Урок № 8 клас (біологія) Дата:
Тема: Умовні та безумовні рефлекси
Мета уроку:
Обладнання:лимон,підручник,зошит,відео,презентація,малюнки
Методи та методичні прийоми : розповідь з елементами бесіди,робота біля дошки,проведення досліду,робота з підручником,робота з зошитом
Базові поняття та терміни: рефлекс,умовний,беумовний,гальмування,збудження
Тип уроку:комбінований
Хід уроку
І.Організаційний момент ( 2 хв.)
Привітання учнів ,перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання (10 хв.)
Біля дошки один учень малює схему рефлекторної дуги,а інший схему «Будова Н С»
Запитання учням:
1.Що таке нейрон?
2.Які є види нейронів?
3.Що таке рефлекс?
4.Що таке рефлекторна дуга?Її будова?
5.Скільки є сигнальних систем?Яка притаманна лише людині?
6.Що таке інстинкти?
(Потім я перевірю ваше домашнє завдання яке ви виконували у друкованих зошитах )
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності ( 3 хв )
Умови нашого життя: й особистого, й соціального, й міжнародного у наш час поступово змінюються. Які ж рефлекси: безумовні (тобто природжені) або ж умовні (тобто набуті протягом усього життя) забезпечать виживання людського організму?
Тема сьогоднішнього уроку умовні та безумовні рефлекси
Задачі:
1.Дізнатися різницю між умовними та безумовними рефлексами
2.Вивчити механізм утворення умовних рефлексів
ІV. Вивчення нового матеріалу
Поняття рефлекс увів відомий вчений Іван Михайлович Сеченов , про нього нам розповість Альона .
Досліджував рефлекси Павлов Іван Петрович.Саме він увів поняття «умовний рефлекс».Про нього нам розповість Сергій .
Павлов проводив досліди на собаках (розповідь досліда ),(демонстрація лимона)
Відео!
Умовні рефлекси, на відміну від безумовних, являються індивідуальними, з'являються впродовж існування людини, особливі лише для неї; отримали тимчасовий характер й здатні згасати з зміною умов навколишнього середовища.
Умовні рефлекси, в своїй дії збігаючись із безумовними подразниками, здатні набуваюти сигнального і попереджувального значень. Ці рефлекси забезпечують людині змогу завчасно реагувати на негативні чи позитивні подразники.
Завдання 2. Вироблення рухового умовного рефлексу.
1. Сядьте рівно за партою, поклавши лікті на стіл.
2. За командою вчителя «раз» підніміть праву руку, зігнувши її в лікті, а за командою «два» — опустіть.
3. Виконайте це двічі-тричі з невеликими інтервалами. Кожного разу команду вчитель супроводжує стуком по столі указкою або олівцем.
4. На четвертий раз вчитель лише стукає по столі, не даючи команди. Яка ваша реакція? Як це можна пояснити?
Умови для формування умовних рефлексів
Умовні рефлекси здатні формуватися на основі безумовних. В процесі індивідуального розвитку людського організму умовні рефлекси підпорядковують навіть собі роль безумовних, пристосовуючи ці рефлекси відповідно до новоутворених вимог зовнішнього середовища. Однак для формування умовних рефлексів потрібні деякі правила, умови.
Рис. Умови формування умовних рефлексів
Першою і головною умовою являється збіг в часі одноразової або багаторазового впливу умовного подразника із безумовним подразником чи діями одразу після нього. Зокрема, споживання їжі здатне супроводжуєтися виділенням травних соків. Таким чином проявляється безумовнорефлекторна реакція. Із часом саме лише сервірування обіднього столу здатний спричинити виробництво організмом людини травних соків. Це і умовнорефлекторна реакція.
Другою досить важливою умовою при формуванні умовних рефлексів являється послідовність дії подразників. Першим повинен виникнути умовний подразник (в даному випадку сервірований стіл), а далі - безумовний (пожива). При цьому фізичне або біологічне значення умовного подразника не має переважати дію безумовного.
В відповідь на вплив сильного умовного подразника виникає значне збудження в відповідному центрі кори, це спричинить гальмування уже інших ділянок кори головного мозку та заблокує формування умовного рефлексу. Так наприклад, коли людина зібралася пообідати, покрила стіл, однак у даний час зателефонував хтось з знайомих з цікавою розмовою. Людина на деякий час забуває про поживу.
Для формування умовних рефлексів треба теж, котрі кора мозку являлась вільною від інших форм діяльності, а організм знаходився в нормальному функціональному стані.
У відміну від тварин, в людини умовні рефлекси формуються не лише в відповідь на певні сигнали, наприклад, шкільний дзвінок, а і на почуті чи прочитані слова, малюнки, цифри. Так наприклад, в людини, що колись куштувала лимон, згадка навіть про нього викликає слиновиділення. Це також умовнорефлекторна реакція, однак у ній приймає участь ще і пам'ять (ця інформація про кислий смак лимона закарбована у корі півкуль).
Дякуючи цьому людині властиве абстрагування і узагальнень, що становлять основу мислення й свідомості. Саме так, процес навчання людей супроводжується утворенням й накопиченням певної кількості умовних рефлексів.
Механізм формування умовних рефлексів
І. Павлов виявив, що формування умовних рефлексів грунтується на установленні тимчасових зв'язків в корі півкуль мозку між нервовими центрами безумовного рефлексу та умовного подразника. Головну функцію в створені тимчасових зв'язків грає кора головного мозку, хоча підкіркові структури теж отримали важливе значення для формування умовних рефлексів. Саме так, умовні рефлекси утворюються в результаті взаємоузгодженої діяльності кори й підкіркових центрів, саме тому структура рефлекторної дуги умовних рефлексів достатньо складна.
Існує чимала різноманітність умовних рефлексів. Всі умовні рефлекси, за котрих рефлекторна відповідь проявляється у діяльності внутрішніх органів, належать до вегетативних (дихальні, харчові, серцево-судинні і інші). Умовні же рефлекси, які пов'язані зі діяльністю скелетних м'язів, уже відносять до соматорухових.
Найбільш складнішою формою індивідуальної поведінки являється розумова діяльність, що являється результатом постійного формування нових нервових зв'язків, що грунтуються на минулому досвіді.
Ми звами розглядали,що є різні типи темпераменту та проводили дослідження. Отже зараз Лариса нам розповість які є типи темпераменту,а Лала розповість у кого в класі який тип темпераменту .
V. Узагальнення знань
Лабораторне дослідження
«Визначення реакції зіниць на світло»
Робота з друкованим зошитом
VІ.Домашнє завдання
§ 44 опрацювати