Урок."Конспект інтегрованого уроку (літературне читання + образотворче мистецтво) для 4 класу на тему "Без верби і калини нема України"

Про матеріал

Конспект уроку з позакласного читання + образотворче мистецтво . На уроці використано інтерактивні вправи.


Вправи на уроці дають змогу залучити до активної участі всіх учнів класу, якнайбільше залучають розумову діяльність дітей, активі­зуючи при цьому різні види мислення, уяву, дають можливість пов'язати вивчення навчального матеріалу з життєвим досвідом. Адже учні на уроках читання не тільки читають і переказують, а й порівнюють, аналізують, дають характеристики персонажам творів, роблять висновки.

Перегляд файлу

Мостиський ЗЗСО №1 І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

Інтегрований урок 

з позакласного читання і образотворчого мистецтва  у 4 класі

«Без верби і калини — нема України.»

(Українські казки та легенди про вербу і калину)

 

 

Підготувала:

вчитель початкових класів

Шеремета Н.А.

 

2017

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.  1 слайд

Разом з дітьми промовляємо вірш – налаштування на урок. Вчитель починає кожен  рядок, а учні закінчують.

Щоб урок пройшов не марно

Треба сісти рівно, гарно.

І виконувати те,

Про що мова на уроці йде!

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

1.Проблема. Робота в групах. 2 слайд

-       Діти, розшифруйте, будь ласка, запис і прочитайте тему уроку.

4

7

9

1

11

2

5

12

6

10

13

8

3

й

ни

ма

Без

ра

вер

ка

ї

ли

Ук

ни

не

би

 

(Без верби й калини нема України) 3 слайд

- Це верба і калина, правильно діти. Саме з цими рослинами і пов’язана тема нашого уроку.

2. Асоціація       4 слайд

- А які у вас виникають асоціації, коли ви чуєте слово КАЛИНА?

Калина: червоні намистинки, символ України, символ дівочої краси, корисна ягода,лікарська рослина, від ста хвороб лікує, допомагає від кашлю…

-       А з чим асоціюється у вас ВЕРБА?

Верба: пухнасті гілочки, котики перед Великоднем, відвар для загоєння ран, схиляється над річкою, помічниця в пошуку води, символ пробудження природи, має магічну силу,  500 видів, музичні інструменти, меблі…

3. Очікування.    5 слайд

ІІІ. Сприймання й засвоєння нового матеріалу

1.Вступна бесіда вчителя

- «Без верби й калини нема України»,— говорить народне прислів’я.

Сьогоднішній наш урок ми присвячуємо цим одвічним народним символам України. Ви дізнаєтеся багато цікавого про них —про те, яку користь вони приносить людям, чому українці люблять і поважають ці рослини.

- Кожен народ має свої символи. Є вони і в нас. Калина, верба, тополя, дуб, чорнобривці, барвінок, волошки – віддавна уособлюють красу України, і є святинями нашого народу.

- Найбільше шанували в Україні калину. У нас на батьківщині висаджували її у кожній садибі.  Вона була символом краси, любові, добра та сімейного щастя.

2. Учні нашого класу знайшли цікаві відомості про калину,

її лікувальні властивості. 6 слайд

1 учень: Калина – це вологолюбивий кущ. Росте вона у тінистих лісах, дібровах, на схилах, узліссях, галявинах.


Калина пишним білим цвітом

Покрила квіти навесні.

А восени, як згасне літо,

Дарує ягідки рясні.

Зриваймо кетяги калини,

Не забуваймо лиш про те:

Калина – символ України,

Калина – дерево святе. 


2 учень: Садять калину в Україні біля хат, криниць, на узбіччі доріг. Весною вона вкривається білим цвітом. А цвіте вона у травні місяці. Тоді вже соловей починає прославляти її красу.

3 учень: Червона калина здавна символізувала мужність людей, які проливали кров за Батьківщину в боротьбі з ворогами. Коли козак вирушав на чужину, мати напувала його калиновим чаєм та давала в дорогу хліб з калиною та рушники з вишитими кетягами калини, ніби цей рушник і простелить стежину до рідного дому..

4 учень: Про шанобливе ставлення до цього дерева свідчить той факт, що в Україні понад 100 населених пунктів названих словом « Калина» або похідним від нього (Калинівка, Калинове)

5 учень:  Жодне весілля не обходиться без калини. Коли випікали коровай, неодмінно прикрашали його гілочками калини. Гілку калини потайки дарувала дівчина майбутньому нареченому на знак згоди вийти заміж.

6 учень:  Мені розповідала моя бабуся, що ягоди калини ще і їжа. Здавна в українських сім’ях калину восени ламали, складали в пучки і підвішували. А взимку з ягодами ліпили вареники, пиріжки і варили узвар.

7 учень: Калина – не тільки їжа для людини. Взимку біля куща можна побачити зимуючих птахів – снігурів, синиць, які охоче їдять ягоди. На морозі вони стали не такі гіркі і терпкі.

8 учень:  Калина здавна вважалась лікувальним засобом від застуди. Сік калини з медом або цукром пили від кашлю. Відвар сухих ягід пили гарячим від застуди. Відвар листя застосовували як заспокійливе. Відвар кори прикладали до ран – і вони швидше загоювалися.

9 учень

Легенда про калину

На Україну напали турки і татари. Вони вбивали дітей, старих людей, а молодих дівчат забирали у полон. В одному селі дівчина втікала, зачепилась за дерево і впала. Разок червоного намиста розірвався і розсипався. Дівчина загинула в неволі, а на місті розсипаного намиста виросла калина.

 

3. НЕДОПИСАНИЙ ВІРШ.  ДОРИМУВАТИ ВІРШ ПРО КАЛИНУ

Робота в групах.  7, 8, 9  слайд

ВЧИТЕЛЬ. – Ми прослухали вірші, а зараз розділившись на групи, самі допишемо вірші про калину. Утворіть групи. Завдання на партах.

а) Я люблю свою _______________________,

Цю красуню _______________________.

Коли____________________ дозріли ,

Я _________________ не віджену .

( Чепурну , пташок , ягоди , калину ).

б ) Хоч і терпкий у неї _________________,

Взимку радий кожен _________________.

Людей вона ________________________

В ______________________ є вона усюди .

( Птах , лікує , смак , Україні ).

в) Бо калина – то є ________________

Життя роду і  ____________ .

І калину ти , як _________________,

Любий друже , _________________!

(Бережи , символ , краси , мати ).

ВЧИТЕЛЬ. – Представники, підготуйтеся читати виразно. На екрані правильна відповідь.

- Чому потрібно берегти калину? (Бо калина – символ краси, щастя, доброти).

IV.  Розповіді учнів про вербу.  10  слайд

1 учень: Верба — одне з найулюбленіших в Україні дерев. Верби над ставом — традиційна прикмета українського села. Казали: «Де верба – там і вода».  Тому й криницю копають завжди під вербою. На сухому місці це дерево не росте.

2 учень:  У нас її росте близько 30 видів. Вона своїм корінням скріплює береги річок, озер, ставків та очищує воду. Коли копали криницю, то кидали шматок вербової колоди для очищення води. Люди давно помітили: де ростуть верби, там чисті джерела, бо верба — природний фільтр усіляких домішок.

3 учень:   Квітуча верба навесні  є символом оновлення та пробудження природи. Освячені гілочки верби перед Великоднем – вважаються магічними. Ними стьобали одне одного, щоб бути "великими, як верба, багатими, як земля, і здоровими, як вода".

4 учень:  Верба надзвичайно живуча: вона може вирости, як кажуть, із звичайного вербового кілка, вбитого в сиру землю. Разом із тим верба беззахисна і вразлива, якщо опиниться не у своєму середовищі — холодному і сухому.

5 учень:  Тарас Григорович Шевченко дуже любив це дерево. Для нього верба була символом України, дорогою згадкою про красу рідної землі. Вербову гілочку як символ України поет повіз із собою на заслання і посадив у казахській пустелі. Він доглядав її, оберігав від пекучого сонця. Виросло велике дерево, яке назвали вербою Тараса.

6 учень:  Давним-давно зародився і вербовий промисел. Природа обдарувала вербу такою гнучкістю, якої немає жодна швидкоросла деревна порода. Із верби в Україні здавна робили музичні інструменти: кобзи, бандури, сопілки. З вербового стовбура видовбували човен, робили меблі.

7 учень:  Верба — це дерево цілюще. Воно лікує від різних хвороб, від головного болю, при високій температурі, від болю у шлунку та горлі.

8 учень: читає вірш «Верба»

Над водою, на горбі,

Любо, весело вербі.

Довгі коси розпускала,

У ставочку полоскала,

Не потрібен гребінець,

Їх розчеше вітерець.

                                    Ліна Костенко

Вчитель: 

- Про вербу український народ склав багато легенд і переказів. Сьогодні ми опрацюємо одну із них.

 V. Робота над текстом. 11  слайд

 Без верби та калини – нема України

Легенда про вербу та калину


           Жили колись в одному селі мати Вербена та її дочка Калина. Мудра й мила зростала дівчинка – мало хто вже таких діток пам’ятає. А до того ж чарівниця вона була: всі трави із землі піднімала, пташок лікувала, дерева від хвороб рятувала. Не було дитини вродливішої і добрішої душею. Та довідались про чарівницю Калину вороги. Вирішили її згубити, щоб землю українську багату завоювати, хворості і зло на людей напустити.
          День був ясний, мов золотом гаптований, коли пішла дівчинка коси травами розчісувати, горобчиків годувати, льон, дощем прибитий із землі піднімати. Довго ходила Калина, стомилася, до криниці прибилася. Схилилася над нею, у жменю води взяла і краплиночку пташці дала. Аж раптом почула рідний неньчин голос із здаля: «Калино, Калино, не пий водиці…» Дівчина дуже хотіла пити й не звернула на це увагу. Та тільки-но перші краплі до губ піднесла, пташина маленька крилом їх знесла. Вдруге воду до губ піднесла – і навік кущем – калиною над водою зросла…
          Бігла мати. Плакала. Шукала, та вже доньки любої не застала. Натомість гарний і пишний кущ стояв, сльозинки-намистинки сіяв. Схилилася мати над криницею, затулила серцем ту воду-кровицю і проросла над нею вербицею. Минуло від тоді багато років, та матуся-верба все оберігає водні джерела, аби люди ніколи не зазнали лихих чарів.
Не ламай калину –
Образиш дівчину.
Не рубай вербу –
Накличеш біду.

  1. Читання тексту по частинах. ( в групах)
  2. Переказ прочитаного (1 учень з групи).
  3. Визначити жанр твору. Пояснити свій вибір.
  4. Словникова робота (хворость – хвороба, згубити – знищити, звести зі світу, дощем прибитий – зігнутий, прибилася – прийшла, здаля – здалеку, навік – на все життя,  лихих – поганих).
  5.  Визначити тему і основну думку твору.
  6. Назвати героїв легенди. Охарактеризувати їх.
  7. Знайти у творі порівняння.
  8. Скласти план. Повторити складові частини тексту.
  9. Змінити кінцівку легенди, щоб фінал був щасливий.

VI. Фізкультхвилинка.  12, 13  слайд

VII. Виготовлення оберегу.  14  слайд

1. Повторення правил роботи з ножицями.

2. Практична робота в групах.

- вибір кольору основи;

- відмальовування долоні;

- вирізання;

- приклеювання на основу;

- вирізування і приклеювання ягідок;

- оздоблення;

- презентаці робіт.

VIII. Складання СЕНКАНУ «КАЛИНА», «ВЕРБА»     15  слайд

Калина

Червона, гарна

Стоїть, пишається

Не можливо не задивитися

Квіточка

 

Калина

Червона, гарна

Красується, звеселяє, пломеніє

Символ дівочої краси і ніжності

Калинонька

Калина

Гіркувато- кисла, стигла

Прикрашає, захищає, сповіщає

Оберіг від багатьох хвороб

Калинка

 

Калина

Яскрава, незвичайна

Росте, лікує, оберігає

Символ моєї незалежної держави

Кущ

 

IX. Робота в групах з прислів’ями. (Завдання у групах)  16 слайд

- Прислiв’я про калину показують не лише красу цієї рослини, а й її символізм для нашої країни.

Зберіть прислів’я і поясніть, як ви їх розумієте.

Саджай біля хати калину — матимеш долю щасливу.

Милуйся калиною, коли цвіте, а дитиною — коли росте.

Компот з калини – здоров’я для родини.

Хто з калиною знається, той в здоров’ї купається.

Великдень без вербових котиків – не буває.

Який кущ, така й калина, яка мати, така й дитина.

Х. Складання запитань за «Ромашкою Блума»

Х. Підсумок уроку

1.Рефлексія 17 слайд

- Сьогодні на уроці ми дізналися про …

- Мені цікаво було …

- Я зрозумів, що …

2.Слово вчителя 17, 18 слайд

- Чи справдились ваші очікування?

Усі ви добре працювали,

На уроці не дрімали,

І читали, й оберіг виготовляли

Вербу і калину

ще більше взнали!

 

 

 

 

 

 

Додаток

 

Опрацювання легенди «Плакуча верба» Аудіозапис

Гра «Бджілки» читання напівголосно.

У матері-вдови було троє синів. Вони дуже любили маму. Росли вони добрими, роботящими, приносили радість усім людям. Та от напали на рідну землю вороги. Прийшов до матері старший:

— Благословіть, мамо, за свій край боротися.

Стиснулося в мами серце, але благословила. Потім прийшов середній. І його мусила благословити. А коли попросив благословення найменший, не витримала:

— Не пущу! — скрикнула. — Один ти у мене залишився!

— А земля у нас теж одна. Хто ж її захистить, як не я?

Ще більше защеміло у матері серце, але провела у дорогу і найменшого сина. А сама щодня виходила на берег річки, синочків рідних виглядала.

Поверталися їх друзі, схиляли перед матір’ю голови, приносили їй невтішні звістки: загинули всі її сини героями. Довго плакала-ридала мама над річкою, не хотіла в хату без дітей вертатися. А на ранок побачили люди на березі вербу, що невтішно додолу схилила свої віти.

Отак на світі з’явилася плакуча верба.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. гребьонкіна юлія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 березня 2018
Переглядів
2006
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку