9 клас
Урок 81
РОЗВ′ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ ПІД ДІЄЮ КІЛЬКОХ СИЛ
Розв’язування задач – практичне мистецтво, схоже на плавання, катання на лижах або ж гру на фортепіано: навчитися цьому можна тільки тоді, коли ти наслідуєш гарні зразки й постійно практикуєшся.
Д.Пойя
Мета уроку:
• навчальна : навчити учнів складати рівняння руху тіл по горизонталі з урахуванням усіх сил, що діють на тіло, користуючись алгоритмом розв’язування задач з динаміки, повторити матеріал про види сил ;
• розвивальна: розвивати логічне мислення учнів у процесі розв’язування задач;
• виховна: виховувати працьовитість, самостійність і наполегливість у процесі роботи на уроці.
Тип уроку: застосування знань, умінь, навичок.
Девізом нашого уроку будуть слова:
« Думати – колективно,
Діяти – оперативно,
Сперечатись доказово. Це для всіх обов’язково».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Метод «Ланцюжок» Що таке сила?
• Які види сил ви знаєте?
• Яку силу називають силою тяжіння?
• Дати визначення сили пружності.
• Дати визначення сили тертя.
• Яка сила називається рівнодійною силою?
• Що означає спроектувати вектор на дану вісь?
• Дати визначення другого закону Ньютона.
• Що таке синус кута та косинус кута?
ІІІ. Розв’язування задач.
Задача 1. По горизонтальній ділянці шляху тягнуть санки з вантажем, загальна маса яких 120 кг. Мотузок утворює з горизонталлю кут , а сила натягу дорівнює 75 Н. Визначити коефіцієнт тертя ковзання, якщо санки рухаються з прискоренням 0,3 м/с2.
Дано: |
Розв’язання: На рисунку показано сили, що діють на тіло. Запишемо другий закон Ньютона у векторному вигляді:
Запишемо другий закон Ньютона в проекції на вісь Ox та Oy: Ox: (1) Oy: (2) За означенням . З рівняння (2) .
|
|
|
Відповідь:
Дано:
|
Запишемо для кожного з цих тіл другий закон Ньютона у векторному вигляді:
Запишемо другий закон Ньютона в проекції на вісь Ox:
Згідно з третім законом Ньютона:
Підставивши в систему рівнянь, знаходимо:
Перевіряємо й аналізуємо одержану відповідь. Якщо , дійсно одержуємо |
|
|
Задача 2. По гладкому столу за допомогою горизонтального шнура тягнуть брусок, прикладаючи до шнура силу . Маса бруска , маса шнура . Знайдіть силу , з якою шнур діє на брусок. Доведіть, що якщо масою шнура можна знехтувати, то ця сила дорівнює .
Відповідь:
Задача 3. Тіло сповзає рівномірно по похилій площині з кутом нахилу .
Визначити коефіцієнт тертя ковзання між тілом і площиною.
Задача 4. Сани масою 120 кг з’їжджають з гори завдовжки 20 м, нахиленої під кутом 300 до горизонту. Коли і з якою швидкістю вони досягнуть підніжжя гори, якщо коефіцієнт тертя 0,02?
Дано: mgsinFтер
l 20м О:mgsinFтер ma;a m
300 О:Nmgcos0;Nmgcos
m 120кг mgsinmgcos
t ? a m g(sincos)
? При рівноприскореному русі без початкової швидкості шлях:
at2 2l 2l
l t
2 a g(sincos)
at g(sincos)t
t 2 220м 2,9с
9,8м/ с (0,50,020,866)
Задача 5. На похилій площині, завдовжки 13 м і заввишки 5 м, лежить вантаж, маса якого 26 кг. Коефіцієнт тертя між вантажем і дошкою 0,5. Яку силу потрібно прикласти до вантажу вздовж похилої площини, щоб його витягнути?
Рух вважати рівноприскореним із прискоренням 0,5 м/с².
О: F Fтер mgsin ma mgNFFтер ma
Fтер N;
h
l
h
F N mg ma l
2
F mg 1h mg h ma F mamg 1
l l
Відповідь: F=132 Н
Задача 6 .
Автобус, маса якого дорівнює 15 тон, рушає з місця з прискоренням 0,7 м/c2. Визначити силу тяги, якщо коефіцієнт тертя дорівнює 0,03.
Дано: Аналіз і розв’язування m = 15т = 15·103кг a = 0,7 м/c2
μ= 0,03
_____________________
F = ?
Рух рівноприскорений.
F m a; mgF N Fтр m a (1)
Спроектувавши сили на вісь Ох, mgx= 0, Fx = F, Nx= 0, Fтрх= - Fтр , аx = a одержуємо рівняння F – Fтр= ma
F maFтр
.
Fтр N
Спроектувавши всі сили рівняння (1) на вісь Оy,
mgу= -mg, Fy= 0, Ny = N, Fтру = 0, ау= 0 одержуємо рівняння
N – mg = 0 N = mg
Fтр= µ mg
F = ma + µmg = m(a + µg)
F = 15 · 103кг ( 0,7м/c2 + 0,03 · 9,8 м/c2) ≈ 15 · 103 Н
Відповідь: F = 15000 Н
Задача 7.
а) Автомобіль масою 2 т рухається рівномірно прямолінійно по горизонтальній ділянці дороги. Знайти силу тяги автомобіля, якщо коефіцієнт тертя дорівнює 0,02.
Дано: Аналіз і розв’язування m = 2т = 2·103кг µ = 0,02
_____________________
F = ?
Рух рівномірний прямолінійний, а = 0 ;
F m a; F N Fтр mg 0
mgx= 0, Fx = F, Nx= 0, Fтрх= - Fтр , одержуємо рівняння
FFтр 0
Fтр N
Спроектувавши всі сили рівняння (1) на вісь Оy, mgу= -mg, Fy= 0, Ny = N, Fтру = 0, одержуємо рівняння
N – mg = 0 N = mg
Fтр= µ mg
F = Fтр= µ mg
F = 0,02 · 2 · 103 кг · 9,8 м/c2 ≈ 400 Н Відповідь: F = 400 H .
Учні, які розв’язували задачу біля дошки, одержують бали, які записують у листок самоконтролю.
Задача 8.
Хлопчик тягне санчата масою 8 кг з силою 100 Н за мотузку, під кутом 30˚ до горизонту. Санчата рухаються горизонтально і коефіцієнт тертя їх об сніг дорівнює 0,1. Визначити прискорення, з яким рухаються санчата.
Дано: Аналіз і розв’язування m = 8 кг F = 100 H µ = 0,1
_____________________ F = ?
Рух рівноприскорений.
Проектуємо сили на вісь Ох:
mgx= 0, Fx = Fcos, Nx= 0, Fтрх= - Fтр; аx = a Fcos - Fтр = ma
FcosFтр
a m
Fтр N
Проектуємо сили на вісь Оу:
mgy = - mg; Fy=F sin; Ny=N; Fтру=0; ay=0.
Fsin - mg + N=0
N = mg - Fsin
Fтр=(mgFsin)
a Fcos(mmgFsin)
Відповідь: а 10,5м/с2.
1. Рух тіла по горизонтальній поверхні.
Автобус, маса якого з повним навантаженням становить 15 т, рушає з місця з прискоренням 0,7 м/с2. Визначте силу тяги, якщо коефіцієнт опору руху дорівнює 0,03.
За ІІІ законом Ньютона
2. Рух тіла по опуклому мосту.
Автомобіль масою 2 т проїжджає по опуклому мосту, що має радіус кривизни 40 м, з швидкістю 36 км/год. Яка вага автомобіля в середній точці мосту?
За ІІ законом Ньютона
В проекціях на вісь Х
За ІІІ законом Ньютона
3. Рух тіла по вертикалі з прискоренням.
Космічний корабель робить м’яку посадку на Місяць, рухаючись сповільнено у вертикальному напрямі (відносно Місяця) із сталим прискоренням 8,38 м/с2.
Скільки важить космонавт масою 70 кг, який перебуває у цьому кораблі? Прискорення вільного падіння на Місяці 1,6 м/с2.
За ІІ законом Ньютона
В проекціях на вісь Х
За ІІІ законом Ньютона
4. Рух тіла під дією сили тертя.
Через який час після початку аварійного гальмування зупиниться автобус, що рухається з швидкістю 12 м/с, якщо коефіцієнт опору при аварійному гальмуванні 0,4?
В проекціях на вісь ОХ
За ІІІ законом Ньютона
,
ІV. Підсумки уроку.
Інтерактивна гра «Мікрофон».
Учні дають відповіді на запитання
• Що вам найбільше запам’яталося на уроці?
• Чи дізналися ви чогось нового?
• Чи погоджуєтеся ви з висловлюванням І.Ньютона, що «Задачі корисніші за правила » ?
V. Домашнє завдання.
1. Повторити §35
2. Вправа 35 (4,5)