1
Конспект уроку з фізики у 8 класі
Урок - подорож.
Мандрівка до країни «Температура»
Тема. Поняття про температуру. Термометр і його будова.
Мета уроку:
Навчальна. Познайомити учнів з умовою теплової рівноваги; ввести поняття «температура», ознайомити з основними способами вимірювання температури; пояснити будову і принцип роботи термометра.
Розвивальна. Розвиток пізнавальної активності, уяви та образного мислення шляхом формування уміння користуватися термометром, навичок вимірювання температури тіла, води, повітря; розвивати в учнів інтерес до вивчення фізики, поповнювати словниковий запас.
Виховна. Виховувати вміння висловлюватися.
Тип уроку:комбінований, нестандартний
Обладнання:термометри, навчальна презентація, комп’ютер.
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Епіграф
Недостатньо тільки отримати знання. Треба знайти їм застосування.
Недостатньо тільки бажати, треба діяти.
І.Гете
Корекційно –розвиваюча спрямованість
Я під пахвой посиджу
Що робити, підкажу:
Чи дозволю я гуляти,
А чи в ліжко покладу. (температура)
Це важливий показник
Термометр - її боржник
Якщо спека – висока,
А мороз – вона низька.( температура)
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Зупинка 1. Пригадай!
Фронтальне опитування
1. Наведіть приклади на підтвердження того, що тверді тіла, рідини й гази розширюються під час нагрівання.
2. У чому причина збільшення об’єму тіл під час нагрівання?
3. Наведіть приклади застосування теплового розширення в техніці, побуті.
4. Що відбувається під час охолодження з твердими тілами?
5. Чому стоматологи не радять їсти дуже гарячу їжу?
6. Що може трапитись, якщо налити в склянку окріп? Поясніть свою відповідь з точки зору теплового розширення тіл.
3. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми і мети уроку
Усім змалку є звичними слова: гаряче, тепле, холодне.
«Обережно, чашка гаряча, обпечешся»,— застерігали нас дорослі. Ми не розуміли, що означає «гаряча», торкалися чашки — і обпікалися.
«Сніг холодний, не знімай рукавичок, пальчики змерзнуть»,—умовляла бабуся. Нам дуже хотілося дізнатись, а як це — «холодний», ми знімалирукавички й невдовзі розуміли значення цього слова.
«Доведеться побути в ліжку. Температура висока»,— наполягав лікар...
А що ж таке температура з погляду фізики?
Отже тема уроку: « Поняття про температуру. Термометр і його будова.»
Мета нашого уроку: розглянути поняття температура, ознайомитись з приладом для вимірювання температури, його будовою.
4. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Зупинка 2. Теоретична
Вправа «Асоціативний кущ»
Наведіть як можна більше асоціацій до слова « Теплота»
1. Знайомимося з поняттям «температура»
Початкових уявлень про температуру людина набула за допомогою дотику. Але відчуття тепла або холоду є суб’єктивними. За однакової кімнатної температури:
а — гладенький папір здається холоднішим, ніж шорсткий килимок; металеві предмети здаються холоднішими від дерев’яних або пластмасових.
б — якщо занурити ліву руку в теплу воду, праву — в холодну, а через деякий час обидві руки помістити в посудину з водою кімнатної температури, то виникне дивне відчуття: ту саму воду ліва рука сприйме як холодну, а права — як теплу.
Тобто, відчуття можуть нас обманювати.
2. Вводимо поняття теплової рівноваги.
Питання класу
• Що стане з гарячим чайником, якщо його вимкнути та залишити на плиті?
• Що стане із соком, якщо поставити його в холодильник?
Коли більш нагріте тіло контактує з менш нагрітим, то більш нагріте тіло завжди охолоджується, а менш нагріте — нагрівається.
До того ж можуть змінюватися й інші властивості тіл:
.
Натомість однаково нагріті тіла, контактуючи одне з одним, не змінюють своїх властивостей, і тоді кажуть, що ці тіла перебувають у стані теплової рівноваги.
Наприклад:
Температура — це фізична величина, яка показує ступінь його нагрітості
3. Дізнаємось про фізичний зміст температури
Ви знаєте, що температура тіла тісно пов’язана зі швидкістю хаотичного руху його частинок (атомів, молекул,йонів).
Тепловий рух — це хаотичний рух молекул і атомів, який визначає температуру тіла.
Чим швидше рухаються частинки, тим вища температура тіла.
Швидкість руху окремих частинок постійно змінюється. Але в стані теплової рівноваги швидкість частинок усіх тіл є однаковою.
Температура — міра швидкості хаотичного руху частинок, із яких складається тіло.
Зупинка 3. Історична.
4. Вимірюємо температуру
Термометри —прилади для вимірювання температури.
Перший термометр (термоскоп) сконструював Галілео Галілей.
Поточне значення температури визначається по нижньому поплавцю, котрий піднявся угору.
Шкали термометрів Були складені Кельвіном, Фаренгейтом, Цельсієм.
Зупинка 4. Технічна
Дія термометрів заснована на тому, що зі зміною температури тіла змінюються певні властивості цього тіла.
Розглянемо, наприклад, рідинний термометр, дія якого ґрунтуєтьсяна розширенні рідини під час нагрівання.
Будова рідинного термометра:
1 — резервуар з рідиною;
2 — трубка;
3 — шкала.
Зусиллями шведського вченого Андерса Цельсія в 1742 створено нову шкалу для вимірювання температури, якою ми користуємося й сьогодні.
а — температурі танення льоду приписують значення0 °С;
б — температурі кипіння води приписують значення 100 °С.
Поділивши відстань між позначками0 і 100 °С на сто рівних частин, дістанемо термометр, який проградуйовано за шкалою Цельсія,та одиницю температури за цією шкалою — градус Цельсія (°C).
Температуру, виміряну за шкалою Цельсія, позначають символом t:
[t] = °C.
У СІ за основну одиницю температури взято кельвін (K).
Термометри бувають різних видів:
У підручнику розгляньте на с. 78 рис. 55
А_ електричний
Б – електронний
В- інфрачервоний
Г на основі біметалевої пластини
Д- рідинний.
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Зупинка 5. Дослідницька
За допомогою шприца показати, що вода може закипіти при кімнатній температурі.
Розв’язування задач
1. Чому показання медичного термометра варто дивитися лише через 5 хв після того, як він був поставлений хворому?
2. Що показує термометр — температуру тіла чи температуру самого термометра?
(Термометр завжди показує свою власну температуру, отже, вимірюючи температуру будь-якого тіла, слід дочекатися стану теплової рівноваги між тілом і термометром).
3.Уранці хлопчик виміряв температуру свого тіла,і з’ясувалося, що вона становить 37,8 °С. На скільки ця температура має зменшитися, щоб лікар дозволив хлопчику йти до школи?
4. Розташуйте подані показники температури у порядку зростання:
-12 °С, + 21 °С, 0 °С, +15 °С, - 23 °С
1 |
-12 °С |
2 |
+ 21 °С |
3 |
0 °С |
4 |
+15 °С |
5 |
- 23 °С |
Інтерактивна вправа “ Мікрофон ”
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VІ. Домашнє завдання
Вивчити § 1, виконати вправу 1 (2-4), розглянути будову вуличного термометра, визначити ціну його поділки.
1 |
-12 °С |
2 |
+ 21 °С |
3 |
0 °С |
4 |
+15 °С |
5 |
- 23 °С |
1 |
-12 °С |
2 |
+ 21 °С |
3 |
0 °С |
4 |
+15 °С |
5 |
- 23 °С |
1 |
-12 °С |
2 |
+ 21 °С |
3 |
0 °С |
4 |
+15 °С |
5 |
- 23 °С |
1 |
-12 °С |
2 |
+ 21 °С |
3 |
0 °С |
4 |
+15 °С |
5 |
- 23 °С |
1 |
-12 °С |
2 |
+ 21 °С |
3 |
0 °С |
4 |
+15 °С |
5 |
- 23 °С |
ЦІКОВО ЗНАТИ
Види термометрів
а — рідинний (мірою температури є довжина стовпчика рідини);
б — металевий (біметалічна пластинка, яка з’єднана зі стрілкою термометра, вигинається в результаті нагрівання);
в — термометр опору (зі зміною температури змінюється опір робочої частини термометра);
г — медичний (унаслідок зміни температури змінюється колір відповідної ділянки термометра)
Температурні рекорди у природі та техніці
Найхолодніше місце на Землі знаходиться на Південному полюсі нашої планети. Тут 10 серпня 2010 р. за допомогою обладнання космічного супутника Landsat-8 було зафіксовано температуру –93,2 °С. Для порівняння: одним із найхолодніших місць у Сонячній системі є темний кратер на Місяці (–238 °С).
Найхолодніший об’єкт, що відомий ученим, розташований у сузір’ї Кентавра на відстані 5000 світлових років від Землі. Температура там становить усього 1 Кельвін, або –272,15 °С, що наодин градус вище абсолютного нуля. За цієї температури замерзає навіть водень — найлегший із усіх відомих газів.
За низьких та наднизьких температур речовини мають унікальні властивості, що збільшує перспективи їхнього використання в сучасній науці та техніці. Отримання речовин за наднизьких температур та дослідження їхніх властивостей здійснюють укріогенних лабораторіях.
В Україні дослідження речовин в умовах наднизьких температур розпочалося у створеному в Харкові в 1928 р. Українському фізико-технічному інституті (УФТІ). Завдяки першомудиректору УФТІ І. В. Обреїмову було засновану одну з найпотужніших у Європі кріогенну лабораторію. У 1930 р. лабораторію очолив Л. В. Шубніков. За часів його керівництва розпочатодослідження проблем надпровідності, магнетизму, термодинамічних властивостей речовин в умовах наднизьких температур. Уже в 1930 р. співробітники лабораторії розробили технологіюотримання рідкого азоту, у 1931-му — рідкого водню, у 1932-му — рідкого гелію.
Найвищі температури
Найвища температура на Землі — в пустелі на півдні Ірану, де у 2005 р. температура піднялася до 70,7 °С.
На глибині 30–50 км надра Землі нагріті до 1000–1200 °С. Установлено, що поміж зірок найвища температура — на так званих блакитних зорях, температура їх поверхні 10 000 – 30 000 °С. У надрах зорі мають ще вищу температуру. За підрахунками вчених, ця температура становить кілька мільйонів градусів Цельсія.
Як не дивно, але температурний рекорд із найвищих температур у Всесвіті (близько 10 трильйонів °С) було встановлено 7 листопада 2011 р. в Швейцарії під час експерименту на Великому адронному колайдері (найпотужнішому прискорювачеві найдрібніших часток).
Температура й людський організм
Середня температура людського тіла зазвичай коливається в діапазоні між 36,5 і 37,2 °С.
Критично висока температура тіла — 42 °С, за неї відбувається порушення обміну речовин у тканинах мозку.
Вважається, що організм людини краще пристосований до холоду. Наприклад, зниження температури тіла до 32 °С викликає озноб, але не становить серйозної небезпеки. За температури 27 °С настає кома, відбувається порушення серцевої діяльності та дихання. Температура тіла нижче 25 °С є критичною. Проте відомі випадки, коли деяким людям вдалося вижити, перебуваючи тривалий час у сніговому заметі.
Виявлено, що за короткотривалого контакту з дуже низькими температурами організм людини миттєво мобілізує свої захисні сили, прискорює обмінні процеси й запускає механізми самолікування. Таку процедуру здійснюють у кріосаунах, де використовується повітряно-азотна суміш, що має температуру –140 °С. Триває ця процедура близько 2–3 хвилин.
Дівчатка можуть хизуватися термолаком для нігтів. Він має властивість змінювати свій колір залежно від температури. За його відтінками можна оцінити, чи холодно рукам. Якщо відтінок світлий — руки теплі, якщо темний — то треба хутчіше зігрітися.
Температура тіла теплокровних тварин
У кажанів у стані сплячки 13 °С
у золотистого хом’ячка 35 °С
у слона 35 °С
у коня 37,6 °С
у корови 38,3 °С
у кішки 38,6 °С
у собаки 38,9 °С
у барана 39 °С
у свині 39,1 °С
у кроля 39,5 °С
у кози 39,9 °С
у курки 41,5 °С