів – голови, тулуба, ноги (слайд 4). На голові міститься ротовий отвір, щупальці й очі. Нога розташована на нижньому (черевному) боці тіла й слугує для повзання.
-(слайд 5) Травна система починається ротовим отвором. У ротовій порожнині розташований особливий орган, який нагадує язик із зубчиками – радула (тертка). Радулою молюски зішкрібають їжу з мяких частин рослин і грибів.Під дією травних соків, які виділяються травними залозами, їжа починає перетравлюватися вже в глотці. По стравоходу вона потрапляє до щлунка, куди відкриваються протоки травної залози печінки, а неперетравлені рештки виводяться через анальний отвір. Дихальна система водних черевоногих представлена зябрами, наземно-повітряних – легенями. Повітря проникає через дихальний отвір у легеню, там відбувається насичення крові киснем і звільненняїї від вуглекислого газу.Кровоносна система черевоногих молюсків незамкнена, вони мають двокамерне серце , яке складається з передсердя та шлуночка. Кров спочатку надходить до передсердя а потім, в результаті його скорочення, до шлуночка. Судини, по яких кров тече від серця, називаютьартерії. У результаті скорочення м'язових стінок шлуночка кров надходить до артерій, вона збагачена киснем і називається – артеріальна. Кров, яка збагачена вуглекислим газом, називається венозною. Видільна система черевоногихпредставлена ниркою. Продукти виділення виводяться в мантійну порожнину через спеціальний отвір, який розташований поруч із анальним.
- (слайд 6) Нервова система складається з нервових вузлів, сполучених між собою, та нервів.
- З допомогою «Таблиці порівняння» скажіть, будь ласка, які органи чуття розвиненіу черевоногих молюсків.
Лабораторнедослідження. «Будова мушлі молюсків»
- (слайд 7) Тіло молюсків захищене черепашкою. З чого вона складається? Внутрішній шар за хімічним складом нагадує крейду, а зовнішній – це рогова речовина, подібна до рогів та шерсті. Вона надає черепашці певного забарвлення, що допомагає молюскові маскуватися.
Учням роздаються зразки мушель різних молюсків, які уважно розглядаються. Діти роблять висновки.
- (слайд 8) Чимало загадок несуть мешканці двостулкових черепашок, які навіть не мають голови. Це малорухливі придонні організми, які мешкають тільки у воді. Головна особливість – симетрична черепашка, яка складається з двох стулок.Тіло довгасте, сплющене з боків, голови немає, є тулуб і нога.
- (слайд 9) Між стулками і тілом з двох боків розташовується мантія, між нею та тілом є мантійна порожнина.
- (слайд 10) На передньому кінці тіла міститься ротовий отвір, на задньому – анальний. Двостулкові пересуваються за допомогою ноги і живляться, фільтруючи воду.У них немає слинних залоз, глотки та радули. Живляться вони пасивно: втягуютьу себе воду з дрібними органічними частинками і планктоном. Неїстівні частинки виводяться назовні. Через ротовий отвір і стравохід їжа потрапляє до шлунка, а потім до кишечника.У шлунок відкриваються протоки печінки. Неперетравлені рештки через анальний отвір видаляються в мантійну порожнину, а потім назовні. Черевоногі молюски дихають зябрами, які розташовані з обох боків від ноги.
- давайте порівняємо кровоносну, нервову та видільну системи двостулкових молюсків з черевоногими, чим схожі? Чи є відмінності?
- (слайд 11) Одні з найдивовижніших істот підводного світу – головоногі молюски. Вони можуть виробляти власне чорнило, змінювати колір покривів і пересуватися реактивним способом подібно до ракет. Як правило, черепашка в них зредукована та прихована під мантією. Тіло двобічно-симетричне, маєголову, тулуб і ногу. Одна частина ноги перетворена на щупальця, які оточують ротовий отвір. Інша частина ноги перетворилася на лійку – основний орган реактивного руху.
- (слайд 12) Давайте разом порівняємо внутрішню будови цих дивовижних істот з черевоногими та двостулковими молюсками.
Учні користуються «Таблицею порівняння», роблять висновки.
Різноманітність молюсків. (слайд 13-30)
V. Рухавка «Веселий їжачок» (слайд 31)
VI. Закріплення та систематизація набутих знань.
Завдання 1. Робота в парах.
Методична гра «Доміно». (слайд 32)
Роздаються картки з незакінченими фразами. Самі закінчення написані на окремих картках. Учням необхідно підібрати закінчення до цих фраз працюючи в парах.
М'яка, багата на залози шкіра молюсків – | мантія |
Щупальця та очі молюсків – | органи чуття |
Радула (тертка) – | особливий апарат у глотці молюсків |
Видозмінені, мішкоподібні метанефридії – | нирки |
Тіло черевоногого молюска ділиться на – | голову, ногу та тулуб |
Тіло двостулкового молюска ділиться на – | ногу та тулуб |
Тіло головоногого молюска ділиться на – | голову та тулуб |
Мантійна порожнина – | простір між мантією та тулубом |
Завдання 2.
Індивідуальна робота. Завдання висвітлюється на екрані (слайд 33), після роботи учнів правильні відповіді також на екрані (слайд 34).
Виписати номери ознак, які характерні для означених молюсків.
Восьминіг ______________________________________
Беззубка________________________________________
Виноградний равлик______________________________
Ознаки:
& 13 опрацювати
Прийом «Ярмарок-продаж»
Учням пропонуються кілька варіантів завдань, які «коштують» певну кількість балів. Діти самі обирають які завдання зробити.
Методичний прийом «Відстрочена загадка».
Гра «Пазл».
Учням пропонується скласти пазл, на якому буде написана загадка. Прочитати та відповісти на неї.
ЯКУ ЩЕ НАЗВУ МАЮТЬ
ПРЕДСТАВНИКИ ТИПУ
МОЛЮСКИ?
Прийом «У світі цікавинок». (слайд 37)
Пропонується переглянути відеоролик « Адський кальмар-вампір»