ТЕМА УРОКУ . ЕЛЕКТРИЧНИЙ ОПІР ПРОВІДНИКА.
МЕТА УРОКУ. Дати учням поняття про опір провідників як величину, що характеризує властивість провідника впливати на силу струму, встановити його зв'язок з іншими величинами.
Продовжити розвивати в учнів на основі дослідів уміння встановлювати закономірності.
На основі електричної теорії виховувати діалектико-матеріалістичний підхід до пояснення явищ як матеріального процесу.
Тип уроку. Урок комбінований
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: співробітництво і фізичний експеримент.
І. ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ЗНАНЬ. – 3 хв.
1 .Розв'язати кросворд. У виділеному стовбцю прочитати ключове слово.
2..Назвати( підписати назву) прилади, зображені на картках.
3. ФБ .1. Що таке електричний струм ?
2. Яка величина характеризує електричний струм ?
3. Яким приладом і в яких одиницях вимірюють електричний струм ?
4. Від яких величин залежить сила струму ?
5. Як залежить сила струму від напруги на кінцях провідника ?
6. Від яких величин залежить (крім напруги) сила струму ?
ІІ.. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. – 2 хв.
Щоб дати відповідь на останнє запитання, пропоную вам, розділившись на групи, провести досліди , обґрунтувати їх результати і пояснити від яких же величин залежить сила струму.
(Завдання даються групам на картках, необхідні прилади стоять на столах .)
ІІІ. .ВИВЧЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ :
1 – постановка експерименту
1.Скласти коло включивши в нього послідовно джерело струму , вимикач, амперметр, провідник №1
2.Замкнути коло, зняти покази амперметра.
3. Приєднайте вольтметр до провідника і виміряйте напругу на ньому.
4..Розімкнути коло замінити провідник1 на провідник 2і знову виміряти силу струму в колі та напругу на провіднику 2.
5.Порівняти результати, зробити висновок.
ГРУПА 2. ( група працює з комп'ютерною моделлю 02.02.06.01. Бібліотека електронних посібників.)
1.Порівняйте покази амперметра при включені в коло залізної дротини ; нікелінового дроту, мідного дроту однакових геометричних розмірів
Зробіть висновок.
2.Приєднайте вольтметр по черзі до кінців цих провідників, зніміть його покази .
Зробіть висновок.
1.Порівняйте покази амперметра та вольтметра, якщо в коло джерела струму по черзі вмикати нікелінові дротини однакової товщини, але різної довжини.
2.Зробіть висновок.
1. Порівняйте покази амперметра та вольтметра, якщо в коло джерела струму по черзі вмикати нікелінові дротини однакової довжини, але різної товщини (різної площі поперечного перерізу).
2. Зробіть висновок.
На виконання учнями завдань відводиться 10 хв.
По закінченню роботи, група повинна продемонструвати дослід і пояснити його результати. В ході звіту груп на дошці записую тему уроку та опорний конспект.
2. Звіт груп про результати експерименту :
1. Сила струму в колі залежить не тільки від напруги, а й від властивостей провідників, увімкнених у коло.
Електричний опір - R. = = 1Ом
2. Причина опору – взаємодія рухомих електронів з іонами кристалічної решітки.
3. Від яких величин залежить опір?
- Від роду речовини – ρ – питомий опір, Ом . м, або Ом . мм2 /м
- Довжини – L, м; R ~ L
- Площі поперечного перерізу - S , м2 ; R ~ 1/S
Отже, R= ρl/S
1. Дайте відповіді на запитання:
1.Яка природа електричного опору провідника?
2. Як знайти опір провідника, знаючи напругу на його кінцях та силу струму в ньому?
3. Як залежить сила струму від опору провідника?
4. Запишіть в омах значення таких опорів: ІОО мОм; 0,7 к Ом.
5. Як зміниться опір ніхромового провідника, якщо його довжину зменшити у 2 рази? Збільшити в 3 р.?
2. Експрес - опитування ( на окремих аркушах)
1.Що таке питомий опір провідника і в яких одиницях його вимірюють?
-опір провідника при температурі 0 °С; вимірюється в Ом
-опір провідника довжиною 1 м з площею поперечного перерізу 1 м2; вимірюється в
-опір провідника довжиною 1 м з площею поперечного перерізу 1 м2; вимірюється в Ом×м
2.Закінчіть речення:
Дріт, який використовується для виготовлення нагрівних приладів повинен мати…
-Малий питомий опір, для зменшення втрат електричної енергії
-Будь-який питомий опір
-Великий питомий опір, для збільшення опору нагрівного елементу
3.Закінчіть речення:
Дріт, який використовують для виготовлення підвідних провідників повинен мати…
-Малий питомий опір, для зменшення втрат електричної енергії
-Будь-який питомий опір
-Великий питомий опір, для збільшення опору проводів
У. Підсумок уроку.
Інтерактивна вправа «Відкритий мікрофон»
-Що нового дізналися на уроці ?
-Чому навчилися на уроці?
-Що вас зацікавило на уроці найбільше?
Домашнє завдання; Творче завдання. Скласти кросворд.
ТЕМА УРОКУ . ЕЛЕКТРИЧНИЙ ОПІР ПРОВІДНИКА.
МЕТА УРОКУ. Дати учням поняття про опір провідників як величину, що характеризує властивість провідника впливати на силу струму, встановити його зв’язок з іншими величинами.
Продовжити розвивати в учнів на основі дослідів уміння встановлювати закономірності.
На основі електричної теорії виховувати діалектико-матеріалістичний підхід до пояснення явищ як матеріального процесу.
Тип уроку. Урок комбінований
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: співробітництво і фізичний експеримент.
І. ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ЗНАНЬ. – 3 хв.
1 .Розв’язати кросворд. У виділеному стовбцю прочитати ключове слово.
2..Назвати( підписати назву) прилади, зображені на картках.
3. ФБ .1. Що таке електричний струм ?
2. Яка величина характеризує електричний струм ?
3. Яким приладом і в яких одиницях вимірюють електричний струм ?
4. Від яких величин залежить сила струму ?
5. Як залежить сила струму від напруги на кінцях провідника ?
6. Від яких величин залежить (крім напруги) сила струму ?
ІІ.. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. – 2 хв.
Щоб дати відповідь на останнє запитання, пропоную вам, розділившись на групи, провести досліди , обґрунтувати їх результати і пояснити від яких же величин залежить сила струму.
(Завдання даються групам на картках, необхідні прилади стоять на столах .)
ІІІ. .ВИВЧЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ :
1 – постановка експерименту
1.Скласти коло включивши в нього послідовно джерело струму , вимикач, амперметр, провідник №1
2.Замкнути коло, зняти покази амперметра.
3. Приєднайте вольтметр до провідника і виміряйте напругу на ньому.
4..Розімкнути коло замінити провідник1 на провідник 2 і знову виміряти силу струму в колі та напругу на провіднику 2.
5.Порівняти результати, зробити висновок.
ГРУПА 2. ( група працює з комп’ютерною моделлю 02.02.06.01. Бібліотека електронних посібників.)
1.Порівняйте покази амперметра при включені в коло залізної дротини ; нікелінового дроту, мідного дроту однакових геометричних розмірів
Зробіть висновок.
2.Приєднайте вольтметр по черзі до кінців цих провідників, зніміть його покази .
Зробіть висновок.
На виконання учнями завдань відводиться 10 хв.
По закінченню роботи, група повинна продемонструвати дослід і пояснити його результати. В ході звіту груп на дошці записую тему уроку та опорний конспект.
2. Звіт груп про результати експерименту :
1. Сила струму в колі залежить не тільки від напруги, а й від властивостей провідників, увімкнених у коло.
Електричний опір - R. = = 1Ом
2. Причина опору – взаємодія рухомих електронів з іонами кристалічної решітки.
3. Від яких величин залежить опір?
- Від роду речовини – ρ – питомий опір, Ом . м, або Ом . мм2 /м
- Довжини – L, м; R ~ L
- Площі поперечного перерізу - S , м2 ; R ~ 1/S
1. Дайте відповіді на запитання:
1.Яка природа електричного опору провідника?
2. Як знайти опір провідника, знаючи напругу на його кінцях та силу струму в ньому?
3. Як залежить сила струму від опору провідника?
4. Запишіть в омах значення таких опорів: ІОО мОм; 0,7 к Ом.
5. Як зміниться опір ніхромового провідника, якщо його довжину зменшити у 2 рази? Збільшити в 3 р.?
2. Експрес - опитування ( на окремих аркушах)
Дріт, який використовується для виготовлення нагрівних приладів повинен мати…
Дріт, який використовують для виготовлення підвідних провідників повинен мати…
У. Підсумок уроку.
Інтерактивна вправа «Відкритий мікрофон»
Домашнє завдання; Творче завдання. Скласти кросворд.