Урок з економіки в 11 класі.
Тема уроку: Підприємець. Підприємництво, його роль та функції
Мета уроку: актуалізувати та поглибити знання про підприємництво як виробничий ресурс; розкрити зміст підприємницької діяльності та її значення для ринкової економіки; розвивати вміння розрізняти різні види підприємницької діяльності, виховувати повагу до підприємництва, цікавість до підприємницької діяльності.
Основні поняття: учні повинні знати економічний зміст понять «підприємець», «підприємництво», характеризувати риси, які властиві підприємцю, називати функції та передумови розвитку підприємництва; наводити приклади підприємств у виробничій, комерційній, посередницькій та фінансовій сферах.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.
1
Урок з економіки в 11 класі.
Тема уроку: Підприємець. Підприємництво, його роль та функції
Мета уроку: актуалізувати та поглибити знання про підприємництво як виробничий ресурс; розкрити зміст підприємницької діяльності та її значення для ринкової економіки; розвивати вміння розрізняти різні види підприємницької діяльності, виховувати повагу до підприємництва, цікавість до підприємницької діяльності.
Основні поняття: учні повинні знати економічний зміст понять «підприємець», «підприємництво», характеризувати риси, які властиві підприємцю, називати функції та передумови розвитку підприємництва; наводити приклади підприємств у виробничій, комерційній, посередницькій та фінансовій сферах.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань та умінь
Відомі люди – хто вони ?
1. Запропонував та втілив ідею парку розваг. ( Уолт Дісней )
2. Найвідоміший у світі мільйонер, керівник найбільшої у світі компанії з виробництва програмного забезпечення. ( Білл Гейтс )
3.Власник і засновник відомої японської компанії з виробництва мотоциклів.
( Соітіро Хонда )
Вчитель:
Розповідь вчителя.
1. Отже, тема сьогоднішнього уроку « Підприємець.Підприємництво, його роль та функції». На попередніх уроках було розглянуто особливості ринків виробничих ресурсів та формування доходів власників цих ресурсів. Тепер настав час дослідити виробничий ресурс, що поєднує всі фактори виробництва – підприємництво.
Виконуючи роль своєрідного каталізатора, підприємець одночасно є рушійною силою виробництва та посередником, який зводить у єдине ціле інші ресурси для здійснення певного процесу, який може виявитися прибутковою справою.
Зарубіжний досвід і сучасні тенденції економічного прогресу переконливо доводять, що сьогодні без винахідливих ділових людей, без розвитку різних форм підприємницької діяльності подальший розвиток неможливий.
( запис у зошити теми уроку)
2. Над питаннями уроку ви працювали самостійно, а сьогодні завершальний етап уроку- семінару, його мета ознайомитися з поняттям підприємництво як виробничий ресурс; розкрити зміст підприємницької діяльності та її значення для ринкової економіки; розвивати вміння розрізняти різні види підприємницької діяльності, виховувати повагу до підприємництва, цікавість до підприємницької діяльності.
3. На І етапі нашої роботи ми утворили 5 груп:
Історики, психологи, юристи, дослідники, державні реєстратори.
4. Кожна група проводила дослідження по таких питаннях, що відповідають темі уроку:
5. Працювати ми будемо так :
6. Готові ? Ну , що ж почали…..
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Виступи учнів, що проводили дослідження по питаннях.
І. «Історики» - З історії підприємництва.
Презентація + виступ.
Завдання №1 – анкета на визначення здатності до підприємництва.
1. Чи поводитесь Ви наодинці так, як тоді, коли за Вами спостерігають?
2. Чи вважаєте Ви хитрість хорошою і корисною рисою?
3. Чи можете Ви розпочати розмову на вулиці з незнайомою людиною?
4. Чи заздрите успіху Ваших знайомих?
5. Чи звертаєтесь на «Ви» до Ваших старших за віком родичів?
6. Чи здатні Ви усно швидко обчислити скільки буде 3% від 3%?
7. Чи приходите вчасно на побачення?
8. Переживаєте, якщо Вас обрахували на 1 грн?
9. Чи пам’ятаєте дату народження свого вчителя?
10. Чи зможете залишити валізу на вокзалі під наглядом зовсім незнайомої людини?
Відповідь « так» - 10 балів, « ні « – 0 балів. Проміжні відповіді оцінюються «на око» між 0 і 10 балами. Наприклад, якщо Ви з 10 своїх вчителів пам’ятаєте дату народження лише одного, відповідь – 1 бал. Якщо відповідь на яке – небудь питання для Вас є складною – 5 балів. Склавши всі Ваші бали, Ви звертаєтесь до ключа тесту.
Ключ до тесту :
ІІ. «Психологи» - Підприємець та його ділові якості.
Презентація + виступ.
Завдання № 2
Заповни головоломку « Основні риси підприємця»
Правильна відповідь :
1. Чесність 2.Надійність 3.Ініціативність
4.Незалежність 5.Конкурентність 6.Рішучість
7. Цілеспрямованість 8. Ризиковість
ІІІ. «Юристи» - Законодавча база
Презентація + виступ.
Завдання № 3
Серед наведених у дужках відповідей визначте правильну.
1. Метою боротьби підприємців з ризиком є ( зниження ризику, збільшення ризику, запобігання ризику )
2. Підприємницькою діяльністю можна займатися з ( 18 років, 16 років, 14 років).
3. Метою підприємницької діяльності є ( отримання досвіду , отримання нового статусу, отримання прибутку ).
4. Певна частина населення займатися підприємницькою діяльністю
( не має бажання, не має грошей, не має права).
5. Постійні втрати у підприємницькій діяльності призводять до (збільшення прибутку, банкрутства, розширення асортименту ).
6. Запобігти ризику можна шляхом ( збільшення прибутку, зниження витрат, страхування ).
Правильна відповідь :
1. Зниження ризику.
2. 16 років.
3. Отримання прибутку.
4. Не має права.
5. Банкрутства
6. Страхування.
ІV. « Дослідники» - Підприємництво, його функції.
Вчитель : Як показує зарубіжний досвід, для того щоб суспільство було багатим, потрібно, аби 5 – 7 % його активного населення мало схильність до підприємництва. Які ж вигоди суспільству від підприємців? ---
Про це розкаже наступна група.
Презентація + виступ
V. «Державні реєстратори» - Види підприємництва.
Презентація + виступ.
Завдання № 4.
Визначте вид підприємницької діяльності, позначивши кожен відповідною буквою :
В – виробнича; К – комерційна ; П – посередницька; Ф – фінансова.
1. Дилер фондової біржі продав пакет акцій АТ « Граніт ».
2. Бригада будівельників фірми « Ваш дім» за три місяці виконала повний ремонт будинку.
3. Торговий дім « Караван » щодня збільшує обсяги продажів на 2 – 3%.
4. Ріелтер агенства нерухомості за літній період продав шість квартир.
5. Банк « Добродій» видає кредити на придбання авто.
6. Відкрито ще одну майстерню з ремонту взуття.
Правильна відповідь :
1. Посередницька 4. Посередницька
2. Виробнича. 5. Фінансова.
3. Комерційна. 6. Виробнича.
- Ви почули результати досліджень, а зараз повернемось до нашої теми і підведемо підсумки.
ІV. Закріплення нових знань і вмінь учнів
►► Робота в малих групах. Учитель видає групам роздрукований текст (або зачитує його вголос) і оголошує завдання: учні, працюючи колективно, мають ознайомитися із ситуацією і відповісти на запитання після тексту. Час на виконання завдання — до 10 хв. Після обговорення від кожної групи має виступити по одному учневі з короткою доповіддю (3-4 хв).
Сила підприємницької волі
Майкл Делл заснував компанію «Dell Computers» 1984 року, коли йому було 19 років. 1992 року його компанія увійшла до рейтингу «Fortune-500». На той час Деллу виповнилося 26 років. 2005 року він увійшов до четвірки найбагатших людей США зі статком у 18 млрд. дол.
Майкл Делл народився 1965 року й у віці 15 років захопився комп’ютерами. Свій перший бізнес-проект він здійснив у 12 років, зайнявшись торгівлею марками. Тоді він дізнався про те, що якщо в людини є гарна ідея, то зусилля з утілення її в життя матимуть гідну винагороду. Отримавши 1980 року від батьків перший комп’ютер, він одразу ж розібрав його на частини, щоб дізнатися його улаштування. Дуже скоро почав перероблювати комп’ютери, щоразу вдосконалюючи їх. Вступивши до Техаського університету, Майкл вирішив перетворити своє захоплення на бізнес і зареєстрував фірму «PC’s Limited». 18-річний юнак сміливо заявив, що хоче конкурувати з IBM. Незабаром він створив фірму «Dell Computer Corporation» зі стартовим капіталом 1000 дол. США.
В основу свого бізнесу Делл поклав просту, але революційну на той час ідею — продавати комп’ютери безпосередньо клієнтам. Переваги такого підходу були очевидними: з’явилась економія за рахунок комісійних посередникам і торговим агентам, крім того, від покупців Делл одразу дізнавався про їхні потреби, що дозволяло підприємцеві створювати товар, який завжди мав попит. У результаті прибутки компанії зростали значно швидше, ніж у конкурентів. 1999 року «Dell Computers» стала лідером ринку США. У віці 22 років Делл відкрив філіал компанії в Англії, у 29 років — у Японії, усюди зайнявши провідні позиції.
►► Дайте відповіді на запитання
1. Поясніть, завдяки чому Майкл Делл зміг узгодити власні підприємницькі амбіції з потребами споживачів?
2. Назвіть риси Майкла Делла, які дозволили йому стати успішним підприємцем (сильні сторони).
3. Назвіть причини, з яких Майклу Деллу не вдалося перевершити успіх бізнесу Білла Гейтса (слабкі сторони).
4. Назвіть фактори зовнішнього середовища, що сприяли комп’ютерному бізнесу Майкла Дела (можливості: наприклад, попит, державна підтримка тощо).
5. Назвіть фактори зовнішнього середовища, що протидіяли комп’ютерному бізнесу Майкла Дела (загрози: наприклад, конкуренція, поведінка постачальників тощо).
6. Використовуючи попередні відповіді, складіть SWOT-аналіз, заповнивши кожен квадрант схеми визначеними факторами.
Opportunities (можливості) 1. ... 2. ... |
Threat (загрози) ... |
Strengths (сильні сторони) ... |
Weaknesses (слабкі сторони) ... |
V. Підведення підсумків уроку, оцінювання.
VІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал підручника ст.69 – 71.
2. Виконати письмово № 4 стор.88 .
3. Підготувати доповідь про найвідоміших у світі або в Україні підприємців. Охарактеризувати причини їхнього успіху, напрями діяльності, вплив їх підприємницької діяльності на економіку країни.