Конспект уроку з біології для 8 класу на тему: "Роль шкіри в терморегуляції"

Про матеріал

Методична розробка складена відповідно до чинної програми з біології для 8 класу загальноосвітніх шкіл. Містить варіанти поточних оцінювань, елементи проблемного навчання, додаткові завдання для розвитку пізнавальної активності учнів. Розробка може бути використана вчителями біології для підготовки до уроків по темі «Терморегуляція».

Перегляд файлу

ТЕМА. РОЛЬ ШКІРИ В ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЇ

Мета уроку:

  • з’ясувати, яку роль грає шкіра в терморегуляції ;
  • розвивати логічне мислення, вміння використовувати знання з інших предметів (фізики, хімії) для аналізу біологічних явищ, процесів, творчі здібності учнів;
  • формувати цілісне сприйняття світу через єдність законів природи на прикладі міжпредметних зв’язків (фізика, хімія).
  • виховувати комунікативні якості, толерантне ставлення до товаришів.

Обладнання та матеріали: комп’ютер, ППЗНП «Бібліотека електронних наочностей 6-11», інтерактивна таблиця «Тепловіддача через шкіру», інструкції до лабораторної роботи, опорна схема.

Хід уроку   

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

  1. «Метод спрямованого опитування»
    1. Які функції виконує шкіра?
    2. Охарактеризуйте будову шкіри.
    3. Який шар шкіри забезпечує індивідуальний для кожної людини малюнок?
    4. Назвіть похідні шкіри. Яку роль вони виконують?
    5. Які факти доводять, що в нігтях немає кровоносних судин і нервових закінчень?

       2.   Конкурс «ПЛУТАНИНА» (Робота в парах. Завдання. Переставити літери таким чином, щоб правильно прочитати слово.)

ДЕПМІЕСІР /Епідерміс/;

ІНТІГ /Нігті/;

КРАШІ /Шкіра/;

 ДЕМАР /Дерма/;

ЗИЛАЗО /Залози/;

СОЛОВЯС /Волосся/;

ЛІКОНКИВАТ /Клітковина/.

  1. ПРИГАДАЙТЕ з курсу фізики, що таке температура тіла, як ви­мірюють її, у чому суть тепловіддачі, а з курсу хімії — що таке екзо­термічні реакції.

      Наведіть приклади тварин, які мають сталу температуру тіла і у яких вона залежить від        температури навколишнього середовища.

Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, яку роль грає шкіра в теплорегуляції організму людини.

Епіграфом нашого уроку стане народна мудрість: «Не шкодуйте часу для своєї шкіри. І вона вам віддячить: очистить, захистить, зігріє, стане вашою візитною карткою – адже зустрічають людину за зовнішнім виглядом».

Під  час  уроку ви маєте  змогу заробити певну кількість балів, які в кінці уроку перетворяться на оцінку (накопичувальна система оцінювання).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу (Складання опорної схеми)

Роль шкіри в терморегуляції. Терморегуля­ція є результатом урівноваження процесів тепло­утворення і тепловіддачі. За підвищення темпе­ратури навколишнього середовища посилюється тепловіддача за рахунок розширення кровоносних капілярів шкіри, збільшення виділення і випарову­вання поту, що захищає людський організм від пе­регрівання. За зниження зовнішньої температури тепловіддача зменшується — кровоносні судини рефлекторно звужуються, потовиділення зменшу­ється. Втраті тепла запобігає підшкірна жирова клітковина.

Баланс між процесами теплоутворення і тепловіддачі регулює центр терморегуляції,                               роз­ташований у проміжному мозку. Він пов'язаний із центром регуляції обміну речовин. Терморе­цептори (закінчення нервових клітин, які сприй­мають температуру зовнішнього середовища) містяться в шкірі. Вони надсилають імпульси до центру терморегуляції, який здійснює корекцію температури тіла.

Причинами перегрівання організму є пору­шення тепловіддачі за високої температури нав­колишнього середовища (зокрема на виробниц­твах з високою температурою). Перегріванню сприяє й утворення тепла в процесі виконання фізичної роботи, особливо в одязі, виготовлено­му із синтетичних волокон, який перешкоджає випаровуванню поту. Такі умови викликають у людини тепловий удар або, якщо людина пере­буває на сонці, сонячний удар.

Порушення терморегуляції. Тепловий і сонячний удари це патологічні стани, що супроводжуються головним болем, головокружінням, слабкістю, зблідненням, сповільненням рухів. Можливі нудота, блювання, короткочасна втрата свідомості, підвищення температури тіла до 40-41 °С. За подальшого впливу ви­сокої температури шкіра обличчя й губ синіє, посилюється задишка. Пульс слаб­шає й може зникнути. З'являються занепокоєння, марення, галюцинації, судоми. Якщо в людини є ознаки перегрівання, необхідно покласти її в прохолодне місце, підвести голову, розстебнути одяг і викликати лікаря. Для збільшення тепловід­дачі на лоб кладуть холодний компрес і змочують одяг водою. Якщо людина зне­притомніла, треба привести її до тями (поплескати по щоках або дати понюхати нашатирю), а потім напоїти міцним холодним чаєм чи водою. У випадку зупинки дихання і серцевої діяльності слід ще до прибуття лікаря почати зовнішній масаж серця і штучне дихання. Щоб запобігти перегріванню на сонці, голову потрібно прикривати світлим головним убором, який добре відбиває сонячні промені.

Опіками називають пошкодження тканин організму під дією розпечених предметів, хімічних речовин, електричного струму, сонячних променів, вогню. Опіки є причиною порушення функцій шкіри, вони створюють умови для проник­нення в організм збудників різноманітних інфекцій. Розрізняють три ступені опі­ків. Опіки першого ступеня супроводжуються почервонінням, набряканням шкіри та болями. Обпечену ділянку потрібно промити розчином питної соди, накласти содову пов'язку. Опіки другого ступеня супроводжуються утворенням пухирців, опіки третього ступеня призводять до омертвіння шкіри. В обох випадках необ­хідно накласти чисту пов'язку й одразу ж звернутися до лікаря. Уражену хімічни­ми речовинами шкіру промивають струменем води протягом 15-20 хв. Обпечену кислотою ділянку шкіри промивають розчином питної соди.

Обмороженням називають пошкодження тканин, спричинене їх охоло­дженням. Найчастіше обморожуються ніс, пальці рук і ніг. Причинами обморо­ження можуть бути легкий або вологий одяг, тісне або мокре взуття. Обморо­ження першого ступеня супроводжується зблідненням шкіри та сильним болем. У цьому випадку найкраще розтерти обморожене місце до почервоніння і змасти­ти жиром. Другий ступінь обмороження призводить до набряку шкіри, утворення темно-червоних плям та втрати чутливості. Обмороження третього і четверто­го ступеня можуть бути причиною омертвіння відповідно шкіри, м'язів і кісток. У цьому випадку пошкоджену ділянку прикривають пов'язкою і звертаються за допомогою до лікаря.

ІV. Закріплення знань учнів

1. Під час свята у Флоренції можновладці вирішили насолодитися вишу­каним видовищем живою золотою статуєю хлопчика. Усю поверхню тіла дитини вкрили золотою фарбою. Люди раділи з такої краси, але свято заверши­лося трагедією. «Золотому хлопчикові» стало погано, він тремтів від холоду. Люди отямилися й почали змивати фарбу, але даремно невдовзі хлопчик помер.  Що трапилося? Яка була причина  цього трагічного випадку? Причи­ною трагедії була фарба, через яку дитина опинилася в непроникній оболонці — припини­лося виділення поту, шкірного жиру, порушилась терморегуляція.

2. Поясніть, чому одна людина, пройшовши босоніж по підлозі, може застудитися і захворіти, а інша купатиметься взимку в льодяній воді й чудово почуватиметься.

3. Поясніть, чому відразу після вживання льодяної води температура шкіри підви­щується.

4. Розвиток гарячкового стану часто супроводжується тремтінням і відчут­тям холоду. Поясніть ці симптоми на основі уявлень про механізми терморегуляції.

5. Енергія, яка витрачається на випаровування 1 мл поту, становить 2,45 кДж. Об­числіть, яка частка енергії (у %) використовується на потовиділення в шахтаря, який за добу втрачає 4 л поту. (Енергетичні потреби шахтаря, маса якого становить 70 кг, визначте, користуючись табл. 6.1).

V. Підсумок уроку

Рефлексія. Поставте у таблиці “+”, якщо ви з цим твердженням згодні:

1 – мені було комфортно на уроці

 

2 – я отримав відповідь на всі питання, що цікавили мене

3 – я брав активну участь у всіх етапах уроку

 

Домашнє завдання: опрацювати § 42.

  1. Відповісти на запитання: 1. Поясніть, що таке: а) теплопродукція; б) тепловіддача; в) терморегуляція. 2. Що є причиною виникнення теплового і сонячного ударів? 3. У чому полягає перша до­помога при: а) опіках; б) обмороженнях?
  2. Виконати практичну роботу №7 (с. 281). Вимірювання температури тіла в різних його ділянках. Зробіть висновок, яке значення має вимірювання температури тіла для діагностування захворювань.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мельникова Ольга Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
8 грудня 2018
Переглядів
4345
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку