МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
“ЗАТВЕРДЖУЮ”
Груповий методист ____________________ _________
(П.І.П.) (підпис)
Вчитель ________________ ________
(П.І.П.) (підпис)
«_______» «____________________» 20__ р.
КОНСПЕКТ УРОКУ
з біології у ________ класі
з теми___________________________________________________
(назва теми)
_____________________________________________________
(назва закладу освіти)
студента(ки)-практиканта(ки)______курсу
факультету математики, природничих наук та технологій
спеціальність 014 Середня освіта (Хімія)
_________________________________________________________
(П.І.П. студента(ки) )
Дата проведення:
“______” _________________2023 року
Оцінка вчителя __________________(підпис вчителя)
Кропивницький – 2023
Тема уроку: Популяції живих організмів та їх основні характеристики.
Мета уроку: ознайомити учнів з основними характеристиками популяцій і факторами, які на них впливають, розглянути особливості статевої та вікової структури популяцій; розвивати вміння порівнювати й аналізувати відому інформацію; виховувати розуміння залежності існування живих організмів від діяльності людини; розвивати логічне мислення учнів через проведення аналізу порівняння, систематизація; розвивати зв’язне усне й писемне мовлення, творчу уяву; виховувати бережливе ставлення до живих організмів та власного здоров’я.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання з учнями, перевірка присутності учнів.
ІІ. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань учнів.
Фронтальна бесіда:
- Пригадайте, з якими групами живих організмів ви ознайомилися в курсі біології? (рослини, тварини, люди та бактерії)
- Як ви гадаєте скільки організмів у природі? Мала чи велика різноманітність?
- Вони всі є однакові чи різні?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
Структура форми адаптації до умов її існування, є своєрідним віддзеркаленням природних сил, які на неї впливають. Тож в ході уроку, ми повторим що таке еволюція і як вна впливає на організми, та вивчимо їх угрупування. Тож, тема уроку: «Популяції живих організмів та їх основні характеристики».
ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
Еволюція – процес необоротних історичних змін живого.
- Що є чинниками еволюції? (фактори еволюції) рушійними факторами є спадкова мінливість та природній добів.
Фактори еволюції – це чинники, які призводять до адаптивних змін організмів, популяцій і видів.
Чи всі організми однакового пристосованні до середовищя? (ні, то виник природній добір)
Природний добір – процес, унаслідок якого виживають і лишають після себе потомство переважно особини з корисними в даних умовах спадковими змінами. Цей чинник еволюції завжди має спрямований характер, удосконалює пристосування організмів до умов існування, діє на всі організми в будь-якому віці.
Залежно від спрямування адаптаційних змін природний добір може бути рушійним, стабілізуючим і розривний. (ст. 159)
Рушійний (спрямований) добір — природний добір, який діє при спрямованій зміні умов зовнішнього середовища.
Приклад: редукція очей у крота, що веде підземній спосіб життя, травної системи у паразитичних стрічкових червів; збільшення довжини кореня у склерофітів; перетворення передніх кінцівок у різних груп тварин, що риють землю при освоєнні ґрунту, як середовища існування; формування у бактерій стійкості до антибіотиків; зниження чутливості паразитичних грибів до отрутохімікатів; зміна будови кінцівок у предків коня в зв'язку з освоєнням відкритих просторів.
Стабілізуючий добір — природний добір, дія якого спрямована проти особин, що мають крайні відхилення від середньої норми, на користь особин з середньою вираженістю ознаки.
Приклад: загибель під час сильної бурі птахів, що мають занадто короткі або дуже довгі крила; частіша загибель при народженні або в перші тижні життя новонароджених ссавців з дуже низькою і дуже високою вагою; збереження у популяціях зайців особин з оптимальною довжиною кінцівок; збереження у рослин, які запилюються комахами, певної будови квітки, відповідного до розмірів комах; існування реліктових видів організмів, що зберіглися у незмінному вигляді протягом мільйонів років (кистепера риба латимерія, гінкго, гатерія, тощо).
Дизруптивний (розривний) добір — природний добір, при якому зберігаються крайні варіанти ознаки, а зникають її середні значення.
Приклад: формування на сінокісних лугах двох рас погремка — ранньоквітучих і пізньоквітучих; існування весняних і осінніх форм і видів грибів завдяки повторюваній у середині літа посухи; виникнення різних підвидів і видів синиць у зв'язку з харчової спеціалізацією; виникнення різних видів конюшини, поліформізм – смугасте забарвлення в равликів.
- Тож, що могло вплинути на їх різноманітність? Що називають елементарною одиницею еволюції?(ст. 161) (популяція)
Нинішня структура тієї чи іншої популяції відбиває водночас як минуле, так і потенційне майбутнє угруповання.
Що таке популяція?
Популяція — елементарна еволюційна одиниця, екологічною ознакою якої є щільність, розподіл особин за віком і статтю, характер розміщення в межах екосистеми чи угруповання, тип росту та ін.
Робота з підручником:За яких факторів можна оцінити стан одного виду популяції?(чисельність, просторова структура, ареал, щільність)(ст.162-163)
Ареал – це територія існування популяції.
Щільність популяції – це величина, яка визначається кількістю особин або біомасою відносно до одиниці площі.
Чисельність популяції – це загальна кількість особин на певній території, які належать до однієї популяції.
Просторова структура поппуляції – характер розподілу популяції по ареалу.
Статева структура популяції – співвідношення особин різних статей: самці та самки.
Етологічна структура популяції – система взаємозв'язків між особинами, що проявляється в їх поведінці.
Запитання до учнів: поміркуйте на наведіть біотичні фактори, що визначають чисельність популяцій?
Фактори, що сприяють збільшенню популяції:
Виходячи с факторів сприяння, можна поміркувати що буде заважати та зменшувати популяцію?
Фактори що не сприяють популяції:
Співвідношення статей — це відношення кількості самців до кількості самок або кількості самців до загальної кількості самців і самок.
Завдяки генетичній детермінації кількість самців і самок майже однакова (1:1). Співвідношення статей у вищих тварин має практичне значення (свійські тварини, кури, олені). В Європі популяція благородного оленя так швидко розростається, що доводиться відстрілювати не лише самців, але й самок. Для характеристики статевої структури популяції застосовують ряд показників, зокрема відношення кількості жіночих особин до певної кількості чоловічих особин (у частинах або відсотках). Показник статі подають у вигляді десяткового дробу, наприклад 0,40. Вихідний показник статей найчастіше виражається як 1:1, але з віком він відхиляється від цього показника, що пов’язано з неоднаковою смертністю в групах чоловічих і жіночих особин.
Важливим аспектом структури популяції є також віковий розподіл, тобто співвідношення чисельності особин різних вікових класів і поколінь. Такі популяції називають поліциклічними (деревні рослини, багаторічні трави, хребетні та безхребетні, життя яких триває понад один рік). Популяції, які складаються з особин одного віку, називають моноциклічними (більшість трав’яних рослин, комах).
Вікова структура популяції характеризує її здатність до розмноження. Американський еколог А. Боденхеймер виділив три екологічні віки популяції (три вікові стадії популяції): перед-репродуктивний, репродуктивний і пост-репродуктивний. Тривалість цих періодів у різних організмів коливається. У багатьох тварин і рослин особливо тривалим буває перед-репродуктивний період. Якщо умови сприятливі, у популяції присутні всі вікові групи, які забезпечують відносно стабільний рівень її чисельності. Облік і аналіз вікової структури має велике значення для раціонального ведення мисливського господарства і прогнозування популяційно-екологічної ситуації.
V. Узагальнення і систематизація знань.
Дайте відповіді на запитання:
а) чисельність популяції; б) густота популяції; в) біомаса популяції; г)народжуваність; д) приріст популяції.
: а) статева структура; б) вікова структура; в) просторова структура; г) етологічна структура.
а) статева структура; б) вікова структура; в) просторова структура; г) етологічна структура.
а)густота популяції; б) гомеостаз популяції; в) структура популяції.
VI. Підбиття підсумків уроку
Отже еволюція – процес необоротних змін будови та функції біологічних систем протягом їхнього історичного розвитку. Якщо умови сприятливі, у популяції присутні всі вікові групи, які забезпечують відносно стабільний рівень її чисельності. Облік і аналіз вікової структури має велике значення для раціонального ведення мисливського господарства і прогнозування популяційно-екологічної ситуації.
Хвилинка розвантаження
Я пропоную провести релаксійну хвилинку, для того щоб наш мозок відпочив і повністю віддався вивченню нової теми.
Для цього відкиньте своє тіло на спинку стільчика, закрийте очі і покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам нічого не заважає, уявіть себе у своїй затишній кімнаті, за вікном іде теплий легкий дощик. Кімната наповнюється теплом та світлом, ви уявляєте здійснення ваших мрій і посмішка самочинно з’являється на вашому обличчі. Ваш настрій покращується і зникають негативні думки, тіло переповнюють лише позитивні емоції. Очі розплющуються, а позитивні емоції залишаються протягом всього цього зимового дня.
VII. Повідомлення домашнього завдання.
Опрацювати матеріал §39.
Виписати в робочий зошит Еволюційні фактори організмів.