Методична розробка складена відповідно до чинної програми з біології для 8 класу загальноосвітніх шкіл. Містить варіанти поточних оцінювань, елементи проблемного навчання, додаткові завдання для розвитку пізнавальної активності учнів. Розробка може бути використана вчителями біології для підготовки до уроків по темі «Терморегуляція».
ТЕМА. РОЛЬ ШКІРИ В ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЇ
Мета уроку:
Обладнання та матеріали: комп’ютер, ППЗНП «Бібліотека електронних наочностей 6-11», інтерактивна таблиця «Тепловіддача через шкіру», інструкції до лабораторної роботи, опорна схема.
Хід уроку
І. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
2. Конкурс «ПЛУТАНИНА» (Робота в парах. Завдання. Переставити літери таким чином, щоб правильно прочитати слово.)
ДЕПМІЕСІР /Епідерміс/;
ІНТІГ /Нігті/;
КРАШІ /Шкіра/;
ДЕМАР /Дерма/;
ЗИЛАЗО /Залози/;
СОЛОВЯС /Волосся/;
ЛІКОНКИВАТ /Клітковина/.
Наведіть приклади тварин, які мають сталу температуру тіла і у яких вона залежить від температури навколишнього середовища.
Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, яку роль грає шкіра в теплорегуляції організму людини.
Епіграфом нашого уроку стане народна мудрість: «Не шкодуйте часу для своєї шкіри. І вона вам віддячить: очистить, захистить, зігріє, стане вашою візитною карткою – адже зустрічають людину за зовнішнім виглядом».
Під час уроку ви маєте змогу заробити певну кількість балів, які в кінці уроку перетворяться на оцінку (накопичувальна система оцінювання).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (Складання опорної схеми)
Роль шкіри в терморегуляції. Терморегуляція є результатом урівноваження процесів теплоутворення і тепловіддачі. За підвищення температури навколишнього середовища посилюється тепловіддача за рахунок розширення кровоносних капілярів шкіри, збільшення виділення і випаровування поту, що захищає людський організм від перегрівання. За зниження зовнішньої температури тепловіддача зменшується — кровоносні судини рефлекторно звужуються, потовиділення зменшується. Втраті тепла запобігає підшкірна жирова клітковина.
Баланс між процесами теплоутворення і тепловіддачі регулює центр терморегуляції, розташований у проміжному мозку. Він пов'язаний із центром регуляції обміну речовин. Терморецептори (закінчення нервових клітин, які сприймають температуру зовнішнього середовища) містяться в шкірі. Вони надсилають імпульси до центру терморегуляції, який здійснює корекцію температури тіла.
Причинами перегрівання організму є порушення тепловіддачі за високої температури навколишнього середовища (зокрема на виробництвах з високою температурою). Перегріванню сприяє й утворення тепла в процесі виконання фізичної роботи, особливо в одязі, виготовленому із синтетичних волокон, який перешкоджає випаровуванню поту. Такі умови викликають у людини тепловий удар або, якщо людина перебуває на сонці, сонячний удар.
Порушення терморегуляції. Тепловий і сонячний удари — це патологічні стани, що супроводжуються головним болем, головокружінням, слабкістю, зблідненням, сповільненням рухів. Можливі нудота, блювання, короткочасна втрата свідомості, підвищення температури тіла до 40-41 °С. За подальшого впливу високої температури шкіра обличчя й губ синіє, посилюється задишка. Пульс слабшає й може зникнути. З'являються занепокоєння, марення, галюцинації, судоми. Якщо в людини є ознаки перегрівання, необхідно покласти її в прохолодне місце, підвести голову, розстебнути одяг і викликати лікаря. Для збільшення тепловіддачі на лоб кладуть холодний компрес і змочують одяг водою. Якщо людина знепритомніла, треба привести її до тями (поплескати по щоках або дати понюхати нашатирю), а потім напоїти міцним холодним чаєм чи водою. У випадку зупинки дихання і серцевої діяльності слід ще до прибуття лікаря почати зовнішній масаж серця і штучне дихання. Щоб запобігти перегріванню на сонці, голову потрібно прикривати світлим головним убором, який добре відбиває сонячні промені.
Опіками називають пошкодження тканин організму під дією розпечених предметів, хімічних речовин, електричного струму, сонячних променів, вогню. Опіки є причиною порушення функцій шкіри, вони створюють умови для проникнення в організм збудників різноманітних інфекцій. Розрізняють три ступені опіків. Опіки першого ступеня супроводжуються почервонінням, набряканням шкіри та болями. Обпечену ділянку потрібно промити розчином питної соди, накласти содову пов'язку. Опіки другого ступеня супроводжуються утворенням пухирців, опіки третього ступеня призводять до омертвіння шкіри. В обох випадках необхідно накласти чисту пов'язку й одразу ж звернутися до лікаря. Уражену хімічними речовинами шкіру промивають струменем води протягом 15-20 хв. Обпечену кислотою ділянку шкіри промивають розчином питної соди.
Обмороженням називають пошкодження тканин, спричинене їх охолодженням. Найчастіше обморожуються ніс, пальці рук і ніг. Причинами обмороження можуть бути легкий або вологий одяг, тісне або мокре взуття. Обмороження першого ступеня супроводжується зблідненням шкіри та сильним болем. У цьому випадку найкраще розтерти обморожене місце до почервоніння і змастити жиром. Другий ступінь обмороження призводить до набряку шкіри, утворення темно-червоних плям та втрати чутливості. Обмороження третього і четвертого ступеня можуть бути причиною омертвіння відповідно шкіри, м'язів і кісток. У цьому випадку пошкоджену ділянку прикривають пов'язкою і звертаються за допомогою до лікаря.
ІV. Закріплення знань учнів
1. Під час свята у Флоренції можновладці вирішили насолодитися вишуканим видовищем — живою золотою статуєю хлопчика. Усю поверхню тіла дитини вкрили золотою фарбою. Люди раділи з такої краси, але свято завершилося трагедією. «Золотому хлопчикові» стало погано, він тремтів від холоду. Люди отямилися й почали змивати фарбу, але даремно — невдовзі хлопчик помер. Що трапилося? Яка була причина цього трагічного випадку? Причиною трагедії була фарба, через яку дитина опинилася в непроникній оболонці — припинилося виділення поту, шкірного жиру, порушилась терморегуляція.
2. Поясніть, чому одна людина, пройшовши босоніж по підлозі, може застудитися і захворіти, а інша купатиметься взимку в льодяній воді й чудово почуватиметься.
3. Поясніть, чому відразу після вживання льодяної води температура шкіри підвищується.
4. Розвиток гарячкового стану часто супроводжується тремтінням і відчуттям холоду. Поясніть ці симптоми на основі уявлень про механізми терморегуляції.
5. Енергія, яка витрачається на випаровування 1 мл поту, становить 2,45 кДж. Обчисліть, яка частка енергії (у %) використовується на потовиділення в шахтаря, який за добу втрачає 4 л поту. (Енергетичні потреби шахтаря, маса якого становить 70 кг, визначте, користуючись табл. 6.1).
V. Підсумок уроку
Рефлексія. Поставте у таблиці “+”, якщо ви з цим твердженням згодні:
1 – мені було комфортно на уроці
|
2 – я отримав відповідь на всі питання, що цікавили мене |
3 – я брав активну участь у всіх етапах уроку
|
Домашнє завдання: опрацювати § 42.
ДОДАТОК