Конспект уроку з фізики для 10 класу на тему "Змочування. Капілярні явища". Урок засвоєння понять, з'ясування закономірностей, використання практичних вмінь та навичок. Розвитку логічного мислення, критичного мислення, вміння вести діалог і слухати інших.
1
10 клас
Тема. ЗМОЧУВАННЯ. КАПІЛЯРНІ ЯВИЩА.
Мета:Засвоїти поняття змочування і капілярності, з’ясувати їх
закономірності; показати практичне значення цих явищ.
Розвивати: мислення, вміння спостерігати і самостійно робити
висновки та проводити експеримент за планом.
Виховувати: вміння вести діалог і слухати інших.
Тип уроку:урок вивчення нових знань.
Обладнання. Мультимедійні засоби навчання, ППЗ «Фізика 10», обладнання і матеріали (серветки, папір, тканини по 3 різних кожного) для дослідів у групах, листи-оцінювання, які заповнюються секретарями груп.
Хід уроку.
І. Повідомлення теми, мети уроку. (слайд 1)
Поставте питання до теми уроку. (Учні ставлять запитання до теми, вчитель записує їх на дошці. Запитання типу: що таке змочування? Де спостерігається? Які явища називають капілярними? Корисне чи шкідливе змочування? І т. д. На основі цих запитань озвучується завдання уроку і очікувані результати, і до цих запитань повертаємось в кінці уроку, при підведенні підсумків уроку.)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
З чим у вас асоціюється поняття змочування?
З чим у вас асоціюється поняття капілярність?
Де ви зустрічалися з цими поняттями?
ІІІ. Мотивація.
Постійно руки й одяг в крейді,
Невже ніяк не підсобить,
Ми вивчимо тему капілярність,
Щоб виглядати як пані «Охайність»
Мабуть кожен з вас стикався з проблемою жирних плям. Чи легко їх позбутися? Ви ще кип’ятите?
Тоді ми йдемо до вас!
ІV. Вивчення нового матеріалу. (пояснення вчителя з елементами бесіди)
Перегляд досліду
Одні і ті ж речовини, але ведуть себе по-різному в залежності від поверхні, на якій вони знаходяться.
Змочуючи рідина – розтікається по твердому тілу.
Незмочуваність – рідина збирається в краплі, внаслідок міжмолекулярного притягання.
Як пояснити на основі МКТ?
Спостерігаємо дослід 2 і дослід 3. (слайд 4)
Чим відрізняються результати досліду?
Чи легко відірвати молекули води з посудини?
А молекули ртуті?
Який висновок? (слайд 5)
Змочується – Зчеплення між молекулами рідини і твердого тіла сильніше за притягання між частинками рідини
Незмочуваність - Взаємне притягання молекул рідини більше, ніж притягання молекул рідини до твердого тіла
2. Капілярні явища. (Слайд 6-8)
Змочування чи незмочування рідиною стінок посудини впливає на форму її вільної поверхні. Якщо велика кількість рідини налита в широку посудину, то форма поверхні горизонтальна внаслідок дії сили тяжіння. Але біля країв посудини зазнає викривлень. Змочуюча – піднімається, а незмочуюча – опускається. Викривлену поверхню називають – меніском. Добре помітно меніск у капілярних трубках.
Вода в капілярах піднімається завдяки надмірному тиску, який виникає внаслідок поверхневого натягу.
Тиск під увігнутою поверхнею менший, а під опуклою – більший за тиск на рівні плоскої поверхні.
Формула за якою визначається величина додаткового тиску виведена Лапласом:
3. Фронтальний експеримент (слайд 9)
Спостерігаємо досліди. (слайд 10-11)
Які закономірності ви помітили?
Висоту підняття рідини в капілярах обчислюємо за законом Жарена
4. Робота в групах. (слайд 12)
За отриманими завданнями проведіть досліди, виконайте обчислення, зробіть висновки. (додаток 1 - завдання, додаток 2- інструкція до виконання)
5. Виступи доповідачів.
6. Застосування капілярних явищ. (повідомлення учнів) (слайди 13-18)
V. Закріплення.
Якісні задачі (Ланцюжок)
VI. Узагальнення систематизація знань.
Повторення вивченого за питаннями, які самі ж учні ставили на початку уроку.
VII. Підсумки уроку.
Що нового дізналися?
Де знайдете застосування отриманим знанням в повсякденному житті?
Д/з. І рівень: Вивчити § 23
ІІ рівень: + Впр. 6 (1)
ІІІ рівень: + скласти кросворд або ребус
ІVрівень: + підготувати повідомлення
або написати фантастичний твір “Кудись поділись капіляри і як без них тепер нам бути”
Додаток 1.
Завдання групі №1
1. Визначити діаметр капілярів різних паперових серветок.
2. Порівняти обчислені значення діаметрів.
3. В якому із зразків діаметр найменший?
4. Який висновок можна зробити стосовно якості даного виду паперу?
Завдання групі №2
1. Визначити діаметр капілярів різного виду паперу (фільтрувальний, газетний, учнівський).
2. Порівняти обчислені значення діаметрів.
3. В якому із зразків діаметр найменший?
4. Який висновок можна зробити стосовно якості даного виду паперу?
Завдання групі №3
1. Визначити діаметр капілярів різного виду тканин.
2. Порівняти обчислені значення діаметрів.
3. В якому із зразків діаметр найменший?
4. Який висновок можна зробити стосовно можливості вбирання вологи даним видом тканини?
Завдання групі №4
1. З’ясувати, які з представлених зразків змочуються водою, а які ні?
Чому?
2. Визначити, який з паперів краще вбирає вологу, без обчислення діаметра капіляра.
3. Проаналізувати фарби капілярним методом.
4. Який висновок можна зробити.