Конспект уроку з біології на тему "Суцвіття" для 6 класу

Про матеріал
Конспект уроку складено згідно чинної програми. підібрані різні методи та форми роботи.
Перегляд файлу

Тема. СУЦВІТТЯ

Мета: ознайомити учнів із роз­маїттям суцвіть, з'ясувати біологіч­не значення суцвіть, особливості їх пристосовувань до запилення; розвивати вміння розрізняти рослини за суцвіттями; виховувати ціннісне ставлення до природи

Обладнання:  гербарій, таблиці («Прос­ті суцвіття», «Складні суцвіття»).

Поняття й терміни: суцвіття, кошик, волоть, китиця, завійка, колос, зонтик, складний колос, складний зонтик, щиток, початок, сережка, головка.

Тип уроку. Засвоєння нових знань

                         

                                                  Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

 Виконання тестових завдань

1. До генеративних органів рос­лин належить:

а) листя;       г) плід;

б) стебло;     ґ) корінь;

в) квітка;      д) насіння.

2. Видозмінений пагін, основ­ною функцією якого є статеве роз­множення:

а) квітколоже;

б) віночок;

в) зав'язь;

г) чашечка;

г) тичинка й маточка.

3. До оцвітини належить:

б) віночок;

в) зав'язь;

г) чашечка;

г) тичинка й маточка.

4. Функції оцвітини:

а) забезпечує квітку поживними речовинами;

б) захищає внутрішні органи квітки від ушкоджень;

в) приваблює комах-запилювачів;

г) утворює пилок.

5. Оцвітина може бути:

а) простою;

б) подвійною;

в) правильною;

г) неправильною.

6. Маточка складається із:

а) зав'язі;

б) нитки;

в) стовпчика;

г) пиляка;

ґ) приймочки.

7. Тичинка у своїй будові має:

а) тичинкову нитку;

б) зав'язь;

в) стовпчик;

г) пилкові зерна; ґ) приймочку;

д) пилок.

8. Рослини, що містять тичин­кові й маточкові квітки на одній рослині:

а) дводольні;    в) дводомні;

б) однодольні; г) однодомні.

9. Дводомні рослини:

а) верба;       в) обліпиха;

б) огірок;     г) кукурудза.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

 Розгадування загадок

          Загадки

• Стоїть пан на току в зеленому ковпаку, а під тим ковпаком — сімсот козаків.

• Сімсот соколят на одній по­душці сплять.

{Відповідь. Соняшник.)

Найбільше суцвіття в Україні має соняшник, діаметр його ко­шика іноді перевищує 50 см і налі­чує близько 1 тис. квіток.

III. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

1. Поняття про суцвіття.

1) Практичне завдання

 Учитель пропонує учням роз­глянути натуральні екземпляри суцвіть і таблиці із зображенням рослин із різними квітками та ви­значити, скільки їх розташовано на загальній осі у троянди, редьки дикої, жоржини та ін. На прикладі цих рослин учитель формує понят­тя «одинока квітка» й «суцвіття».

2) Проблемне навчання

Проблемне запитання

— Яке біологічне значення має суцвіття?

У ході бесіди з'ясовується зна­чення суцвіть:

• збільшується ймовірність за­пилення квіток;

• певні біологічні переваги має порядок розпускання квіток у суц­вітті — пристосування до різних чинників запилення;

• тип суцвіття пов'язаний із певним типом супліддя і з присто­суванням до розповсюдження плодів і насіння.

2. Типи суцвіть.

1) Розповідь учителя

2) Повідомлення учнів

• Аморфофалус титанічний, по­ширений на о. Суматра, має вели­чезне суцвіття (жовтий початок заввишки близько 5 м, огорнутий білим ззовні й темно-бордовим усередині покривалом заввишки до 2,5 м). Коли 1937 р. аморфофа­лус уперше зацвів у ботанічному саду Нью-Йорка, то працівники через його жахливий запах, що на­гадує запах гнилої риби разом зі спаленим цукром, були змушені працювати у протигазах.

• Чоловіче суцвіття олійної паль­ми складається із 150 тис. квіток.

• Недорозвинені суцвіття цвіт­ної капусти — головки — вжива­ють у їжу.

• Найбільше суцвіття має талітова пальма. Вона росте у Східній Індії й буває до 22 м заввишки. Під час цвітіння на ній розвивається величезне суцвіття до 14 м зав­довжки і 12 м завширшки, до того ж бічні відгалуження сягають до 6 м завдовжки. Загальна кількість квіток на такому суцвітті становить 100 тис.

• Нахиливши суцвіття афри­канського протея цинарового, мож­на націдити повну ложку нектару. Суцвіття являє собою двадцятисантиметровий кошик, який скла­дається із білих квіток усередині й золотистих квіток по краях.

• Агавове суцвіття за формою нагадує телеграфний стовп із по­перечками, а квітки віддалено схожі на ізолятори, до яких при­кріплено дроти.

3) Розв 'язування біологічних задач

Задачі

1. Квітки черемхи зібрані в ки­тицю, соняшника — в кошик, морк­ви—в складний зонтик. Яке зна­чення мають суцвіття в житті рос­лини з дрібними квітками?

2. Проста китиця, простий ко­лос, сережка, початок, головка. За якими ознаками їх розрізняють у природі?

3. Суцвіття деяких рослин (волош­ки, ромашки, соняшника, айстри) часто вважають квіткою. Чому? Як називається таке суцвіття?

IV. Закріплення вивченого мате­ріалу

Робота в групах Учні об'єднуються в групи по 5—6 учасників.

Завдання

Для групи 1

Встановіть відповідність між типами суцвіть та рослинами:

А-

Китиця

Б-   

Колос

В-

Складний зонтик

Г-

Складний щиток

Г-

Головка

д-

Волоть

Е-

Початок

Є-

Зонтик

1-

Бузина

 

 

2-

Конюшина

3-

Бузок

4-

Вишня

5-

Кукурудза

6-

Морква

7-

Черемха

8-

Осока

Для групи 2

  Визначте, які типи суцвіть ма­ють такі рослини: люцерна, подо­рожник, яблуня, груша, цибуля, кульбаба, жито, просо, кукурудза, морква, чорна бузина, медунка.

Для групи З

Впишіть у кросворд назви су­цвіть.

Запитання

По вертикалі:

1. Суцвіття конюшини.

2. Суцвіття капусти, смородини.

3. Повисла вісь, на якій розта­шовані дрібні суцвіття.

4. Суцвіття медунки.

5. Суцвіття із сидячих квіток, розташовані на розширеній таріл­коподібній головній осі.

По горизонталі:

1. Суцвіття вишні.

2. Суцвіття кали.

3. Суцвіття, у якому на видов­женій головній осі містяться квіт­ки на квітконіжках.

(Відповіді. По вертикалі: 1. Го­ловка. 2. Китиця. 3. Сережка. 4. За­війка. 5. Кошик. По горизонталі: 1. Зонтик. 2. Початок. 3. Колос.)

V. Підсумки уроку

Учні з допомогою вчителя про­водять взаємоперевірку та взаємооцінювання навчальної діяльності на уроці.

VI. Домашнє завдання

1) Опрацювати  § 30 підручника.

2) Підібрати додаткову літера­туру про запилення рослин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 грудня 2021
Переглядів
685
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку