Конспект уроку з фізики 9-го класу з теми "Оптичні явища в природі. Джерела та приймачі світла. Світловий промінь. Прямолінійне поширення світла. Сонячне й місячне затемнення".

Про матеріал

Завдання на уроку: з'ясувати значення світла в житті людини, ознайомитися з тілами які випромінюють світло, з'ясувати поняття променя світла, вивчити основний закон оптичних явищ – закон прямолінійного поширення світла.

Перегляд файлу

Оптичні явища в природі. Джерела та приймачі світла. Світловий промінь. Прямолінійне поширення світла. Сонячне й місячне затемнення

 

Мета уроку: дати учням наукове трактування поняття світла як видимої частини спектра електромагнітних випромінювань;

cформувати початкові уявлення про природу та властивості світла;

розвивати інтерес до вивчення фізики;

продовжити формування прийомів розумової діяльності – аналізу, синтезу, порівняння, систематизації;

виховувати спостережливість, наполегливість, старанність, дисципліну праці;

розвивати в учнів політехнічний кругозір, аргументовано пояснювати закономірності явищ природи, застосовувати теоретичні положення для пізнання дійсності, мислення, творчі здібності учнів;

формувати навички роботи з підручником.

Обладнання: електрична лампа, свічка, ліхтарик, лазерна указка, набір з геометричної оптики, саморобна камера-обскура.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Зміст уроку:

І. Організаційний етап.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів:

Бесіда за питаннями

1. Яке значення світла для рослин, тварин?

2. Яке значення світла в житті людини?

3. Що ви знаєте про світло?

 

ІІІ. Повідомлення теми й завдання уроку:

Отже, тема сьогоднішнього уроку «Оптичні явища в природі. Джерела та приймачі світла. Світловий промінь. Прямолінійне поширення світла. Сонячне й місячне затемнення»; наше завдання на уроці: з’ясувати значення світла в житті людини, ознайомитися з тілами які випромінюють світло, з’ясувати поняття променя світла, вивчити основний закон оптичних явищ – закон прямолінійного поширення світла. 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

План вивчення нової теми:

1. Оптичні явища в природі. Джерела та приймачі світла.

2. Світловий промінь, прямолінійне поширення світла.

3. Тінь, напівтінь. Сонячне й місячне затемнення.

 

1. Ми отримуємо інформацію про світ через свої органи почуттів. Близько 90 % цієї інформації – через зір. Спробуйте хоч на годину зав’язати собі очі, навіть перебуваючи у власній кімнаті! Ви відразу відчуєте незручність, зокрема те, якими обмеженими стали ваші можливості. Отже, ми маємо дбати про збереження свого зору та співчувати людям, які бачать погано або не бачать зовсім. З давніх часів люди намагалися зрозуміти природу та властивості світла, механізм зору. Саме цими питаннями ми й займатимемося під час вивчення теми «Світлові явища». На нас чекає багато цікавого!

Що ж ми сьогодні знаємо про світло?

Світло не є речовиною (з нього не можна «побудувати» фізичне тіло). Світло несе певну енергію: воно нагріває землю та повітря, енергію світла використовують сонячні батареї, від яких може працювати і калькулятор, і апаратура космічної станції. Енергія сонячного світла забезпечує і кругообіг води на Землі, і підтримання життя на нашій планеті.

Світло є одним з видів проміння, воно переносить енергію.

Сонячні сходи, веселка, гра світла у струмені води або в коштовному камінні, мінливість океану та неба - все це обумовлене тими чи іншими світловими явищами.

Джерелами світла називають тіла, що випромінюють світло.

Які приклади джерел світла ви можете навести?

У будь-якому джерелі світла відбувається перетворення якогось виду енергії на енергію світла. Головним природним джерелом світла є Сонце. Причиною виникнення сонячного світла є висока температура поверхні Сонця (близько 6000 °C). Штучні джерела світла, які людство використовувало протягом століть, теж були тепловими: вони світилися через високу температуру (це вогнище, факел, гасова або газова лампа).

Теплові джерела світла світять через високу температуру.

Проте джерела світла можуть мати й кімнатну температуру: це світлячки, планктон, гнила деревина (природні джерела світла), газосвітні трубки, екрани телевізорів (штучні джерела світла).

Приймачі світла - це тіла, в яких під дією світла відбуваються якісь зміни.

Приймачами світла є фотоплівка, листя дерев, органи зору будь-якої живої істоти.

2. Кожному з нас знайоме поняття «світловий промінь».

Хто з вас може сказати, що бачив окремий світловий промінь?

Демонстрація вузького пучка світла. Проте всі наведені приклади свідчать про спостереження пучків світла, а не променів.

Світловий промінь - це лінія, вздовж якої розповсюджується світло.

Але ж лінія не має товщини, тобто будь-який видимий пучок світла містить безліч світлових променів. Те, що ми часто звемо променем, є насправді досить вузьким пучком світла.

В однорідному прозорому середовищі світлові промені прямолінійні.

Власне, в нашій уяві поняття про світловий промінь і пряму лінію тісно пов’язані.

3. Важливим прикладом прямолінійного поширення світла є утворення тіні. Уявіть, що є тільки одне точкове джерело світла (тобто таке джерело, що його розміри значно менші, ніж відстань до найближчих предметів).

Чи може світло від такого джерела потрапити у будь-яку точку? Як визначити, куди саме може потрапити світло?

А що зміниться за наявності двох точкових джерел світла?

До області з горизонтальною штриховкою не можуть потрапити промені від джерела 1, до області з вертикальною штриховкою - промені від джерела 2, а до області з подвійною штриховкою взагалі не потрапляє світло. Це область тіні, а інші дві області - області півтіні.

Тінь - область, куди не потрапляє світло.

Півтінь - область, куди потрапляє світло лише від частини джерела (або джерел) світла.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу:

Бесіда за запитаннями

1. Що називають джерелами світла?

2. Які є типи джерел світла?

3. Які джерела світла ми називаємо тепловими?

4. Що таке світловий промінь?

5. Що таке тінь і півтінь?

Розв’язування задач

Задача 1. Чому в сонячний день вранці тіні довші, ніж опівдні? Зробіть рисунки до свого пояснення.

Задача 2. Під час проведення хірургічних операцій вмикають спеціальні великі світильники на стелі операційної. Чому звичайного освітлення в цих випадках замало?

 

VІ. Домашнє завдання:

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
10 січня
Переглядів
131
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку