конспект уроку з біології "популяції живих організмі та їх характеристики"

Про матеріал
розроблений конспект уроку з біології на тему популяції живих організмі та їх характеристики.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА

 

“ЗАТВЕРДЖУЮ”

Груповий методист ____________________ _________

(П.І.П.) (підпис)

 

Вчитель ________________ ________

(П.І.П.) (підпис)

 

«_______» «____________________» 20__ р.

 

КОНСПЕКТ УРОКУ

з біології у ________ класі

з теми___________________________________________________

(назва теми)

 

_____________________________________________________

(назва закладу освіти)

 

студента(ки)-практиканта(ки)______курсу

факультету математики, природничих наук та технологій

спеціальність 014 Середня освіта (Хімія)

_________________________________________________________

(П.І.П. студента(ки) )

 

Дата проведення:

“______” _________________2023 року

 

Оцінка вчителя __________________(підпис вчителя)

 

Кропивницький – 2023

Тема уроку: Популяції живих організмів та їх основні характеристики.

Мета уроку: ознайомити учнів з основними характеристиками популяцій і факторами, які на них впливають, розглянути особливості статевої та вікової структури популяцій; розвивати вміння порівнювати й аналізувати відому інформацію; виховувати розуміння залежності існування живих організмів від діяльності людини; розвивати логічне мислення учнів через проведення  аналізу порівняння, систематизація; розвивати зв’язне усне й писемне мовлення, творчу уяву; виховувати бережливе ставлення до живих організмів та власного здоров’я.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання з учнями, перевірка присутності учнів.

ІІ. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань учнів.

Фронтальна бесіда:

- Пригадайте, з якими групами живих організмів ви ознайомилися в курсі біології? (рослини, тварини, люди та бактерії)

- Як ви гадаєте скільки організмів у природі? Мала чи велика різноманітність?

- Вони всі є однакові чи різні?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.

Структура форми адаптації до умов її існування, є своєрідним віддзеркаленням природних сил, які на неї впливають. Тож в ході уроку, ми повторим що таке еволюція і як вна впливає на організми, та вивчимо їх угрупування. Тож, тема уроку: «Популяції живих організмів та їх основні характеристики».

ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

  1. Еволюція, фактори еволюції

Еволюція – процес необоротних історичних змін живого.

- Що є чинниками еволюції? (фактори еволюції) рушійними факторами є спадкова мінливість та природній добів.

Фактори еволюції – це чинники, які призводять до адаптивних змін організмів, популяцій і видів.

Чи всі організми однакового пристосованні до середовищя? (ні, то виник природній добір)

Природний добір – процес, унаслідок якого виживають і лишають після себе потомство переважно особини з корисними в даних умовах спадковими змінами. Цей чинник еволюції завжди має спрямований характер, удосконалює пристосування організмів до умов існування, діє на всі організми в будь-якому віці.

 Залежно від спрямування адаптаційних змін природний добір може бути рушійним, стабілізуючим і розривний. (ст. 159)

Рушійний (спрямований) добір — природний добір, який діє при спрямованій зміні умов зовнішнього середовища.

Приклад: редукція очей у крота, що веде підземній спосіб життя,  травної системи у паразитичних стрічкових червів; збільшення довжини кореня у склерофітів; перетворення передніх кінцівок у різних груп тварин, що риють землю при освоєнні ґрунту, як середовища існування; формування у бактерій стійкості до антибіотиків; зниження чутливості паразитичних грибів до отрутохімікатів; зміна будови кінцівок у предків коня в зв'язку з освоєнням відкритих просторів.

Стабілізуючий добір — природний добір, дія якого спрямована проти особин, що мають крайні відхилення від середньої норми, на користь особин з середньою вираженістю ознаки.

Приклад: загибель під час сильної бурі птахів, що мають занадто короткі або дуже довгі крила; частіша загибель при народженні або в перші тижні життя новонароджених ссавців з дуже низькою і дуже високою вагою; збереження у популяціях зайців особин з оптимальною довжиною кінцівок; збереження у рослин, які запилюються комахами, певної будови квітки, відповідного до розмірів комах; існування реліктових видів організмів, що зберіглися у незмінному вигляді протягом мільйонів років (кистепера риба латимерія, гінкго, гатерія, тощо).

Дизруптивний (розривний) добір — природний добір, при якому зберігаються крайні варіанти ознаки, а зникають її середні значення.

Приклад: формування на сінокісних лугах двох рас погремка — ранньоквітучих і пізньоквітучих; існування весняних і осінніх форм і видів грибів завдяки повторюваній у середині літа посухи; виникнення різних підвидів і видів синиць у зв'язку з харчової спеціалізацією; виникнення різних видів конюшини, поліформізм – смугасте забарвлення в равликів.

- Тож, що могло вплинути на їх різноманітність? Що називають елементарною одиницею еволюції?(ст. 161) (популяція)

 Нинішня структура тієї чи іншої популяції відбиває водночас як минуле, так і потенційне майбутнє угруповання.

Що таке популяція?

  1.           Популяція — це сукупність особин одного виду, які відтворюють себе протягом великої кількості поколінь і тривалий час займають певну територію, функціонуючи й розвиваючись в одному або ряді біоценозів.

Популяція — елементарна еволюційна одиниця, екологічною ознакою якої є щільність, розподіл особин за віком і статтю, характер розміщення в межах екосистеми чи угруповання, тип росту та ін.

Робота з підручником:За яких факторів можна оцінити стан одного виду популяції?(чисельність, просторова структура, ареал, щільність)(ст.162-163)

Ареал – це територія існування популяції.

Щільність популяції – це величина, яка визначається кількістю особин або біомасою відносно до одиниці площі.

Чисельність популяції – це загальна кількість особин на певній території, які належать до однієї популяції.

Просторова структура поппуляції – характер розподілу популяції по ареалу.

Статева структура популяції – співвідношення особин різних статей: самці та самки.

Етологічна структура популяції – система взаємозв'язків між особинами, що проявляється в їх поведінці.

Запитання до учнів: поміркуйте на наведіть біотичні фактори, що визначають чисельність популяцій?

Фактори, що сприяють збільшенню популяції:

  1. Широка екологічна ніша
  2. Висока репродуктивна здатність
  3. Достатня кількість їжі
  4. Захищеність від хижаків
  5. Стійкість до захворювань
  6. Стійкість до паразитів
  7. Здатність адаптуватися до змін зовнішнього середовища
  8. Наявність простору для розселення можливість розширювати ареал

Виходячи с факторів сприяння, можна поміркувати що буде заважати та зменшувати популяцію?

Фактори що не сприяють популяції:

  1. Доступність для хижаків
  2. Сприйнятливість до захворювань
  3. Сприйнятливість до паразитів
  4. Нездатність адаптуватися до змін зовнішнього середовища
  5. Обмеженість життєвого простору
  6. Низька репродуктивність

Співвідношення статей — це відношення кількості самців до кількості самок або кількості самців до загальної кількості самців і самок.

Завдяки генетичній детермінації кількість самців і самок майже однакова (1:1). Співвідношення статей у вищих тварин має практичне значення (свійські тварини, кури, олені). В Європі популяція благородного оленя так швидко розростається, що доводиться відстрілювати не лише самців, але й самок. Для характеристики статевої структури популяції застосовують ряд показників, зокрема відношення кількості жіночих особин до певної кількості чоловічих особин (у частинах або відсотках). Показник статі подають у вигляді десяткового дробу, наприклад 0,40. Вихідний показник статей найчастіше виражається як 1:1, але з віком він відхиляється від цього показника, що пов’язано з неоднаковою смертністю в групах чоловічих і жіночих особин.

Важливим аспектом структури популяції є також віковий розподіл, тобто співвідношення чисельності особин різних вікових класів і поколінь. Такі популяції називають поліциклічними (деревні рослини, багаторічні трави, хребетні та безхребетні, життя яких триває понад один рік). Популяції, які складаються з особин одного віку, називають моноциклічними (більшість трав’яних рослин, комах).

Вікова структура популяції характеризує її здатність до розмноження. Американський еколог А. Боденхеймер виділив три екологічні віки популяції (три вікові стадії популяції): перед-репродуктивний, репродуктивний і пост-репродуктивний. Тривалість цих періодів у різних організмів коливається. У багатьох тварин і рослин особливо тривалим буває перед-репродуктивний період. Якщо умови сприятливі, у популяції присутні всі вікові групи, які забезпечують відносно стабільний рівень її чисельності. Облік і аналіз вікової структури має велике значення для раціонального ведення мисливського господарства і прогнозування популяційно-екологічної ситуації.

V. Узагальнення і систематизація знань.

Дайте відповіді на запитання:

  1. Маса особин популяції, що припадає на одиницю площі або об′єму – це:

 а) чисельність популяції; б) густота популяції; в) біомаса популяції; г)народжуваність; д) приріст популяції.

  1. Розподіл особин популяції по території, яку вона займає, це

: а)  статева структура; б) вікова структура; в) просторова структура; г) етологічна структура.

  1. Система взаємозв′язків між особинами популяції, що проявляється в їхній поведінці, - це :

 а)  статева структура; б) вікова структура; в) просторова структура; г) етологічна структура.

  1. Підтримання чисельності популяції на оптимальному рівні – це:

 а)густота популяції; б) гомеостаз популяції; в) структура популяції.

  1. Чому популяцію можна вважати елементарною одиницею еволюції?

VI. Підбиття підсумків уроку

Отже еволюція – процес необоротних змін будови та функції біологічних систем протягом їхнього історичного розвитку. Якщо умови сприятливі, у популяції присутні всі вікові групи, які забезпечують відносно стабільний рівень її чисельності. Облік і аналіз вікової структури має велике значення для раціонального ведення мисливського господарства і прогнозування популяційно-екологічної ситуації.

Хвилинка розвантаження

Я пропоную провести релаксійну хвилинку, для того щоб наш мозок відпочив і повністю віддався вивченню нової теми.

Для цього відкиньте своє тіло на спинку стільчика, закрийте очі і покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам нічого не заважає, уявіть себе у своїй затишній кімнаті, за вікном іде теплий легкий дощик. Кімната наповнюється теплом та світлом, ви уявляєте здійснення ваших мрій і посмішка самочинно з’являється на вашому обличчі. Ваш настрій покращується і зникають негативні думки, тіло переповнюють лише позитивні емоції. Очі розплющуються, а позитивні емоції залишаються протягом всього цього зимового дня.

VII. Повідомлення домашнього завдання.

Опрацювати матеріал §39.

Виписати в робочий зошит Еволюційні фактори організмів.

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
4 квітня 2023
Переглядів
865
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку