Конспект уроку з біології на тему "Плоди" для 6 класу

Про матеріал
Розробка уроку містить різні методи і форми навчання для кращого вивчення та засвоєння теми
Перегляд файлу

Тема. БУДОВА І РІЗНОМАНІТНІСТЬ ПЛОДІВ

 

Мета: ознайомити учнів з особ­ливостями будови та функціями плодів, звернути увагу на зв'язок будови плодів з механізмом їх по­ширення; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати навички твор­чої діяльності, ціннісне  ставлен­ня до природи, екологічну культу­ру, культуру спілкування.

Обладнання: таблиці («Заплід­нення у покритонасінних рослин», «Плоди і насіння», «Сухі плоди», «Соковиті плоди» ),  свіжі плоди різних рослин.

Поняття й терміни: плід, соко­витий і сухий оплодень, розкривний і нерозкривний оплодень, біб, стру­чок, сім'янка, зернівка, горіх, по­маранча, супліддя, кістянка.

Тип уроку. Урок систематизації та узагальнення вивченого матеріалу

                                                 Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Перевірка домашнього завдання

   1. Індивідуальне опитування

   2. Метод « Пошта ».

Учні записують на листочку запитання по домашньому параграфу і вказують кому воно адресовано. Листоноша розносить листи. Хто отримав лист зачитує питання і відповідає на його.

ІІІ.  Актуалізація опорних знань

1. Складіть біологічні поняття зі слів, у яких переплутані букви:

лядосім'я (сім'ядоля) надольодно (однодольна) дозарок (зародок) досенрмпе (ендосперм) кашкір (шкірка) нальдводо (дводольна)

2. Розгадування загадок

Загадки

• Червона копаночка, а всере­дині — кісточка. (Плід вишні.)

• Що то за твір, що ні чоловік, ні звір, а має вуса? (Ячмінь.)

• Сам маленький, а шуба дерев'яна. (Плід ліщини.)

• Червоний колір, винний смак, кам'яне серце. Що це? (Плід вишні.)

• Величезний, багатющий, жов­тогрудий, весь у смужку дивовиж­ний дар осінній. І з яким смачним насінням! (Гарбуз.)

ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

1) Проблемне навчання

  Учитель пропонує учням при­гадати подвійне запліднення у квіткових рослин, унаслідок якого зі стінок зав'язі або з квітколожа чи чашолистиків та пелюсток ут­ворюється оплодень.

Проблемне запитання

— Чи потрібен оплодень насі­нині?

 Вислухавши учнів, учитель ра­зом із ними формулює висновок:

• плід формується із зав'язі ма­точки після запліднення і є харак­терною ознакою квіткових рослин;

• плід захищає насінину й заро­док у ній на всіх етапах його до­зрівання від висихання, холоду, механічних ушкоджень і сприяє його поширенню;

• саме через наявність плода квіткові рослини називають по­критонасінними.

2) Робота у творчих групах

Учні об'єднуються в групи по 4—5 учасників.

Завдання За § 31 підручника самостійно опрацюйте й обговоріть у своїх групах матеріал про:

група 1 — сухі, розкривні, бага­тонасінні плоди;

група 2 — сухі, однонасінні, нерозкривні плоди;

група 3 — соковиті, багатона­сінні й однонасінні плоди;

група 4 — соковиті, складні плоди.

Серед різних муляжів і нату­ральних плодів відберіть, проде­монструйте й розкажіть про особ­ливості будови цих плодів.

3) Презентація творчих груп

Проблемне запитання

— Чи однаково поширюються плоди й насіння квіткових рослин ?

 

Порівняльна характеристика типів розповсюдження плодів і насіння

Таблиця

Типи розповсюдження

      Особливості будови рослин

          Приклад

Самостійне

Плоди мають підвищений тургорний тиск

Огірок-пирскач, олійний біб

Вітром

Насіння і плоди дрібні, легкі, часто мають різні вирости: парашутики, волоски, чубчики та ін.

Вільха, верба, клен, кульбаба

Водою

Насіння і плоди мають порожнини, заповнені повітрям

Латаття, глечики

Тваринами, птахами тощо

Насіння і плоди клейкі, смачні, мають гачки, шипики, щетинки

Омела, череда, лопух

Людиною

Ненавмисне — через одяг, предмети. Навмисне — сільськогосподарська діяльність, поширення плодів і насіння

3 Америки в Європу (елодея, щириця), з Центральної Азії (дурман)

4) Виконання лабораторної ро­боти

Лабораторне дослідження № 10

Тема. Будова і різноманітність плодів.

Мета: ознайомитися з будовою та різноманітністю плодів, навчи­тися визначати тип плоду залежно від його будови.

Обладнання: колекції та свіжі плоди різних рослин, препарувальний набір, таблиці.

Хід роботи

1. Розгляньте різні плоди. Знай­діть соковиті й сухі.

2. Зробіть скальпелем попереч­ний зріз через соковитий плід. Розгляньте розташування й будову різних його шарів, розташування насінин. Визначте їх типи.

3. Розгляньте сухі плоди, роз­діліть їх на розкривні й не-розкривні. Визначте їх типи.

4. Результати ваших досліджень занесіть до таблиці 10.

 

Назва рослини

Сухий чи соковитий плід

  Тип плоду

   Розкривний,

  нерозкривний

  Однонасінний ,     

 багатонасінний

 

 

 

 

 

 

5) Розповідь учителя

   Насіння й плоди, які форму­ються після запліднення, мають велике значення в житті людини. Завдяки значній кількості найріз­номанітніших речовин,вони є ос­новними продуктами харчування.

Плоди й насіння багаті на вугле­води, білки, жири, мінеральні солі, вітаміни тощо. Залежно від того, які поживні речовини найбільше нагро­маджуються в плодах чи насінні, культурні рослини поділяються на:

• зернові — мають багато крохма­лю (пшениця — 60 %, рис — 75 %);

• олійні — з великим вмістом олії (соняшник, рицина, кунжут, конопля);

• бобові — з великим вмістом біл­ка (арахіс — 38 %, соя — 33-45 %, люпин — 61%);

• плодові — яблуня, слива, аб­рикос.

6) Хилинка - цікавинка

• Чемпіоном за розміром плодів визнано тропічну слонову ліану, або ліану святого Хоми, пошире­ну в лісах Південної Азії. Веле­тенські боби ентади сягають ди­вовижних розмірів: близько 2 м завдовжки і 1,5 м завширшки.

• Цілу каструлю супу можна зварити лише з одного боба, що росте на дереві мора. Біб сягає зав­довжки 25, а впоперек — 8 см і містить лише одну насінину, що важить понад 100 г.

• Африканський олійний біб має плоди завдовжки 30 см, які лопаються так гучно, що тріск на­гадує звук пострілу з мисливської рушниці.

• Із наших сільськогоспо­дарських рослин найбільші плоди має гарбуз, маса якого іноді пере­вищує 200 кг.

• У мангрових заростях часто трапляється ризофора, плоди якої проростають на гілках, до того ж такі «сходи» кілька місяців висять на дереві. Корінець разом із час­тиною стебла важкий і довгий - понад 25 см. Під час відпливу пророслий плід-сіянець падає в бруд і закріплюється гострим коренем, щоб його не змили хвилі. Якщо вітер скине недозрілий плід, який не проріс, то він потоне й загине.

7) Метод « Мікрофон »

— Які сільськогосподарські рос­лини вирощують у нашому районі?

— Чи потрібні знання про сіль­ськогосподарські рослини нашим фермерам?

— Які овочеві культури ростуть на вашому городі?

— Чи трапляються на вашому городі рослини, які ви не сіяли? Як вони потрапили туди?

IV. Узагальнення й системати­зація знань

1) Рубрика «Запитання – відповідь »

1. Сухий шкірястий плід, стінки якого прилягають до насінини, але не зростаються з нею.

2. Плід хрону, редису.

3. Сухий плід, оплодень якого зростається з насіниною. Харак­терний для злакових.

4. Багатонасінний плід, який висипає насіння через отвори.

5. Соковита м'якоть плода.

6. Соковитий плід із великою кількістю насіння.

7. Стиглі плоди, які не мають соковитої м'якоті.

8. Плоди, у яких оплодень — со­ковита м'якоть.

9. Плід бука, ліщини.

10. Соковитий плід шовковиці.

11. Плід вишні.

{Відповіді. 1. Сім'янка. 2. Стру­чок. 3. Зернівка. 4. Коробочка. 5. Оплодень. 6. Ягода. 7. Сухі. 8. Соковиті. 9. Горіх. 10. Супліддя. 11. Кістянка.)

V. Підсумки уроку

Учитель разом із учнями оцінює роботу на уроці.

VI. Домашнє завдання

1) Вивчити § 31—33 підруч­ника.

2) За бажанням: підготувати повідомлення про ріст і розвиток рослин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 грудня 2021
Переглядів
1259
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку