Конспект уроку з фізики на тему: "Тема уроку. Електричний струм у розчинах і розплавах електролітів. Кількість речовини , що виділяються під час електролізу."

Про матеріал

Мета: пояснити природу електричного струму в розчинах і розплавах електролітів, показати практичне застосуванні електролізу спостерігати явища, викликані електричним струмом у різних середовищах; сформулювати два закони Фарадея

Перегляд файлу

УРОКИ     N 2

Тема уроку. Електричний струм у розчинах і розплавах електролітів. Кількість  речовини , що виділяються під час електролізу.

Тип уроку: засвоєння нових знань

. Мета уроку: дидактична:  пояснити природу електричного струму в розчинах і розплавах електролітів, показати практичне застосуванні електролізу спостерігати явища, викликані електричним струмом у різних середовищах; сформулювати два закони Фарадея.

розвиваюча: розвивати практичні навички під час виконання дослідів, а також увагу, спостережливість, логічне мислення; залучати учнів до дослідницької роботи, сприяти розвитку організа­торських, інтелектуальних та комунікативних умінь; продовжувати формувати інтерес до вивчення явищ природи на основі фізичних та хімічних знань, показа­ти роль міжпредметних зв'язків курсів фізики та хімії для розвитку учнів. виховна: виховувати почуття колективізму, працелюб­ність учнів.

Обладнання: фільтрувальний папір, скляна пластинка, водний розчин купрум сульфату, розчин двохромовокислого калію, батарейка (на 4,5 В), два шматки ізольованого мідною проводу, лампочка від ліхтарика, кілька склянок, дистильована вода, цукор, сіль, розчин фенолфталеїну (пургену) у спирті (одеколоні).

                                       Хід уроку

1.Перевірка домашнього завдання

Учні презентують  «Cтрум у живій природі»

2.Актуалізація опорних знань

Бесіда. ми пам'ятаємо, що метали проводять електричний струм.

• Хто може пояснити, чому ця властивість притаманна металам? (Металевий зв'язок, металеві кристалічні ґратки, вільні електрони в кристалічних ґратках і катіони у вузлах)

• Який метал має найвищу електропровідність? {Срібло, золото, мідь)

• Назвіть речовини, що проводять електричний струм (крім мета­лів) і мають вільні електрони. (Графіт)

Проблемне питання: .(учні висловлюють свою думку)

  • Чи проводить електричний струм вода? (Так, ні)
  • На які групи поділяються речовини за своїми електричними властивостями?
  • рідини належать до провідники  електрики чи до діелектриків?

 3.Мотивація навчальної діяльності

Демонстрація 1. На монети намотуємо кінці мідних проводів (два-три витки), які потім опускаємо в склянку з дистильованою водою. Складаємо електричне коло, як показано на рис.  Лампочка не сві­титься. Це означає, що в колі немає електрич­ного струму. Додамо у воду цукор — ефект той самий. Візьмемо другу склянку з дистильованою водою й додамо в неї кілька крапель кислоти. Лампочка починає світитися, а навколо монет піднімаються бульбашки газів  

                                J:\DCIM\101MSDCF\DSC06152.JPG                             .

Демонстрація 2.Сухі електроди зануримо в сухий натрій хлорид — лампочка) не горить. Тепер приєднаємо до приладу склянку з дистильова­ною водою й акуратно шпателем насиплемо кілька кристалів натрій хлориду. Спостерігаємо за лампою, що поступово розгоря­ється.

Проблемне питання: Чому? Чим відрізняються дистильована вода й розчинена вода? .(учні висловлюють свою думку)

Висновок: розчинені у воді кристали зробили розчин електро­провідним.

— Чи всі речовини здатні так змінювати воду? Проведемо аналогічне дослідження із содою,  лимон­ною кислотою.

 Робимо висновок:

• розчин цукру не проводить електричний струм;

• розчин лимонної кислоти проводить електричний струм;

• розчин соди проводить електричний струм.

Речовини, розчини й розплави яких проводять електричний струм, називаються електролітами. (До них належать усі солі, кис­лоти, основи, більшість основних оксидів, тобто речовини з йонним і ковалентним полярним типами зв'язку.)

Речовини, розчини й розплави яких не проводять електричний струм, називаються неелектролітами. Це прості речовини — не­метали, речовини не молекулярної будови, більшість органічних речовин,)

4. вивчення нового матеріалу

Розберемося, чому розчин кислоти проводить електричний струм. Вода має властивість у 81 раз послабляти дію електрич­них зв'язків (сил притягання) у хімічній сполуці

.                 

 

 Так, молекула кухонної солі (NаСl) у водному розчині розпадається (дисоціює) на позитивні іони Натрію Nа+ і негативні іони Хлору Сl-, а молекула кислоти — на позитивно заряджені іони Гідрогену й негативна заряджені іони кислотного залишку. Цей процес починається без усякого впливу електричного струму! Називається він електролі­тичною дисоціацією. Безліч іонів рухаються безладно усередині розчину, то з'єднуючись один з одним (рекомбінуючи), то знову розпадаючись.

 

. Схема дисоціації речовин з йонним типом хімічного зв'язку

 

Схема дисоціації речовин з полярним ковалентним типом хімічного зв'язку

 

Якщо підвести до розчину електричний струм, опустивши в нього металеві пластини — електроди й з'єднавши їх з полюса­ми джерела струму, то під дією електричного поля іони починають рухатися упорядковано: позитивні іони (у нашому випадку Гідро­гену) спрямовуються до негативного електрода (катода), а нега­тивні іони — до позитивного електрода (анода). Коло замикаєть­ся — електрична лампочка світиться. Оскільки напрямком струму в колі умовно вважається напрямок від «+» до «-», то позитивні іони рухаються у напрямку струму, їх називають катіонами («той, що йде вниз, за течією»), а негативні іони — аніонами («той, що

йде проти течії»).

Що ж відбувається далі? Позитивно заряджені іони Гідрогену наближаються до катода, і на катод переходять електрони. Перей­шов один електрон — утворився атом Гідрогену, потім два такі атоми об'єдналися в молекулу, ми бачимо бульбашки газу — вод­ню. А негативні іони віддають свої електрони аноду, також пере­творюючись у нейтральні молекули.

процес виділення речовини на електродах під час протікання електричного струму через розчин або розплав будемо називати електролізом. Яке його практичне застосування? Наприклад, елек­троліз дозволяє одержати чисту речовину з розплаву або розчину, наносити покриття на поверхню металів (цей процес називається гальваностегією). Предмет, що його покривають, завжди є като­дом. Для покриття сріблом, золотом або іншими металами анод завжди виготовлюється з металу покриття, а електроліт являє со­бою розчин солі цього металу.

Демонстрація 2. У склянку наливаємо розчин кухонної солі й додаємо дві-три краплі розчину фенолфтале­їну (пургену) у спирті (одеколоні). Опускаємо електроди-монети. Біля монет знову спостеріга­ємо бульбашки газів, а біля катода утворюється малинова пляма, що розширюється, заповнюючи весь розчин. Лампочка світиться

Демонстрація 3. Фільтрувальний папір просочуємо розчином ку­хонної солі й закріплюємо на скляній пластині. Зверху на неї кладемо дві вузькі смужки такого самого паперу, просочені: одна — мідним ку­поросом (водним розчином купрум сульфату), друга — розчином двохромовокислого калію і з'єднані: перша — з позитивним електродом джерела струму, друга — з негативним. Спо­стерігаємо появу біля катода жовтої смуги, біля анода — синьої смуги, що розширюється у бік катода. Синє забарвлення «забезпечують» іони  Купруму, а жовте  - іони кислотного залишку.

Уперше явище електролізу докладно дослідив англійський фі­зик Майкл Фарадей (1791 — 1867). У 1834 р. він експериментально встановив, що за певний час даний струм завжди виділяє з розчину електроліту ту саму кількість даного хімічного елемента. Таким чином, учений сформулював       закони, які назвали законами елек­тролізу або законами Фарадея. 03(289)     

Кожен йон, який у процесі електролізу ней­тралізується на електроді й виділяється на ньому у вигляді нейтрального атома, має певну масу. Але разом із тим він переносить через електроліт пев­ний заряд. Тому й маса речовини, що виділилася, і кількість електрики, що пройшла, пропорційні числу йонів, які підходять до даного електрода.

Маса речовини, що виділилася: т = т1N, де т1 — маса йона, N— число йонів, що нейтралі­зуються на даному електроді.

 

Масу йона можна визначити як т. =M/NA, де

М — молярна маса, а NА — стала Авогадро. Тоді

 

т1 =-.

Число йонів N, які проходять крізь розчин електроліту до даного електроду, можна визначи­ти таким чином: кожен одновалентний йон несе за­ряд, який дорівнює заряду електрона е або, якщо валентність йона дорівнює Z, кратний йому: еZ. Уся кількість електрики, яку переносять N йо­нів, — q= пеN, звідси N = , тоді т =

 

Позначимо через к коефіцієнт пропорційності між масою речовини й зарядом: k =

 

 

 

Перший закон Фарадея. Кількість речовини, яка виділяється на електроді, прямо пропорційна електричному заряду, що прой­шов через електроліт.

Або іншими словами:

Маса т речовини, яка виділяється на електроді під час електролізу, пропорційна силі струму  та часу  його про­ходження:

                                 m=kIt

де к — коефіцієнт пропорційності, який одержав назву електрохімічний еквівалент речовини.

Електрохімічний еквівалент речовини визначено для всіх хімічних елементів. Він є табличною величиною, але його не важко розрахувати:, де хімічний еквівалент речовини.  Добуток числа Авогадро на заряд електрона називають сталою Фарадея:

F = NAe = 6,02·1023 1/моль ×1,6·10-19 Кл = 96500 Кл/моль.

 

Електрохімічний еквівалент речовини чисельно дорівнює масі цієї речовини, яка виділяється на електроді за 1 с під час проходження через електроліт струму силою 1 А    к.= =

Другий закон Фарадея. Електрохімічні еквіваленти речовин пря­мо пропорційні відношенням їхніх атомних мас до валентності.

Стала Фарадея дорівнює заряду, під час перенесення якого одновалентними іонами через розчин або розплав електроліту виділяється 1 моль речовини.

 

об'єднаний закон Фарадея для електролізу:

cook-j-michael-faraday-english-scientist

 

 5.Закріплення нового матеріалу

Демонстрація 4. Металевий чайник і алюмінієву посудину від калориметра з'єднуємо провідниками з гальванометром (рис. ). У чайник наливаємо розчін кухонної солі. Переливаючи воду, спостерігаємо виникнення струму. Змінюючи довжину й товщину струменя, зазначаємо зміну сили струму! Запитання до класу: Як можна пояснити спостережуване явище?

Учні пояснюють спостережуване явище

Рис.

1.Запитання для організації бесіди

Чи можуть при дисоціації утворитися іони одного знак

Чому?

• Чому навколо електроліту немає електричного поля, хоча всі редині нього є заряджені іони?

• Чому не можна торкатися голими руками неізольованих про­водів під напругою?

• Чисту мідь одержують, пропускаючи струм через водний роз­чин купрум сульфату (СuS04). Який знак заряду з іонів Купруму? У якому напрямку вони переміщатимуться під дією електричного поля? На якому електроді виділятиметься чиста мідь?

• 3 якою метою металеві вироби покривають тонким шаром ін­шого металу (нікелем, хромом, міддю, сріблом тощо)?

• Розчин солі якого металу повинен бути електролітом для срі­блення виробу? До якого полюса джерела струму потрібно при­єднати цей виріб?

• Що показує електрохімічний еквівалент міді?

2. Навчаємося розв'язувати задачі

Відомий математик П*єр Лаплас казав: «Те, що ми знаємо,— обмежене, а те, чого не знаємо,— безмежне. Тож пірнайте в цю безмежність і збага­чуйтесь знаннями».

Задача № 1

Визначте час, необхідний для покриття стале­вої деталі з площею поверхні 400 см2 шаром хро­му завтовшки 36 мкм. (Учитель розв'язує задачу з коментуванням на дошці.)

Колективний Розв*язок  задачи

Задача№2. Під час сріблення виробу на катоді за 30 хв утворилося срібло масою 4,55 г. Визначте силу струму при електролізі.

Дано:                        CI                       Із таблиці:               Розв*язання

                               t = 1800с               k=1,12х10-6 кг/Кл      m=kq      

t =30хв                  m=4,55 х 10-3 кг                                      m=kIt

m =4,55   г                                                                            I=m/ kt

  1. ?                                                                        I= =                                     

                                                                                    =2,25А

 

III. Домашнє завдання

І. Вивчити теоретичний матеріал уроку. Параграф 23

Задача 11.7. Скільки срібла осіло на катоді електролізної

установки, якщо процес електролізу тривав 10 хв при силі

струму 25 А?

Задача 11.24. За який час на катоді електролітичної ванни виділиться 40 г хрому, якщо електроліз проходить при силі струму 25 А?

Творче завдання. Підготувати повідомлення « Електроліз і його практичне застосування»

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
29 грудня 2020
Переглядів
2143
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку