Конспект уроку з біології на тему "Запліднення" для 6 класу

Про матеріал
Конспект уроку складений згідно чинної програми. Містить різні методи навчання
Перегляд файлу

Тема. ЗАПЛІДНЕННЯ У КВІТКОВИХ РОСЛИН.  ФОРМУВАННЯ НАСІНИНИ

 

Мета: з'ясувати особливості процесу запліднення у квіткових рослин, виокремити його основні відмінні риси, пояснити переваги такого типу запліднення; встанови­ти взаємозв'язок між будовою та функціями головних частин квітки; формувати навички роботи з мік­роскопом; розвивати творчі здіб­ності, старанність, працелюбність; виховувати ціннісне ставлення до природи

Обладнання: таблиці («Будова квітки», «Запилення квіток», «По­двійне запліднення у квіткових рослин»)

Поняття й терміни: подвійне за­пліднення, приймочка маточки, пил­кова трубка, спермії, ендосперм.

Тип уроку. Засвоєння нових знань

 

                                      Хід   уроку

І. Організація класу.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1)Метод « Акваріум »

 Одна група в колі, друга група ставлять питання по домашньому завданню, а третя – аналізують питання і відповіді.

— Що таке запилення?

— Назвіть основні типи запи­лення.

— Що таке перехресне запи­лення?

— Назвіть рослини, квітки яких самозапилюються.

— Як за будовою квітки роз­пізнати спосіб її запилення?

— Яку роль відіграє запах у про­цесі запилення?

— За допомогою чого може від­буватися перехресне запилення?

— Які переваги та недоліки має самозапилення?

— Наведіть приклади пристосу­вань перехреснозапильних рослин, спрямовані на запобігання само­запиленню.

2) Виконання індивідуальних зав­дань (за картками)

Картка

Вкажіть, для яких рослин характерні перелічені ознаки — комахозапильних чи вітрозапильних

Ознаки

Рослини

Квітки дрібні, непомітні, оцвітина розвинена слабко

 

У квітках є нектар

 

Пилок великий, має поверхню з виростами

 

Пилок дрібний, сухий

 

Квітки мають сильний запах (аромат)

 

У квітках нектар відсутній

 

Квітки без запаху

 

Квітки великі з яскравою оцвітиною

 

Квітки дрібні, зібрані у великі суцвіття

 

Рослини ростуть групами, заростями

 

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  • Дайте визначення, що таке запилення.

ІV.  Мотивація навчальної діяль­ності

Учитель. Вивчаючи розмножен­ня лілії лісової, вітчизняний уче­ний Сергій Навашин, професор Київського університету Святого Володимира (нині Націо­нальний університет ім. Тараса Шевченка), встановив, що в неї запліднення відбувається не так, як у інших рослин. Він назвав від­критий ним процес подвійним заплідненням. Це відкриття при­несло вченому всесвітню славу.

V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

1) Проблемне навчання

Проблемне запитання

— Як квітка розпізнає пилок свого виду, що потрапив на при­ймочку маточки?

У ході бесіди учні дізнаються, що:

• кожне пилкове зерно — це клітина з товстою оболонкою;

• пилок одного виду рослин має однакову форму, розмір, різні ви­рости у вигляді шипів, горбиків, ямок;

• кожне пилкове зерно несе спадкову інформацію про особли­вості будови певної рослини, її вимоги до тепла, вологості, три­валості життя;

• пилок легко тримається на приймочках маточки завдяки не­рівній поверхні;

• приймочки маточок також ма7 ють різні вирости у вигляді сосків або волосків;

• приймочка вкрита липкою речовиною;

• приймочка виділяє спеціальну речовину у відповідь на спорідне­ний пилок, що потрапив на неї.

2) Метод « Словничок – довідничок »

   Учні за допомогою підручника визначають значення термінів, за­пропонованих учителем, і запов­нюють таблицю 4.

3) Пояснення вчителя Учитель за допомогою настінної таблиці та малюнків підручника розповідає про подвійне запліднення

 

 Таблиця 4

Термін

Зміст терміна

Насінний зачаток

Багатоклітинне утворення насіння рослин, з якого утворюється насіння. Має покриви, пилковхід, зародковий мішок

Зародковий мішок

Жіночий гаметофіт квіткових рослин, що являє собою центральну частину насінного зачатка

Яйцеклітина

Жіноча гамета, з якої внаслідок запліднення утворюється зигота

Центральна клітина

Розташована в центрі зародкового мішка. Містить два гаплоїдних ядра, що пізніше зливаються

VІ. Узагальнення й системати­зація знань

   1. Термінологічна естафета. Учитель розкладає на кожній парті аркуші з термінами й понят­тями, що стосуються теми уроку. Учень, який отримав муляж квіт­ки, називає термін або поняття, дає йому визначення, й передає муляж іншому учневі. Під час ес­тафети вчитель корегує неправиль­ні відповіді.

 2.  Розгадування загадок.

              Хто напевне знає,

              А хто відгадає,

              Де в насінної рослини

             Містяться яйцеклітини?          ( У насінних зачатках )                                       

На уроках хто уважний

Завжди відповідає,                                                                                      

Що таке запліднення,

Хто нам нагадає?

 

Вірно хто відповідати

Ніколи не втомлюється –

Після якого ж процесу

Зародок утворюється?    ( Після запліднення )

 

Чоловічі статеві клітини

Де в насінної рослини? ( У пилякових зернах )

 

VІІ. Підсумок  уроку

Учитель оцінює роботу учнів на уроці.

VIІІ. Домашнє завдання

1) Опрацювати § 30 підручника.

2) За бажанням: підготувати повідомлення про розповсюджен­ня плодів і насіння.

3)  Завдання 3-5 в зошиті

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 грудня 2021
Переглядів
776
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку