Тема: Сімейний бюджет. Доходи і витрати сім’ї
Мета: поглибити знання про доходи сім’ї як джерело збільшення її багатства; види доходів, витрати, обов’язкові платежі, бюджет родини; вчити планувати бюджет родини, раціонально розраховувати витрати і співставляти їх з доходами; усвідомити свою роль у формуванні сімейного бюджету;
розвивати вміння аналізувати навчальний матеріал, умову задачі, виявляти аналогії, встановлювати закономірності, встановлювати головне;
виховати уважність, зібраність, спостережливість, грамотного споживача та дбайливого господаря.
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
1.1 Інтерактивна вправа «Мікрофон».
- Назви і наведи приклади доходів, які отримує твоя сім’я.
1.2 Вправа «Блискавка».
- Завдання: дати коротке пояснення термінів, картки з надписами яких швидко змінюються (заробітна плата, премія, рента, прибуток, пенсія, стипендія, державна допомога).
ІІ. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Нажити багато грошей – хоробрість,
зберегти їх – мудрість,
а уміло витратити – мистецтво.
Б. Авербах
З попередніх уроків ви вже дізнались про різні доходи сімей, але кожен з нас отримує доходи, щоб їх витрачати. Про співвідношення доходів і витрат і піде мова на сьогоднішньому уроці.
Тема уроку: «Сімейний бюджет. Доходи і витрати сім’ї».
За результатами уроку ви зможете пояснити, що таке бюджет, визначите свою роль у формуванні сімейного бюджету; навчитеся розрізняти види бюджету в залежності від співвідношення доходів і витрат.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
3.1 Складання асоціативного куща.
На магнітній дошці розміщені 2 плакати:
Учням роздаються картки із зазначенням таких понятійних категорій: спадок, виграш у лотерею, комунальні послуги, лікування, відпочинок, одяг, взуття, доходи від домашнього господарства, навчання, першочергові потреби, стипендія, новий автомобіль, пенсія, державна допомога, субсидія, заробітна плата
Завдання: розмістіть отримані карточки на відповідних плакатах (діти прикріплюють отримані карточки на відповідних плакатах).
3.2 Пояснення вчителя.
Саме слово бюджет у перекладі з англійської означає «грошова сумка». Взагалі, слово «бюджет» сьогодні широко розповсюджене. Сучасна економіка вкладає в нього подвійний зміст. З одного боку – це розподіл доходів та витрат людини, родини, міста, країни за певний термін. З іншого боку, це сума грошових коштів у розрахунку на деякий період часу.
Отже, сімейний бюджет – це співвідношення доходів і витрат родини. Проте, в залежності від величини доходів і витрат бюджет може бути трьох видів. Якщо доходи дорівнюють витратам, то бюджет є збалансованим, якщо витрати перевищують доходи – бюджет дефіцитний, якщо доходи перевищують витрати – бюджет надлишковим. (Пояснення супроводжується показом терезів).
Бюджет, у якому витрати
дорівнюють доходам -
збалансований
Бюджет, у якому витрати дорівнюють доходам - збзбалансований
Бюджет, у якому витрати Бюджет, у якому доходи
перевищують доходи – перевищують витрати -
дефіцитний надлишковий
3.3 Робота в групах.
Об’єднати учнів у 3 «групи-сім’ї», кожна з них обирає конверт із завданням (фото сім′ї і завдання). Отримавши завдання, учні підраховують бюджет своєї сім’ї. На дошці розміщені терези, які символізують вид родинного бюджету: збалансований, дефіцитний та надлишковий. Учням пропонується прикріпити фото сім′ї до тих терезів, які відповідають їхньому бюджету.
Вчитель підводить підсумок роботи виконаної учнями, акцентуючи увагу на нових термінах. Додаток 4.
Завдання 1.
Родина Петренків вирішила підрахувати, свої витрати і доходи за місяць, щоб дізнатися чи вистачить їм грошових коштів до наступної зарплатні. Допоможіть родині підрахувати їх доходи та витрати та визначіть яким є їх бюджет.
Доходи (в гр. одиницях): Витрати (в гр. одиницях):
заробітна плата 200 купівля взуття 50
виграш у лото «Забава» 50 плата за ремонт телевізора 70
стипендія 50 плата за комунальні послуги 180
проценти за вкладами 100 витрати на харчування 70
доходи від оренди житла 65 плата за проїзд 20
премія мами 70 плата за навчання 150
доходи від домашнього господарства 120 купівля комп’ютера 150
пенсія 50 ремонт холодильника 30
додаткова грошова винагорода 20 відвідування театру 20
Завдання 2.
Родина Гапоненків вирішила підрахувати, свої витрати і доходи за місяць, щоб дізнатися чи вистачить їм грошових коштів до наступної зарплатні. Допоможіть родині підрахувати їх доходи та витрати та визначіть яким є їх бюджет.
Доходи (в гр. одиницях): Витрати (в гр. одиницях):
заробітна плата 300 купівля взуття 100
відвідування театру 50 плата за ремонт телевізора 10
стипендія 180 плата за комунальні послуги 180
проценти за вкладами 70 витрати на харчування 200
доходи від оренди житла 80 плата за проїзд 90
премія мами 20 плата за навчання 170
доходи від домашнього господарства 85 ремонт холодильника 10
пенсія 110
Завдання 3.
Родина Василенків вирішила підрахувати, свої витрати і доходи за місяць, щоб дізнатися чи вистачить їм грошових коштів до наступної зарплатні. Допоможіть родині підрахувати їх доходи та витрати та визначіть яким є їх бюджет.
Доходи (в гр. одиницях): Витрати (в гр. одиницях):
заробітна плата 600 купівля взуття 250
відвідування театру 40 плата за ремонт телевізора 100
стипендія 210 плата за комунальні послуги 230
проценти за вкладами 50 витрати на харчування 330
доходи від оренди житла 40 плата за проїзд 100
премія мами 100 плата за навчання 100
додаткова грошова винагорода 100 ремонт холодильника 30
пенсія 80
ІV. Закріплення нових знань, вмінь
4.1 Бесіда.
Учням пропонується на основі отриманих знань пояснити епіграф уроку. Вчитель задає питання і в процесі здійснює коментарі відповідей учнів.
Питання
Робота з підручником §13, практичне з-ня
№ 3
Уявіть, батьки дали вам 50 гривень на особисті витрати і сказали, що більше грошей на цьому тижні вам не зможуть дати. Складіть свій бюджет на неділю.
№ 6.
Припустимо, протягом місяця батько приніс заробітну плату 1200 гривень, бабуся отримала пенсію 600 гривень та вам повернули борг – 300 гривень. Протягом цього ж місяця мама витратила на харчування 800 гривень, купила костюм татові за 1100 гривень. Чи вистачить мамі наявної суми доходів? Запропонуй свій варіант вирішення проблеми.
Вчитель пропонує учням пояснити девіз родини «Ми не такі багаті, щоб купувати дешеві речі». На початку вчитель наводить аргумент-підказку, що дешеві речі швидко псуються, тому на їх купівлю витрати постійно збільшуються.
4.3 Робота з ребусами.
Учням пропонується розгадати ребус, під яким зашифровані основні поняття даного уроку. За результатами вчитель ще раз акцентує увагу на термінах та їх визначеннях. Додаток 5.
бюджет
V. Підсумок.
Вчитель разом з учнями складає сінквей, який є логічним завершенням уроку.
Приклад сінквею
бюджету.
VІ. Домашнє завдання.
§ 13, №7