Конспект уроку з Географії, 6 клас. "Озера, їх різноманітність".

Про матеріал
Тема: Озера, їх різноманітність. Мета: сформувати в учнів поняття «озеро», ознайомитися з класифікацією озер за різними критеріями: площею, походження озерних улоговин, стоком, складом води, солоністю; Розвивати практичні вміння визначати географічне положення озер, навички роботи з контурною картою, картами атласу, схемами, малюнками; розвивати слухове сприймання, логічне мислення, увагу, пам'ять, корегувати звуковимову; Виховувати бережливе ставлення до водних багатств світу, України, своєї місцевості. Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

Конспект відкритого уроку з географії, 6 клас

Тема: Озера, їх різноманітність.

Мета: сформувати в учнів поняття «озеро», ознайомитися з класифікацією озер за різними критеріями: площею,  походження озерних улоговин, стоком, складом води, солоністю;

Розвивати практичні вміння визначати географічне положення озер, навички роботи з контурною картою, картами атласу, схемами, малюнками; розвивати слухове сприймання, логічне мислення, увагу, пам'ять, корегувати звуковимову;

Виховувати бережливе ставлення до водних багатств світу, України, своєї місцевості.

Обладнання: атлас, фізична карта світу, атласи, контурні карти, картки з завданням, презентація, підручники.

Опорні поняття: річка, води суходолу, тектонічні рухи, земна кора.

Базові поняття: озеро, типи озер, стічні, безстічні.

 Словник: улоговина, розлом, заглиблення.

Тип уроку: комбінований  

Хід уроку

  1. Організаційний момент (З/Е)
  • Добрий день! Сідайте.
  • Як ви мене чуєте?
  • Який зараз урок?
  • Які чергові звуки сьогодні?

Фонетична заряка.

Є ділянки суходолу,

Теж заповнені водою.

Води в них солоні й прісні,

За походженням теж різні.

Це частина гідросфери,

Називають їх ...

ІІ.  Перевірка домашнього завдання (З/Е)

Гра «Географічний мікрофон»  (дати відповідь на запитання)   (Слайд)

  1. Тече-тече – не витече, біжить, біжить – не вибіжить (річка)
  2. Що таке річка? (це постійний потік води, який  тече в заглибленні)
  3. Місце де починається річка? (витік)
  4. Що таке гирло? (Місце, де річка впадає в іншу річку, озеро)
  5. Які притоки має річка? (праві, ліві)
  6. Як називається річка з притоками? (річкова система)
  7. Яка найбільша річка в Україні? ( річка Дніпро- найбільша в Україні)
  8. Щорічне збільшення води в річці в одну і ту саму  пору року? (повінь)
  9.  Раптове підняття рівня води в річці? (паводок)
  10.  Як називаються річки, що протікають в горах? (гірські)

 

Кросворд «Річки»  (робота на картках)   (Слайд)

  1. Найдовша річка Європи? (Волга)
  2. Найповноводніша річка світу? (Амазонка)
  3. Річка, що протікає на межі Західно-Сибірської рівнини Середньосибірського плоскогіря? (Єнісей)
  4. Найдовша річка України (Дніпро)
  5. Друга за довжиною річка  Європи? (Дунай)

 

 

  О

 

 

 

 

 

 

 

 

  З

 

 

 

 

 

 

 

 

  Е

 

 

 

 

 

 

  Р

 

 

 

 

 

  А

 

Учні розгадують кросворд, записують відповіді на дошці, показують річки на карті.

III. Мотивація навчальної діяльності (С/З)    (Слайд)

  «Будуть приходити люди,

Вбогі  й багаті, веселі й сумні

Радощі й тугу нестимуть мені.

Їм промовляти душа моя буде»…

Так писала Леся Українка у «Лісовій пісні», зачарувавшись  красою озера Нечімне, що розкинулося в одному з куточків Волинського Полісся

І сьогодні темою нашого уроку є «Озера

Повідомлення теми уроку: « Озера, їх різноманітність»    (Слайд)

 «Дивуй!» Головним або одним із головних творців є вода, «родинні стосунки».

Крім річок, найважливішими накопичувачами води на суші є озера, водосховища. Озера іноді порівнюють з мініатюрними морями. Їх форма, розміри, склад і походження надзвичайно різноманітні. Так, у пустелях Центральної Азії є дивовижні «блукаючі» озера, які змінюють своє місце розташування. Існують на Землі озера, заповнені не водою, а кислотою або гарячим асфальтом, а є озера з «мертвою» та «живою» водою — як у казці! Про деякі з них ми сьогодні почуємо Але все-таки головна цінність озер — це прісна вода. Озера можна створити штучно, тоді їх називають водосховищами.

Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про особливості озер, з’ясуєте їх роль у житті та господарській діяльності людини.

IV. Вивчення нового матеріалу (С/З)

Розповідь вчителя.

 На суходолі багато замкнених заглиблень, у які стікають поверхневі води. Якщо в таке заглиблення надходить більше води, ніж її випаровується, вода збирається, утворюється озеро.

ОЗЕРО  це природне заглиблення, заповнене водою. (Слайд)

Учні записують визначення в зошит.

Озера трапляються на рівнинах і в горах. Вони дуже відрізняються одне від одного за площею і глибиною, походженням улоговини, властивостями води, а також за біологічними особливостями. Сьогодні ми розглянемо озера, що відрізняються походженням озерних улоговин, солоністю та водним режимом.

  На відміну від моря озеро не є частиною океану. Від річки відрізняється тим, що вода в ньому не тече, як потік.

Заглиблення, у якому знаходиться озеро, називається озерною улоговиною. За характером походження озерних улоговин можна виділити такі основні типи озер:

Розповідь вчителя. «Типи озер»     (Слайд)

  • Залишкові. Ці озера називають залишковими, адже вони залишились від давніх морських басейнів, втративши зв’язок з океанами. До таких озер відносяться Каспійське а Аральське моря та озеро Чад. ( Слайд)
  • Тектонічні. Ці озера утворюються в розломах земної кори під час інтенсивних горотворних процесів. Як правило, такі озера зустрічаються в сейсмічно активних зонах і характеризуються значними глибинами та видовженою формою. До озер тектонічного типу відносяться найглибше в світі озеро Байкал, високогірне озеро Тітікака в Андах та озеро, розташоване в межах Східно-Африканського розлому – Танганьїка.    ( Слайд)
  • Вулканічні. Ці озера також утворюються в результаті активних рухів земної кори і формуються в кратерах вулканів, тому і зустрічаються там, де спостерігається інтенсивна вулканічна діяльність, а саме в Ісландії, Італії, на Камчатці.    ( Слайд)
  • Льодовикові. Озерні улоговини цих озер сформувались в результаті діяльності давнього льодовика. Такі озера не відрізняються великими глибинами і зустрічаються певними групами одне поблизу іншого. Прикладом таких озер можуть бути Ладозьке та Онезьке в Євразії та Північноамериканські озера.

( Слайд)

  • Лиманні. Їх іще називають лагунними, оскільки такі озера формуються на узбережжі морів в гирлах річок. Прикладом цих озер є Маракайбо (найбільше лагунне озеро) в Південній Америці та Сасик на півдні України.  ( Слайд)
  • Стариці. Ці озера утворюються в результаті зміни русла річки, коли на території заплави залишається ділянка старого річища. Такі озера мають незначні розміри і зустрічаються вздовж русел рівнинних річок. ( Слайд)
  • Заплавні озера, які виникли на заплаві річки внаслідок відокремлення рукава чи затоки від основного русла річковими наносами. Кагул, Ялпуг виникли внаслідок затоплення заплави Дунаю. ( Слайд)
  • Загатні. Ці озерні улоговини утворились в результаті загачування русла річки природним способом. Таким чином утворилось озеро Тана в Африці та озеро Синевир на Україні.    ( Слайд)
  • Карстові. Ці озера сформувались в результаті розчинення водою гірських порід. Такі озера не займають значних площ, але як правило зустрічаються одне поблизу одного. До таких озер відносяться Шацькі озера.  ( Слайд)

Робота в парах   (Слайд)

 Підберіть  пару:

Походження котловини  Назва озера

1. Заплавне                             А) Байкал;

2. Тектонічне                                     Б) Ялпуг;

3. Залишкове                         В) Чад;

4.  Карстове                                        Г) Світязь( Шацькі озера);

5. Льодовикове                                  Д) Ладозьке.

Фізкультхвилинка. Вправа для очей.            (Слайд)

Класифікація озер за солоністю.          (Слайд)

За солоністю озера можна розділити на прісні, солоні та мінеральні.

Класифікація озер за водним режимом (Слайд)

 Чи замислювались ви, чому зустрічаються озера з прісною та солоною водою? Щоб отримати відповідь на це питання, слід з’ясувати, яким буває водний режим озер. Озера, як і річки, живляться дощовою, талою й підземною водою. Водночас, вода з поверхні озер постійно випаровується. Озера також можуть поповнюватись водою за рахунок впадання в них річок і, навпаки, втрачати її в наслідок витікання річки з озера. Тому, за водним режимом розрізняють стічні та безстічні озера.
 Стічними є ті озера, з яких витікає хоча б одна річка. За умов, коли з озера не витікає жодна річка, формується безстічне озеро. Озера, які мають солону воду, на відміну від прісних, на фізичних картах позначають рожевим кольором.

 

 

«Типи озер за водним режимом»:

 

 

 

 

 

Значення озер. (Слайд)

Як і річки, озера відіграють велику роль у житті людини. Вони є природними резервуарами прісної води. Великі озера використовуються для судноплавства (наведіть приклади таких озер). Активно споживаються рибні запаси озер. З окремих мінералізованих озер видобувають корисні копалини (кухонну та інші солі). Їх солону воду, насичену цілющими речовинами, використовують для лікування людей.
   В результаті господарської діяльності людини озера значно швидше, ніж річки,забруднюються й втрачають свою первісну природу. Тому слід дбайливо ставитися до їх багатств.

Практична робота 6. Позначення на контурній карті назв озер.   ( Слайд)

 

- Знайдіть на фізичній карті півкуль в атласі та зазначте на контурній карті озера: Каспійське, Байкал (Євразія), Вікторія, Танганьїка, Чад (Африка), Великі озера (Північна Америка), Тітікака (Південна Америка), Ейр (Австралія).

 

Дивовижні об’єкти та явища!    Озера-рекордсмени. ( Слайд)

Найбільше за площею солоне озеро світу – Каспійське ( 376 тис. км. кв.) в Євразії

Найбільше за площею прісне озеро світу –  Верхнє (82, 4 тис. км. кв.) вПн.Америці

Найдовше прісноводне озеро світу – Танганьїка (650 км.) в Африці

Найглибше озеро світу –Байкал (1620 км. ) В Азії

Озера-рекордсмени в Україні ( Слайд)

Найбільше за площею озеро України –  Ялпуг ( 149  км. кв.) у басейні річки Дунаю

Найвисокогірніше прісне озеро України – Бребенескул– розташоване в Карпатах на висоті 1801 м.

Найглибше озеро України  – Світязь (58,4 м. )

V. Закріплення вивченого матеріалу (С/З)

Завдання «Так чи Ні» (Слайд)

Озеро Світязь льодовикового походження. (      )

Бребенескул – найвище озеро України. (      )

Озеро Синевир утворилось під час землетрусу. (       )

Сиваш – озеро з солоною водою. (          )

Озеро Ялпуг має прісну воду. (         )

Шацькі озера розташовані на Причорноморській низовині. (         )

Озеро Донузлав залишилось від давнього моря. (          )

Дайте відповіді на запитання (усно):

- Що називають озером?

- Назвіть типи озер? ( Типи озер: тектонічні, лиманні, залишкові, заплавні, льодовикові, вулканічні карстові.)

- Чим озеро відрізняється від моря? ( Озеро закрита водойма в якої виходу до океану немає. А у моря навпаки).

- Яке озеро найглибше у світі? ( Найглибше озеро світу Байкал)

- Якого типу озера дуже глибокі? ( Озера вулканічного походження дуже глибокі)

- Чому безстічне озеро стає солоним? ( Якщо озеро безстічне, то в ньому накопичується сіль і вода поступово засолюється)

- Яке значення озер на земній кулі?  (місце відпочинку, видобування куонної солі, розведення риби, водопостачання)

- Яке найбільше озеро України? (найбільше озеро України -  Ялпуг)

- Яке найглибше озеро України? ( найглибше озеро України -Світязь)

Поетична Хвилинка ( розгляд малюнків, які писали художники) (Слайд)

Висновок
1. Озера – це природні заглибини на суходолі, заповнені водою.
2. За походженням улоговин розрізняють озера: тектонічні, реліктові, льодовикові, вулканічні, загатні, карстові, старичні, лиманні, заплавні.
3. Озера мають свій водний режим, в результаті якого вода в них прісна або солона.

VІ. Підсумки уроку. (С/З)     (Слайд)

Слово вчителя.  Краплина до краплини і річка буде,

                              зернина до зернини і повний кошик буде.

Пам’ятайте, від цих краплин залежить наше  майбутнє, а найцінніший скарб природи – вода, бережіть її!

  • Виставлення оцінок

Домашнє завдання (З/Е), (С/З)     (Слайд)

1. Читати § 49, ст.192-195;

2. Вивчити визначення.

3. Виконати завдання « Знайти зайве».

 

Завдання: знайти зайве слово, пояснити чому воно зайве.

Ялпуг, Світязь, Червоне;

Синевир, Дніпро, Світязь;

Сасик, Азовське, Несамовите;

Байкал, Синє, Липовецьке

docx
Пов’язані теми
Географія, 6 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
13 квітня 2023
Переглядів
1273
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку