Тема. БУДОВА І РІЗНОМАНІТНІСТЬ ПЛОДІВ
Мета: ознайомити учнів з особливостями будови та функціями плодів, звернути увагу на зв'язок будови плодів з механізмом їх поширення; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати навички творчої діяльності, ціннісне ставлення до природи, екологічну культуру, культуру спілкування.
Обладнання: таблиці («Запліднення у покритонасінних рослин», «Плоди і насіння», «Сухі плоди», «Соковиті плоди» ), свіжі плоди різних рослин.
Поняття й терміни: плід, соковитий і сухий оплодень, розкривний і нерозкривний оплодень, біб, стручок, сім'янка, зернівка, горіх, помаранча, супліддя, кістянка.
Тип уроку. Урок систематизації та узагальнення вивченого матеріалу
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Індивідуальне опитування
2. Метод « Пошта ».
Учні записують на листочку запитання по домашньому параграфу і вказують кому воно адресовано. Листоноша розносить листи. Хто отримав лист зачитує питання і відповідає на його.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Складіть біологічні поняття зі слів, у яких переплутані букви:
лядосім'я (сім'ядоля) надольодно (однодольна) дозарок (зародок) досенрмпе (ендосперм) кашкір (шкірка) нальдводо (дводольна)
2. Розгадування загадок
Загадки
• Червона копаночка, а всередині — кісточка. (Плід вишні.)
• Що то за твір, що ні чоловік, ні звір, а має вуса? (Ячмінь.)
• Сам маленький, а шуба дерев'яна. (Плід ліщини.)
• Червоний колір, винний смак, кам'яне серце. Що це? (Плід вишні.)
• Величезний, багатющий, жовтогрудий, весь у смужку дивовижний дар осінній. І з яким смачним насінням! (Гарбуз.)
ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
1) Проблемне навчання
Учитель пропонує учням пригадати подвійне запліднення у квіткових рослин, унаслідок якого зі стінок зав'язі або з квітколожа чи чашолистиків та пелюсток утворюється оплодень.
Проблемне запитання
— Чи потрібен оплодень насінині?
Вислухавши учнів, учитель разом із ними формулює висновок:
• плід формується із зав'язі маточки після запліднення і є характерною ознакою квіткових рослин;
• плід захищає насінину й зародок у ній на всіх етапах його дозрівання від висихання, холоду, механічних ушкоджень і сприяє його поширенню;
• саме через наявність плода квіткові рослини називають покритонасінними.
2) Робота у творчих групах
Учні об'єднуються в групи по 4—5 учасників.
Завдання За § 31 підручника самостійно опрацюйте й обговоріть у своїх групах матеріал про:
група 1 — сухі, розкривні, багатонасінні плоди;
група 2 — сухі, однонасінні, нерозкривні плоди;
група 3 — соковиті, багатонасінні й однонасінні плоди;
група 4 — соковиті, складні плоди.
Серед різних муляжів і натуральних плодів відберіть, продемонструйте й розкажіть про особливості будови цих плодів.
3) Презентація творчих груп
Проблемне запитання
— Чи однаково поширюються плоди й насіння квіткових рослин ?
Порівняльна характеристика типів розповсюдження плодів і насіння
Таблиця
Типи розповсюдження |
Особливості будови рослин |
Приклад |
Самостійне |
Плоди мають підвищений тургорний тиск |
Огірок-пирскач, олійний біб |
Вітром |
Насіння і плоди дрібні, легкі, часто мають різні вирости: парашутики, волоски, чубчики та ін. |
Вільха, верба, клен, кульбаба |
Водою |
Насіння і плоди мають порожнини, заповнені повітрям |
Латаття, глечики |
Тваринами, птахами тощо |
Насіння і плоди клейкі, смачні, мають гачки, шипики, щетинки |
Омела, череда, лопух |
Людиною |
Ненавмисне — через одяг, предмети. Навмисне — сільськогосподарська діяльність, поширення плодів і насіння |
3 Америки в Європу (елодея, щириця), з Центральної Азії (дурман) |
4) Виконання лабораторної роботи
Лабораторне дослідження № 10
Тема. Будова і різноманітність плодів.
Мета: ознайомитися з будовою та різноманітністю плодів, навчитися визначати тип плоду залежно від його будови.
Обладнання: колекції та свіжі плоди різних рослин, препарувальний набір, таблиці.
Хід роботи
1. Розгляньте різні плоди. Знайдіть соковиті й сухі.
2. Зробіть скальпелем поперечний зріз через соковитий плід. Розгляньте розташування й будову різних його шарів, розташування насінин. Визначте їх типи.
3. Розгляньте сухі плоди, розділіть їх на розкривні й не-розкривні. Визначте їх типи.
4. Результати ваших досліджень занесіть до таблиці 10.
Назва рослини |
Сухий чи соковитий плід |
Тип плоду |
Розкривний, нерозкривний |
Однонасінний , багатонасінний |
|
|
|
|
|
5) Розповідь учителя
Насіння й плоди, які формуються після запліднення, мають велике значення в житті людини. Завдяки значній кількості найрізноманітніших речовин,вони є основними продуктами харчування.
Плоди й насіння багаті на вуглеводи, білки, жири, мінеральні солі, вітаміни тощо. Залежно від того, які поживні речовини найбільше нагромаджуються в плодах чи насінні, культурні рослини поділяються на:
• зернові — мають багато крохмалю (пшениця — 60 %, рис — 75 %);
• олійні — з великим вмістом олії (соняшник, рицина, кунжут, конопля);
• бобові — з великим вмістом білка (арахіс — 38 %, соя — 33-45 %, люпин — 61%);
• плодові — яблуня, слива, абрикос.
6) Хилинка - цікавинка
• Чемпіоном за розміром плодів визнано тропічну слонову ліану, або ліану святого Хоми, поширену в лісах Південної Азії. Велетенські боби ентади сягають дивовижних розмірів: близько 2 м завдовжки і 1,5 м завширшки.
• Цілу каструлю супу можна зварити лише з одного боба, що росте на дереві мора. Біб сягає завдовжки 25, а впоперек — 8 см і містить лише одну насінину, що важить понад 100 г.
• Африканський олійний біб має плоди завдовжки 30 см, які лопаються так гучно, що тріск нагадує звук пострілу з мисливської рушниці.
• Із наших сільськогосподарських рослин найбільші плоди має гарбуз, маса якого іноді перевищує 200 кг.
• У мангрових заростях часто трапляється ризофора, плоди якої проростають на гілках, до того ж такі «сходи» кілька місяців висять на дереві. Корінець разом із частиною стебла важкий і довгий - понад 25 см. Під час відпливу пророслий плід-сіянець падає в бруд і закріплюється гострим коренем, щоб його не змили хвилі. Якщо вітер скине недозрілий плід, який не проріс, то він потоне й загине.
7) Метод « Мікрофон »
— Які сільськогосподарські рослини вирощують у нашому районі?
— Чи потрібні знання про сільськогосподарські рослини нашим фермерам?
— Які овочеві культури ростуть на вашому городі?
— Чи трапляються на вашому городі рослини, які ви не сіяли? Як вони потрапили туди?
IV. Узагальнення й систематизація знань
1) Рубрика «Запитання – відповідь »
1. Сухий шкірястий плід, стінки якого прилягають до насінини, але не зростаються з нею.
2. Плід хрону, редису.
3. Сухий плід, оплодень якого зростається з насіниною. Характерний для злакових.
4. Багатонасінний плід, який висипає насіння через отвори.
5. Соковита м'якоть плода.
6. Соковитий плід із великою кількістю насіння.
7. Стиглі плоди, які не мають соковитої м'якоті.
8. Плоди, у яких оплодень — соковита м'якоть.
9. Плід бука, ліщини.
10. Соковитий плід шовковиці.
11. Плід вишні.
{Відповіді. 1. Сім'янка. 2. Стручок. 3. Зернівка. 4. Коробочка. 5. Оплодень. 6. Ягода. 7. Сухі. 8. Соковиті. 9. Горіх. 10. Супліддя. 11. Кістянка.)
V. Підсумки уроку
Учитель разом із учнями оцінює роботу на уроці.
VI. Домашнє завдання
1) Вивчити § 31—33 підручника.
2) За бажанням: підготувати повідомлення про ріст і розвиток рослин.