Тема. ЗАПИЛЕННЯ
Мета: сформувати уявлення про запилення у квіткових рослин як етап статевого розмноження; розвивати логічне та біологічне мислення, вміння працювати з довідковою літературою, малюнками, схемами, таблицями; виховувати ціннісне ставлення до природи
Обладнання: таблиці («Типи суцвіть», «Будова квітки», «Запилення квіток»), гербарні й живі зразки рослин із різними типами квіток, додаткова література про запилення рослин.
Поняття й терміни: запилення, самозапилення, перехресне запилення, запилення вітром, водою, комахами, птахами.
Тип уроку. Комбінований
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Завдання
Визначте, яким рослинам належать такі суцвіття:
А — Колос Б — Китиця В — Зонтик
Г — Головка Д — Кошик Е — Початок
Є — Складний колос Ж — Волоть З— Сережка
И — Складний щиток І — Щиток К — Складний зонтик
1 - |
Ромашка |
13 |
— Овес |
2 - |
Конюшина |
14 |
— Бузок |
3 - |
Кала |
15 |
— Береза |
4- |
Кріп |
16 |
— Хризантема |
5- |
Деревій |
17 |
— Смородина |
6 - |
Груша |
18 |
— Ячмінь |
7 - |
Осока |
19 |
— Ліщина |
8 - |
Черемха |
20 |
— Цибуля |
9- |
Пижмо |
21 |
— Калина |
10 - |
- Жоржина |
22 |
— Просо |
11 - |
- Вишня |
23 |
— Морква |
12 - |
- Жито |
24 |
— Конвалія |
(Учні здійснюють самоперевірку за ключем.)
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
Є |
Ж |
З |
И |
І |
К |
7, 17 |
8, 24 |
11, 20 |
2 |
1, 10,16 |
3 |
12, 18 |
13, 14, 20 |
15, 19 |
5, 21 |
6,9 |
4,23 |
II. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. У давні часи на ринках Вавилону, а пізніше в арабів, продавали тичинкові суцвіття фінікової пальми — дводомної рослини, їх розвішували між маточковими суцвіттями пальм. Пилок із тичинкових квіток потрапляв на приймочку маточкових — так відбувалося запилення, внаслідок чого отримували високий урожай плодів фінікової пальми — годувальниці
багатьох людей, які живуть на засушливих, випалених спекою землях.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
1) Складання плану
Учні разом із учителем складають орієнтовний план вивчення нового матеріалу, який учитель записує на дошці, а учні — в зошитах.
План
1. Перехресне запилення рослин:
а) комахами;
б) птахами;
в) водою;
г) вітром.
2. Самозапилення.
3. Штучне запилення.
2) Робота у творчих групах Учні об'єднуються в творчі групи.
Завдання
Уважно прочитайте текст § 29, в якому йдеться про перехресне запилення рослин. Використовуючи додаткову літературу, таблиці та схеми, дослідіть особливості перехресного запилення рослин:
група 1 — комахами;
група 2 — птахами, водою;
група З — вітром.
Презентація роботи творчих груп
Група 1
Видатний учений-біолог Ч.Дарвін уперше з'ясував роль краси в природі. Він визначив причини походження різного забарвлення квітів. Яскраві квіти приваблюють комах, здатних запилювати рослини. Випадкового в забарвленні квітів немає. Кожен вид комах приваблює певний колір, тому своїм забарвленням квітка приваблює не всіх комах, а лише тих, хто може її запилити.
Бджіл приваблюють синій і фіолетовий кольори, жовтого вони майже не помічають, байдужі до зеленого, а червоний їх навіть відлякує.
Метеликів приваблюють яскраво-червоні квіти. Нічні метелики із задоволенням відвідують білі й блідо-рожеві квітки. Квіти приваблюють комах-запилювачів не лише забарвленням, а й ароматом. Полин, гледичія мають непримітні квітки, але виділяють сильні ароматичні речовини. Квітки дині запилюють переважно мурашки.
Учитель. Головна причина відвідування квітів комахами-запилювачами — це пожива у вигляді пилку та нектару. Нектар утворюється в нектарниках, які закладаються всередині квітки, чим створюють умови для запилення, бо комаха, проникаючи в квітку за нектаром, запилює її. Кількість нектару в одній квітці незначна. Щоб зібрати 1 кг меду з червоної конюшини, бджоли відвідують 7 млн квіток.
Надзвичайно цікаво, що всі комахи-запилювачі мають опушені тільця, ніжки, хоботок, а пилок має клейкість і горбкувату поверхню.
Група 2
Квітку орхідеї, що має багато нектару і яскраве забарвлення, запилюють птахи — колібрі й медососи. Птахи, тримаючись у повітрі над квіткою, висмоктують із неї нектар. При цьому клейкий пилок пристає до їх голови. Перелітаючи з квітки на квітку, птахи переносять пилок.
У природі існує невелика група рослин, квітки яких запилюються водою. Наприклад, стрілолист утворює пилок, який не тане й не гине у воді. Пилок цих рослин ниткоподібний, що забезпечує кращий контакт із також ниткоподібною приймочкою.
Група З
Не лише комахи, птахи та вода беруть участь у запиленні рослин. Є рослини, які запилюються вітром: дуб, ліщина, береза та ін. Вони, як правило, ростуть групами або заростями, цвітуть до розпускання листя.
У вітрозапильних рослин квітки безбарвні, малопроникні, з невеликою оцвітиною, без запаху та нектару. Пилку в них утворюється дуже багато. В одному суцвітті ліщини може бути близько 4 млн пилкових зерен, а в кукурудзи ще більше. Пилок сухий, гладенький, дрібний і легкий. Приймочки маточок у таких квітів широкі або довгі з волосками, не вкриті клейким слизом, що дає змогу краще вловлювати пилок. Така будова квітки пов'язана з тим, що більша частина пилку не потрапляє на приймочку. Пилок «змивають» краплини дощу, він осідає на листя і кору дерев, на землю, траву, сіро-жовтою плівкою покриває калюжі. Лише незначна кількість пилку потрапляє на приймочку маточки.
3) Заповнення таблиці З
Таблиця З
Порівняльна характеристика перехреснозапильних рослин
Фактор перенесення пилку |
Особливості рослин |
Приклади |
Вітер |
Пилок дрібний, легкий, гладенький. Квітки мають дуже багато пилку, цвітуть до розпускання листя |
Береза, тополя, злакові |
Вода |
Пилок не гине у воді, має ниткоподібну форму |
Водні рослини (стрілолист) |
Комахи (бджоли, мухи тощо) |
Є нектарники, оцвітина яскраво забарвлена, квітки пахучі, пилок клейкий |
Плодові дерева, кущі та ін. |
Птахи (колібрі, медососи) |
Квітки мають яскраве забарвлення й багато нектару |
Орхідеї |
4) Розповідь учителя з елементами бесіди
У перехреснозапильних рослин внаслідок еволюції виникли запобігання самозапиленню:
• неодночасне дозрівання тичинок і маточок у квітках: достигають раніше пиляки, ніж приймочки маточок (складноцвіті, бобові); раніше достигають приймочки (пасльонові і хрестоцвіті);
• у квітках одного виду розвиваються тичинки й маточки неоднакової довжини (така будова квіток гречки, первоцвіту).
{Учні разом з учителем визначають значення самозапилення та штучного запилення рослин.)
Біологічне значення самозапилення та штучного запилення:
• надійність запилення, коли рослини трапляються рідко або ростуть на великих відстанях одна від одної;
• можливе за відсутності чинників, за допомогою яких відбувається запилення;
• запилення, в яке втрутилася "Людина, називається штучним;
• штучне запилення людина здійснює для підвищення врожаю та отримання нових сортів рослин;
• доцільно проводити штучне запилення за несприятливих кліматичних умов під час цвітіння, коли природне перенесення пилку (за допомогою комах чи вітру) ускладнюється.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в групах.
Група « Журналісти » - ставлять запитання по прочитаному тексту
Група « Науковці » - відповідають на них
2. Розв 'язування біологічних задач
Задачі
1. Далеко від поля із загубленої зернівки кукурудзи виросла рослина з початком і волоттю. Але плоди в цієї рослини чомусь не утворилися. Чому?
{Відповідь. Бо кукурудза — перехреснозапильна рослина.)
2. У кукурудзи жіночі квітки зібрані в суцвіття — початок, ззовні огорнуті видозміненими листками. Як у цьому випадку відбувається запилення квіток?
{Відповідь. Маточки квітки кукурудзи мають стовпчики, завдовжки 20—30 см, які довші за початок, а тому вільно звисають із його верхівки. Перешкоди для запилення в такому разі відсутні.)
3. В Австралію завезли й посіяли насіння конюшини. Виросли рослини, які гарно цвіли, але плодів не давали. Як можна пояснити це явище?
{Відповідь. Конюшина — комахозапильна рослина. Плоди не утворювалися, оскільки в Австралії відсутні комахи, які запилюють конюшину.)
VI. Домашнє завдання
Опрацювати § 29 підручника.