Конспект уроку з фізики для 9 класу "Світлові явища"

Про матеріал
Конспект уроку з теми "Світлові явища" розроблено за підручником Фізика В.Г.Бар’яхтар, С.О.Довгий, Ф.Я.Божинова. – Харків: Вид-во «Ранок», 2017.-272с. Тип уроку: урок узагальнення знань. Форма проведення: урок-змагання.
Перегляд файлу

Тема уроку: Узагальнення знань з теми «Світлові явища»

 

Мета уроку: поглибити та систематизувати знання за темою «Світлові явища»; розвивати в учнів логічне мислення, винахідливість і кмітливість; коректувати їхню ігрову та навчальну діяльність; проводити оперативний контроль навчальних досягнень.

 

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань

 

Форма проведення: урок-змагання

 

Обладнання: картки з дидактичним матеріалом; великі «ромашки» з картону, на пелюстках яких записані завдання; різні окуляри, листки чистого паперу, лінійки, олівці, картки зі кросвордами, обладнання для конкурсу «Кмітливі»: освітлювач, круглий картонний диск, екран, дві свічки, скляна пластина, картки зеленого і червоного кольорів.

Хід уроку

І.Організаційний етап

Сьогодні наш урок – урок-змагання. Команди готові до товариської зустрічі. Бажаю всім учасникам удачі і перемоги. Щоб під час змагання панувала справедливість, працюватиме журі змагання.

Учитель (голова журі) знайомить з особливостями уроку, з тими конкурсами, які проводитимуться на уроці; зі системою нарахування команді балів, при якій враховуватиметься якість відповіді, активність членів команди і дотримання дисципліни у ході обговорення відповіді.

 

ІІ. Узагальнення та систематизація знань

Після представлення команд проводяться конкурси.

Конкурс «Розминка»

Перевіряється знання матеріалу. Питання задають одразу для всіх команд, але право на відповідь отримує та команда, яка першою знає відповідь. При неправильній відповіді право відповідати переходить до іншої команди. Для розминки можна використати такі запитання:

1. Для чого одяг сталеварів виготовляють із блискучої тканини?

2. Коефіцієнт відбивання дзеркала дорівнює приблизно 70%, а снігу – 85%. Чому ж дзеркало дає зображення предмета, а сніг – ні?

3. Чому зображення у воді завжди темніше від справжнього кольору неба?

4. Кут між падаючим і відбитим променями дорівнює 20°. Під яким кутом до поверхні дзеркала падає світло?

5. Чи може бути одна й та ж лінза і збиральною, і розсіювальною?

 

Конкурс «Домашнє завдання»

Прослуховуються розповіді про оптичні прилади. Виступають по одному представнику від кожної команди (3-5 хвилин). Журі враховує логічність розповіді, її оригінальність та число використаних оптичних понять.

 

Конкурс «Капітани і ромашки»

У конкурсі беруть участь капітани і така кількість членів команд, скільки пелюстків у «ромашки».

Капітанам дають окуляри й аркуш із текстом: «Визначити вид лінз в окулярах і те, який дефект зору (далекозорість чи близорукість) вони виправляють».

У цей час члени команди виконують індивідуальні завдання на побудову зображень, які дає лінза та хід променів при відбиванні і заломленні світла. Умови завдань записані на пелюстках «ромашки». Кожний учень відриває один пелюсток і виконує завдання на звороті пелюстки. Виконане завдання здається членам журі.

Після виконання завдань з окулярами капітани розв’язують фізичний кросворд. (мал. 1)

 СВІТЛОВІ ЯВИЩА

Мал. 1.

По вертикалі: 1. Основний елемент багатьох оптичних приладів. 2. Розділ фізики про світлові явища. 3. Оптичний прилад, який дозволяє розглядати далекі предмети (навіть у театрі). 4. Точка, в якій перетинаються промені паралельні головній оптичній осі. 5. Лінія, вздовж якої поширюється світло. 6. Випромінювання, видиме оком. 7. Прилад, що дає зображення предмета при відбиванні променів, що падають на нього. 8. Вид предмета на екрані. 9. Явище, що проявляється при переході світла через межу поділу двох середовищ. 10. Прилад для виправлення дефекту зору.

За правильних відповідей на всі запитання кросворда у виділеному горизонтальному рядку читається назва оптичного явища. (Заломлення.)

 

Конкурс «Кмітливі»

Даються експериментальні завдання, які розв’язують усі члени команди. Тут перевіряється вміння мислити, колективно обговорювати проблему. Завдання можуть бути такі:

1. За допомогою освітлювача, круглого картонного диска й екрана продемонструвати утворення тіні. Як це явище використовували древні єгиптяни при встановленні колон?

2. Дано дві свічки, одна з яких запалена, і скляна пластина. Зробити так, щоб над другою свічкою «з’явилося» полум’я.

3. Як у сонячний день, користуючись лінійкою, визначити висоту дерева за його тінню? Продемонструвати це на макеті дерева.

 

Конкурс «Віриш – не віриш»

Ведучий голосно зачитує правильні і неправильні твердження. Якщо учень згодний із цим твердженням, то піднімає зелену картку («вірю»), якщо не згідний – червону («не вірю»). Тому, хто правильно підняв картку першим, учитель надає право для обгрунтування свого рішення.

Твердження можуть бути такі:

1. Світло від джерела поширюється прямолінійно в усіх напрямках.

2. Закон відбивання виконується тільки для дзеркал.

3. Збиральні лінзи завжди дають дійсні зображення, а розсіювальні – уявні.

4. Короткозорій людині потрібно окуляри з розсіювальними лінзами.

5. Далекозорій людині потрібні окуляри з вгнутими лінзами.

6. Фотоапарат може дати уявне зображення.

7. Проекційний апарат завжди дає обернене зображення.

8. Розмір зіниці ока людини може змінюватися у 4 рази.

 

Конкурс «Дуель»

Команди задають одна одній підготовлені заздалегідь запитання. Оцінюється якість як запитань, так і відповідей.

 

ІІІ. Підведення підсумків

Оголошення переможців та вручення призів.

 

ІV. Домашнє завдання

Підготувати творчі проекти.

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
Додано
26 вересня 2019
Переглядів
1580
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку