Тема. СУЦВІТТЯ
Мета: ознайомити учнів із розмаїттям суцвіть, з'ясувати біологічне значення суцвіть, особливості їх пристосовувань до запилення; розвивати вміння розрізняти рослини за суцвіттями; виховувати ціннісне ставлення до природи
Обладнання: гербарій, таблиці («Прості суцвіття», «Складні суцвіття»).
Поняття й терміни: суцвіття, кошик, волоть, китиця, завійка, колос, зонтик, складний колос, складний зонтик, щиток, початок, сережка, головка.
Тип уроку. Засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Виконання тестових завдань
1. До генеративних органів рослин належить:
а) листя; г) плід;
б) стебло; ґ) корінь;
в) квітка; д) насіння.
2. Видозмінений пагін, основною функцією якого є статеве розмноження:
а) квітколоже;
б) віночок;
в) зав'язь;
г) чашечка;
г) тичинка й маточка.
3. До оцвітини належить:
б) віночок;
в) зав'язь;
г) чашечка;
г) тичинка й маточка.
4. Функції оцвітини:
а) забезпечує квітку поживними речовинами;
б) захищає внутрішні органи квітки від ушкоджень;
в) приваблює комах-запилювачів;
г) утворює пилок.
5. Оцвітина може бути:
а) простою;
б) подвійною;
в) правильною;
г) неправильною.
6. Маточка складається із:
а) зав'язі;
б) нитки;
в) стовпчика;
г) пиляка;
ґ) приймочки.
7. Тичинка у своїй будові має:
а) тичинкову нитку;
б) зав'язь;
в) стовпчик;
г) пилкові зерна; ґ) приймочку;
д) пилок.
8. Рослини, що містять тичинкові й маточкові квітки на одній рослині:
а) дводольні; в) дводомні;
б) однодольні; г) однодомні.
9. Дводомні рослини:
а) верба; в) обліпиха;
б) огірок; г) кукурудза.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Розгадування загадок
Загадки
• Стоїть пан на току в зеленому ковпаку, а під тим ковпаком — сімсот козаків.
• Сімсот соколят на одній подушці сплять.
{Відповідь. Соняшник.)
Найбільше суцвіття в Україні має соняшник, діаметр його кошика іноді перевищує 50 см і налічує близько 1 тис. квіток.
III. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
1. Поняття про суцвіття.
1) Практичне завдання
Учитель пропонує учням розглянути натуральні екземпляри суцвіть і таблиці із зображенням рослин із різними квітками та визначити, скільки їх розташовано на загальній осі у троянди, редьки дикої, жоржини та ін. На прикладі цих рослин учитель формує поняття «одинока квітка» й «суцвіття».
2) Проблемне навчання
Проблемне запитання
— Яке біологічне значення має суцвіття?
У ході бесіди з'ясовується значення суцвіть:
• збільшується ймовірність запилення квіток;
• певні біологічні переваги має порядок розпускання квіток у суцвітті — пристосування до різних чинників запилення;
• тип суцвіття пов'язаний із певним типом супліддя і з пристосуванням до розповсюдження плодів і насіння.
2. Типи суцвіть.
1) Розповідь учителя
2) Повідомлення учнів
• Аморфофалус титанічний, поширений на о. Суматра, має величезне суцвіття (жовтий початок заввишки близько 5 м, огорнутий білим ззовні й темно-бордовим усередині покривалом заввишки до 2,5 м). Коли 1937 р. аморфофалус уперше зацвів у ботанічному саду Нью-Йорка, то працівники через його жахливий запах, що нагадує запах гнилої риби разом зі спаленим цукром, були змушені працювати у протигазах.
• Чоловіче суцвіття олійної пальми складається із 150 тис. квіток.
• Недорозвинені суцвіття цвітної капусти — головки — вживають у їжу.
• Найбільше суцвіття має талітова пальма. Вона росте у Східній Індії й буває до 22 м заввишки. Під час цвітіння на ній розвивається величезне суцвіття до 14 м завдовжки і 12 м завширшки, до того ж бічні відгалуження сягають до 6 м завдовжки. Загальна кількість квіток на такому суцвітті становить 100 тис.
• Нахиливши суцвіття африканського протея цинарового, можна націдити повну ложку нектару. Суцвіття являє собою двадцятисантиметровий кошик, який складається із білих квіток усередині й золотистих квіток по краях.
• Агавове суцвіття за формою нагадує телеграфний стовп із поперечками, а квітки віддалено схожі на ізолятори, до яких прикріплено дроти.
3) Розв 'язування біологічних задач
Задачі
1. Квітки черемхи зібрані в китицю, соняшника — в кошик, моркви—в складний зонтик. Яке значення мають суцвіття в житті рослини з дрібними квітками?
2. Проста китиця, простий колос, сережка, початок, головка. За якими ознаками їх розрізняють у природі?
3. Суцвіття деяких рослин (волошки, ромашки, соняшника, айстри) часто вважають квіткою. Чому? Як називається таке суцвіття?
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Робота в групах Учні об'єднуються в групи по 5—6 учасників.
Завдання
Для групи 1
Встановіть відповідність між типами суцвіть та рослинами:
А- |
Китиця |
Б- |
Колос |
В- |
Складний зонтик |
Г- |
Складний щиток |
Г- |
Головка |
д- |
Волоть |
Е- |
Початок |
Є- |
Зонтик |
1- |
Бузина |
|
|
2- |
Конюшина |
3- |
Бузок |
4- |
Вишня |
5- |
Кукурудза |
6- |
Морква |
7- |
Черемха |
8- |
Осока |
Для групи 2
Визначте, які типи суцвіть мають такі рослини: люцерна, подорожник, яблуня, груша, цибуля, кульбаба, жито, просо, кукурудза, морква, чорна бузина, медунка.
Для групи З
Впишіть у кросворд назви суцвіть.
Запитання
По вертикалі:
1. Суцвіття конюшини.
2. Суцвіття капусти, смородини.
3. Повисла вісь, на якій розташовані дрібні суцвіття.
4. Суцвіття медунки.
5. Суцвіття із сидячих квіток, розташовані на розширеній тарілкоподібній головній осі.
По горизонталі:
1. Суцвіття вишні.
2. Суцвіття кали.
3. Суцвіття, у якому на видовженій головній осі містяться квітки на квітконіжках.
(Відповіді. По вертикалі: 1. Головка. 2. Китиця. 3. Сережка. 4. Завійка. 5. Кошик. По горизонталі: 1. Зонтик. 2. Початок. 3. Колос.)
V. Підсумки уроку
Учні з допомогою вчителя проводять взаємоперевірку та взаємооцінювання навчальної діяльності на уроці.
VI. Домашнє завдання
1) Опрацювати § 30 підручника.
2) Підібрати додаткову літературу про запилення рослин.